Inflikar som en parentes till ämnet mjölkstockning, vilket låter osannolikt med tanke på att hon trots allt ger di, försök tempa märren så du har koll så inte tempen drar iväg och det utvecklas till juverinflammation. Det är för övrigt alltid bra att tempa regelbundet när något avviker från det normala. Sen bort med all extra mat som @DressageNerd skriver, krafften driver på mjölken.

Tack för tips! Jag har tempat henne regelbundet och den ligger normalt. Kraftfodret är nu bortplockat!
Mjölkstockning var det bästa jag kunde komma på för att beskriva men det kanske inte blir helt korrekt. Det är mer som att hon inte släpper fram mjölken och juverna blir stenhårda men det är lögn i helsike att få ut mer än några strålar. Idag har det funkat bättre och jag har fått tips om att pröva oxytocin, skall ta det med veterinären. Skam den som ger sig! 😊
 
Tror inte hon löste levande föl avgiften. Misstänker att mitt sto hade ngt fel i en bakhov. För några år sedan blev fick hon sömtryck och vid röntgen av hoven så såg vi att det fanns ett gammalt brott. Det och att hon vart svår med hovslagaren när jag köpte henna (för 12 år sen) gör att vi misstänker att det varit något vajsing och att uppfödaren inte löste in levande föl. Hon har ytterligare en avkomma efter samma sto som min som är inregistrerad korrekt.

Trodde aldrig jag skulle ta ett föl så då brydde jag mig inte men nu känns det lite sisådär att jag inte tog tag i det :)

Tror inte det är försent om du är villigt att lösa avgiften. Dock lite dåligt av uppfödaren att inte betala då denne uppenbart fick ett levande föl. Är väl inte hingstägarens fel om det var ngt fel på fölet menar jag..:)
 
Tror inte det är försent om du är villigt att lösa avgiften. Dock lite dåligt av uppfödaren att inte betala då denne uppenbart fick ett levande föl. Är väl inte hingstägarens fel om det var ngt fel på fölet menar jag..:)

Håller med. Jag är dock inte så pigg heller på att lägga ut nu efter 12 år.(hästen är 17) och ska inte ta något mer föl. Haft alldeles för många dyra utlägg detta året på veterinärer mm
 
Tack för tips! Jag har tempat henne regelbundet och den ligger normalt. Kraftfodret är nu bortplockat!
Mjölkstockning var det bästa jag kunde komma på för att beskriva men det kanske inte blir helt korrekt. Det är mer som att hon inte släpper fram mjölken och juverna blir stenhårda men det är lögn i helsike att få ut mer än några strålar. Idag har det funkat bättre och jag har fått tips om att pröva oxytocin, skall ta det med veterinären. Skam den som ger sig! 😊

Prisa gudarna - det har släppt! Äntligen uppför hon sig som en mamma. :banana:
Efter idog juvermassage, fasthållning var 20 minut för digivning och flytt av ”grabbarna” till hagen brevid har hon blivit som en mönstermamma. Vaktar, matar, buffar, försvarar och pratar. Stort tack för tips - känner mig galet lättat och ser nu fram emot att få soooova! 😊
062CAD3B-2AF2-46D6-A2A8-47BFB074F754.jpeg
 
Idag har lille Eskil varit på Tullstorp och visat upp sig för selekteringskommittén. Mor och barn har skött sig exemplariskt - han är en riktigt liten energibomb och det var väldigt skönt att det inte var 29 grader i skuggan utan mer som vanlig svensk sommar. Han travar fint bak, men har inte några flashiga framben precis, galoppen är väldigt fin tycker jag och det lilla språnget han fick göra rendererade i ohoohanden. Sen tror jag fortfarande inte han kommer med, men jag är glad ändå och hoppas på fina filmer och bilder
 
Tyckte de visade sig fint idag! Frank travade bra, men kan galoppera bättre. Jag är nöjd med dem båda. Nu återstår att se hur det går, och vi skall även lägga ut annons under tiden. De tyckte Sammetskamelen var fin också, och såg rätt frågande ut när vi sa att hon inte var ombetäckt i år :rofl: Det var fint att höra dock då hon också är en egen uppfödning.

39126946_10214660890228687_509474943411421184_o.jpg
 
Kul att se bilder på alla fina föl här tråden!
Min lilla Nemo ska opereras trotts allt på måndag. Kirurg Flemming är inkopplad och tyckte att det var det bästa även om han nu är mycket bättre.
Men görs det inte nu så går det ju inte att göra alls eftersom att tillväxtzonerna sluter sig snart.
Så på söndag em kör jag ner dom till Umeå och så håller vi tummarna att allt går bra!

Måste även få berätta att jag fick hjälp av en jätte gullig kvinna som är ombud på Folksam. Fick kontakt med henne via RM.
Hon har nu fixat så Nemo inte har några reservationer alls och jag har fått höja vet vård försäkringen. Höll nästan på att börja gråta när hon ringde upp och sa att hon hade ordnat det 💕
 
Vi har ju faktiskt två fina fölungar, även om det mest blivit fokus på Frank i år. Grisen skall iväg på fölvisning nu i helgen, och förhoppningsvis får hon ett trevligt omdöme med sig. Jag tycker naturligtvis att hon är ett bra grundmaterial för ett avelssto och har redan planer på betäckning som tvååring eftersom hon är så tidigt född. Lite svår att ta kort på då hon är lite av en linslus som vill stå för nära mest hela tiden :grin:

39936617_665183643849880_6521089531741995008_n.jpg

39834939_665183607183217_6369768071443251200_o.jpg

39698786_665183797183198_260322623555108864_o.jpg
 
@Kristall10 Hur har det gått för er? Flemmingh är en jättebra kirurg :up:
Operationen har gått bra. Jag åkte ner och hämtade hem dom i går em.
Nemo har nu två skruvar och cerklage i knät. Skruvarna ska tas bort om en till två månader beroende på hur fort han rätar upp sig.
Så nu har han ett jättefin rosa bandage om hela benet som ska bytas var 5:e dag, om han lyckas låta bli att inte äta upp det tidigare vill säga.
Stygnen tas om två veckor och tills dess så ska han hålla sig inne eller i en liten sjukhage.

Veterinären på kliniken frågade om dom fick lägga ut bilder på benet och göra som ett "case" av det då dom tycker att han var så intressant. Givetvis får dom det.
Kul att hans krokiga ben kan glädja någon, själv tycker jag bara det kostar pengar och mycket tid 😝

Men dom får då stora A uppförande. Åkte själv med dom båda vägarna och dom gick snällt både på och av hästtransporten och in på kliniken och ställde sig snällt i boxen och åt hö när vi kom ner i söndags. Ingen annan häst var där men Najomi är verkligen stencool i huvudet så det spelar ingen roll.
Och båda går rakt på och står snällt medan jag går runt och stänger bakom dom och så står dom snällt och stilla hela vägen hem.
Skönt med coola hästar!
IMG_0184.JPG
 
Operationen har gått bra. Jag åkte ner och hämtade hem dom i går em.
Nemo har nu två skruvar och cerklage i knät. Skruvarna ska tas bort om en till två månader beroende på hur fort han rätar upp sig.
Så nu har han ett jättefin rosa bandage om hela benet som ska bytas var 5:e dag, om han lyckas låta bli att inte äta upp det tidigare vill säga.
Stygnen tas om två veckor och tills dess så ska han hålla sig inne eller i en liten sjukhage.

Veterinären på kliniken frågade om dom fick lägga ut bilder på benet och göra som ett "case" av det då dom tycker att han var så intressant. Givetvis får dom det.
Kul att hans krokiga ben kan glädja någon, själv tycker jag bara det kostar pengar och mycket tid 😝

Men dom får då stora A uppförande. Åkte själv med dom båda vägarna och dom gick snällt både på och av hästtransporten och in på kliniken och ställde sig snällt i boxen och åt hö när vi kom ner i söndags. Ingen annan häst var där men Najomi är verkligen stencool i huvudet så det spelar ingen roll.
Och båda går rakt på och står snällt medan jag går runt och stänger bakom dom och så står dom snällt och stilla hela vägen hem.
Skönt med coola hästar!
Visa bifogad fil 18504

Kan bara hålla med @Pontevecchio i all jag håller tummarna för dig. Det brukar vara effektivt att korrigera dem kirurgiskt, men det är ju alltid både nervöst med operationer och sår, samt att det svider en hel del i plånboken...
 
håller tummarna för er nu Kristall! Du förtjänar ett bra försäkringsbolag och bra kirurg efter ditt slitande! Hatten av för dig!
Tack snälla! 💕
Och som en extra bonus nu när det ändå känns som att det börjar ordna upp sig med fölis är att jag fick hem min gamla tävlingshäst förra veckan. Ägaren som jag sålde till ville att han skulle få bli pensionär hos mig. Så nu är min drömhäst genom alla tider tillbaka i stallet och jag har någon att rida på och Nemo har en lagom fartig lekkompis när han får gå ut i större hage igen och någon som han kan vara med efter avvänjningen tills jag kan låta honom gå med jämnåriga.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
348
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
381
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp