Nyfiken fråga. Hur stora är era fölungar nu?

Har för mig att det finns lite knep för att beräkna hur stora de ska bli?

De som träffat på Torsten tycker han är stor men man blir ju lite hemmablind när mamman är 176cm.
 
Nyfiken fråga. Hur stora är era fölungar nu?

Har för mig att det finns lite knep för att beräkna hur stora de ska bli?

De som träffat på Torsten tycker han är stor men man blir ju lite hemmablind när mamman är 176cm.
Är väl först när de är runt året man kan ta det sk tattarmåttet.
 
Nyfiken fråga. Hur stora är era fölungar nu?

Har för mig att det finns lite knep för att beräkna hur stora de ska bli?

De som träffat på Torsten tycker han är stor men man blir ju lite hemmablind när mamman är 176cm.
Undrar vart jag läste att de växer 90% första året.
Kan det stämma?

Kompisens föl är stoort,
systerhäst är också 175+(Som ska få mitt föl nästa år), mycket långbent och den här blir nog ungefär lika. Mamma häst är ungefär lika hög men en aning mer massa.
 
90% -ish under första året brukar stämma rätt bra på de flesta. Tattarmåttet tar inte i beaktning de proportioner mellan ben och bål hästen kommer få som vuxen, och kan vara missvisande på extremt högställa/lågställda individer.
 
Igår var det återbesök på mälarkliniken för Rödarubin, nu äntligen får hon gå ut i hage och ska verkas var 14 dag ett tag till, sen när vi kommit hem lastade vi nästa föl Prinsen, han ser bra ut efter operationen och får flytta från box till ligghall och det blev han inte ledsen över:eek: Han ska på återbesök den 7/12 igen.
Båda ungarna skötte sig exemplariskt trots att Prinsen har en massa överskotts energi, tyvärr har Prinsens mamma inte tagit detta med boxvila lika bra utan hon rasar i vikt och vägrar äta sitt kraftfoder och petar mest i sitt hö, måste åka och kolla lite olika alternativ på foder för att se vad jag kan få i henne:( Hon är ju dräktig och ger fortfarande di så måste hitta en lösning snabbt
 
Nu är fölis avskiljd i boxen från mamma men går fortfarande ihop i hagen. Gick smärtfritt och lugnt till. Mamma verkar uppskatta "egentid".
Hur gamla var era när ni skiljde av? Förr när jag jobbade med hästar ville ägaren alltid de skulle skiljas av vid 6 månaders ålder men jag började att skilja av när man märkte mamman själv började lite smått.
 
Fixade nytt foder till Tora. Musli slobber mash blev det. hon älskar det och efter att hon fått det började hon även äta bättre med hö:laugh: om det beror på att hon blivit flyttad till ligghallen eller om det är kylan eller bara fodret, vet jag inte men det spelar mindre roll :). så nu hoppas vi på att hon går upp i vikt snabbt:) Känns så bra att hon äter nu ,har inte varit roligt att hon inte velat äta.
 
Om ni skulle beräkna förväntad höjd på en 6 månaders vilket mått tar ni ? Fram eller bak ?
Just nu är solis 136 fram o 140 bak 😎 läste att man kunde förvänta sig att fölet växer ca 20% till från sin 6 månadersdag men 4 cm bak känns ju inte så vackert när man är stor, haha
 
Om ni skulle beräkna förväntad höjd på en 6 månaders vilket mått tar ni ? Fram eller bak ?
Just nu är solis 136 fram o 140 bak 😎 läste att man kunde förvänta sig att fölet växer ca 20% till från sin 6 månadersdag men 4 cm bak känns ju inte så vackert när man är stor, haha

Räknar fram, det är ju mankhöjd en som är intressant som vuxen, inte bakhöjden :p Den blir som den blir liksom...
 
Äventhyra.jpg


Måste bara hoppa in här i tråden och visa en gammal bild på min Äventhyra, född i maj. Hon är en kallblodstravare e. Ulvsås Zico - Troll Kos. Hur underbar var (och är) hon inte?! :love:
 
Hallå alltihopa!


Jag kommer sära på sto och föl nu i veckan, och stoet är den mest mammiga jag någonsin har varit med om, med råge!

Jag undrar därför hur ni hade gjort. Fölis är 9 månader så hon är mer än redo egentligen. Tyvärr kommer jag bli tvungen att sära allt på en gång, för det finns inte fler boxar i stallet där de bor. Så fölis åker till en lösdrift en bit bort helt enkelt.

Det räcker med att jag går en promenad med fölis så får mamma panik i boxen. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Lämna henne i boxen och hoppas att det går bra? Eller brukar hagen vara lugnare? Tänker då att någon annan får släppa ut henne, så att hon inte ser transporten när fölis åker, för då tar hon nog staketet.
 
@kimmis87 Det brukar gå bra att ha dem ute. Så länge stoet inte ser fölet/transporten från hagen tror jag inte du får några problem med det, men det händer ju att man blir förvånad :grin:
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
360
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
382
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp