Förstår inte hur KonMari fungerar

Lia_

Trådstartare
Nu har jag läst om den här metoden KonMari lite överallt, det går ut på att man bara ska behålla saker som "man blir glad av" eller som "sparks joy".

Jag håller på att bli galen, för förstår inte hur det kan fungera för någon. Tex skulle jag sannolikt inte ha några vardagskläder alls, ifall jag bara behöll kläder som jag blir glad av. Det funkar ju inte. Kan någon förklara hur detta funkar? Man måste ju till viss del tänka praktiskt också, och då faller ju hela metoden.
 
Nu har jag läst om den här metoden KonMari lite överallt, det går ut på att man bara ska behålla saker som "man blir glad av" eller som "sparks joy".

Jag håller på att bli galen, för förstår inte hur det kan fungera för någon. Tex skulle jag sannolikt inte ha några vardagskläder alls, ifall jag bara behöll kläder som jag blir glad av. Det funkar ju inte. Kan någon förklara hur detta funkar? Man måste ju till viss del tänka praktiskt också, och då faller ju hela metoden.
https://www.expressen.se/nyheter/stadgurun-marie-kondo-talar-ut-vill-inte-stada-langre/ :)

(Jag blir glad av alla mina grejor o möbler, speciellt böcker, och ledsen av kalt och vitt oavsett så inget för mig oavsett. Eller så är det kanske det det är iofs! och grejs passar mig även enligt metoden. :))

Men med det sagt så kanske du skulle kunna se över dina vardagskläder om du inte blir glad av dem eller är neutral utan blir typ ledsen.

Men jag håller med, jag blir ju inte sådär jätteglad av rivjärnet och stekspaden osv så det skulle kunna bli väldigt mycket böcker och väldigt lite stekspadar o rivjärn o toalettborstar o sådant i mitt hem.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det verkar betydligt enklare att inte ha massor av saker i onödan, men det kanske inte har något tjusigt "metod-namn" :p

För tja, man behöver ju tänka praktiskt. Samtidigt blir man nog sällan gladare av att ha massor av prylar. Om man har det som behövs i vardagen, alla matlagningsgrejer som behövs, de kläder som behövs och den inredning som behövs, ja då klarar man sig nog långt.

Behöver man femtio olika tröjor? Använder man verkligen alla då eller är det några som bara tar plats i onödan? Använder man 20 olika par skor, eller tar vissa bara upp onödig plats i hallen eller något förråd och gör det mer svårstädat?

Om man har det tänket, och kombinerar det med att inte impulsshoppa utan bara köpa sådant som faktiskt behövs hemma, då får man nog ofta ett hem som är mer lättstädat och dessutom mer pengar i plånboken som kan underlätta livet eller göra livet roligare.
 
Håller med @Badger jag blir väl inte aktivt glad av min toalettborste (men man kan ju faktiskt välja en finare/roligare av det också), men jag är ju glad att jag har en. Mina bestick t ex också bruksföremål, men valda med omsorg, dem blir jag glad av.

Mina kläder blir jag glad av, men kanske inte av alla för att de är så fina, vissa kanske mer för att de är praktiska och gör att jag kan utöva saker, t ex mina underställsbyxor gör att jag kan åka skidor :) medans min klänning med papegojor på gör mig glad när jag tittar på den och har den på mig.
 
Nu har jag läst om den här metoden KonMari lite överallt, det går ut på att man bara ska behålla saker som "man blir glad av" eller som "sparks joy".

Jag håller på att bli galen, för förstår inte hur det kan fungera för någon. Tex skulle jag sannolikt inte ha några vardagskläder alls, ifall jag bara behöll kläder som jag blir glad av. Det funkar ju inte. Kan någon förklara hur detta funkar? Man måste ju till viss del tänka praktiskt också, och då faller ju hela metoden.
Jag försöker göra mig av med saker jag inte tycker om eller använder. Mina vardagskläder är kläder jag alltid sträcker mig efter och känner mig bekväm i. Det är för mig en glädje. Eller att saker jag använder har en bra funktion och faktiskt är lätta att använda.
 
Jamen det handlar väl mycket om att grejerna antingen BEHÖVS eller ska spark joy. Dvs har du trettio kastruller, behåll de som spark joy. Har du tre, behåll alla.

Så ditt hem bara innehåller saker som behövs och används eller saker du blir glad av.
 
Jag försöker göra mig av med saker jag inte tycker om eller använder. Mina vardagskläder är kläder jag alltid sträcker mig efter och känner mig bekväm i. Det är för mig en glädje. Eller att saker jag använder har en bra funktion och faktiskt är lätta att använda.
Det där med att de faktiskt ska fungera bra också... Jag köpte nyligen en till sax, för jag insåg att det kunde behövas en. Väl hemma så fick jag plötsligt en tydlig uppfattning om hur fruktansvärt slö den gamla saxen är... Trots i princip identisk modell på saxar så klarade den gamla knappt av vissa saker som den nya tog med lätthet. Såååå, nu ska jag ta itu med att slipa den gamla och hoppas att den blir bra igen. För det kändes ju så mycket bättre och enklare när saxen faktiskt gjorde sitt jobb ordentligt. Hur mina knivar mår, det vill jag knappt tänka på...
 
Problemet är när mer eller mindre allt "sparks of joy" och en har stora förråd... :angel: och jo, en kan vara lycklig trots (tack vare!) en massa prylar :D

/antikgalningen

Edit: Ja, jag klappar på mina tallrikar... precis som jag gör med växterna inne och ute.

Fast det är ännu värre när mängder av prylar (tält, sovsäckar, köksmaskiner, glas...) sparks joy, och man bor i en trea utan vidare förråd... :angel: :rofl:
 
Jag tycker det verkar betydligt enklare att inte ha massor av saker i onödan, men det kanske inte har något tjusigt "metod-namn" :p

För tja, man behöver ju tänka praktiskt. Samtidigt blir man nog sällan gladare av att ha massor av prylar. Om man har det som behövs i vardagen, alla matlagningsgrejer som behövs, de kläder som behövs och den inredning som behövs, ja då klarar man sig nog långt.

Behöver man femtio olika tröjor? Använder man verkligen alla då eller är det några som bara tar plats i onödan? Använder man 20 olika par skor, eller tar vissa bara upp onödig plats i hallen eller något förråd och gör det mer svårstädat?

Om man har det tänket, och kombinerar det med att inte impulsshoppa utan bara köpa sådant som faktiskt behövs hemma, då får man nog ofta ett hem som är mer lättstädat och dessutom mer pengar i plånboken som kan underlätta livet eller göra livet roligare.
Hmm ja jag har ju inte mer kläder än jag använder och använder alla tills de "tar slut" och inte går att laga så att säga :) skor likaså, men jag ha ett gäng som nästan tagit slut... (som man har när man åker till Friskis o svettis för att inte få dem stulna ur hyllan när man tränar O_o)

Så jag håller med dig delvis jag shoppar inte massa grejs eller kläder som jag behöver göra mig av med. Bara saker jag behöver och saker jag verkligen blir glad av. Böcker jag slutar behöva får flytta ut till lokala boklådan, men jag behöver många böcker (för att läsa igen o njuta av att de står där). Grejs flyttar dock in ändå och har ansamlats, slänger inte farmors gamla X eller Y o hittar ibland något som verkligen skänker glädje i ngn antikaffär. Som @athena_arabians

Men som sagt det blir då ingen Mari Kondo ordning av det. (såg förresten på wiki att hon varit en miko, hur coolt är inte det?)
 
Senast ändrad:
Nu har jag läst om den här metoden KonMari lite överallt, det går ut på att man bara ska behålla saker som "man blir glad av" eller som "sparks joy".

Jag håller på att bli galen, för förstår inte hur det kan fungera för någon. Tex skulle jag sannolikt inte ha några vardagskläder alls, ifall jag bara behöll kläder som jag blir glad av. Det funkar ju inte. Kan någon förklara hur detta funkar? Man måste ju till viss del tänka praktiskt också, och då faller ju hela metoden.

Las hela boken, sa forklaras metodologin ordentigt.
I korthet gar det ut pa att bara ha grejer som har ett syfte for dig i ditt liv - jag tror det varit en del overtolkning i vad "spark joy" betyder - det ar ju knappast sa att jag skrattar varje gang jag hamtar ett par sockar, men jag ar glad over att jag har tillrackligt med bekvama sockar som passar for min livsstil. typ.

Jag laste boken nar jag hade covid forra aret, och trots att jag inte ar nagon prylgalen typ sa fann jag boken upplysande och jag andrade definitivt saker i mitt liv darefter. Handlar val om mer medveten konsumption och att inte ha eller behalla saker "baraforatt"
 
Jag älskar hennes sätt att vika kläder, blir superbra och tar lite plats.
Annars är jag helt klart för att vara ja saker man faktiskt har användning för. Inte använt på ett år, släng/ge bort/sälj.
 
Jag har nog inget som ”sparks joy” för mig. Ser mina saker som praktiska ting, inget som skapar glädje.
Gillar mina Malm-byråer, skulle inte vilja byta ut dem. De är olika gamla så de två äldsta har gulnat lite men de står mot en vägg och de två andra står separat så det märks knappt.
 
Förresten, det där med att vika kläder så det ryms bättre, det är ju hopplöst! Antingen är det fel mått på lådorna eller fel mått på kläderna. :D
Att vika dra-på-lakan: Fattar inte hur det kan se så enkelt ut på youtube?! För mig blir det ändå bara nån slags slarvig ”hög” och då har jag ändå oftast hjälp med att vika lakanen.
 
Kom på en sak, har en pajform och ett trevåningskakfat från fyrklövern som jag gillar men har aldrig använt dem. De är fortfarande nedpackade i originalkartongerna.
Dem kan jag känna lite glädje över att jag har.
 
Nu har jag läst om den här metoden KonMari lite överallt, det går ut på att man bara ska behålla saker som "man blir glad av" eller som "sparks joy".

Jag håller på att bli galen, för förstår inte hur det kan fungera för någon. Tex skulle jag sannolikt inte ha några vardagskläder alls, ifall jag bara behöll kläder som jag blir glad av. Det funkar ju inte. Kan någon förklara hur detta funkar? Man måste ju till viss del tänka praktiskt också, och då faller ju hela metoden.
Jag kan knappast kallas konmariutövare men har iallafall läst boken. Ser nog inte motsättningen riktigt, kan inte "spark joy" för vardagskläder vara praktiskt? Typ "den här byxan sitter så skönt" eller "det är så bra fickor på den här jackan så det är min favorit"? :)
 
Jag kan knappast kallas konmariutövare men har iallafall läst boken. Ser nog inte motsättningen riktigt, kan inte "spark joy" för vardagskläder vara praktiskt? Typ "den här byxan sitter så skönt" eller "det är så bra fickor på den här jackan så det är min favorit"? :)
Jag tycker ju som du. Praktiska kläder man ändå använder är jag glad över. Sen har man ju en del kläder bara för att men när det kommer till kritan sträcker man sig alltid efter nåt annat. Kläderna som alltid blir bortvalda till förmån för något man trivs bättre i kan göra någon annan glad.

Jag är inte heller någon direkt utövare men såg netflixserien när den kom och gillar tänket att min hemmiljö ska "tjäna mig" och sakerna som inte längre tjänar mig ska tackas för sin insats och skickas vidare till att göra nytta för någon annan. Tacksamheten och vördnaden inför materiella ting känns ganska rätt i tiden där vi behöver ta tillvara det jorden gett oss och bruka det på bästa sätt innan det återvinns.
 
Det där med att de faktiskt ska fungera bra också... Jag köpte nyligen en till sax, för jag insåg att det kunde behövas en. Väl hemma så fick jag plötsligt en tydlig uppfattning om hur fruktansvärt slö den gamla saxen är... Trots i princip identisk modell på saxar så klarade den gamla knappt av vissa saker som den nya tog med lätthet. Såååå, nu ska jag ta itu med att slipa den gamla och hoppas att den blir bra igen. För det kändes ju så mycket bättre och enklare när saxen faktiskt gjorde sitt jobb ordentligt. Hur mina knivar mår, det vill jag knappt tänka på...

Verkligen! Har dom inte bra funktion så åker sakerna ut härifrån.

Men jag är bra på att rensa. När jag är hemma hos folk är jag ofta förvånad över hur mycket saker dom har. Brukar ofta klaga över att jag har för mycket, men hemma hos oss är det tomt i jämförelse. Speciellt jämfört mot i annat folks badrum. 😅
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 016
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp