strawberrysylt
Trådstartare
Jag fick förlossningsdepression efter första förlossningen. En baby blues som aldrig gick över. För mig tedde det sig nog delvis liknande som för @et_flickan . Vågade knappt lämna huset eftersom jag var rädd att min son skulle skrika. Kände mig låst och som att livet var slut. Dagarna blev oändliga, jag var besatt av att han behövde sova på utsatta tider enligt rutiner. Eftersom han en gång blivit övertrött och skrikit i ~4 timmar hade jag ett strikt sovschema, klockade tupplurar osv.Kände mig handlingsförlamad, som en dålig mamma, var arg på sonen när han grät och skrek... Kunde inte sova på nätterna för jag låg med ångest och väntade bara på att han snart skulle vakna igen. Vägrade även natta mitt barn under flera månaders tid pga fick panik av blotta tanken. Jag fick tillslut sitta med när pappan nattade för att lära mig, för jag kände inte att jag visste hur man gjorde. Minns en gång när jag, pappan och bebis var på promenad i vårsolen efter typ två månader. Jag förstod teoretiskt att jag borde vara lycklig och tacksam men allt var bara mörker... Det var nog första gången jag förstod att jag behövde hjälp.
Jag fångades upp av bvc och fick gå till psykolog på samtal. Vet inte om det var det som hjälpte eller att sonen blev större och lite mer stabil men tillslut gick det över. Men att våga sova med sonen på nätterna tog flera år innan jag vågade, traumat satt långt inne....
Med andra barnet hade jag en graviditetsdepression istället. Kanske var det gamla grejer som kom tillbaka, eller så var det den dåliga relationen med pappan som var orsak. Det försvann dock i princip så fort dottern var född och jag fick uppleva att man faktiskt kunde känna sig tillfreds och lycklig när man precis fött barn.
Så tråkigt
Det där känner jag igen. Känner mig också osäker på att lämna hemmet ifall han blir ledsen.
Bvc uppmanade mig/oss att vara med på aktiviteter, men det känns liksom lätt för dem att säga. Ibland känns det som att de glömmer hur det är att vara ny på detta. Jag känner att jag behövt lite mer hjälp i "hur man gör". Som det här med sovrutinerna ja, där känner jag igen mig som jag skrev ovan också. Men samtidigt behöver man ju ha koll på rutinerna? Var går gränsen liksom? Och när man ska åka på saker, hur tänker man med mat- och sovklockan?
Min bäbis är inte särskilt krävande alls PEPPAR PEPPAR men jag känner ändå igen det där med ångest över sömnen...
Vad skönt att det blev bra för dig andra gången. ❤❤
Misstänker att jag har någon mild släng av det, men det går väldigt upp och ner för mig vilket gör att jag är lite osäker på det. Jag har nog gått in i mammarollen för mycket och liksom glömt mig själv tillsammans med en rätt krävande bebis och hormondippar. Jag får jättebra stöd från bvc, pratat med psykolog (som inte var bra, men fick mig att ta tag i sömnen på ett helt annat sätt än den föreslog) och fått tips om föreläsningar och kurser som jag ska gå för att känna trygghet i föräldraskapet.
Mina tips så här mitt i:
sök hjälp, trivs du inte med den hjälp du får - sök vidare, det finns andra sätt/personer
Prioritera egentid. Jättesvårt tycker jag! Men 30 min promenad själv kan göra så mycket.
Ta emot hjälp från nära. Även bara någon som kommer och håller sällskap kan vara guld värt i ensamheten eller någon som hjälper en så man kommer iväg på promenad eller liknande om man upplever det svårt.
Avfölj konton och personer som inte gagnar dig. Lyssna inte på alla "goda råd" om bebisar. Jag blev sjukt stressad av allt sånt särskilt när man har en bebis som inte är nöjd och enkel.
Det är okej att kräkas på alla som uttrycker sig som "njuuut, den här tiden kommer inte tillbaka" "bästa tiden är nu" "det är såå mysigt".. osv. Alla tycker inte bebistiden är det bästa, man kan älska sitt barn ändå, man kan tycka det är fantastiskt och samtidigt tycka det är sjukt jobbigt.
Jamen precis, känner igen det där att jag går så upp i det att jag glömmer mig själv.
Ska absolut prioritera egentid, som sagt det borde kunna gå fint eftersom vi är hemma 100% båda två.
Ska även försöka umgås/prata med fler nära.
Jag känner att det hjälper mycket bara genom att prata om det iallafall.
Kanske ska tillägga att jag fick hjälp via bvc. Blev remitterad till en psykolog som i sin tur förstod att det inte bara var en förlossningsdepression utan även ptsd från andra trauman. Vem vet, jag kanske inte ens haft nån depression utan ptsdn.
Toppen att du fick hjälp ❤. Åh, ja känns som det ofta finns mycket under ytan när man gräver lite.