Fönsterfråga

Bukefalos 30 år!

Precis, de kräver mera underhåll och vill man ha hög innetemperatur är äldre fönster inte så lyckat men att göra om ett gammalt hus till modern energikomfort kräver betydligt mer än bara fönsterbyte. Dessutom är det tveksamt om det är så trevligt, det blir en stor kontrast varje gång man går ut, temperaturen är helt jämn inne huset så det känns mindre levande osv. Att vänja sig vid lite lägre och ojämnare innetemp tycker jag är en bättre väg att gå.
Jo, det blir alltid bäst om man lever på ett sätt som passar ihop med vad huset fungerar för, oavsett vilket hus det är.

Så frågan är hur @MissFideli vill bo och prioritera olika upplevelse- och livsstilsfaktorer i boendet i förhållande till olika ekonomiska avvägningar. Utan att fastna i vad hennes rådgivare betraktar som en acceptabel boendeform (vilket verkar bygga på en del värderingar som inte redovisas fullt ut och inte helt grundas på objektiva sakfakta)

Huset i fråga
https://www.booli.se/bostad/2221102

Jag vill också tacka för allt positivt! ❤️
Han är rätt negativ och praktisk ibland och jättebra ibland. Men han besiktar huset gratis åt mig, vilket jag behöver.
Jag är ju uppväxt med sådana fönster och har lagt handdukar och satt nya tätningslister i många lägenheter under åren. Men jag har ju aldrig behövt bry mig om uppvärmningskostnader förr, så det skrämmer mig. Jag är dock inte främmande för raggsockor och långtröja kalla dagar.
Huset ligger strax över mitt lånelöfte, men jag kommer åka förbi och snoka på läget och sen om det känns bra kontakta mäklaren.

Eftersom huset är så pass litet och har både luftvärmepump och kamin placerad i ett bra läge skulle jag inte alls vara så orolig för uppvärmningen. Jag har motsvarande lösning och har inte ens funderat på att det skulle löna sig att byta ut alla fönster. Då är det nog större risk att golv/tak/väggar inte är anpassade isoleringsmässigt för åretruntboende. Hos mig är det uppenbart golvet som är den stora boven i att dra ut värmen. Tycker huset ser fantastiskt fint ut med stor potential!

Huset i fråga

Han är rätt negativ och praktisk ibland och jättebra ibland. Men han besiktar huset gratis åt mig, vilket jag behöver.
Jag är ju uppväxt med sådana fönster och har lagt handdukar och satt nya tätningslister i många lägenheter under åren. Men jag har ju aldrig behövt bry mig om uppvärmningskostnader förr, så det skrämmer mig. Jag är dock inte främmande för raggsockor och långtröja kalla dagar.
Huset ligger strax över mitt lånelöfte, men jag kommer åka förbi och snoka på läget och sen om det känns bra kontakta mäklaren.
Det är en ganska öppen planlösning, du har kassett i den öppna spisen, llvp, bara 55 kvm att värma upp, tätlister i fönstren, ena sovrummet kan du hålla lägre temperatur i under vintern och sätta ett draperi för dörrarna så drar uppvärmningen inte iväg. Mattor på golvet, innetofflor och tröja om du känner dig frusen.

Ser inte att du skulle bli ruinerad på 6500 kWh/år?

Han säger att jag kommer elda för kråkorna i princip.

Vilket är dumheter. Som flera sagt, tvåglasfönster i gott skick har utmärkt isoleringsförmåga. Mina gamla fönster, varav flera dåligt underhållna (inte tagit mig för) håller värmen bättre än 70-talsfönstren (vilka också är dåligt underhållna men de är i dåligt skick - dvs de går inte att rädda som det går med de som är 100+ år gamla).

Huset i fråga

Det ser ju helt perfekt ut för dig! :love:

Han säger att jag kommer elda för kråkorna i princip.
Min käre far höll på att få slag när jag sa att jag inte tänkte byta till treglasfönster när jag renoverade. 😁 Han sa ordagrant "du skjuter dig själv i foten om du gör ett sånt val". Men han har också sett hur mina driftkostnader sjunkit under förra året och även om han aldrig skulle erkänna att han hade fel så är han åtminstone glatt överraskad.

(Dock har jag även isolerat golvet och bytt uppvärmningssystem så sänkt förbrukning har med flera saker att göra, men det är iallafall helt klart att det inte är orimligt att ha ett hus med 1+1 utan det håller värmen alldeles utmärkt.)

Även jag säger att rådgivarens uppfattning om fönstren är överdriven. För mig hade det inte varit någon dealbreaker, absolut inte.

Ett hus har många andra betydligt mer avgörande egenskaper, imho. Källare eller inte, status på tak och dränering, finns vattenburen värme, hur är status på badrum och kök, status på avlopp, på elinstallationen... etc.

Jag hade inte prioriterat att göra något med fönstren där (mer än hålla dem i bra skick med lister osv.) Att du kan gå i yllesockor och tåla att inte dra upp värmen extra vid de värsta köldknäpparna är väl en bra utgångspunkt. Svårt att veta exakta kostnaderna då man inte vet hur föregående ägare levt. Men det ska väl inte vara omöjligt att bo där på ett vettigt sätt utan att göra något det första du gör. Känn av hur det fungerar innan och var du själv upplever något problem innan du funderar på att lägga ner pengar i att ändra något.
(Vill man sedan investera för ett mångårigt perspektiv hade jag nog i första hand tänkt på att lägga till mer isolering i tak och väggar, och ev. en självmatande pelletskamin - allt beroende på hur de verkliga förbrukningssifforna ser ut för dig)

Det som jag skulle säga kan vara dåligt där är ifall grunden inte i är frisk. Den biten ska du nog lyssna på besiktningsvännen om så att det blir kollat.

Men det ser ut som en jättemysig och fin tomt. Bra att huset är litet och det finns ouppvärmda förvaringsytor.

Liknande trådar

• Min frågetråd gällande husköp och renovering
  • FTX eller självdrag
  • Covertapet
  • Skamtråden- när graviditeten är allt man inte vill

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn