Bukefalos 28 år!

Förvirrad bilidiot

Men sök eget boende, det finns att hyra av privata bolag om det är lång kö på Bollnäs bostäder. Så där kan du ju inte ha det. Är det långt mellan din bostad och jobb.
 
Är det långt mellan bostad och jobb? Om det inte är allt för långt, sälj bilen och köp en moppe!

Låter för övrigt helt sjukt att du står för en bil åt henne. Hade vart mer rätt ock riktigt att hon ägde och betalade bilen, och du betalade bensinpengar när hon skjutsade dig...
 
Jag står redan i kö hos Bollnäs bostäder och eftersom jag har flyttat från annan kommun och har fast anställning har jag redan fått ett års poäng. Jag har föreslagit att när hon är redo att flytta så kan vi bara byta lägenhet internt vilket går lätt. Men fn har hon inte råd att bo här eller hos Bollnäs bostäder öht. Hon hyr någon helt annanstans. Som sagt, hon har riktigt usel ekonomi (vill inte gå in på detaljer) så det finns inte en susning att hon skulle kunna köpa en bil.Därav vår deal. Som jag inte har något emot, bara frustrerande när hon inte kan köra mig när jag behöver det eftersom hon inte mår bra vilket är ganska ofta.

Jag funderade faktiskt på en moppe när jag flyttade upp hit i höstas men alla varnade mig för att det inte går under vintern och de har en poäng. Näh nu ska det tas itu med att ta körkort och sedan får vi se vad som händer i framtiden.
 
Vad händer om hon kraschar bilen?
EXAKT!

Detta är som upplagt för att bli allvarligt galet.
Om hon har disponerat bilen lejonparten av tiden så kan försäkringsbolaget ha synpunkter vid en större skada. Då står du där med en kraschad bil och en f.d. bekant som inte kan betala en ny bil åt dig.

Jisses - jag hade varit livrädd i din situation. Du är modig du :D

Så fort det blir väglag och väder - köp en moppe och ställ av bilen!!
 
Låter lite som utnyttjar dig :meh: se till att få jämnvikt i relationen annars blir ni ovänner förr el senare

På många sätt gör hon det, det vet jag, men som situationen är just nu så har jag inget val tyvärr. Mer än att vara medveten om att en mer balanserad känslomässig och till en del också ekonomisk relation är mycket mer hälsosam. Men, jag har jobb och det har inte hon. Jag tvivlar på att hon någonsin kommer att kunna jobba igen, så problemet kommer att kvarstå. Jag hoppas att när jag har körkort och kan använda bilen att det blir lite bättre. Just nu biter jag ihop lite för mycket.
 
EXAKT!

Detta är som upplagt för att bli allvarligt galet.
Om hon har disponerat bilen lejonparten av tiden så kan försäkringsbolaget ha synpunkter vid en större skada. Då står du där med en kraschad bil och en f.d. bekant som inte kan betala en ny bil åt dig.

Jisses - jag hade varit livrädd i din situation. Du är modig du :D

Så fort det blir väglag och väder - köp en moppe och ställ av bilen!!
Sant, den som använder bilen regelbundet och till större delen av tiden är även den som ska stå som ägare av den, kan bli problem annars om det händer en olycka och försäkringsbolaget börjar nysta.
 
Jag funderade faktiskt på en moppe när jag flyttade upp hit i höstas men alla varnade mig för att det inte går under vintern och de har en poäng. Näh nu ska det tas itu med att ta körkort och sedan får vi se vad som händer i framtiden.

Men nu är det knappt vinter, och det finns för övrigt dubbdäck/vinterdäck till moppe också. Det hade nog vart betydligt billigare att köpa till moppen än att stå med en bil som du inte kan/får använda.
Och som de andra säger, försäkringsbolaget kan neka dig ersättning om något händer! Har du dessutom en försäkring som skulle säga att någon under 25 inte får köra den och din vän är under 25 (vilket jag inte har nån aning om) kör och något händer, så gäller inte försäkringen alls då heller.
 
EXAKT!

Detta är som upplagt för att bli allvarligt galet.
Om hon har disponerat bilen lejonparten av tiden så kan försäkringsbolaget ha synpunkter vid en större skada. Då står du där med en kraschad bil och en f.d. bekant som inte kan betala en ny bil åt dig.

Jisses - jag hade varit livrädd i din situation. Du är modig du :D

Så fort det blir väglag och väder - köp en moppe och ställ av bilen!!

Tja om det händer, så får jag nog skriva av allting som en mycket dyr läxa. Inte så mycket mod @tanten som behov :p och en vän som övertalade mig att köpa eftersom allt lät så bra när hon föreslog det innan jul. Iofs ska tilläggas att bilen inte precis är en ferrari utan en billighetsbil som jag hoppas kan hålla några år. Och hon blir not aldrig, lite tyvärr, en ex-vän pga av tidigare nämnda orsaker.
 
Snart kan du börja köra moppe och sen kan du under tiden ta körkort och ha det klart till vintern kommer igen.

Den där dealen funkar ju inte.
 
Jag är tämligen säker på att försäkringen är en vanlig sådan och i vilket fall som helst så är min vän med god marginal över 25 ;) Men jag inser att situationen inte kan fortgå. När jag köpte bilen så var det också meningen att hon skulle hjälpa mig med körlektioner men det har tydligen strulat till sig och hon måste beställa något tillstånd som hon inte kommit sig för att göra. Därav att jag nog kommer att betala för en intensivkurs istället.
 
Jag är tämligen säker på att försäkringen är en vanlig sådan och i vilket fall som helst så är min vän med god marginal över 25 ;) Men jag inser att situationen inte kan fortgå. När jag köpte bilen så var det också meningen att hon skulle hjälpa mig med körlektioner men det har tydligen strulat till sig och hon måste beställa något tillstånd som hon inte kommit sig för att göra. Därav att jag nog kommer att betala för en intensivkurs istället.
Både du och hon måste gå kurs. Sen vänta på tillståndet,
Det går säkert enklare att köra moppe, och ta intensivkurs på trafikskola. Kostar mer än att köra privat men.. Då vet du i alla fall att det blir av..
 
Klart det går att köra moppe på vintern! Jag tog inte körkort förrän jag var 25, köpte moppe när jag var 15 och använde den dagligen både till jobbet och stallet. Stallet var 1,5 mil bort och självklart var det inte jätteroligt att köra vintertid, men det går.
 
Låter för övrigt helt sjukt att du står för en bil åt henne. Hade vart mer rätt ock riktigt att hon ägde och betalade bilen, och du betalade bensinpengar när hon skjutsade dig...

Jag hade aldrig gått med på att skjutsa någon till och från jobb jämt och ständigt för bensinpengar. Folk tror att bara för att man har bil ska man ställa upp gratis som taxichaufför hela tiden. Just nu har jag ingen bil men om någon stod för bilen hade jag kunnat skjutsa 5 (?) dagar i veckan under en väldigt begränsad period. Det är ju ett väldigt passande att skjutsa till och från jobb flera dagar i veckan.
 
Sitter och läser på om traffikskolor i Bollnäs och det verkar inte vara alltför saftigt. Snart kommer bilen upp i samma pris som att ta körkort. :) Ska kanske ringa och boka. Jag har faktiskt kört mycket tidigare - Kenya! - men med vänstertraffik så det kanske inte gäller och som sagt det var en herrans massa år sedan. Förhoppningsvis sitter något kvar i muskelminnet. Jag ska kanske pröva att köra lite på en parkeringsplats för att se om jag kommer ihåg någonting.
 
Om spaken inte gått av exakt vid infästningen hade jag siktat på att laga den med ett relativt tunt rör som spaken precis passar i. Plus lim.
Sedan hade jag glömt det hela.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp