Förstår inte hur KonMari fungerar

KonMari-metoden har hjälpt mig jättemycket. Dom här bitarna:

1. Var sak/tema har sin plats
2. Visuell förvaring
3. Behåll bara det som faktiskt används och behövs + några med sentimentalt värde
4. Vik kläder så att du alltid ser allt och slipper riva runt i lådor
5. Gör i ordning ett rum i taget och låt det ta tid, börja inte på nästa innan du är helt färdig.

Man behöver inte 3 stekspadar och 4 slickepottar och 25 gafflar av olika serier. Man behöver inte ha kvar 20 trasiga t-shirts. Jag har hållt på i cirka 3 år med att långsamt städa ut, byta ut, och hitta flödena och platserna där förvaringen FUNKAR.

Sen min sambo flyttade in som har lite tvångsbeteenden vad gäller att hålla rena golv, så är det helt otroligt vad rent och fint och välordnat två autister, tre katter, och en 8-åring kan ha det hemma :).
 
Tack alla för svar! Jag förstår lite bättre hur jag ska tänka om tråkiga kläder (jag kanske inte blir glad över vanliga strumpor, men jag är ändå nöjd att dom finns så att jag slipper gå barfota)

Men tyvärr är det mycket onödigt som skulle kunna sparks joy i mitt liv, som fina kläder jag sällan har tillfälle använda. Så jag kommer nog fortsätta att försöka tänka mest på vad jag behöver.

Jag har ingen ambition att göra mig av med en massa prylar, men det som jag varken gillar eller använder finns ju ingen mening ha kvar.

Sen har jag blivit lite inspirerad att förvara kläder stående i lådor, det ger bättre överblick. Men man behöver inte vika sådär noga.
 
Stående i lådor förstår jag inte. Jag har ingen garderob för mina kläder, bara en byrå. Det finns ingen chans att vika/förvara kläderna så att man kan skilja dem åt med bara en blick. O_o
Jag kan ha en rad för svarta strumpor, en för svarta benkläder och en för svarta toppar, typ, men för att hitta en specifik T-shirt måste man gräva och då är det inte prydligt längre. :D
 
Stående i lådor förstår jag inte. Jag har ingen garderob för mina kläder, bara en byrå. Det finns ingen chans att vika/förvara kläderna så att man kan skilja dem åt med bara en blick. O_o
Jag kan ha en rad för svarta strumpor, en för svarta benkläder och en för svarta toppar, typ, men för att hitta en specifik T-shirt måste man gräva och då är det inte prydligt längre. :D

Joo det är just det hennes vikmetod är till för! Det är också det jag tycker är roligast med metoden 😁. Man viker ihop exempelvis tshirtar på ett speciellt sätt så dom blir ett litet stående paket, precis höjden av en byrålåda. Så din byrålåda blir fylld med färgglada små paket som du har perfekt överblick över.
 
Joo det är just det hennes vikmetod är till för! Det är också det jag tycker är roligast med metoden 😁. Man viker ihop exempelvis tshirtar på ett speciellt sätt så dom blir ett litet stående paket, precis höjden av en byrålåda. Så din byrålåda blir fylld med färgglada små paket som du har perfekt överblick över.
Fast alla mina t-shirts är samma färg, där fallerar metoden.
 
Inte om dom har olika tryck, jag viker mina så det som syns ovanpå paketet är trycket.

Är alla helsvarta men ringningen skiljer så hade jag vikt så att ringningen är högst upp.
Jag inser att jag måste googla detta, men det låter ohållbart för mig. :)
 

Bifogade filer

  • Konmari-drawer.jpg
    Konmari-drawer.jpg
    73,8 KB · Visningar: 21
Det skulle fortfarande vara en mycket förvirrande låda i mitt hus - men vissa toppar skulle jag känna igen på material. Jag kan även se hur hela systemet skulle tippa om jag drog ut två tröjor och inte omedelbart ersatte dem med någonting som tog upp lika mycket plats.

Men det är ju jag! Jag är glad om det funkar för andra. :)
Jag har testat och kommit till samma slutsats som dig. 😅
 
https://www.expressen.se/nyheter/stadgurun-marie-kondo-talar-ut-vill-inte-stada-langre/ :)

(Jag blir glad av alla mina grejor o möbler, speciellt böcker, och ledsen av kalt och vitt oavsett så inget för mig oavsett. Eller så är det kanske det det är iofs! och grejs passar mig även enligt metoden. :))

Men med det sagt så kanske du skulle kunna se över dina vardagskläder om du inte blir glad av dem eller är neutral utan blir typ ledsen.

Men jag håller med, jag blir ju inte sådär jätteglad av rivjärnet och stekspaden osv så det skulle kunna bli väldigt mycket böcker och väldigt lite stekspadar o rivjärn o toalettborstar o sådant i mitt hem.
Jag blir glad av mitt rivjärn 🤪
Jag har alltid haft vanliga halvdåliga. Sen fick jag ett bra, ett jättebra! Jag blir ofta glad när jag använder det
#nörd
 
Det skulle fortfarande vara en mycket förvirrande låda i mitt hus - men vissa toppar skulle jag känna igen på material. Jag kan även se hur hela systemet skulle tippa om jag drog ut två tröjor och inte omedelbart ersatte dem med någonting som tog upp lika mycket plats.

Men det är ju jag! Jag är glad om det funkar för andra. :)

Helt förståeligt, men det som är bra med byrålådor är ju att dom går att stänga... Så länge tshirtarna är runtrotade i lådan och inte åkte ut på golvet så gör det inget tycker jag 😅.
 
Färgglada barnkläder funkar utmärkt att se skillnad på, när de står i lådorna. Mina svarta t-shirts är inte lika enkla att se skillnad på. Så jag förstår er som inte har nytta av vikmetoden :)
 
Nu har jag läst om den här metoden KonMari lite överallt, det går ut på att man bara ska behålla saker som "man blir glad av" eller som "sparks joy".

Jag håller på att bli galen, för förstår inte hur det kan fungera för någon. Tex skulle jag sannolikt inte ha några vardagskläder alls, ifall jag bara behöll kläder som jag blir glad av. Det funkar ju inte. Kan någon förklara hur detta funkar? Man måste ju till viss del tänka praktiskt också, och då faller ju hela metoden.
Jag blir glad av det som är praktiskt, därför att frånvaron av dem skulle göra livet jobbigare. Det är rätt joyful att ha ett bra rivjärn när man behöver det i matlagningen. Eller att ha en fin skjorta att ta på sig till jobbet, så man slipper se ut som på Nobelmiddagen på jobbet varje dag.

(Nu har jag inte läst på om metoden, men jag tänker att en ganska låg tröskel för spark of joy inte nödvändigtvis säger emot resonemanget.)
 
Sparks joy?

Jag har tillräckligt med kitch så det räcker och blir över!
Till och med toaborsten. Det är en President Trump toaborste. Sparks so much joy!

Jag behöver fler grejer som bara "är". Har alldeles för mycket sånt som sparks joy deluxe. Man vet knappt vart man ska titta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 426
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 019
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 285
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp