- Svar: 29
- Visningar: 2 171
En studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) visar att halm kan vara ett tryggt och nyttigt komplement i hästars foderstat – tvärtemot tidigare farhågor om ökad risk för magsår.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du missar fortfarande. Det den första studien indikerade var att magsår ensamt kunde utlösa magsår. Och det är det senare studier dementerat.Jo det förstår jag men som sagt, magsår händer inte av en grej och det är mer eller mindre omöjligt att säga om det är just halmen som är den utlösande faktorn.
Tycker det är farligt att konstatera åt något håll att det är på ett visst sätt, fungerar hästen på halm så gör den, får hästen magsår eller mår dåligt av någon anledning får man ju göra lite uteslutningsmetod och testa vad det är hästen reagerar på.
Jag tycker att studien egentligen säger mer och konstaterar att längre ättider och mättare häst är lika med mindre stressad häst fysiskt och psykiskt och givetvis pga det får mindre risk att utveckla magsår. Det säger ju inte något om halmen i sej självt egentligen.
Jo jag förstår, men jag tycker fortfarande studien är irrelevant, hästar har ätit halm i alla år och det här säger ju ingenting som sagt egentligen.Du missar fortfarande. Det den första studien indikerade var att magsår ensamt kunde utlösa magsår. Och det är det senare studier dementerat.
Det utesluter ju absolut inte det individanpassade du nämner. Det säger inte att alla hästar kan äta halm utan problem. Eller att hästar som äter halm aldrig får magsår. Eller att man kan strunta andra faktorer.
Men den och de tidigare slår fast att man inte behöver undvika att ge hästar halm
OM du tittar isolerat på denna studie och skiter i de andra så absolut. Men det är som inte det som diskuterasJo jag förstår, men jag tycker fortfarande studien är irrelevant, hästar har ätit halm i alla år och det här säger ju ingenting som sagt egentligen.
Det är för mycket andra faktorer som spelar in, den här studien visar bara på att längre ättid gynnar hästarna, sen om halmen spelar in på något sätt eller inte är det ju ingenting som bevisar. Det enda som det här bevisar är att just dessa hästar i den miljön med den maten dom fick och den ättiden dom hade inte drabbades av magsår.
Finns även forskning att hästar ligger ner mer på halm än något annat strömedel, det gillar jag!
Å andra sidan finns det en studie på SLU någonstans för länge sedan att hästar inte blir lugnare av att ha halmad box "att pilla i", utan tvärtom.
Det var en väldigt liten studie dock, på endast 4-6 hästar där man tog några hästar som stod på halm och satte dem på torv och sedan tillbaka på halm, samt de som stod på torv, satte dem på halm och sedan tillbaka på torv.
Samtliga blev mer stressade av halm. Vilket ju är helt tvärtemot vad man tror.
Jag håller helt enkelt inte med om att sådana här studier ska räknas som något garanterat åt något håll. Det säger som sagt bara om hästarna i just den situationen och att framförallt längre ättider ger lugnare och mer harmoniska hästar.OM du tittar isolerat på denna studie och skiter i de andra så absolut. Men det är som inte det som diskuteras
Jag håller helt enkelt inte med om att sådana här studier ska räknas som något garanterat åt något håll. Det säger som sagt bara om hästarna i just den situationen och att framförallt längre ättider ger lugnare och mer harmoniska hästar.
Behövs dock studier som sådana här för att folk ska våga ge halm så är det väl bra antar jag, men dom säger inte så mycket.
@fio inte att förglömma och egentligen det med störst konsekvens tycker jag är att veterinärer över hela Europa avrådde från att ge halm till hästar som hade haft eller har benägna att få magsår.
Frågan är hur man mätte stressen. Stress kan rikta sig inåt och utåt och de bara mätt den stress man kan se med ögat så kan det bli missvisande.