strawberrysylt
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kommer få 31 semesterdagar när du börjar jobba 2027. Eventuellt 30 om en hel dras bort för 1-21 jan när du är ledig. Plus de du har sparade sedan innan om ni inte har några särskilda regler för hur de får sparas/betalas ut. Detta förutsätter att du jobbar resten av året 2027 och inte är mer föräldraledig/tjänstledig utan lön, du kan de justeras senare under året.Och så tänkte jag vara ledig längre än jag tänkt tidigare tror jag, så tänkte meddela chefen snart. Men ifall jag börjar jobba (helst 50%) när bäbisen blir 18 månader 21a januari 2027, kommer jag alltså få mina 31 semesterdagar (fyller 40 i januari) för 2027? Jag ska inte jobba mer först eller nåt? Det är väl så det står?
Du har 39 dagar, men i och med att ni har kvot och inte 1 till 1 verkar det i praktiken bli 38 dagar. 20 dagar sparade från tidigare år och 19 nya. Jag skulle dock kolla upp att det stämmer om ni har semesterdagar innevarande år och du planerar att vara helt föräldraledig under året så kan det vara så att du inte har rätt till de nya.Skapar en ny tråd för att om möjligt få mer hjälp.
Jag tycker detta är förvirrande, hur många semesterdagar har jag?
Du kommer få 31 semesterdagar när du börjar jobba 2027. Eventuellt 30 om en hel dras bort för 1-21 jan när du är ledig. Plus de du har sparade sedan innan om ni inte har några särskilda regler för hur de får sparas/betalas ut. Detta förutsätter att du jobbar resten av året 2027 och inte är mer föräldraledig/tjänstledig utan lön, du kan de justeras senare under året.
Du har 39 dagar, men i och med att ni har kvot och inte 1 till 1 verkar det i praktiken bli 38 dagar. 20 dagar sparade från tidigare år och 19 nya. Jag skulle dock kolla upp att det stämmer om ni har semesterdagar innevarande år och du planerar att vara helt föräldraledig under året så kan det vara så att du inte har rätt till de nya.
Jo de sparade är från tidigare år. Gällande de andra 19 dagarna måste du kolla med din arbetsgivare. Ditt andra inlägg tyder på att du får semesterdagar på innevarande år nämligen och då tjänar man inte in dagarna i förskott och jobbar du inget under året så har du egentligen inga dagar. 120 dagar som är semestergrundande tjänade du in under förra året om du varit föräldraledig sen bebis föddes och ni har innevarande semesterår. De räknas nämligen mån-sön och oavsett om du tar föräldrapenning eller ej. 120 dagar motsvarar ca 4 månader. Får ni semester i efterskott har du däremot tjänat in dem till i år. Och om du har dagar så är det upp till arbetsgivaren/kollektivavtal om du får spara till nästa år.. man har bara rätt att spara 5 dagar om man får full semester. Kollektivavtalet på mitt jobb tillåter oss spara allt över 20 dagar t ex (vi har fler än lagstadgade 25 dagar). Sen brukar man behöva ta ut alla nya dagar innan man kan använda de sparade.Tack!De jag har nu tänkte jag ta ut i år, tror inte jag får spara dem längre och tänkte ta dem efter han fyllt ett för att skydda SGIn också och kunna spara några fl-dagar.
Men säg att jag tar ut mina 31 dagar före oktober och sen kommer jag på att jag vill va fl 2 dagar/vecka, blir jag återbetalningsskyldig i pengar då eller hur funkar det?
(Iofs behöver man väl meddela fl senast två månader innan (?) så det problemet kanske inte uppstår?)
Aha tack!. De 20 sparade hade jag nog innan jag gick på fl och de 19 har jag tjänat in när jag varit fl tror jag, de 120 första fl-dagarna ska ju vara semestergrundande (eller vad det heter). Så de 19 tror jag jag får spara till 2027 om jag vill, men 20 behöver jag ta i år.
Jo de sparade är från tidigare år. Gällande de andra 19 dagarna måste du kolla med din arbetsgivare. Ditt andra inlägg tyder på att du får semesterdagar på innevarande år nämligen och då tjänar man inte in dagarna i förskott och jobbar du inget under året så har du egentligen inga dagar. 120 dagar som är semestergrundande tjänade du in under förra året om du varit föräldraledig sen bebis föddes och ni har innevarande semesterår. De räknas nämligen mån-sön och oavsett om du tar föräldrapenning eller ej. 120 dagar motsvarar ca 4 månader. Får ni semester i efterskott har du däremot tjänat in dem till i år. Och om du har dagar så är det upp till arbetsgivaren/kollektivavtal om du får spara till nästa år.. man har bara rätt att spara 5 dagar om man får full semester. Kollektivavtalet på mitt jobb tillåter oss spara allt över 20 dagar t ex (vi har fler än lagstadgade 25 dagar). Sen brukar man behöva ta ut alla nya dagar innan man kan använda de sparade.