Fortfarande gift hos skatteverket

grusholmen

Trådstartare
2011 skilde jag och exet oss. Vi har fått papper från tingsrätten att den är klar. Bodelningen är klar, vi är överens. Han har flyttat och är skriven på annan adress

I veckan upptäckte jag att hos Skatteverket är vi fortfarande registrerade som gifta! Dock står det att exet är skriven på annan adress.
Ska ringa skatteverket på måndag men...

Hur kan det bli så här? Tingsrätten ska ju meddela Skatteverket automatiskt när det är klart.
Kan det bli någon praktisk konsekvens pga detta? Ex värdestegring på fastighet jag köpte loss då.
 
Vad gäller bodelning tror jag inte du drabbas. Generellt ska den göras på det datum som ansökan om bodelning inkom till tingsrätten även om den i praktiken görs senare, men tillgångar och skulder ska räknas på den dagen. Har ni dessutom genomfört bodelning med datum och underskrift så är den ju klar.
Jag och exet skilde oss 2012 och är i sluttampen av vår bodelning som han för övrigt vägrade skriva under i fredags trots att vi var överens muntligt förra veckan hos advokaterna. En soppa utan dess like. Här är det också huset det handlar om. Vi var överens efter snart fyra års strider att jag löser ut honom till en summa han inte har råd att lösa ut mig för, huset är dessutom byggt på min släktgård. Han har möjlighet att bo kvar i ett år med tre månaders uppsägningstid så han i lugn och ro kan hitta ett nytt boende, pga barnen som bor växelvis. förra veckan var det ok, nu vägrar han för han anser han ska bo gratis och vägrar betala hyra. Vilket han inte gjort sedan skilsmässan heller... Så nu står vi här. Han tänker flytta om två veckor utan att meddela varken mig eller ens barnen var deras nya hemvist till 50% ska vara någonstans. Där satte jag stopp ur barnperspektivet. Här flyttas inte på några konstiga premisser. De äger rätten att veta vart de ska bo. Han t o l tvingade dom att packa förra helgen, igår körde han flyttlass för glatta livet men vägrar säga vart han ska flytta. Således kommer jag få ta några samtal imorgonbitti, för mina barn ska inte åka till sin pappa imorgon efter skolan och inte veta ens vart de ska bo.

Men åter till din fråga, sitt lugnt i båten, har ni godkännt och undertecknat bodelningsavtalet så har ni.
 
Fast att tingsrätten meddelar inte skatteverket på en gång, när de skickar sitt utslag så har man tre veckors betänketid där man kan överklaga. Skilsmässan meddelas inte tills skatteverket förens efter de tre veckorna. Det verkar ju som att något har gått fel under betänketiden.

Bodelningen borde inte vara påverkad dock precis som Girasol säger.
 
Fast att tingsrätten meddelar inte skatteverket på en gång, när de skickar sitt utslag så har man tre veckors betänketid där man kan överklaga. Skilsmässan meddelas inte tills skatteverket förens efter de tre veckorna. Det verkar ju som att något har gått fel under betänketiden.

Bodelningen borde inte vara påverkad dock precis som Girasol säger.
Fast tre veckor - det har väl gått liiite mer än tre veckor sedan 2011... ;)

Och @Girasol - vad skönt att det ändå närmar sig en upplösning...
 
2011 skilde jag och exet oss. Vi har fått papper från tingsrätten att den är klar. Bodelningen är klar, vi är överens. Han har flyttat och är skriven på annan adress

I veckan upptäckte jag att hos Skatteverket är vi fortfarande registrerade som gifta! Dock står det att exet är skriven på annan adress.
Ska ringa skatteverket på måndag men...

Hur kan det bli så här? Tingsrätten ska ju meddela Skatteverket automatiskt när det är klart.
Kan det bli någon praktisk konsekvens pga detta? Ex värdestegring på fastighet jag köpte loss då.


Jag tror att det har blivit någon miss hos skatteverket. Har ni papper på äktenskapsskillnad är det vad som gäller. Jag har varit med om att skatteverket missat registrera både aktenskapsskillnad och ändringar i vårdnad.
Hände att jag fick uppdrag att göra vårdnadsutredning där en förälder ville ha ändring i vårdnaden men när jag kollade hos skatteverket var det redan så. Jag kontaktade tingsrätten som gett mig uppdraget och det visade sig att det fanns en några år gammal dom som skatteverket glömt registrera.
 
2011 skilde jag och exet oss. Vi har fått papper från tingsrätten att den är klar. Bodelningen är klar, vi är överens. Han har flyttat och är skriven på annan adress

I veckan upptäckte jag att hos Skatteverket är vi fortfarande registrerade som gifta! Dock står det att exet är skriven på annan adress.
Ska ringa skatteverket på måndag men...

Hur kan det bli så här? Tingsrätten ska ju meddela Skatteverket automatiskt när det är klart.
Kan det bli någon praktisk konsekvens pga detta? Ex värdestegring på fastighet jag köpte loss då.
Har du varit sambeskattad med exet då varje år sen skilsmässan och inte upptäckt det på deklarationen varken du eller exet på 5 år?
 
Har du varit sambeskattad med exet då varje år sen skilsmässan och inte upptäckt det på deklarationen varken du eller exet på 5 år?

Va?

I Sverige slopades sambeskattningen av inkomster i en skattereform 1971.[1]Sambeskattning av förmögenheter avskaffades 2007. Detta innebär att Sverige tillämpar särbeskattning, det vill säga avsaknad av sambeskattning.
 
Ibland kan ett litet kryss missas :(. Min son var utländsk medborgare i flera år trots att maken blev svensk medborgare och hade kryssat i att barnet också skulle vara svenskt. Det upptäcktes när vi sökte svenskt pass och då blev det bråttom på invandrarverket för de tyckte väl att de gjort fel och vi ville åka utomlands.
 
Vi har inte sett något på officiella dokument under åren utan jag upptäckte det när en bank tog UC på mig nu. Pratade med tingsrätten i morse och hos dem är allt i sin ordning sedan 2011-09. Det lugnar lite :) Tror inte han skulle bråka även om det är något som måste lösas i efterhand men man har ju sett konstigare saker hända när pengar kommer in i bilden.

Jobbig situation @Girasol :( - tyvärr är det ju oftast barnen som kommer i kläm när en part känner sig förfördelad på något sätt. Vi har inga barn så för oss är det ändå relativt smärtfritt. Hoppas det löser sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
35 941
Senast: Intejag
·
Avel Hej! Jag ska köpa en frieser och vanligtvis gör man ju ägarbyte när man köper en häst/hund. Problemet är att jag har skyddad identitet...
Svar
15
· Visningar
2 532
Senast: Bianca
·
Övr. Barn Jag har en fundering som rör ett par i min bekantskapskrets. De ligger i skilsmässa och en utav föräldrarna har tagit över det hus...
Svar
19
· Visningar
4 076
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp