Förslag på nybörjarbett till ponny?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare inza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 850
I

inza

Skulle vilja prova ett annat bett, vill gärna höra hur ni tänker om vad som kan vara lämpligt!

Ponnyn är lite tung och lite bekväm av sig, alltså inget hetsigt fartvidunder..! Rids nu på vanliga tränsbett med fasta ringar, funkar bra på både mullen mouth och tredelat med droppe (måste ha kort mittendel och inte för tjock mundel).
Rider också på hackamore (funkar OK ute, men hänger sig gärna lite på det...).

Förslag vore jättekul!
Jo, han är liten i munnen: har bara 10,5cm på de vanliga betten.

Sv: Förslag på nybörjarbett till ponny?

Varför byta bett om hästen fungerar på dom som du har?
Skulle du ändå byta så kanske ett rakt, smalt bett kunde vara något? Många hästar brukar gilla detta.

Om hästen är tung så är det ridningen som behöver ses över, inte bettet.

Håller med Lakrits.

10,5 cm tycker inte jag alls låter så litet. Det har mina stora hästar haft. ;)

Tack för svaren.

Men visst kan man väl nån gång vilja prova nytt bett även om hästen inte fungerar dåligt på de gamla?
Har alltid fått höra att målet är att rida med en hand och stång. Självklart har jag ingen brådska, men tänkte att kanske nån har förslag på nåt övergångsbett?

Med att hästen är "tung" menade jag att han gärna söker stöd på tygeln. Självklart bär jag inte hästen i tygeln. Och ja, ridningen "ses över". Flera ggr i veckan. :)

Ett tredelat, bett med järn och koppar gärna med en måndel i mitten, det trivs mina med.

Det med att han hänger i bettet, ge honom möjlighet att gå i en ännu lägre form när du rider och ta till vara att han söker sig framåt och ner.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Ceta
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 335
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31