Bukefalos 28 år!

Förvaring av kaffe

Thaliaste

Trådstartare
Bör kaffe förvaras i kylen? Jag har fått med mig det hemifrån men vet inte om det är en myt? Hittar både åsikter för och emot när jag googlar. Hur gör ni?

Är det skillnad på bryggkaffe, presskaffe, och hela bönor?
 
Åh, detta undrar jag också! Jag förvarar kaffe i en burk i rumstemperatur. Men jag vet att mamma alltid bara har hällt upp lite i en burk som hon har framme och förvarar resten i kylskåpet. Pappa har allt i rumstemperatur :p Jag har testat att ha i kylskåpet men märkte ingen skillnad... såg dessutom för någon dag sedan att det står på kaffepaketet att kaffet smakar bäst om det används inom 10 dagar från det att man öppnar det, något sådant har jag inte heller reagerat på. Använder oftast inte upp mitt kaffe inom 10 dagar. Jag kör på bryggkaffe kan tilläggas.

Däremot vet jag att det på paket till kaffebönor står specifikt att dom ska förvaras i kylskåp om förpackningen är öppnad. Jag tror att dom har ganska kort hållbarhet i rumstemperatur.

Haha, nu fick du kanske inte ett särskilt bra svar, men du vet iallafall att du inte är ensam om att undra :D
 
Åh, detta undrar jag också! Jag förvarar kaffe i en burk i rumstemperatur. Men jag vet att mamma alltid bara har hällt upp lite i en burk som hon har framme och förvarar resten i kylskåpet. Pappa har allt i rumstemperatur :p Jag har testat att ha i kylskåpet men märkte ingen skillnad... såg dessutom för någon dag sedan att det står på kaffepaketet att kaffet smakar bäst om det används inom 10 dagar från det att man öppnar det, något sådant har jag inte heller reagerat på. Använder oftast inte upp mitt kaffe inom 10 dagar. Jag kör på bryggkaffe kan tilläggas.

Däremot vet jag att det på paket till kaffebönor står specifikt att dom ska förvaras i kylskåp om förpackningen är öppnad. Jag tror att dom har ganska kort hållbarhet i rumstemperatur.

Haha, nu fick du kanske inte ett särskilt bra svar, men du vet iallafall att du inte är ensam om att undra :D

Alltid nåt, jag behöver inte känna mig dum alltså :D

Har också testat, men inte märk nån skillnad...
 
Jag fick nu i veckan lära mig att man även kan frysa kaffe för absolut bästa hållbarhet. Det fryser inte ens ihop till en klump, jag trodde det var ett skämt tills jag själv fick känna titta :D.
Annars är kaffe en färskvara.
 
Jag fick nu i veckan lära mig att man även kan frysa kaffe för absolut bästa hållbarhet. Det fryser inte ens ihop till en klump, jag trodde det var ett skämt tills jag själv fick känna titta :D.
Annars är kaffe en färskvara.

:eek: Som att jag inte hade nog med bryderier över min kaffeförvaring :cautious::cool::D
 
Färskvara har jag också hört, mamma klagade lite när jag öppnade ett nytt kaffepaket och hällde upp i en burk. Har alltid förvarat det i rumstemperatur i en sådan där lufttät stålburk.
Jag har inte hört att de jag bjutt på kaffe klagat på att det är gammalt, dricker inte kaffe själv. :angel:
 
Jag har inget svar egentligen men spånar lite.

Jag använder sump ibland till mina torra händer (:up:) och lite Google säger att bönan innehåller ca 17%fett men att det stannar i sumpen vilket då förklarar saken.
Kaffe är ju definitivt inte fett, men sumpen är och ger fin peeling :D

Och vidarespån: om kaffet innehåller fett så bör det vara därför det ska drickas inom viss tid (för bästa smak) och kan frysas för längre hållbarhet(även om jag misstänker att vaccat bör vara lika bra om vaccen inte släppt)

Hur det skulle te sej i kylskåp vs rumstemperatur vore intressant att veta dock (Öppnad förpackning). misstänker det beror på vad för typ av fett kaffebönsn består av och vad den fungerar bäst i för temp inför sitt användningsområde.
Tänk som olivolja som inte gillar kyla medan en rapsolja inte bryr sej:idea:
 
Jag dricker inte kaffe så jag har en vacuumbytta för marinering (man pumpar ur luften med en pump) som jag förvarar kaffe i och det står i ett skåp, dvs mörkt. Ingen har klagat på kaffet och jag har frågat specifikt med tanke på min förvaring av sagda kaffe :D
 
Jag dricker inte kaffe så ofta, så det mesta får vara i frysen. Lite kaffe har jag i en burk i skafferiet som jag tar av när jag är sugen på kaffe. Kaffet blir (tycker jag) inte lika gott om det är fruset när man börjar brygga.
 
Förut så hade vi alltid den öppnade kaffeförpackkningen i frysen men i vårt nya hus så är frysen i källaren så då har vi blivit lata och har kaffet i skafferiet. Vi har en burk som står framme som vi fyller med ungefär halva paketet kaffe. Eftersom vi dricker såpass mycket kaffe så tror jag inte det hinner få sämre smak av att inte förvaras på annat vis
 
Jag är rätt kinkig med mitt kaffe och tycker det smakar apa om det stått framme för länge. Nu dricker jag så det går åt ett paket/vecka, och på den tiden händer inget i plåtburk i rumstemperatur. Tycker jag.

Men jag märker att det försämras snabbt om jag häller upp det i plåtburk.
 
Jag har kaffet i plåtburk i kylen och tycker mig märka att det inte håller smaken lika länge om det får stå framme i rumstemperatur. Kaffet blir liksom väldigt torrt i slutet på burken. Men det kan vara inbillning också, vad vet jag.
 
Jag har fått från sambon att förvara öppnat kaffe i kylen. Vi dricker ganska mycket så det hinner inte bli "gammalt" men om inte annat är det skönt att slippa ha det framme på bänken :-)
 
Tack för alla svar! Frysen verkar inte helt ovanligt, men där är redan platsbrist så där går inte. Får kanske försöka göra lite plats i kylen då. Har det i plåtburk i rumstemperatur nu.

Originalförpackning , väl tillsluten , mörkt och svalt gärna i kylen säger herr Löfberg.

http://www.lofbergs.se/om-kaffe/fragor-och-svar/hur-ska-man-forvara-kaffe/

Frågan är lite hur dåligt det blir om det inte förvaras "bäst" också...om det är värt att böka in det i kylen...

"Kaffe är en mycket känslig produkt, aromerna är lättflyktiga och de eteriska oljorna i kaffet härsknar i kontakt med syret i luften.

Bäst bevaras aromen om kaffet får vara kvar i sin ursprungsförpackning. I en väl försluten förpackning som förvaras mörkt och svalt, gärna i kylen, håller sig kaffet väl i ca 10 dagar. Mindre kräsna personer kan säkert acceptera kaffet även efter en månads förvaring. Utsätts kaffet däremot för luft, ljus och värme förstörs aromerna på några timmar."

Jag dricker ofta kaffe som är äldre än en månad och har väl inte mått dåligt över det precis. Så jag tillhör väl redan gruppen "mindre kräsna personer" :D Kanske är för att jag hinner glömma smaken sen sist :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 893
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: SiZo
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 698
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp