@kimmis87 Ja dit har vi inte kommit ännu så jag måste komma på en lösning där.. Nu går han på bete så vi får ta det i slutet på augusti, Jag hoppas att det kommer att fungera annars får jag nog knäppa upp sidostycket när jag tränsar.. Själv förstår jag inte varför han är så rädd om sina öron och mule men han har varit så enda sedan han föddes,, han är en väldigt känslig individ inte alls som mina tidigare och senare föl.
Ja jag får väl vara nöjd med att hon är jättesnäll och duktig när jag sätter på grimman som hon vill... Då sänker hon huvudet ner i grimman och hamnar i knähöjd med huvudet. Precis som pappa brukade göra :love:
 
@kimmis87 Alla föl vi haft har varit väldigt känsliga vid nacken som små. Vi brukar vänta tills de är 5-6 månader innan vi introducerar grimman som träs över öronen, och vid det laget brukar de vara så oskygga om huvudena att det aldrig varit något problem, så mitt tips är helt enkelt att ha is i magen och vänta längre. Lille Frank vi har i år är väldigt mycket skygga är någon annan vi haft, så på honom kommer vår metod ställas till test :p Men han gillar att bli kliad/tagen på öronen så jag är inte så bekymrad.
 
Tycker du är otroligt duktig som kämpar på!
Är det wetwrap du behöver eller nåt annat?
Wetwrap finns på tex hööks
Tack! 💕
Vi gör allt vi kan för att lilla Nemo ska bli bra så länge som det funkar.
Eftersom att han är hur pigg och frisk som helst och ser ut att vara ett jätte fint föl i övrigt och RMC är positiv så kör vi på och hoppas på det bästa.
Men visst är det kämpigt, tur ändå att jag har semester 😅
Nej vetrap får jag inte använda, det måste man dra åt lite hårdare och har inte lila bra häftförmåga. Vetrap kan förstöra ett litet fölben på bara några minuter enligt RMC. Det är Vet-plast jag ska använda. Fick min leverans från granngården igår. Hade beställt ett 10-pack men fick 3! 😂

Igår kväll när jag skulle byta box på mamma och föl för att mocka så fick mamman helt enkelt nog och drog ut ur stallet och sprang ner och in i stora sommarhagen där mitt andra sto går. Där sprang hon runt i typ 15 min innan jag fick fast henne medan en förtvivlad fölunge stod kvar själv inne i boxen! 😲
Tur att min sambo får semester nu så vi kan hjälpas åt så mamman får komma ut mer.
Nemo får ju nu gå korta promenader 3 gånger per dag men eftersom jag alltid är själv i stallet kan jag inte ta med både mamma å föl då Nemo absolut inte får stegra eller hoppa omkring då det är risk att skada det redan traumatiserade knät.
Men han är duktig nu när vi bara går ut utanför stallet och vänder några gånger 😊
Han gillar att leka med sonens alla leksaker som alltid står utanför 😅
tempImageForSave.jpg
 
Alltså jag bara älskar vår lille Frankenstein :love: Inte bara blev han finare än jag vågat hoppas på, men han personlighet är bara helt underbar. Superkänslig, massor med energi, vänlig, påhittig, men måste behandlas varsamt då han lätt blir rädd/defensiv. Verkligen min typ av häst.

Vi håller på och knölar och gör engångsskor av silvertejp så hans hålväggar skall växa ihop. Sedan besöket hos RMC är han 100% bättre och hovlederna ser nu helt normala ut. Han har rätat upp kotorna lite då han växer mycket, så det står inne för mycket vila och är ute kortare stunder. Benet han x-ade lite på ser fint ut nu, och tån på det andra benet har inte börjat krypa inåt som hon nämnde kan hända. Snart kommer vi ha ordning på det så "köparen" kan ta hit sin mentor för en koll. Har haft lite annat intresse också men vill att denna köpare skall få ta ställning först då placeringen känns klockren.
 
Hur gör ni andra till hösten/vintern nu som har föl ni har tänkt sälja?

Finns det köpare, eller aktar sig folk noga för att köpa på sig hästar man kanske inte har foder till i vinter??
Jag hade ju tänkt sälja min, men överväger att ha kvar henne till nästa sommar, kanske ställa ut henne lite och hoppas på bra resultat som höjer priset lite...

När jag kollar på hästnet så känns det lite som att folk försöker sälja av. Men flera annonser verkar ligga uppe rätt länge? Hur känner ni andra?
 
Vi kommer sälja, men har beslutat att köparen skall ha möjligheten att ha fölet/åringen kvar hos oss till nästa sommar mot en uppstallningskostnad efter den sjunde månaden. Vi har fått in foder så det räcker, och vet att många inte är jättepigga på att leta uppstallning till unghäst nu.
 
Alltså jag bara älskar vår lille Frankenstein :love: Inte bara blev han finare än jag vågat hoppas på, men han personlighet är bara helt underbar. Superkänslig, massor med energi, vänlig, påhittig, men måste behandlas varsamt då han lätt blir rädd/defensiv. Verkligen min typ av häst.

Vi håller på och knölar och gör engångsskor av silvertejp så hans hålväggar skall växa ihop. Sedan besöket hos RMC är han 100% bättre och hovlederna ser nu helt normala ut. Han har rätat upp kotorna lite då han växer mycket, så det står inne för mycket vila och är ute kortare stunder. Benet han x-ade lite på ser fint ut nu, och tån på det andra benet har inte börjat krypa inåt som hon nämnde kan hända. Snart kommer vi ha ordning på det så "köparen" kan ta hit sin mentor för en koll. Har haft lite annat intresse också men vill att denna köpare skall få ta ställning först då placeringen känns klockren.
Så roligt att höra 😊👍🏻
Hoppas köparen bestämmer sig för att köpa honom!
 
Den är ju löjligt snygg den ungen. Ska ni försöka visa fram den som hingstämne?

& @Dressyrtjejen_97 Det vore en dröm förvisso, men vi säljer ju föl och jag känner inte att vi har förutsättningar för hingsthållning i dagsläget. Personen som varit intresserad är tävlingsryttare så då blir det nog kastration som 1-2-åring, men är han fortfarande osåld och tas ut till elitföl kan man ju alltid hoppas... Men jag hade nog gärna haft en mer meriterad morfar på ett hingstämne. Himla tråkigt att Certus försvann ur landet och endast startat MSV-klass i danmark. Lätt att vara efterklok, men jag kommer aldrig igen välja en svensk treårig hingst om den inte ägs av typ Lövsta och helt självklart kommer vara kvar i avel/samt är helt outstanding såklart :)
 
Idag bestämde jag att mamma och föl måste få komma ut! Det får gå som det går med Nemos knä men det är djurplågeri att ha dom inne i den här värmen. Där det är som svalast i stallet visar termometern 30 grader, och längst in i stallet där fölboxen ligger är det bra mycket varmare.
Nemo har varit helt galen senaste dagarna. Farit runt som en studsboll mellan väggarna, stegrat mot allt så att han ramlat omkull. Allt spån spån hamnar upp mot väggarna när han kutar runt så betonggolvet kommer fram vilket inte är bra för hans knä. Spelar ingen roll hur mycket spån jag lägger in. Och mamman är så less på honom att hon biter honom för minsta lilla.
Så idag gjorde jag en liten hage i skogshagen där shettisen går, under träden så det blir skugga hela dagen. Och som jag trodde så har Nemo varit lugn hela dagen. Han har ju så klart rört sig men inte kutat runt som en galning och han har haft alla fötter på jorden till skillnad från i boxen!
Så jag hoppas han fortsätter att hålla sig lugn ute även när han blivit mer van. Är hyfsat mjuk sandjord i hagen så det blir inte helt stumt ifall att han skulle hoppa och studsa lite. Ändå mjukare än betonggolvet inne.
Sista dagarna har det sett renare ut på gödselhögen än i deras box pga att Nemo röjt runt så mycket 😧
Han har blivit vildare inne ju mer promenader han har fått gå ute och nu har han börjat vägra att gå in trotts att mamma är kvar inne. Så jag gissar att det är det som gör honom stressad, plus värmen.
Ute i skuggan fläktar det skönt och både mamma och föl såg väldigt nöjda ut 😊👍🏻

IMG_8610.JPG
 
Hur gör ni med salt till era föl i den här värmen?
Inne har jag en saltsten som inte fölet kommer åt. Men nu behöver dom ju mer salt så behöver ha en även ute.
Behöver fölen salt vid drygt två månaders ålder?
 
Hur gör ni med salt till era föl i den här värmen?
Inne har jag en saltsten som inte fölet kommer åt. Men nu behöver dom ju mer salt så behöver ha en även ute.
Behöver fölen salt vid drygt två månaders ålder?
Fölen får i sig salt via mjölken så länge de diar ordentligt och stoet får i sig allt salt som behövs. Vid den åldern har fölet fortfarande inte utvecklat förmågan att reglera salthalten i kroppen. Det är först när främsta födan består av hö/gräs som fölet börjar bli i behov av salt. :)
 
Hur gör ni med salt till era föl i den här värmen?
Inne har jag en saltsten som inte fölet kommer åt. Men nu behöver dom ju mer salt så behöver ha en även ute.
Behöver fölen salt vid drygt två månaders ålder?

Vi har saltsten inne till dem men ger även salt i stoets foder. De äter lite betfor och mineraler, och däri ger vi både 20 g salt och Immulix (eller ja, den stora har avslutat sin Immulix-kur nu och äter Pavo's fölpellets då vi slutat flaskmata)
 
Fölen får i sig salt via mjölken så länge de diar ordentligt och stoet får i sig allt salt som behövs. Vid den åldern har fölet fortfarande inte utvecklat förmågan att reglera salthalten i kroppen. Det är först när främsta födan består av hö/gräs som fölet börjar bli i behov av salt. :)
Ja, jag har alltid satt saltstenen så inte fölis når och gjort det även i år så att inte fölen ska slicka för mycket och få diare.
Men nu när man läser lite olika artiklar om salt till föl så finns det vissa som påstår att salt inte skulle vara någon fara att ge föl, erfarna stuteriveterinärer både i Sverige och utomlands bla. Att dom slickar på saltstenen för att dom känner av att en diare är på gång och då slickar och dricker extra inför det. Inte att saltet orsakar diare.
Läste i en artikel en veterinär som hade frågat en kollega ang detta som jobbat många år på ett stort stuteri i USA. Kollegan i USA hade aldrig hört talas om att salt skulle vara farligt till föl.
Men många erfarna uppfödare i Sverige vittnar ju om att föl som slickar mycket salt får ibland väldigt svåra diarrér. Så vad som är rätt eller fel är ju svårt att veta....
Men jag ger salt i fodret samt saltsten på hög höjd så att fölis inte når för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
264
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
405
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp