Fortfarande ont efter två behandlingar (fång)

Den processen med flera provtagningar har inte förekommit på de två hästar som jag haft med ppid.
En högre dos i början och sedan sänkt efter någon månad när man sett att hästen svarat på behandlingen. Ingen mer uppföljning efter det. Jag har faktiskt själv justerat dosen på ponnyn lite då jag inte fick någon respons från vet och jag upplevde en förbättring.
Men så märkligt! Det är ju precis tvärtemot de direktiv som faktiskt finns! Jag förstår helt att du tar saken i egna händer. Det är verkligen inte lätt när de som ska kunna inte kan :(
 
Även min shettis var 8 när hon fick diagnos, men hade haft symtom sedan något år tillbaka.
Menade inte att det kommit nya direktiv, menade att vet kanske blivit mer uppdaterad nu på behandlingen än för två år sedan när jag frågade om att höja dosen.
Ingen av mina nuvarande som har ppid har haft några symptom utan att de har ppid upptäcktes tack vare att jag kollar mina hästar då och då på rutin. Jag vill aldrig mer vara med om den resan vi gjorde med vår första häst som hade ppid där det upptäcktes så sent att han inte gick att rädda :cry:

Ja förhoppningsvis!
 
Den processen med flera provtagningar har inte förekommit på de två hästar som jag haft med ppid.
En högre dos i början och sedan sänkt efter någon månad när man sett att hästen svarat på behandlingen. Ingen mer uppföljning efter det. Jag har faktiskt själv justerat dosen på ponnyn lite då jag inte fick någon respons från vet och jag upplevde en förbättring.
Måste fråga, kollas de inte med blodprov så de ligger bra årligen heller?
 
I morse fick får fina fina lilla Melissa somna in. Hon blev piggare när vi bytte tillbaka från butta till metacam, började äta igen och mer sitt vanliga busiga jag. Men fortfarande ont även om det också blev bättre med metacam. Men igår kväll blev smärtan värre igen och trotts extra smärtstillande var hon riktigt dålig i morse. Så veterinären kom ut och avslutade lidandet.
Fina fina ponny. Så speciell på alla sätt och vis. Och saknaden är enorm efter att hon funnits med oss i 14 år 💔

Känslan är inte direkt på topp just nu, barnen är superledsna och jag vet inte riktigt hur jag ska hitta motivationen igen. Vi har nu tagit bort 6 hästar de senaste 5 åren, varav nu tre bara de senaste 10 månaderna....😔

Bäckdalens Melissa 💕
65F9AD2E-48CC-49A3-8DB5-AC82974B6A1A.jpeg
 
Måste fråga, kollas de inte med blodprov så de ligger bra årligen heller?
Nej, är ingen veterinär här som har ordinerat det. Har alltid varit tal om att dosera utifrån vikt. Inte ens när vi var på klinik för provtagning första gången då hon fick diagnosen. Då var det 1/2 tablett första månaderna. Sedan när jag började se resultat så minskades dosen över telefon till 1/4 utan nytt blodprov.
 
Nej, är ingen veterinär här som har ordinerat det. Har alltid varit tal om att dosera utifrån vikt. Inte ens när vi var på klinik för provtagning första gången då hon fick diagnosen. Då var det 1/2 tablett första månaderna. Sedan när jag började se resultat så minskades dosen över telefon till 1/4 utan nytt blodprov.
Så himla märkligt.

Jag beklagar verkligen sorgen :cry:
 
Så himla märkligt.

Jag beklagar verkligen sorgen :cry:
Ja det är märkligt. Det är efter att jag läst trådar här om ppid jag förstått att man bör göra annorlunda. Men ingen av de jag känner som har ppidhästar här omkring har tagit fler blodprov än just första gången för att diagnostisera.
 
Ja det är märkligt. Det är efter att jag läst trådar här om ppid jag förstått att man bör göra annorlunda. Men ingen av de jag känner som har ppidhästar här omkring har tagit fler blodprov än just första gången för att diagnostisera.
Det är verkligen så märkligt. På fass står det till och med att; "Efter stabilisering skall regelbunden klinisk undersökning och diagnostiska tester genomföras var sjätte månad för att övervaka behandling och dos. Om inte någon uppenbar behandlingsrespons kan ses, skall diagnosen reevalueras." Dvs. nytt prov och ny undersökning ska göras var sjätte månad efter att hästen blivit stabil på prascend enligt tillverkaren. Undrar vad din veterinär grundar sitt beslut på. https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20110908000010
 
I morse fick får fina fina lilla Melissa somna in. Hon blev piggare när vi bytte tillbaka från butta till metacam, började äta igen och mer sitt vanliga busiga jag. Men fortfarande ont även om det också blev bättre med metacam. Men igår kväll blev smärtan värre igen och trotts extra smärtstillande var hon riktigt dålig i morse. Så veterinären kom ut och avslutade lidandet.
Fina fina ponny. Så speciell på alla sätt och vis. Och saknaden är enorm efter att hon funnits med oss i 14 år 💔

Känslan är inte direkt på topp just nu, barnen är superledsna och jag vet inte riktigt hur jag ska hitta motivationen igen. Vi har nu tagit bort 6 hästar de senaste 5 åren, varav nu tre bara de senaste 10 månaderna....😔

Bäckdalens Melissa 💕
Visa bifogad fil 66906
Så ledsamt! Beklagar :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 908
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp