Bukefalos 28 år!

Förvirrad bilidiot

Väcker lite liv i den här tråden. Nu kan hen inte köra mig alls eftersom hen är så dålig - det som kanske känns sådär är att hen använder bilen för att köra sig själv flera gånger. Hen har SMS:at mig att hen inte orkar köra alls nu.

Så jag tror att jag ställer av bilen och köper en moppe istället, särskilt som det droppar in diverse fakturor om bilen hela tiden som jag snällt betalar + att jag i princip alltid tankar upp den. Moppe verkar i längden bli mycket billigare och jag kan i lugn och ro ta körlektioner och behöver inte panika över det. Behöver moppen i princip bara för att puttra fram och tillbaka till jobbet och in till 'stan' ngn gång för att handla. Bara det att jag är en sån fruktansvärd fegis vad gäller fart :nailbiting: hur långsamt får man åka med en EU moppe?

Jaja mycket dyr läxa det här, att inte tro på vad vissa säger och lovar.
 
Väcker lite liv i den här tråden. Nu kan hen inte köra mig alls eftersom hen är så dålig - det som kanske känns sådär är att hen använder bilen för att köra sig själv flera gånger. Hen har SMS:at mig att hen inte orkar köra alls nu.

Så jag tror att jag ställer av bilen och köper en moppe istället, särskilt som det droppar in diverse fakturor om bilen hela tiden som jag snällt betalar + att jag i princip alltid tankar upp den. Moppe verkar i längden bli mycket billigare och jag kan i lugn och ro ta körlektioner och behöver inte panika över det. Behöver moppen i princip bara för att puttra fram och tillbaka till jobbet och in till 'stan' ngn gång för att handla. Bara det att jag är en sån fruktansvärd fegis vad gäller fart :nailbiting: hur långsamt får man åka med en EU moppe?

Jaja mycket dyr läxa det här, att inte tro på vad vissa säger och lovar.

Det låter som en klok idé att ställa av bilen. Jag kan förstå från din väns sida att det kan vara ohållbart att vara chaufför, även om det ger stora fördelar för denne. Men det är obegripligt att hen verkar tycka att det är okej att för eget bruk fortsätta använda bilen.

Det är ju bättre att använda pengarna som bilen kostar dig till körkortet.
 
Moppe är oerhört mycket billigare än bil, på alla sätt. :up:
En "EU-moped" (moped klass 1), de som får köras i 45 km/h, behöver du dock körkort klass AM för att få köra. Inga konstigheter att ta, men det tar förstås litet tid och pengar - och du får AM "på köpet" när du väl tar ditt B-körkort så det kanske trots allt är litet överkurs att ta AM separat först.

Moped klass 2, som får gå i 25 km/h, räcker det med ett enklare förarbevis för att köra. Om du är tillräckligt vuxen (fyllde 15 före 1 oktober 2009) så får du köra dem även utan förarbevis. :)
 
Då får åka så långsamt att du förlorar styrfarten och faller omkull.

Hur kan det vara så att det är du som tankar upp bilen, om du knappt får se den?

Men hur långsamt är det?!? Alltså innan man ramlar omkull? Ang att tanka upp bilen, vet inte hur det blivit som det blivit.
 
Moppe är oerhört mycket billigare än bil, på alla sätt. :up:
En "EU-moped" (moped klass 1), de som får köras i 45 km/h, behöver du dock körkort klass AM för att få köra. Inga konstigheter att ta, men det tar förstås litet tid och pengar - och du får AM "på köpet" när du väl tar ditt B-körkort så det kanske trots allt är litet överkurs att ta AM separat först.

Moped klass 2, som får gå i 25 km/h, räcker det med ett enklare förarbevis för att köra. Om du är tillräckligt vuxen (fyllde 15 före 1 oktober 2009) så får du köra dem även utan förarbevis. :)

Eh jodå, mer än 15 år är jag med råge :p hur får man förarbevis? Tanken är att jag ska kunna köpa och köra asap.
 
Wow, vilken soppa! Det låter som ett bra beslut att ställa av bilen, gör det och skaffa en moppe. Som sagt, det är inte så kul med moppe alla gånger men det är för jäkla smidigt. Håll lite koll bara, på min gamla moppe frös bromsvajern under tiden jag körde.. Enda sättet att få stopp på eländet var att stänga av den och sen fick jag vackert gå sista milen till stallet. Och hem igen.

Hur sakta man kan köra utan att välta beror på hur skicklig man själv är. Jag kan puttra fram i kanske 10 km/h utan att vingla, min sambo kan utan problem hålla gånghastighet.
Det är väl lite som att cykla, har man bara hittat balansen och känslan så är det inga problem!
 
Fråga, ni som började köra innan 18, var den klass 2 ni använde då?



Edit: Eh såg just att är man över 15 behöver man inget förarbevis. Perfekt!
 
Hittade just en annons på blocket, verkar vara en firma som säljer, ny, med 1 års garanti och hjälp med registrering och allt möjligt annat, pris 7,900. Bra, dåligt?
 
Hittade just en annons på blocket, verkar vara en firma som säljer, ny, med 1 års garanti och hjälp med registrering och allt möjligt annat, pris 7,900. Bra, dåligt?
Helt omöjligt att svara på med den information du ger.
Däremot blir det nog billigare i längden per färdad kilometer, gentemot det arrangemang du har nu.
 
Vilken självisk kompis :yuck: " tyvärr för trött att köra DIG i din bil enligt överenskommelse, men orkar köra runt mig själv i DIN bil" :confused: och låter dig ta samtliga kostnader och även bensin :devil::o ställ av bilen och ta nycklar el flytta den så inte din charmiga kompis kör den ändå och det händer nåt och det inte finns ngn försäkring eftersom den är avställd
 
Jo, jag borde ställa av bilen omedelbart, men jag vill nog ha min moppe innan jag gör det så jag verkligen är helt oberoende. Jag får nog ta allt en månad till.
 
Du gör ju som du vill men utifrån det du beskrivit nu så låter det som om den enda skillnaden som blir ifall du ställer av bilen idag är att du sparar pengar. Eftersom du inte får någon hjälp alls med skjuts längre så betalar du ju för ingenting.
 
Jag hade hellre cyklat några mil om dagen än att mig i din sits.

Köp moped, ställ av bilen NU. Du får ju ändå inte ut något av henne, hon skjutsar dig inte längre. Säg som det är; att du inte har råd att ha en bil du inte har nytta av. Ställ av den, använd återbetalningen (skatt och försäkring) till att köpa moppe.
 
Du gör ju som du vill men utifrån det du beskrivit nu så låter det som om den enda skillnaden som blir ifall du ställer av bilen idag är att du sparar pengar. Eftersom du inte får någon hjälp alls med skjuts längre så betalar du ju för ingenting.

Mycket sant, men jag har ingenstans att ha bilen och måste fråga min AG om han möjligtvis har plats för den. Plus att min vän är mycket, mycket skör just nu och tja, det här måste tas lite fint. Det är liksom inte bara ekonomiskt och jag vet inte om jag orkar den känslostorm som kommer att komma. Jäklar också vad allt är komplicerat ibland. Det enda jag definitivt vet är att moppe är prio ett, körlektioner två och att det enda jag vill just nu är att komma så billigt och enkelt (känslomässigt) undan den här soppan som möjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergifoder

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp