Fortfarande ont efter två behandlingar (fång)

Ponnyn är återigen sämre. Hon blev så gott som smärtfri och superpigg och busig när jag övergick till att ge butta i stället för metacam. Liten förbättring syntes ju redan mellan bytet från Novaquin till Metacam. Men nu sedan ca 4 dagar tillbaka så har hon blivit sämre och i kväll när jag tog ut henne ut boxen så var hon väldigt stapplig och väldigt lugn och stillsam. Är inte alls sugen på sina pellets med medicin längre. Tidigare kastade hon sig över hinken och äter inte så mycket hö. Jag som trodde hon var på bättringsvägen 😔

Är det lönt att fortsätta? Vad är chansen att hon blir bra? Kan det gå i ”skov” såhär för att sedan bli bättre igen? Hon har stått på smärtstillande och antiinflammatoriskt i två månader nu. Bara varit inne på box. Några väldigt korta promenader ut på ridbanan utanför stalldörren för att lufta sig och få rulla i snön när hon blev piggare. I övrigt ingen belastning.
 
Ponnyn är återigen sämre. Hon blev så gott som smärtfri och superpigg och busig när jag övergick till att ge butta i stället för metacam. Liten förbättring syntes ju redan mellan bytet från Novaquin till Metacam. Men nu sedan ca 4 dagar tillbaka så har hon blivit sämre och i kväll när jag tog ut henne ut boxen så var hon väldigt stapplig och väldigt lugn och stillsam. Är inte alls sugen på sina pellets med medicin längre. Tidigare kastade hon sig över hinken och äter inte så mycket hö. Jag som trodde hon var på bättringsvägen 😔

Är det lönt att fortsätta? Vad är chansen att hon blir bra? Kan det gå i ”skov” såhär för att sedan bli bättre igen? Hon har stått på smärtstillande och antiinflammatoriskt i två månader nu. Bara varit inne på box. Några väldigt korta promenader ut på ridbanan utanför stalldörren för att lufta sig och få rulla i snön när hon blev piggare. I övrigt ingen belastning.
Så trist 😔
Har ni koll på grovfodret så att det inte är det som är boven i dramat?
Med sockermängd och så tänkte jag.
 
Ponnyn är återigen sämre. Hon blev så gott som smärtfri och superpigg och busig när jag övergick till att ge butta i stället för metacam. Liten förbättring syntes ju redan mellan bytet från Novaquin till Metacam. Men nu sedan ca 4 dagar tillbaka så har hon blivit sämre och i kväll när jag tog ut henne ut boxen så var hon väldigt stapplig och väldigt lugn och stillsam. Är inte alls sugen på sina pellets med medicin längre. Tidigare kastade hon sig över hinken och äter inte så mycket hö. Jag som trodde hon var på bättringsvägen 😔

Är det lönt att fortsätta? Vad är chansen att hon blir bra? Kan det gå i ”skov” såhär för att sedan bli bättre igen? Hon har stått på smärtstillande och antiinflammatoriskt i två månader nu. Bara varit inne på box. Några väldigt korta promenader ut på ridbanan utanför stalldörren för att lufta sig och få rulla i snön när hon blev piggare. I övrigt ingen belastning.
Alltså, när det gäller behandling av fångponnyer så är min bestämda uppfattning att det måste vara ponnyns lidande för stunden som får avgöra hur länge man ska hålla på med behandling. Det kanske går att få den bra igen, men hur lång tid tar det och hur mycket smärta måste den stå ut med innan dess?
I min värld är det aldrig fel att avliva en ponny med svår fångsmärta, även om det finns hopp om att den ska kunna tillfriskna.
 
Ponnyn är återigen sämre. Hon blev så gott som smärtfri och superpigg och busig när jag övergick till att ge butta i stället för metacam. Liten förbättring syntes ju redan mellan bytet från Novaquin till Metacam. Men nu sedan ca 4 dagar tillbaka så har hon blivit sämre och i kväll när jag tog ut henne ut boxen så var hon väldigt stapplig och väldigt lugn och stillsam. Är inte alls sugen på sina pellets med medicin längre. Tidigare kastade hon sig över hinken och äter inte så mycket hö. Jag som trodde hon var på bättringsvägen 😔

Är det lönt att fortsätta? Vad är chansen att hon blir bra? Kan det gå i ”skov” såhär för att sedan bli bättre igen? Hon har stått på smärtstillande och antiinflammatoriskt i två månader nu. Bara varit inne på box. Några väldigt korta promenader ut på ridbanan utanför stalldörren för att lufta sig och få rulla i snön när hon blev piggare. I övrigt ingen belastning.

Har det gjorts prov för ppid?
 
Har det gjorts prov för ppid?

Jag läste i första inlägget att TS skrev att ponnyn har ppid:

Vår shettis som är diagnostiserad med ppid fick fång för tre veckor sedan. Hon har haft det två gånger förut innan diagnos, senast för 9-10 år sedan. Båda gångerna blev hon smärtfri efter första metacambehandlingen. Denna gång har hon fortfarande ont efter två behandlingar med metacam. Hon har nu varit utan metacam i två daga och nu i kväll är hon sämre och vill inte röra sig.
Finns det en chans att hon kan bli bra tro eller är det kört...?
 
Alltså, när det gäller behandling av fångponnyer så är min bestämda uppfattning att det måste vara ponnyns lidande för stunden som får avgöra hur länge man ska hålla på med behandling. Det kanske går att få den bra igen, men hur lång tid tar det och hur mycket smärta måste den stå ut med innan dess?
I min värld är det aldrig fel att avliva en ponny med svår fångsmärta, även om det finns hopp om att den ska kunna tillfriskna.
Jag har absolut samma åsikt som dig där. Det är hela tiden en avvägning och nu går tankarna såklart kring om det är dags att avsluta. Men samtidigt så var hon så väldigt pigg för bara några dagar sedan så jag vill förstås hoppas på att det kan vända tillbaka dit igen. Hon är en superpigg och frisk ponny i övrigt så jag ser förstås gärna att hon får flera år till hos oss. Men går det inte så går det inte...
 
Jag missade det.
Min erfarenhet av medicineringen för ppid är att är den för låg så är det lätt att fångkänningarna kommer direkt...
Hon har ätit Prascend i 9 år snart och har inte haft fång sedan dess. Men det kan ju vara så att hon behöver högre dos nu. Tanken har slagit mig. När jag frågat vet om doseringen när jag fick förnyat recept så fick jag till svar att hon har maxdos för sin vikt. Men jag vet ju att man bör ställa in dosen efter nivåerna i kroppen så jag ska försöka ta upp det med vet igen.
 
Jag förstår, det är trist att behöva ha den erfarenheten.

Har ni någon teori om vad som triggar igång anfall?
Nä, inte haft anfall på över 10 år. Men jag tänker att hon kanske behöver högre dos Prascend. Dock anser vet att hon har rätt dos utifrån sin vikt, men jag vet ju att det inte är vikten som styr hur stor dos hon ska ha.
 
Taggar @TinyWiny för jag fick för mig att prascend inte hade nån maxdos?

Själv har jag inte jättebra erfarenhet av DV uppe i norr, även om jag bodde längre ned än ts.
Jag har från flera håll hört och läst att Prascend doseras utifrån hästens hormonnivå, inte efter vikt. Men när jag för något år sedan påpekade att ponnyn nog behöver högre dos då hon fick svårare med pälsfällningen bla så fick jag till svar att hon har rätt dos utifrån vikt. Vet gick efter någon tabell. Samma vet sa att det var i princip omöjligt att hästen hade ppid pga att hon var för ung när hon för 9 år sedan blev väldigt sjuk och alla symptom tydde på ppid. Fick ta henne till klinik för att få ta blodprovet. Men ska ta upp det igen, det har förhoppningsvis fått nya direktiv kring detta nu.
 
Taggar @TinyWiny för jag fick för mig att prascend inte hade nån maxdos?

Själv har jag inte jättebra erfarenhet av DV uppe i norr, även om jag bodde längre ned än ts.
Nej det har det egentligen inte. När prascend sätts in går man efter hästens vikt men räcker inte det så höjer man tills hästen mår bra. Det är ju därför nytt prov tas efter 6-8 veckor för att säkerställa att dosen är lagom när prascend har satts in. Ligger inte hästen bra då så höjer man och tar om provet igen efter 6-8 veckor och tar sedan ett nytt prov igen för att se hur hästen ligger och justerar eventuellt dosen igen. För endel hästar tar det lång tid innan dosen är perfekt medans för andra är den dos som anges utefter vikt perfekta. Min förra häst fick tre tabletter prascend/dag. Han vägde ca 360 kg så enligt vikttabellen var hans dos en halv tablett.

Sedan är det ju också så att man måste gå efter hästens mående. En häst som i vårt fall som gick på sexdubbel dos enligt vikttabellen och som fortfarande inte mår bra skulle jag (och jag gjorde) börja fundera på att låta somna in. För alla går det inte bra tyvärr och hästens levnadsstandard måste få avgöra om man fortsätter eller inte.
 
Jag har från flera håll hört och läst att Prascend doseras utifrån hästens hormonnivå, inte efter vikt. Men när jag för något år sedan påpekade att ponnyn nog behöver högre dos då hon fick svårare med pälsfällningen bla så fick jag till svar att hon har rätt dos utifrån vikt. Vet gick efter någon tabell. Samma vet sa att det var i princip omöjligt att hästen hade ppid pga att hon var för ung när hon för 9 år sedan blev väldigt sjuk och alla symptom tydde på ppid. Fick ta henne till klinik för att få ta blodprovet. Men ska ta upp det igen, det har förhoppningsvis fått nya direktiv kring detta nu.
Nya direktiv är det nog inte. Hästen jag skrev om ovan dog -12 och även då gav man utefter hur hästen mådde.

Men, tyvärr verkar alldeles för många veterinärer inte vara så insatt i ppid och då vågar de säkert inte gå utanför vad fass säger heller i doseringen. Fortfarande tror ju många att unga hästar inte kan drabbas vilket både du och jag vet alltför väl att det inte stämmer. (Min ena nuvarande var 8 år när han testade positivt för ppid.)
 
Nej det har det egentligen inte. När prascend sätts in går man efter hästens vikt men räcker inte det så höjer man tills hästen mår bra. Det är ju därför nytt prov tas efter 6-8 veckor för att säkerställa att dosen är lagom när prascend har satts in. Ligger inte hästen bra då så höjer man och tar om provet igen efter 6-8 veckor och tar sedan ett nytt prov igen för att se hur hästen ligger och justerar eventuellt dosen igen. För endel hästar tar det lång tid innan dosen är perfekt medans för andra är den dos som anges utefter vikt perfekta. Min förra häst fick tre tabletter prascend/dag. Han vägde ca 360 kg så enligt vikttabellen var hans dos en halv tablett.

Sedan är det ju också så att man måste gå efter hästens mående. En häst som i vårt fall som gick på sexdubbel dos enligt vikttabellen och som fortfarande inte mår bra skulle jag (och jag gjorde) börja fundera på att låta somna in. För alla går det inte bra tyvärr och hästens levnadsstandard måste få avgöra om man fortsätter eller inte.
Den processen med flera provtagningar har inte förekommit på de två hästar som jag haft med ppid.
En högre dos i början och sedan sänkt efter någon månad när man sett att hästen svarat på behandlingen. Ingen mer uppföljning efter det. Jag har faktiskt själv justerat dosen på ponnyn lite då jag inte fick någon respons från vet och jag upplevde en förbättring.
 
Nya direktiv är det nog inte. Hästen jag skrev om ovan dog -12 och även då gav man utefter hur hästen mådde.

Men, tyvärr verkar alldeles för många veterinärer inte vara så insatt i ppid och då vågar de säkert inte gå utanför vad fass säger heller i doseringen. Fortfarande tror ju många att unga hästar inte kan drabbas vilket både du och jag vet alltför väl att det inte stämmer. (Min ena nuvarande var 8 år när han testade positivt för ppid.)
Även min shettis var 8 när hon fick diagnos, men hade haft symtom sedan något år tillbaka.
Menade inte att det kommit nya direktiv, menade att vet kanske blivit mer uppdaterad nu på behandlingen än för två år sedan när jag frågade om att höja dosen.
 
Vår shettis var också 7-8 år när han fick diagnosen och vi tog nya prover regelbundet. När han till slut togs bort många år senare var dosen 4-5 ggr högre än när han började äta. Trist att veterinären inte verkar mer informerad än så :(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 890
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 159
Senast: __sofia__
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp