Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag drar ett exempel..
Den finns en godkänd nordsvensk hingst i norrland jag vill inte lämna ut namn, det är världens snällaste häst, han hade alltid gått i samma hage med en till hingst hos ägaren och det gick alldeles utmärkt. Ägaren ställde ut hingsten och fick honom godkänd.. Inga problem...
Ägaren tänkte tävla en lätt körklass med hingsten.. Då gick det snett och hästen ballade ur totalt, släpade sin ägare i gruset, skenade, sprang över åskådare m.m.

Varför??

Han hade aldrig träffat ston... Därför hade han aldrig behövt visa sin hingstiga sida heller..

Bara ett exempel.. Det finns fler..
Många hingstar är superfina, men man bör nog ha hanterat en del hingstar innan man skaffar sig en egen..

Jag har alltid kastrerat om de inte gått till avel, jag tycker hästarna har mer livskvalitet om de kan gå ihop med andra hästar..

Ja och jag har också ett tråkigt exempel, ägare som inte ville kastrera då denne ansåg att hästen var så trevlig. Så tvingades ägaren till en operation, vilket gjorde att h*n tvingades lämna ifrån sig hästen till en hingstvan person med eget stall och uppfödning då rehabtiden skulle ta lång tid i anspråk.

Här fanns ston, och då ändrades hästens sätt över en natt. Den attackerade folk, släppte inte fram sin kompis från samma ägare för att få mat dessutom så sparkade och bet han samma hagkompis som då ansågs som konkurrent.

Man fick slutligen ut hagkompisen och genom det hoppades man på att hästen skulle lugna ner sig några grader men inte då. Han fortsatte sin bana med att bita fingret av en person som skulle fodra honom då han gick ensam i en lösdrift. Ägaren tog sedan hem honom efter ca 6-8 månader men kunde inte klara av honom efter att han fått nos på ston och försökte sälja honom. Vad jag vet så lyckade inte detta heller, så vad som har hänt för dagen är okänt för mig men mycket tråkigt är det.

Men visst är det så att jag har träffat så oerhört många trevliga hingstar, de finns massor av dem. Men de blir inte trevliga bara för att utan för det krävs det en hel del av ägaren/hanteraren, men många blir överraskade när deras lille plutt plötsligt visar upp en sida de inte sett tidigare och i de flesta fall just därför att de inte har blivit utsatt för den så har de uppfattats som genom snälla.

Till TS, hur du löser det är upp till dig. Men du bör ändå ha i åtanke att det har sina praktiska problem med hingst, bl a stallplats som nämnts tidigare. Hittar du stall plats ska du inte bli förvånad om stallägaren vill skriva ett kontrakt med dig där du får vara juridiskt ansvarig. Långt ifrån alla stall har riktiga hingsthagar, dels därför att de kostar pengar och ansvaret är ett helt annat för stallägaren.

Senast ändrad:

Vilken bra tråd:)

Jag har två hingstar, en 12åring mini shettis och en 3åring islandshäst.
Har en tredje häst men han är valack men han var hingst tills han var 4år.
Det var inte jag som kasterade honom utan det gjordes innan jag köpte honom.

Alla 3 går tillsammans utan problem.

Jag har med mött folks vad jag tror är, okunskap och avundsjuka för hingstar ÄR mycket snyggare och det kan folk ofta inte ta.
Men sen har de väl fått lära sig att hingstar är livsfarliga och de ska man kastera illa kvickt.

Vissa hingstar går inte att behålla även om de uppfostras rätt så man kan inte dra alla över en kam men de allra flesta funkar väldigt bra som hingstar.

jag menar "valack" är ju något människan hittar på som egentligen inte finns naturligt.

Spanska raser behåller de ju alltid som hingstar och det är bara hingstarna som rids, stona går till avel hela sitt liv.
Hingstarna går tillsammans utan problem.
Några enstaka kasteras pga sjukdom eller om de är helt flippade men de är inte lika eftertraktade.
Det ses nog som ett misslyckande när de tvingas kastera.

En sak jag undrat över är varför inte ston kasteras? väldigt många ston är miljoner gånger värre än de flesta hingstar och så säger folk att det är synd om hingstarna när de inte få betäcka osv men hur jobbigt har inte stona det som går runt och brunstar/alla hormonsvängningar/humörsvägningar osv...

Många ston kan bli långt farligare och elakare än hingstar.

Och folk tänker inte på att ston faktiskt kan hoppa in till hingsten och "betäcka sig själv" när de är irriterade på att man har hingst.

Jag blir verkligen trött på folk som alltid ska komma och tycka.

En ovan person eller nybörjare ska absolut INTE ha hingst eftersom de en då kräver en bestämd och konsekvent ägare/rutiner så man ska inte tro något annat men alla hästar oavsätt kön kräver detta med så det är egentligen ingen skillnad mer än hormonerna.
Men som sagt har ston en hel del hormoner i omlopp med så.

Man ska alltid ha respekt för hästar och hantera dem på rätt sätt oavsätt kön det är inga leksaker.

"Jag blir verkligen trött på folk som alltid ska komma och tycka"

men nu TYCKTE du ju ston var värre och farligare :crazy:

:rofl: Förlåt med detta var det roligaste på länge! :rofl:
amkm bedriver ju avel sen urminnes och har en jättefin godkänd hingst, som inte är den första direkt :rofl:

ursäkta men jag fann bara din kommentar så oerhört roande!

skämt åsido:jag förstår inte varför folk med egen hingst och egen gård går igång med några telefonbokslånga försvarstal och ditten och datten för att argumentera för att ha hingst. Det är nog inte en kotte som bryr sig, om man själv vill ha hingst, har egen gård, uppstallning och hanterar sina hingstar själva!

Men gud vad kul att jag kunde roa dig:D

Glömde..
En hingst som tappar koncentrationen av att hålla kollen på vart jag är när jag håller 'i snöret' vid handbetäckningarna,han är också riktigt illa ute då han då inte ser de små signalerna från stona och kan bli rejält söndersparkad ifall det 'inte är tid'.
Inte bara frambenen är hotade,utan hela paketet och framförallt bakknäna ligger ruskigt risigt till.
Att ta bort den driften från hingstarna kan vara rent ut sagt farligt för både de,och en själv om man råkar stå för nära.

Håller verkligen med.
det är därför som det egentligen är säkrare med fribetäckning även om de såklart kan bli sparkade då med men är de bara smarta så håller de noga koll på vilka som brunstar och inte.
När man går ut med en hingst för att handbetäcka så känns det som att det krävs mer av den ansvarige personen att man verkligen har koll så stoet verkligen brunstar.
Finns ju vissa som binder bakbenen på stoet men jag kan tycka det känns lite som våldtäckt då, stoet måste ju få visa om det är brunstigt eller inte.
fast frågan är hur smart hingsten är då för de ska ju känna efter på lukten om det är någon mening lr inte att betäcka men vissa hingstar blir det ju som sagt en "grej" för att gå fram till stoet och betäcka pang på.

tycker mycket bättre om fribetäckning faktiskt, där de kan komma undan om de inte vill osv.
mindre farligt för människorna med och ja, jag tror det sker mer avslappnat då.

Ja och jag har också ett tråkigt exempel, ägare som inte ville kastrera då denne ansåg att hästen var så trevlig. Så tvingades ägaren till en operation, vilket gjorde att h*n tvingades lämna ifrån sig hästen till en hingstvan person med eget stall och uppfödning då rehabtiden skulle ta lång tid i anspråk.

Här fanns ston, och då ändrades hästens sätt över en natt. Den attackerade folk, släppte inte fram sin kompis från samma ägare för att få mat dessutom så sparkade och bet han samma hagkompis som då ansågs som konkurrent.

Man fick slutligen ut hagkompisen och genom det hoppades man på att hästen skulle lugna ner sig några grader men inte då. Han fortsatte sin bana med att bita fingret av en person som skulle fodra honom då han gick ensam i en lösdrift. Ägaren tog sedan hem honom efter ca 6-8 månader men kunde inte klara av honom efter att han fått nos på ston och försökte sälja honom. Vad jag vet så lyckade inte detta heller, så vad som har hänt för dagen är okänt för mig men mycket tråkigt är det.

Men visst är det så att jag har träffat så oerhört många trevliga hingstar, de finns massor av dem. Men de blir inte trevliga bara för att utan för det krävs det en hel del av ägaren/hanteraren, men många blir överraskade när deras lille plutt plötsligt visar upp en sida de inte sett tidigare och i de flesta fall just därför att de inte har blivit utsatt för den så har de uppfattats som genom snälla.

Till TS, hur du löser det är upp till dig. Men du bör ändå ha i åtanke att det har sina praktiska problem med hingst, bl a stallplats som nämnts tidigare. Hittar du stall plats ska du inte bli förvånad om stallägaren vill skriva ett kontrakt med dig där du får vara juridiskt ansvarig. Långt ifrån alla stall har riktiga hingsthagar, dels därför att de kostar pengar och ansvaret är ett helt annat för stallägaren.

Till dig och personen du svarade till:

såklart det alltid finns "skräckhistorier" det finns det väl i alla sammanhang.

angående nordisen, den kanske bara skenade för att den blev rädd för något som vilket häst som helst hade kunnat bli på en helt ny plats om den aldrig varit hemmifrån, löjligt att påstå att den skulle skena och släpa ägaren i gruset för att den är hingst:rofl:.

Sen folk som inte utsätter sina hingstar för ston får skylla sig själva rent ut sagt för det anser jag att man skall göra, annars kan de ju få en chock när de väl möter ston.

Ska man tävla och träna och komma iväg så ska hingsten kunna vara lung tillsammans med ston året runt.

Men det är de krav jag har funkar inte de så mår ju inte hästen bra.

KL

Jag skulle personligen aldrig ta en hingst som inackordering, trots att jag för tillfället har en liten shettiskorsning som är hingst (klapphingst). Har bara honom och min valack, så jag ser inget problem med hormonerna, och hoppas väl att bollarna ska trilla ner till våren... Han är dock knappa metern hög, och jag har en ganska fast hand med honom, så han är inget problem. Just nu iaf, går han inte att kastrera på vanligt vis i vår så får det bli med operation.

Hur som helst... jag skulle aldrig ta en hingst (åtminstone äldre än 2 år) som inackordering av den enkla anledningen att jag inte känner någon ansvarsfull person som äger en hingst som de inte har för avsikt att få godkänd som avelshingst.

Det är inte hästen i sig som är problemet, det är ägarens attityd. Har aldrig hört om ston/valacker som brutit sig ut ur hagen för att ta sig in till grannens hästar. Var däremot med om en tråkig historia i vintras när två unghingstar i en kompis stall bröt sig ut (nåväl, knuffade ner den 1 meter höga tråden utan el). Jag skulle låna en hästtransport, och ingen annan var där.

Ser när vi kommer att fyra hästar löper amok på gårdsplanen. Ett sto, en valack och dessa två unghingstar... de hade lyckats få upp hagen till ett brunstigt sto, som sedan av en av hingstarna (en riktigt jäkla dryg nordishingst) betäckte henne ett antal gånger, trots att jag gjorde allt för att få bort honom från henne tills ägarna kom.

Jag kastade snöbollar på honom, viftade med longerspön i luften, försökte sära på stoet in i en annan hage etc. Helt resultatlöst. Det han gjorde var att komma med utfall mot mig, stegra sig, hugga mot de andra hästarna så att de inte kom i närheten av stoet, inklusive mig. Ett riktigt as var han, knappa två år.

Stoet fick problem med rygg och ben efter detta, hon var i princip konvalecent pga skador, och detta blev för mycket för henne. Vem vet hur länge de hade flängt runt på gårdsplanen innan vi kom...

Hur vet jag som stallägare att den hingst som jag tar in som inackordering inte beter sig på detta vis? Nej, det kan jag inte veta. Och vill inte ta risken. Naturligtvis kan både ston och valacker vara ouppfostrade och farliga, men det är skillnad på hormoner som får spel och på ouppfostran. Har jag min egna hingst i mitt egna stall vet jag vilka som kommer och går och hur jag ska hantera det. Det skiljer antagligen inte så mycket. Med en hingst så vet jag inte hur hormonerna beter sig på ett nytt ställe, även om han varit snäll tidigare.

Jag har också mött flera hingstar som kastrerats sent. De brukar enligt min mening bete sig lite schizofrent, särskilt om de tidigare fått betäcka ston. Det är som att de känner igen lukten från ston, och minns hur det borde kännas men den känslan kommer inte. De blir deprimerade för att de inte vet vad de ska känna istället. Vet de som rent av blivit elaka i ren frustration över att inte känna igen sig själva. Om du någon gång tänker/måste sälja din häst så kommer många bra köpare backa för att den är hingst. En seriös köpare skulle antagligen inte heller köpa för att kastrera, av orsakerna ovan. Man vet vad man har men inte vad man får vid en kastrering, och riskerna är betydligt större när hingsten är äldre.

Det må vara onaturligt att kastrera en hingst. Men all hästhantering är konstlad, och vi har hästarna för vårt egna nöjes skull. En häst mår knappast dåligt av att inte finnas till. Vi avlar hästar för vår skull, enbart. En häst som slipper känna stress av att inte få utlopp för sina naturliga drifter, som att betäcka, blir sällan en lycklig individ. I naturen så får de slåss för sin överlevnad och för att få leda flocken. Det beteendet får de inte utlopp för hos människan. En hingst som kastreras i "normal" ålder, dvs innan de blir alltför hingstiga, de vet inget annat. De känner att de mår bra, de tänker inte "tänk om jag var hingst".

Angående att kastrera/sterilisera ston... det är oerhört riskabelt att söva en häst och utföra ett så avancerat ingrepp som det faktiskt innebär med en buköppning. De flesta ston är ändå hanterbara oavsett brunst, och det finns preparat som dämpar symptomen om de blir allt för jävliga. Jag har aldrig träffat ett sto som innebär fara för sin omgivning bara för att de brunstar. De blir tjuriga, viftar med rumpan och piper. Kan bli knepiga att rida och allt man kan komma på, men sällan rent ut farliga.

Att kastrera en hingst kräver normalt sett bara lugnande och lokalbedövning. Det är knappast att riskera livet på den, även om alla ingrepp såklart innebär risk för komplikationer. Tror dock risken är större att en hingst skadar sig i ett framtida slagsmål än under själva kastrationen.

Man gör som man vill. Jag, personligen, anser att det är oseriöst att behålla en äldre vuxen hingst utan ambitionen att använda den i seriös avel, eller - som jag - tills den är dryga 3 av medicinska skäl... Det är mycket enklare för alla, inklusive hästen, om man slipper oroa sig över hormoner, om någon annan behöver ta hand om hästen en period etc.

Jag vill inte ha någon annans hingstar i mitt stall. Jag vet inte hur väl hanterade de är, jag vet inte vad som händer om grannens sto råkar vara på rymmen och hamnar på min gård etc. En valack/sto är förutsägbarare när det gäller sådana saker. Enligt mina erfarenheter alltså.

Dock tycker jag det är löjligt att kräva kastrering på en 1-årshingst. De som visar sina hingstar gör det ju ofta vid 3-årsålder för att få ett hum om det är värt att behålla den. 2 tycker jag ofta är en lagom ålder om man inte har några avelsambitioner.

Och amkm tillhör en av de mer kunniga och vettiga hästmänniskor jag känner, så läs vad hon skriver istället för att ifrågasätta kunnigheten, för det gör bara att man själv framstår som naiv och okunnig... men var och en är ju salig i sin tro...

Delvis KL

Ojoj detta känns som en riktig bukedisskussion som kan gå lite hett till ;).

Men jag kan tycka till jag också, så jag slipper sova :angel:

Jag har aldrig haft en hingst och då jag inte har några avelsambitioner så kommer jag inte skaffa det. Jag tycker inte heller jag har tillräckligt med erfarenheter heller.

Jag anser att ska man ha hingst så får man se till att den stannar där den ska vara, jag har inga problem med att det kan finnas hingstar i närheten bara dem stannar där dem ska.

Hingstar är en häst också, men jag hoppas ju innerligt att man vet vad man har när man har en hingst. Att det inte kommer som en överraskning att den en dag kanske blir hormonstinn.

En hingst är en hingst trots allt och sliter den sig kan det bli väldigt stora skador, inte sagt att det inte kan bli det om en valack eller sto gör det.

Jag tror dock att det viktigaste om man nu ska ha hingst är att man är erfaren och vet vad man gör. Men jag skulle ju inte vilja se Anna 10 som ridit 2 år på ridskola skaffa en hingst.

Jag har sett alldeles för många dåliga hingstägare som kommit släpandes efter en gnäggande hingst samtidigt som dom ropar "Han är jättesnäll"!

det är därför som det egentligen är säkrare med fribetäckning även om de såklart kan bli sparkade då med men är de bara smarta så håller de noga koll på vilka som brunstar och inte.

Hur många fribetäckningar har du varit med om?
Jag vet inte,men jag har åtminstone haft ett sto varje år som slår mot de andra stona och hingsten när hingsten försöker både uppvakta och kliva på.
Jag gissar mig till att anledningen att man för väldigt många år sen tog bort väldigt mkt fribetäckningar och började med handbetäckningar är för att det blev alldeles för mkt skador på både ston och hingstar.
Jag har bara under senaste åren jag tagit emot ston för betäckningar haft en rejäl skada på hingsten (3 omgångar med penicillin krävdes) och två skador på ston där den ena fick sys pga mkt fult sår i bringan.
Gjort på ett ögonblick när vi inte är med och styr.

När man går ut med en hingst för att handbetäcka så känns det som att det krävs mer av den ansvarige personen att man verkligen har koll så stoet verkligen brunstar.

Det finns ston och det finns ston,alla är inte enkla att ha å göra med,även om de högbrunstar och hingsten vet. Det finns ston som står hur snällt som helst ända till hingsten hoppar,då j-lar smäller det.
Åter igen,en gråzon.

Finns ju vissa som binder bakbenen på stoet men jag kan tycka det känns lite som våldtäckt då, stoet måste ju få visa om det är brunstigt eller inte.

Jag vet inte om du vet hur språnglinor fungerar,men inte binder man ihop benen inte.De är inte heller till för att låta hingsten våldta stona,utan till för att skydda hingsten och ev. hingsthållaren. Helt enkelt ett säkerhetsredskap om det skulle behövas.

tycker mycket bättre om fribetäckning faktiskt, där de kan komma undan om de inte vill osv.
mindre farligt för människorna med och ja, jag tror det sker mer avslappnat då

Och jag är numera av en annan åsikt,visst i en flock som är beständig och där hingsten kan gå med sina ston över en sommar,fine,det kan gå bra när de väl lärt känna varandra om stona fungerar ihop,för oftast är det i detta läget som stona ställer till rpoblem genom sitt flockbeteende gentemot varandra och där de gärna pucklar på lägre stående när hingsten försöker betäcka.
Och att det är mindre farligt för människorna,det vet jag inte,det finns situationer man försätter sig i här också.

angående nordisen, den kanske bara skenade för att den blev rädd för något som vilket häst som helst hade kunnat bli på en helt ny plats om den aldrig varit hemmifrån, löjligt att påstå att den skulle skena och släpa ägaren i gruset för att den är hingst.

Nu kan ju inte jag svara på om det är samma nordis,men för 2-3 år sen när jag var uppe i norr på hingstpremieringarna kom en äldre herre med sin Nordis som var där för sundhetskontroll (dvs en äldre hingst som redan har erfarenheten),den kom lös..
I fjol tror jag det var,var det ännu en hingst som kom lös,på samma premieringsplats och ställde till stök.
För några år sen kom två Tinkerhingstar lösa på en premiering och stöka runt en del.
Och jag kan säkerligen rabbla upp flera som varit lösa av olika anledningar utan att ha blivit rädda.
Alla dessa hingstar hanteras dessutom på plats utav antingen sina ägare eller väldigt hingstvana människor,men när hingstarnas hormoner drar igång så är man som ägare rätt lost ibland,och det spelar ingen roll hur snäll lilla Putte är i vanliga fall för rätt var det är,så kan de få ett utbrott när man minst anar det.

Senast ändrad:

Hur många fribetäckningar har du varit med om?
Jag vet inte,men jag har åtminstone haft ett sto varje år som slår mot de andra stona och hingsten när hingsten försöker både uppvakta och kliva på.
Jag gissar mig till att anledningen att man för väldigt många år sen tog bort väldigt mkt fribetäckningar och började med handbetäckningar är för att det blev alldeles för mkt skador på både ston och hingstar.
För att inte tala om när hingsten ska vakta stona om man ska försöka hämta dem eller i vissa fall bara går in för att visitera dem inte roligt och deffinitivt inte säkert. Dessutom resulterar fribetäckning i fler språng vilket sliter på både sto och hingst och ökar skaderisken. Hade ett ponnysto på fribetäckning hos en hingst ett år hon gick med hingsten ett dygn sen fick vi ta hem henne, han betäckte så mycket och hon var så brunstig att hon formligen backade in under hingsten med belastnings skador i bakkärran till följd...

En annan regel jag fått lära mig vid fribetäckning är att hingsten inte får ha för få ston, så om man har en hingst man inte vet kommer att få en 6-10 ston minst så ska man allvarligt överväga att inte fribetäcka...

såklart det alltid finns "skräckhistorier" det finns det väl i alla sammanhang.

Ja det finns skräckhistorier, och dessvärre är de inte så få heller som man kanske skulle vilja. Det verkar snudd på tillhöra vanligheten att det stökar till sig när det kommer hingst lös oavsett tillställning eller plats. Själv har jag hittills fått en hingst varje år, om/när de har sålts så har köparen fått avgöra om de vill ha dem kastrerade eller inte och de har gått iväg som kastrater utom en som jag själv har låtit kastrera i våras. Så hade jag velat ha hingst så har det funnits många tillfällen för det, men för mig så är det bättre att kastrera om de inte ser ut att tillföra aveln med ett sånt WOW för då skulle det bli skillnad. So far har det varit trevliga individer men kanonfina gångarter som kommer att göra väl i från sig både som ridhäst och på tävlingsbanan, men de har inte haft något som inte redan finns hos de redan avelsgodkända hingstarna.

Och kommer det en sådan så behåller jag den själv.

om hingstar kan man saga bu eller ba for evigt..
storsta probleme ar som jag upplever det ar att folk, yep manniskor, inte har kunskapen. och jag pratar inte om ngn i traden...
en hingst ar vad du gor honom till. om man gullar och inte satter ner foten och ar strong mot dem tar de over. om man a andra sidan klargor att man ar ledarstoet i flocken, da accepterar hingsten detta.. det ar hela tiden fragan om uppfostran.

jag har hingst igen, han ar 2 1/2 nu och gar i flock med 4 arigt sto och aldre vallack som haller honom i plats.. han ar forstas mer att handha nu an nar han var en aring, men man far anpassa uppfostran till alder. Det racker med att jag sager nej och han lyssnar, for han RESPEKTERAR mig som ledaren. Han skall stanna hingst da han har blodlinjer som ar valdigt sallsynta. Jag har ocksa varit runt hastar och agt hastar av samma linjer som denna och ALDRIG har det varit ngt problem. De ar enormt latta att ha att gora med, sa lange som de lar sig respekten mot manniska och har uppfostran.
Det ar det storsta problemet tror jag, folk ar inte "harda" nog mot sina hingstar, de kanske far en jattesot 6 manader colt och gullar ivag, och sen helt plotsligt har de en 3 arig raving maniac...
Vill ocksa tillagga att om Mirri INTE passerar premiering nasta ar och visar ngn tendens till "ohyffs" blir han kastrerad, INTE vad jag vill men skulle inte tveka en second om det ar vad det tar for att jag och andra skall vara sakra.
TS, bry dig inte om stallkompisar, han ar ju ett ar, lat honom droppa forst och sen om du kanner att du inte vill ha en hingst, da kastrerar du honom. Det ar DITT choice, ingen annans, Men om du inte har ngn hingstvana, ta garna hjalp av ngn som har, just for att du skall fa en bra hast.. Behandla dem som hast, inte hingst och allt gar bra.. lycka till

TS, bry dig inte om stallkompisar, han ar ju ett ar, lat honom droppa forst och sen om du kanner att du inte vill ha en hingst, da kastrerar du honom. Det ar DITT choice, ingen annans,

På sätt å vis är de tfel att skriva så här,om jag förstått det rätt så är TS inackorderad,och då är det inte helt och hållet hennes val om det inte fungerar i stallet.Jo,hennes val är att flytta på hästen om det blir för mkt knussel om hon vill behålla den som hingst.
För tyvärr så kan det ju fungera väldigt bra med ägaren,men när andra som är osäkra måste hantera,det är då det går fel,och så länge man är inackorderad måste man försöka respektera andras känslor och behag.
är det en sån toppenhäst som är värd att sparas på,då lär man försöka ordna så att det fungerar fullt ut utan stallkamrater som är osäkra osv och enklast brukar vara att ha de hemma.
Du,precis som jag har hästarna hemmavid,så länge det fungerar får det vara så,men den dagen man måste stalla upp,tror jag att du,precis som jag,tänker igenom beslutet både 1 och 15 gånger då det är fler än vi som förmodligen kommer att hantera hingsten.

Senast ändrad:

På sätt å vis är de tfel att skriva så här,om jag förstått det rätt så är TS inackorderad,och då är det inte helt och hållet hennes val om det inte fungerar i stallet.Jo,hennes val är att flytta på hästen om det blir för mkt knussel om hon vill behålla den som hingst.
För tyvärr så kan det ju fungera väldigt bra med ägaren,men när andra som är osäkra måste hantera,det är då det går fel,och så länge man är inackorderad måste man försöka respektera andras känslor och behag.
är det en sån toppenhäst som är värd att sparas på,då lär man försöka ordna så att det fungerar fullt ut utan stallkamrater som är osäkra osv och enklast brukar vara att ha de hemma.
Du,precis som jag har hästarna hemmavid,så länge det fungerar får det vara så,men den dagen man måste stalla upp,tror jag att du,precis som jag,tänker igenom beslutet både 1 och 15 gånger då det är fler än vi som förmodligen kommer att hantera hingsten.

Forstas haller jag med dig. jag glomde att hon var i situation dar andra handhar med hasten. Dock, med tanke pa att det ar en BABIY fortfarande och skall inte vara nagra problem ser jag inte problemet.. Till mig ar en 1 aring just det, en valdigt ung hast som kanske har kulor mellan benen eller kommer att fa kulor.. ALLA aringar far samma uppfostran, sto eller hingst..
Men jag forstar vad du sager om detta fall, basta losningen hade ju varit egen gard, vilket inte ar alternativ har nu.
Om folk ar sa radda for en aring, hur reagerar de mot en 1 arig sto?? gor de verkligen skillnad? skulle inte spela ngn roll vad konet pa hasten ar tycker jag.. men igen jag har en annan syn pa hasthallning an de flesta..
dock visst haller jag med dig i denna situationen...
tant kat som nu skall ut och gulla med sin "jattefarliga" hingst....(han tycker det ar jatteskont att bli kliad pa kulorna...)

tant kat som nu skall ut och gulla med sin "jattefarliga" hingst....(han tycker det ar jatteskont att bli kliad pa kulorna...)[/QUOTE]

:rofl::rofl::rofl: Min gillar att bli kliad på baksidan/insidan av bakbenen ovanför hasen och upp mot svansen...Han är oxå jättefarlig.

Men det är klart OM jag skulle vara tvungen att vara inackorderad så skulle jag välja plats NOGA eller överväga att sälja (inget allternativ i detta fallet att kastrera)

Det finns ju olika stall oxå med olika lösningar så det är svårt att säga ngt generellt men ett råd är att låta unghingsten gå på hingstbete då får han leka av sig och fostras av jämlikar.

Citat:
Ursprungligen postat av hillan_
"Jag blir verkligen trött på folk som alltid ska komma och tycka"

men nu TYCKTE du ju ston var värre och farligare

Jag "tyckte" det för att väcka lite disskution

Jasså, nu heter det att du ville "väcka lite disskution". Så lät det inte när några andra tyckte. ;) Då läste du som du ville mellan raderna, bildade uppfattningar på sånt som inte stod skrivet och sen läxade upp.

Själv blir jag så trött på folk som vänder kappan efter vinden och bildar uppfattningar om människor de inte känner.:crazy:

KL

Jag bara måste kommentera detta med förutfattade meningar om hingstar, långt inlägg dessvärre...
:)Innan jag kastrerade min numer valack, vilket jag gjorde efter att 3-årst testet visade att han inte hade 10:or i allt så fick han gå som sällskap till en 20 årig valack en tid.
Ägaren till denne valack började med att säga när hon kom till mitt stall att elen till staketet måste vara på eftersom hästen "testade" staketet varje dag mer eller mindre men annars så var han snäll mot yngre hästar osv.
Jättebra tänkte jag och ställde de båda i samma hage. Det gick bra ända tills någon drog ur elaggregatet och glömde sätta igång det igen.
Slutade med att två hästar var på vift varav den ena var hingst.
Rymmarna återfanns snart hos grannen där det fanns några ston som gick i en hage.
Vi lagade staketet och förmanade alla inblandade att vid var tid kontrollera att strömmen var påslagen.

Ett par dagar efter detta märker jag att min hingstkille inte vill gå nära eltråden alls och springer nästan genom grinden när jag ska ta ut honom från hagen. Bra, tänkte jag då har ju han respekt för staketet iallafall. Han hade och har aldrig gått i närheten av eltråden varken när den ligger på backen eller är uppsatt runt hagen. Han är helt enkelt ganska rädd för elstaket.

Någon månad senare är samma hästar på vift igen och staketet sönder, vi kollar strömmen och inser att den är ganska så svag och det pga att en massa sly hade växt upp runt staketet vid ett visst ställe upptäckte vi senare. Visst kändes den men den gjorde ju liksom inte ont direkt.
Då får jag ägaren till valacken över mig som anklagar min hingstkille för att haft sönder staketet för att ta sig ner till stona hos grannen och därmed så följde hennes häst med ut och utsattes för en massa risker i och med detta...
Jag sa att jag tror knappast att det är min häst då han är livrädd för staketet. Ägaren gav sig dock inte utan gav mig en läxa i hur dåligt jag skötte hästarna i stallet och att hon inte kunde lita på att hästen var kvar i hagen när hon kom (som om det enbart skulle vara mitt fel då) och hon var så orolig så. Hennes kompis som också stod i stallet höll först inte med men vände kappan efter vinden när de båda började koka samman att de skulle ha lägre stallhyra för att det fanns en hingst i stallet pga att denne utgjorde en risk för alla hästarna i stallet.
Jag vägrade acceptera dessa dumheter och de båda sade upp sig och flyttade.

Det bör nämnas att hingsten vid det aktuella tillfället var 1,5 år gammal...
Han har aldrig någonsin tagit sig utanför hagen efter detta och då var han ändå hingst i 1,5 år till samt gick i hagen bredvid mitt sto utan något speciellt högt staket eller ens separerade staket mellan hagarna och han var MYCKET intresserad av henne... ;)
Men han hade otrolig respekt för staketet och det har han fortfarande, jag kan lägga en tråd på backen i en fyrkant på 5x5 meter och han flyttar sig aldrig utanför den eller försöker hoppa över.

Så rena falsarier angående hingstar av framförallt OKUNNIGA människor finns, i överflöd om man så vill...

Hinsten som skenade igenom publik med ägare skenade inte för att den var skrämd, eller den blev skrämd senare när ägaren mist kontrollen totalt eftersom hästen bara blåste och kollade ston, snurrade och trampade. Det gick inte att få kontakt alls med hingsten, den var helt i sin värld p.g.a. hormonerna. Ägaren hängde i bettet på hingsten, men hästen trampade bara runt och rätt in i publiken. Sen blev det sken med timmerdoning bakom, genom folkmassa.. Otäckt var det!
Det var nog 8-10 år sedan. Och jag vet att hästen var snäll i vanliga fall för jag red in honom.

Jag har varit några gånger på premieringar och även visat äldre hingstar och det brukar alltid vara nån eller några som ballar ur.

Jag tävlade en godkänd hingst (Wångenhingst) i körning för några år sedan, han skötte sig nästan alltid bra och var aldrig ohanterlig trots ston och nya platser. Men ett år skulle jag tävla i betäckningssäsongen och då ballade han ur när jag tog honom ur hagen från sina ston. Jag hade ett helvete rent ut sagt med att duscha en nordsvensk hingst som stod på bakbenen, jag fick ge upp det. Dessutom backade han med en annan kusk rätt igenom ett staket för att ett av "hans" ston gnäggade just när de skulle köra iväg.
Tävlingen gick bra den gången, men han var rätt hingstig före start så jag fick rida honom en lite sväng bort från de andra för att han skulle lugna sig lite innan han skulle fokusera på tävlingsbanan.

Jag hade en nordsvensk hingst själv sedan också jag köpte honom redan som unghäst och eftersom han var fin och fick bra poäng på unghästpremiering och dessutom hade lite spännande stam så behöll jag honom som hingst länge, han var lite liten och jag hoppades att han skulle växa på sig något inför premiering.
Han har aldrig betett sig illa på något sätt och jag har inte ens behövt ta i hårt med honom nånsin, men han är väldigt mjuk i sättet. Han har haft ston i stall och hagar bredvid jämt, gått med vallacker och unghingstar, han stod i box bredvid sto i ett par år och de hade inte ens galler emellan utan kunde stå och klia varann över boxväggen, jag har ridit honom mitt i smeten på hubertusjakter m.m. Så alla hingstar är inte svåra, MEN du vet inte vad du har föränn hästen har varit med på en del.

Och jag tror det är viktigt att ha ston i stall eller närhet, kan va svårt att dela hage med andra hästar, vissa hingstar tolererar vallacker men vissa ser dem som kunkurrans och vill bara döda dem. Viktigt att ta sig ut då och då och miljöträna.
Det kräver helt enkelt mer om man har hingst.

En hel hästflock rymde IN till mina hästar en gång, min hingst var det inga bekymmer med men 2 av de tre stona som rymde in i hagen var ett helsike att få tag i för de brunstade, surade, sparkade m.m. Nu blev inge häst skadad som tur va, ägarna till de andra hästarna fick tag i de två stona som var värst, jag tog min hingst och stoet som stod bredvid honom i box i varsin näve och ledde in dem.

Hej på er alla!!!
Tack så mycket för ALLAS svar:)
Tog ett tag att läsa igenom alla ;).
Dom flesta tycker ganska olika vad jag har förstått, inget fel med det;).

Jag har självklart övervägt att kastrera honom om han inte kan vara den hingst som han naturligt skulle vara (helt naturligt kan det ju NÄSTAN alldrig bli i vår värld, men så att han kan gå i flock och åtminstone vara "lite" häst;).
Det jag är rädd för om han kastreras är att han tappar sin lekfullhet, sin personlighet och sitt humör????!!!!:confused:
Så nu till en fråga; Hur många av er har varit med det och har någon hingst som ni vet blivit "deprimerade" av att kastreras vid 1,5år??!!

Tacksam för svar ännu en gång:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 342
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka