Försvarsmaktshund?

linnsan

Trådstartare
Vill i framtiden utbilda mig till hundförare inom försvaret och har under en tid gått och funderat mycket på vad för hund som jag ska välja.

Först var jag inne på Schäfer men har sen kommit in lite på bl.a Holländsk Herdehund. De verkar ha bättre hälsostatistik? Men vad jag förstått finns det inte så många i Sverige? Rottweiler har jag också funderat på men de känns lite väl tunga om man skulle behöva plocka upp dem:angel:. Så en inte allt för tung ras vore det bästa. Briard är väl också en ras som jag funderade lite på men de utvecklas väl rätt sent om jag inte minns fel?

Några ideér?

Kanske någon som jobbar inom försvaret som hundförare eller inom annat område i försvaret?
 
Senast ändrad:
Sv: Försvarsmaktshund?

De absolut vanligaste raserna är nog Schäfer och Malinois.
Här omkring i hemvärnet osv är Rottweiler den ras med flest representanter tror jag, sedan Riesenschnauzer och Schäfer.
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Ja, Malinois funderade jag också på ett tag. Men Riesenschnauzer ska jag faktiskt kolla upp lite!

Tack för ditt svar:)
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Jag har en schäfer som är nybliven FM-hund och härikring är det nog mest Rottisar och schäfrar som är representerade!
Men det finns även Hoffar, en Australiensk cattledog och en Kelpie:)
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Okej:)

Får jag fråga vad Hoffar är för någon ras:angel:?

Visste inte ens att man fick ha Kelpie till det, trodde de skulle vara större.
Lycka till med vovven!:)

Tack för svaren!
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Tänk ut "hur" du tänker bli hundförare i Försvaret. Ska du söka anställning som soldat, och bli hundförare på det viset? Eller tänker du testa tex inom Hemvärnet?
Blir du anställd så blir du tilldelad en grunddresserad schäfer.
Har du egen hund så kan du köra upp den tex genom Hemvärnet.
När du bestämt "hur" så kollar sedan vilka krav på hund som gäller, avseende storlek och underull etc.
Lycka till!
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Jag hade tänkt bli anställd som soldat och förhoppningsvis så blir det utlandstjänst.

Om jag hade förstått det rätt så utbildar man sig och sin hund genom brukshundklubben och kan sedan bli placerad i olika förband?

Men jag kanske missuppfattat?

Eventuellt så har jag tänkt att först göra lumpen, sen söka utlandstjänst som "vanlig" soldat och förhoppningsvis få placering och sen komma hem igen för att nästa gång åka som hundförare.. Inget är bestämt än men jag spekulerar lite i hur jag ska göra;)

Men jag kanske är helt ute och cyklar:angel:

squarepants: Okej, då vet jag vad du menar för någon:)

Tack alla för svar!
 
Sv: Försvarsmaktshund?

hej!

jag har en schäfer,rottweiler,sankt bernard, berner senen blandning och har funderingar på att gå försvarshund med henne, hon platsar till det bara jag orkar börjar träna. Vad jag vet så spelar det ingen roll vad det är för hund så länge hunde klarat MH-test och att hunder har underpäls, alltså är en rottweiler inte en lämplig ras att ha till försvarshund då den inte klarar kylan på rätt sätt.
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Hittade ett dokument på nätet som en klubb satt ihop. Kan ju vara kul att läsa för dom som är intresserade av att arbeta med sn egen hund till att bli FM-hund.
www.sbk.nu/klubbar/arvidsjaur/fmhund.doc

Om inte länken funkar, så får ni väl skriva in den för hand:p
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Tycker helt klart du ska kolla vidare på holländarna. Har träffat flera exemplar av rasen nu i sommar och älskar psyket. Känns stabilare än schäfern både i huvet men framförallt, som du skriver, i kroppen.
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Personligen så hade jag valt Malinois. En tik kanske om du vill ha en lätt hund.
Holländsk herdehund vet jag för lite om för att kunna uttala mig.
 
Sv: Försvarsmaktshund?

hej!

jag har en schäfer,rottweiler,sankt bernard, berner senen blandning och har funderingar på att gå försvarshund med henne, hon platsar till det bara jag orkar börjar träna. Vad jag vet så spelar det ingen roll vad det är för hund så länge hunde klarat MH-test och att hunder har underpäls, alltså är en rottweiler inte en lämplig ras att ha till försvarshund då den inte klarar kylan på rätt sätt.
Rottweiler är utmärkt som FM-hund så länge den har underull!
Det som krävs för att få gå inträdes/slutprovet är: AD/HD-fri (eller tjänstbarhetsintyg), över 40 cm i mankhöjd & underull, MH med en etta (alt tvåa) på skott..
 
Sv: Försvarsmaktshund?

*Svarar alla*


Malinois har jag varit inne på mycket innan men sen vet jag faktiskt inte varför jag släppte tanken;)

Har förresten funderat mycket fram och tillbaka vad det ska vara för kön.. Har det egentligen någon betydelse förutom att då hanarna oftast är lite tyngre. Tänkte på fördelar/nackdelar? Främst då tänkte jag på tik, om jag har förstått det rätt så får man inte tävla tik som löper? Hur är det med försvarmaktshundar. Man får väl åka iväg på jobb trots att tiken löper?

Jag är mest intresserad av tik då jag eventuellt tänkt ta valpar i framtiden, men hanhund går egentligen lika bra!


Tack alla för hjälp och svar!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Försvarsmaktshund?

Jag har träffat framförallt en HH väldigt mycket och han avlivades pga dålig mentalitet... Och rasen är ganska liten.
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Tycker helt klart du ska kolla vidare på holländarna. Har träffat flera exemplar av rasen nu i sommar och älskar psyket. Känns stabilare än schäfern både i huvet men framförallt, som du skriver, i kroppen.

Vilka Holländare då om jag får fråga? :crazy: Personligen harjag bara träffat skräp.
 
Sv: Försvarsmaktshund?

Vilka Holländare då om jag får fråga? :crazy: Personligen harjag bara träffat skräp.

Och jag har ungefär samma uppfattning... Och med tanke på vilket stöd min kusin (som hade Holländaren som fick tas bort) så känner jag inte heller för uppfödarna inom rasen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 855
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
2 772
Senast: Soso
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 965
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp