Fönsterfråga

Bukefalos 30 år!

Och för att spinna vidare... Det kan vara så att trädgårdens lilla storlek är det som (eventuellt) gör att du kan köpa huset med det fina läget. När vi köpte vårt torp hade jag ju gärna sett att sovrummet var lite större än 2x3 meter, men kanske var det det det lilla opraktiska sovrummet som gjorde att andra potentiella köpare inte vill ha huset. Läget är TOPPEN. Vi kunde inte önska bättre. Bra för hästarna, nära till jobbet, osv. Så vi kompromissade bland annat med de små rummen.

Det är inte den lilla trädgården som i så fall ställer till det, utan hur den är utformad. Tomten är definitivt stor nog, men att näta in en så kuperad tomt vet jag inte om det är så enkelt.

Men måste du näta in hel trädgård direkt?

Räcker det inte att näta in en "lagom stor bit" för att katterna ska vara rimligt tillfreds i början, för att sedan eventuellt näta in mera när du städat upp mer i trädgården?

Problemet är att en stor del är trädgården är sluttande. Ordentligt sluttande till och med.

Men hur stor nätad yta behöver du? All den plana gräsmatteytan runt huset borde ju gå lätt att stängsla?

Och med viss arbetsinsats en del av det som är framför huset mot vägen om du inte behöver ha det klart första sommaren. Tomten totalt är ju större än du kan räkna med att få till många hus om de ska hålla sig inom kategorin små och billiga, behöver det då vara ett problem att allt inte är smidigt att stängsla in.

Men hur stor nätad yta behöver du? All den plana gräsmatteytan runt huset borde ju gå lätt att stängsla?

Och med viss arbetsinsats en del av det som är framför huset mot vägen om du inte behöver ha det klart första sommaren. Tomten totalt är ju större än du kan räkna med att få till många hus om de ska hålla sig inom kategorin små och billiga, behöver det då vara ett problem att allt inte är smidigt att stängsla in.

Min plan är att näta in absoluta majoriteten av trädgården i slutänden. Vilket kommer ta något år eller 2 pga kostnaden. Jag vill dessutom ha några höns om ett tag, så plats för sånt bör finnas med. Men jag är nog inte intresserad av tomter under 1000 kvm.

Min plan är att näta in absoluta majoriteten av trädgården i slutänden. Vilket kommer ta något år eller 2 pga kostnaden. Jag vill dessutom ha några höns om ett tag, så plats för sånt bör finnas med. Men jag är nog inte intresserad av tomter under 1000 kvm.
Jag förstår inte riktigt hur det då kan vara ett problem att få 2400 kvm och näta en så stor del av dem att det fyller dina behov. Men det kanske handlar mer om att du helt enkelt inte är intresserad av att ha naturtomt som det låter?

Vi byggde hönsgården i en slänt eftersom det var det utrymmet vi hade över. Det gick och blev riktigt stabilt och bra, även om det såklart var meckigare än om förutsättningarna varit plant och perfekt :)

Jag förstår inte riktigt hur det då kan vara ett problem att få 2400 kvm och näta en så stor del av dem att det fyller dina behov. Men det kanske handlar mer om att du helt enkelt inte är intresserad av att ha naturtomt som det låter?

Nu missförstod du helt 😅 Jösses.

Vad var det som gjorde att du valde bort dessa hus?

Det första var ganska mycket att göra på. Nytt badrum, nytt avlopp, dränering av grunden, isolering av vinden, tätning runt murstock osv. Annars hade jag verkligen köpt det! Egentligen lite nära grannen, men tror jag klarat det med viss modifiering. Det andra hade en "jättefin" utsikt över grannens vedsäckar, skjul, hästtransporter och annat. Inte riktigt det jag vill se när jag bor på landet. Trädgårdarna i sig var dock jättebra!

Det första var ganska mycket att göra på. Nytt badrum, nytt avlopp, dränering av grunden, isolering av vinden, tätning runt murstock osv. Annars hade jag verkligen köpt det! Egentligen lite nära grannen, men tror jag klarat det med viss modifiering. Det andra hade en "jättefin" utsikt över grannens vedsäckar, skjul, hästtransporter och annat. Inte riktigt det jag vill se när jag bor på landet. Trädgårdarna i sig var dock jättebra!
Då har du ju ett hum om vad du kan få för pengarna, och hur du behöver prioritera och kompromissa, tänker jag.

Då har du ju ett hum om vad du kan få för pengarna, och hur du behöver prioritera och kompromissa, tänker jag.

Det första är väl 3 år sen jag tittade på. Och det andra var 90 kvm stort. Så jag ser inte dessa hus som nått direkt hjälpmedel i prisfrågan, nej.
Jag hade gärna köpt ett hus a la det första idag, men tyvärr sätter nya reglerna stopp för det. Där fegade jag ur och det ångrar jag. För det hade potential, perfekt tomt och bra avstånd från jobbet.

Sen är det också så att det, för mig, är läskigt att dra på sig en bokostnad på närmare 12000/månad. För er kanske det är en baggis, men det är det inte för mig.

Jag förstår hur du menar, man kan kompromissa på massa saker men vissa saker är viktiga oavsett om dom är det för andra. För mig va det viktigt att inte ha en granne som såg in i min trädgård hur som helst. Min granne bor rätt nära men det är träd som gör att man liksom inte står nånstans och tittar in. Jag tittade på säkert 20 hus innan jag köpte detta och det va absolut smågrejer som stoppade mig de flesta gångerna.

Jag förstår hur du menar, man kan kompromissa på massa saker men vissa saker är viktiga oavsett om dom är det för andra. För mig va det viktigt att inte ha en granne som såg in i min trädgård hur som helst. Min granne bor rätt nära men det är träd som gör att man liksom inte står nånstans och tittar in. Jag tittade på säkert 20 hus innan jag köpte detta och det va absolut smågrejer som stoppade mig de flesta gångerna.

Jag vill inte heller ha en granne som ser in. Vill kunna gå ut typ halvnaken och hänga tvätt, det kommer kanske inte gå här. Behöver komma in i trädgården för att avgöra helt. Jag vill kunna klippa gräset 4 på morgonen utan att nån blir galen. Så läget är absolut viktigt! Och katterna är viktiga, absolut! Det är ju mycket för dom jag vill köpa. För att kunna modifiera så det passar dom bättre än nuvarande gör. Jag är mer villig att kompromissa med moderniteter som vattentoalett, dusch i annan byggnad osv än läget. Så det är svårt, känner jag. Framförallt med en begränsad budget.

Nä, den biten hade jag inte önskat heller. Trist att det är så dyrt där du vill bo.

Ja, det ingår ju tyvärr i den här regionen. Nu är det drygt 1800/månad i privatlån och det borde jag kunna få bort helt om 5 år när det går att värdera om huset igen. Sen är det väl en rätt normal bokostnad för att äga hus. Kanske, jag har ju ingen aning eftersom jag aldrig ägt.

Men hur svårt är det att näta in kuperad mark då?
En sluttning kan inte vara så svårt, mycket sten så det är svårt få ned stolp är värre förstår jag.
Ska du göra det själv eller ta in hjälp?
Har du kollat på hur mycket svårare (läs dyrare ;) ) kuperad mark egentligen gör?

Men hur svårt är det att näta in kuperad mark då?
En sluttning kan inte vara så svårt, mycket sten så det är svårt få ned stolp är värre förstår jag.
Ska du göra det själv eller ta in hjälp?
Har du kollat på hur mycket svårare (läs dyrare ;) ) kuperad mark egentligen gör?

Jag har ingen att fråga, så jag vet inte. Och jag tänker göra själv, det är alldeles för dyrt att ta in hjälp på det. Med hjälp av vänner som är mer okunniga än mig, troligen.
Jag bara ser att det är svårt att få till bra grund för stolparna när det lutar så kraftigt. Det får ju heller inte bli under 2 m någonstans, så de kan hoppa ut. Vilket såklart är en utmaning. Dyrare lär det möjligtvis bli för att jag kanske behöver stolpskor för att stolparna ska stå ordentligt. Kanske gjuta.
Men jag vet som sagt inte, ingen jag har sett har nätat in i sån sluttning. De flesta har ju liksom en relativt plan tomt. Eller väljer att näta in en liten del av tomten bara.

Liknande trådar

• Min frågetråd gällande husköp och renovering
  • FTX eller självdrag
  • Covertapet
  • Skamtråden- när graviditeten är allt man inte vill

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn