Folk ringer på annons utan telefonnummer - Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCI

Man antecknar :)

Och likväl som du vill ha svaret skriftligt kan andra föredra dem muntligt. Folk funkar olika

Jag går inte runt med papper och penna men ska jag ringa ett viktigt samtal har jag däremot alltid det tillhands.

Och det har jag inte sagt något om utan har väl vidhållit just exakt det? Men det verkar lättare att acceptera att folk bara vill prata per telefon än tvärtom.
 
Jag håller verkligen med. Jag har häst till salu nu och jag vet inte hur många som skriver och frågar och vill ha bilder och film, sen skickar jag det och så kommer nya frågor. Helt plötsligt blir det knäpptyst. Jag tror det är många som knarkat hästnet men inte alls är intresserade av att köpa egentligen

Verkligen! Jag har skaffat instagramkonto för min hunduppfödning mycket för att kunna hänvisa dit (man måste ju inte ha appen utan kan gå via google på vilken dator som helst) eftersom det är en standardfråga när man säljer valpar; "Skicka bilder". Även om annonsen innehåller fem bilder och en video. Alla ska ha fler bilder. Jag blir så provocerad eftersom jag mest vill säga att du har bilder som visar hur hunden ser ut, kom och titta live istället om du är intresserad.. Måste säga att de som ringer till mycket stor andel kommer och kollar valp. Mailbombarna är däremot många, tyvärr..

O för att besvara trådstarten så hade jag tyckt det varit ganska avancerat om nån letat reda på mitt nr på omvägar men å andra sidan hade de varit vettiga hade jag inte brytt mig så mkt. De får bara ta att jag inte kan svara så ofta..
 
Jag tycker det är jobbigt att prata i telefon med främlingar, hade inte alls uppskattat om någon plockat fram mitt nummer om jag inte uppgett det i en annons. Inte så att jag tycker det är creepy på något sätt men om jag ville bli uppringd hade jag ju skrivit ut numret.

Jag har dock full förståelse att andra vill ringa, så beroende på vad jag sålt har numret funnits med. När jag sålde bilen fanns mitt nummer medan jag inte skriver ut det om jag t.ex. säljer hästgrejer i en Facebookgrupp.
 
Jag går inte runt med papper och penna men ska jag ringa ett viktigt samtal har jag däremot alltid det tillhands.

Och det har jag inte sagt något om utan har väl vidhållit just exakt det? Men det verkar lättare att acceptera att folk bara vill prata per telefon än tvärtom.

Jag uppfattar ingetdera lättare/svårare att acceptera däremot är det inte en bra kombination med en som vägrar maila och en annan som vägrar tala i telefon. Det är inkompatibelt. Den flexible har en stor fördel.

Har man en annons ute och är angelägen om att sälja så kan det vara lämpligt att ha med papper och penna (eller anteckna i mobilen). Är man inte angelägen om att sälja så kan man strunta i det eller förlita sig på minnet. Ofta behöver man bara anteckna epostadress/telefonnummer och kanske några stolpar.
 
VOch bara för att ett telefonnummer är tillgängligt innebär det ju inte att det är är ok för vem som helst att ringa i vilket ärendet som helst.
Det är väl klart att det är okej att ringa? Så länge du inte hotar eller trakasserar eller har andra onda avsikter. Om du tar upp 10 pers på Eniro, hur ska du kunna avgöra vilka av dem det är okej att du ringer?

Anser man inte att folk får ringa en så får man väl skaffa hemligt telefonnummer.
 
Det är väl klart att det är okej att ringa? Så länge du inte hotar eller trakasserar eller har andra onda avsikter. Om du tar upp 10 pers på Eniro, hur ska du kunna avgöra vilka av dem det är okej att du ringer?

Anser man inte att folk får ringa en så får man väl skaffa hemligt telefonnummer.
Uppenbarligen tycker vi helt olika. Jag väljer att inte ta diskussionen.
 
Det är väl klart att det är okej att ringa? Så länge du inte hotar eller trakasserar eller har andra onda avsikter. Om du tar upp 10 pers på Eniro, hur ska du kunna avgöra vilka av dem det är okej att du ringer?

Anser man inte att folk får ringa en så får man väl skaffa hemligt telefonnummer.

Man kanske kan ringa upp och fråga efter mailadressen och för att maila och fråga om det är okej att man ringer ;)

Skämt åsido, själva idén med telefonen är att folk ska kunna nå en, reklam och liknande är ett otyg, men att rota upp någons nummer för att man har någon form av ärende är i mina ögon okej. Inte bussringningar och trakasserier men annars, det är lättare att hitta telefonnummer än mejladress och det finns massor av rimliga ärenden. Och vill man inte bli nådd så är det hemligt nummer som gäller.
 
Jag uppfattar ingetdera lättare/svårare att acceptera däremot är det inte en bra kombination med en som vägrar maila och en annan som vägrar tala i telefon. Det är inkompatibelt. Den flexible har en stor fördel.

Har man en annons ute och är angelägen om att sälja så kan det vara lämpligt att ha med papper och penna (eller anteckna i mobilen). Är man inte angelägen om att sälja så kan man strunta i det eller förlita sig på minnet. Ofta behöver man bara anteckna epostadress/telefonnummer och kanske några stolpar.

Vi har helt olika syn, och uppenbarligen erfarenhet, av det hela och jag tror vi kan stanna vid det.
 
Det är väl klart att det är okej att ringa? Så länge du inte hotar eller trakasserar eller har andra onda avsikter. Om du tar upp 10 pers på Eniro, hur ska du kunna avgöra vilka av dem det är okej att du ringer?

Anser man inte att folk får ringa en så får man väl skaffa hemligt telefonnummer.

Ja, det är ju det som "alltid" varit vitsen med en telefonkatalog. I pappersform eller på nätet.
Man kan leta upp telefonnumret till en människa man vill ha tag på.
 
Människor som annonserar på Facebook. Men avslutar med att man ska mejla dom. Varför ska man mejla när det går så lätt att skicka ett snabbt pm ?
 
Människor som annonserar på Facebook. Men avslutar med att man ska mejla dom. Varför ska man mejla när det går så lätt att skicka ett snabbt pm ?
Antagligen för att de inte är inne på fb så ofta som de kollar mailen. Många kan/får inte gå in i FB på sitt arbete.
 
Människor som annonserar på Facebook. Men avslutar med att man ska mejla dom. Varför ska man mejla när det går så lätt att skicka ett snabbt pm ?
De kanske som jag inte har messenger i telefonen (varför plockade man ut det från mobilsurfen?) eller så vet de inte hur de ska hitta meddelanden från okända eller någon annan mer personlig orsak.
 
De kanske som jag inte har messenger i telefonen (varför plockade man ut det från mobilsurfen?) eller så vet de inte hur de ska hitta meddelanden från okända eller någon annan mer personlig orsak.
Ingen mobiltäckning på jobb/hemma eller ingen smartphone är andra orsaker.
 
Man kan ha fast bredband utan mobiltäckning och som sagt välja bort smartphone.

Ja, jag är väl medveten om det utifrån min egen situation.

Det innebär ju att om jag lägger ut en annons - eller svarar på en där man ska söka telefonkontakt - så informerar jag ju om att jag är svår att nå på mobiltelefon pga dålig täckning.
Det vill säga: man får gärna försöka komma fram men kan vara medveten om att det kanske inte fungerar.
 
Senast ändrad:
Ursäkta lite trådkap, orkade inte starta en ny tråd om en väldigt likartad situation:
Har varit med om en liknande situation - men med en väsentlig skillnad. Mitt telefonnummer ligger inte ute på nätet, det är inte sökbart, ingenting.
Annonserade ut en vara (ej levande häst, utan hästgrej) och hade som vanligt min mail i annonsen. Blir sedan uppringd typ kl. 07 en helgmorgon. Vaknade av det och tänkte att någonting var fel med H.H, så jag kastade mig efter telefonen. När jag svarade visade det sig vara en spekulant på grejen som var ytterst angelägen om att komma och titta på denne, helst samma dag. Kan erkänna att mitt tonfall och ordval kanske inte var de allra trevligaste där och då. :( :grin: Var ju såklart upprörd över att 1: Denna människan på något sätt hittat mitt mobilnummer. 2: Denne ringde och väckte mig kl. 07 en helgmorgon. Personen verkade dock stå på sig och vara väldigt angelägen om att köpa grejen, utan att pruta eller något. Hade ni sålt grejen till personen ändå?
Jag tänker såhär: Det är ju förvisso ett guldläge att få grejen såld, men samtidigt; till någon som på något jäkla vänster snokat upp mitt privata och ej sökbara mobilnummer, och som dessutom ringer en helgmorgon kl. 07? Hur hade ni tänkt?
 
Ursäkta lite trådkap, orkade inte starta en ny tråd om en väldigt likartad situation:
Har varit med om en liknande situation - men med en väsentlig skillnad. Mitt telefonnummer ligger inte ute på nätet, det är inte sökbart, ingenting.
Annonserade ut en vara (ej levande häst, utan hästgrej) och hade som vanligt min mail i annonsen. Blir sedan uppringd typ kl. 07 en helgmorgon. Vaknade av det och tänkte att någonting var fel med H.H, så jag kastade mig efter telefonen. När jag svarade visade det sig vara en spekulant på grejen som var ytterst angelägen om att komma och titta på denne, helst samma dag. Kan erkänna att mitt tonfall och ordval kanske inte var de allra trevligaste där och då. :(:grin: Var ju såklart upprörd över att 1: Denna människan på något sätt hittat mitt mobilnummer. 2: Denne ringde och väckte mig kl. 07 en helgmorgon. Personen verkade dock stå på sig och vara väldigt angelägen om att köpa grejen, utan att pruta eller något. Hade ni sålt grejen till personen ändå?
Jag tänker såhär: Det är ju förvisso ett guldläge att få grejen såld, men samtidigt; till någon som på något jäkla vänster snokat upp mitt privata och ej sökbara mobilnummer, och som dessutom ringer en helgmorgon kl. 07? Hur hade ni tänkt?

Jag skulle inte sura utan vara glad för att någon ville köpa det jag ville sälja.

Jag kan mycket väl förstå att du blir irriterad och/eller obehaglig till mods över situationen, men jag tycker inte att man ska låta det gå ut över möjligheten att göra en bra affär.
 
Ursäkta lite trådkap, orkade inte starta en ny tråd om en väldigt likartad situation:
Har varit med om en liknande situation - men med en väsentlig skillnad. Mitt telefonnummer ligger inte ute på nätet, det är inte sökbart, ingenting.
Annonserade ut en vara (ej levande häst, utan hästgrej) och hade som vanligt min mail i annonsen. Blir sedan uppringd typ kl. 07 en helgmorgon. Vaknade av det och tänkte att någonting var fel med H.H, så jag kastade mig efter telefonen. När jag svarade visade det sig vara en spekulant på grejen som var ytterst angelägen om att komma och titta på denne, helst samma dag. Kan erkänna att mitt tonfall och ordval kanske inte var de allra trevligaste där och då. :(:grin: Var ju såklart upprörd över att 1: Denna människan på något sätt hittat mitt mobilnummer. 2: Denne ringde och väckte mig kl. 07 en helgmorgon. Personen verkade dock stå på sig och vara väldigt angelägen om att köpa grejen, utan att pruta eller något. Hade ni sålt grejen till personen ändå?
Jag tänker såhär: Det är ju förvisso ett guldläge att få grejen såld, men samtidigt; till någon som på något jäkla vänster snokat upp mitt privata och ej sökbara mobilnummer, och som dessutom ringer en helgmorgon kl. 07? Hur hade ni tänkt?
Om ditt mobilnummer varit omöjligt att hitta så hade personen inte hittat dig. Jag hade sålt om jag inte uttryckligen skrivit ut att jag inte ville ha telefonkontakt och kanske ändå om personen verkade ärlig. Har man en annons ute får man räkna med att bli kontaktad och du du har ju redan blivit väckt, det går inte att göra ogjort.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 747
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp