Förvaring av grovfoder ute innan utfodring tex morgon

karamelldrottningen

Trådstartare
Återigen inspirerad av en annan tråd!

Oftast kanske man har extra tajt med tid på morgonen. Är det någon som har en lösning på att snabbt kunna utfodra i hagar? Tex något ställe, låda fast stabil sådan och tar upp höpåsar för att lägga in i hagen på morgonen?
Är det mer eller mindre jobb? Underlättar det något?
 
Vi har hölådor i hagen, det går att lägga lock över dem om man lägger ut på natten. Vi har bara tre hästar, så vi bär ut tre påsar med hö på morgonen (det hästarna äter i hagen är det enda vi packar i påsar, morgon och lunch). När vi gått ut med höpåsarna knäpper vi om staketen så det blir en gång från stallet ner till hagen. Då räcker det att släppa hästarna uppe vid stallet och eftersom de vet var frukosten finns så går de själva ner i hagen. När sista hästen är släppt går man bara ner och ändrar staketet och stänger hagen. Jag vet ett stall där de hade soptunnor med lock vid varje hage. Hästägarna lade ut lunchhöt där på kvällen, så den som skulle lunchfodra behövde inte bära utan kunde bara gå runt och lägga in i hagarna. Det kanske är en lösning? Jag stod även tillfälligt i ett stall där man skulle gå runt och hämta lunchhöt vid varje box och bära ut i hagen. Där föreslog jag att alla påsarna skulle läggas vid logporten i rätt ordning - då halverades sträckan man behövde bära och man behövde inte gå runt och hämta påsar över hela stallet.
 
Återigen inspirerad av en annan tråd!

Oftast kanske man har extra tajt med tid på morgonen. Är det någon som har en lösning på att snabbt kunna utfodra i hagar? Tex något ställe, låda fast stabil sådan och tar upp höpåsar för att lägga in i hagen på morgonen?
Är det mer eller mindre jobb? Underlättar det något?
Vi hade olika sådana lådor för lunchfodring vid hagarna. Vi stoppade i lunchpåsar där. Man kunde göra för ett par dagar samtidigt och så behövde lunchfodrare bara pytsa in.
Jag har haft både låda för dynor, låda för sandningssand, enkel ihopspikad trälåda med lock.
Man vill ha stadiga saker som inte locket blåser upp på alt går att låsa fast/tyngas ned. Dynlådorna upplevde jag var lite skraltiga och inte riktigt var så hållbara vad gällde kyla etc heller för hållbarhet.

I annat stall körde man ut frukost och lunchpåsar med fyrhjuling för ett par dagar för att slippa bära så mkt.
 
Jag har en stor förvaringslåda i transparent plast med lock som klickar fast, det är inte den största modellen som en del på mitt stall har men jag får plats med två höpåsar, och har lite andra grejer däri också, hönät, hovkrats, sittdyna, diskborste till vattenkaret osv. Jag har två stenar i botten så ingen risk den blåser iväg även utan fyllda höpåsar i.
 
Jag hänger mina på krokar ute på en vägg som jag har intill hagen (gås- och ankhuset). På morgonen hänger jag dem i hagen.
Väder och vind har tillgång till hönäten men 12-24 timmar hängande spelar ingen roll. Höet blir vått eller snöigt, beroende på väder.

Även om det var blå påsar jag hade höet i hade det hängt så.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp