Fönsterfråga

Bukefalos 30 år!

Just att årsförbrukningen inte är hög (enligt er, jag har ingen aning om vad som är normalt för ett sånt här hus) borde ju betyda att det inte är så illa isolerat heller? Förvisso kanske h*n har 15 grader inne... 5000 på ved säger väl också att h*n eldar endel?
Vi bor i torp på knappt 70 kvm. Gammalt timmerhus. Vår förbrukning är ca 8000 kWh/år och vi gör av med ca 5 kbm ved. Så, ja, jag tycker att 5500 kWh är en liten förbrukning för ett hus.

Huset i fråga
https://www.booli.se/bostad/2221102

Jag vill också tacka för allt positivt! ❤️
Han är rätt negativ och praktisk ibland och jättebra ibland. Men han besiktar huset gratis åt mig, vilket jag behöver.
Jag är ju uppväxt med sådana fönster och har lagt handdukar och satt nya tätningslister i många lägenheter under åren. Men jag har ju aldrig behövt bry mig om uppvärmningskostnader förr, så det skrämmer mig. Jag är dock inte främmande för raggsockor och långtröja kalla dagar.
Huset ligger strax över mitt lånelöfte, men jag kommer åka förbi och snoka på läget och sen om det känns bra kontakta mäklaren.
Jag tyckte det såg jättefint ut så hade det varit jag så hade jag köpt det om allt annat var bra som ex taket ☺️
Driftkostnader kan man göra lite på själv, som sopsortering (i vissa kommuner betalar man per kg sopor exempelvis), man kan ha någon grad kallare, veden kan man klyva själv osv

Jag tyckte det såg jättefint ut så hade det varit jag så hade jag köpt det om allt annat var bra som ex taket ☺️
Driftkostnader kan man göra lite på själv, som sopsortering (i vissa kommuner betalar man per kg sopor exempelvis), man kan ha någon grad kallare, veden kan man klyva själv osv

Det som ställer till det är ju att mitt lånelöfte ligger på max 1500000. Så funderar som bäst på hur man gör ett lägre bud attraktivt? Ska åka förbi och kolla läget imorgon och om det känns rätt, kontakta mäklaren.

Det som ställer till det är ju att mitt lånelöfte ligger på max 1500000. Så funderar som bäst på hur man gör ett lägre bud attraktivt? Ska åka förbi och kolla läget imorgon och om det känns rätt, kontakta mäklaren.
Överlag så beror det väl på hur attraktivt huset är (hur många andra som vill ha det) och hur intresserad säljaren är av att få huset sålt snabbt, tänker jag?

Var och tittade runt det igår och tycker väldigt mycket om området! Men trädgården var mindre än jag trodde, mer skog än gräs. Det går ju förvisso att göra nått åt, så får man lite egen ved med. Men trädgårdens beskaffenhet såg ut att göra den väldigt krånglig att näta in. Kommer troligen inte lägga nått bud nu, utan vänta på att det går ut på marknaden och gå på visning då. Med dagens läge med kommande räntehöjningar, hoppas jag förstås att folk inte ska vilja köpa 🫣

Var och tittade runt det igår och tycker väldigt mycket om området! Men trädgården var mindre än jag trodde, mer skog än gräs. Det går ju förvisso att göra nått åt, så får man lite egen ved med. Men trädgårdens beskaffenhet såg ut att göra den väldigt krånglig att näta in. Kommer troligen inte lägga nått bud nu, utan vänta på att det går ut på marknaden och gå på visning då. Med dagens läge med kommande räntehöjningar, hoppas jag förstås att folk inte ska vilja köpa 🫣
Men måste du näta in hel trädgård direkt?

Räcker det inte att näta in en "lagom stor bit" för att katterna ska vara rimligt tillfreds i början, för att sedan eventuellt näta in mera när du städat upp mer i trädgården?

Jag vill inte påverka i någon riktning egentligen, men tänk på att det är väldigt svårt/omöjligt att hitta en fastighet där man inte behöver kompromissa med något!

Jag vill inte påverka i någon riktning egentligen, men tänk på att det är väldigt svårt/omöjligt att hitta en fastighet där man inte behöver kompromissa med något!
Och för att spinna vidare... Det kan vara så att trädgårdens lilla storlek är det som (eventuellt) gör att du kan köpa huset med det fina läget. När vi köpte vårt torp hade jag ju gärna sett att sovrummet var lite större än 2x3 meter, men kanske var det det det lilla opraktiska sovrummet som gjorde att andra potentiella köpare inte vill ha huset. Läget är TOPPEN. Vi kunde inte önska bättre. Bra för hästarna, nära till jobbet, osv. Så vi kompromissade bland annat med de små rummen.

Och för att spinna vidare... Det kan vara så att trädgårdens lilla storlek är det som (eventuellt) gör att du kan köpa huset med det fina läget. När vi köpte vårt torp hade jag ju gärna sett att sovrummet var lite större än 2x3 meter, men kanske var det det det lilla opraktiska sovrummet som gjorde att andra potentiella köpare inte vill ha huset. Läget är TOPPEN. Vi kunde inte önska bättre. Bra för hästarna, nära till jobbet, osv. Så vi kompromissade bland annat med de små rummen.
Håller med. Orsaken till att jag kunde köpa mitt hus var sannolikt att det bara finns två sovrum, jättesmå. Jag har 580kvm tomt.

Det är många som har sagt att de aldrig hade kunnat bo så litet men alternativet för mig var att fortsätta i hyresrätt. Hade jag väntat på ett normalstort hus med normalstor tomt hade jag aldrig kunnat köpa.

Det ser ut att vara ett perfekt hus för dig! Jag skulle inte vänta på att det hamnar som "till salu" utan redan nu kontakta mäklaren för att få komma på visning. Verkar allt bra lägger du ett bud, eventuellt tidsbestämt, och erbjuder att de slipper städa/tömma huset och du är flexibel med tillträde. Kanske vill de ändå ha en öppen visning men har du tur tar de hellre en säker, snabb och smidig försäljning.

Det ser ut att vara ett perfekt hus för dig! Jag skulle inte vänta på att det hamnar som "till salu" utan redan nu kontakta mäklaren för att få komma på visning. Verkar allt bra lägger du ett bud, eventuellt tidsbestämt, och erbjuder att de slipper städa/tömma huset och du är flexibel med tillträde. Kanske vill de ändå ha en öppen visning men har du tur tar de hellre en säker, snabb och smidig försäljning.

Perfekt är det inte, som sagt.

Liknande trådar

• Min frågetråd gällande husköp och renovering
  • FTX eller självdrag
  • Covertapet
  • Skamtråden- när graviditeten är allt man inte vill

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!