Fönstergaller

Bukefalos 30 år!

Madde89

Trådstartare
Vad har ni för fönstergaller i boxarna?
Jag tänker att jag ska fixa egna galler, öppningsbara.
Någon som gjort det och har några tips? ☺️
Har i nuvarande stall fasta armeringsjärn men de är ju inte godkända, + att jag nu vill ha öppningsbara för att hålla det lättare rent ☺️
Lägger in en bild på hur fönstren ser ut
1000005856.webp

Jag hade hemmagjorda öppningsbara galler i mitt förra stall, de öppnades inåt. Jättepraktiskt när man skulle städa men en spark underifrån kunde relativt lätt puffa gallret av gångjärnet. Jag valde faktiskt att fästa dem permanent mot väggen. I nuvarande stall har vi öppningsbara fönster med integrerade galler. Jag är så nöjd med det!

Generellt är galler en dålig lösning för häst. Jag föredrar rutnät, eftersom det ger en mindre skaderisk, ffa om man ska konstruera själv. Inåtgående öppning ser ut att vara bästa lösningen för dig @Madde89 (eller byta glaset mot polykarbonat).

Har en bild i huvudet att ha det som du @Emuliiaa. Fast ha gångjärnen på långsidan (har ju ett så avlångt fönster 😁) är det köpt eller har du fått ihop det själv?
Men om man har gångjärnen längs långsidan, tror ni låset kan va en "rolig/riskabel" grej för hästarna?
@warg, tack för tipset med knuffandet på gångjärnen 👌
@Blyger Det får bli inåtgående öppning😃

Har en bild i huvudet att ha det som du @Emuliiaa. Fast ha gångjärnen på långsidan (har ju ett så avlångt fönster 😁) är det köpt eller har du fått ihop det själv?
Men om man har gångjärnen längs långsidan, tror ni låset kan va en "rolig/riskabel" grej för hästarna?

Har dessa från Myrby. Går att öppna/fälla 😊

Bifogade filer

• IMG_0383.webp
    IMG_0383.webp
    87,5 KB · Visningar: 2 846
Jag står inackorderad så har ingen aning om varifrån de kommer tyvärr 🫣

Har dessa från Myrby. Går att öppna/fälla 😊
Snygga och smidiga 😃
Frågan är ju bara storleken, går ju säkert inte måttbeställa sådana.
Men svetsar vi ihop egna blir det nog att ha såna fästen i alla fall 😃
Blir ju grymt mycke svetsning till fem fönster i såna fall 😅🙈

Myrby (och alla svenska tillverkare jag känner) går att måttbeställa hos.

Obs! Ingen rekommendation i övrigt, tycker galler till häst borde vara förbjudet 😅

Snygga och smidiga 😃
Frågan är ju bara storleken, går ju säkert inte måttbeställa sådana.
Men svetsar vi ihop egna blir det nog att ha såna fästen i alla fall 😃
Blir ju grymt mycke svetsning till fem fönster i såna fall 😅🙈
De på min bild är måttbeställda 😊
Går säkert att svetsa egna om man är lite händig! Min sambo var inne på att göra det först, men det blev inte så pga tidsbrist 😅

De på min bild är måttbeställda 😊
Går säkert att svetsa egna om man är lite händig! Min sambo var inne på att göra det först, men det blev inte så pga tidsbrist 😅
Då ska jag kika in på Myrby och kolla ☺️
Som sagt, det är ju lite tidskrävande att svetsa ihop själv. Börjar också få tidsbrist 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?