Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Gillar din inställning Rolle, och har jag eget stall i framtiden kommer jag också att hålla det på något liknande vis. Idag finns det helt enkelt ingen möjlighet att spara de fina, lovande unghingstarna inom min ras, många ägs av "privata" som inte har eget stall och blir kastrerade pga platsbrist inte för att de inte är lovande...
På det viset har vi nog gått miste om både den ena o andra ovanliga härstamningen.

Jag är mycket tacksam att jag har hittat en så förstående och trevlig stallägare som har lika bra säkerhetstänk vad gäller sto, valack eller hingst. Klart man måste anpassa sig!

Det är just det att det ska ges möjlighet att se hur individen utvecklas, en del blir ju inte färdiga förrän vi 5 års ålder.
Men alla som inte har eget stall eller möjlighet till hingstkompisar får bara höra "kastrera den där så vi andra slipper vara rädda" och har inget alternativ utan måste kanske kastrera redan som 1-2 åring. Jag kan förstå bägge parter men tycker det är synd om man inte kan ge lovande hingstar tid för att utvecklas.

Rolle
IpL

Här på Solbacken gäller bara killar

Och då är det ju inte svårt att förstå att det funkar så bra med hingstflockar. Det är när det kommer ston med i bilden som det kan bli svårt. (låter som en härlig hästhållning ni har fö :) )

2) En hingst kommer alltid få ett hormonflipp förr eller senare. Och då kommer det sluta illa.

3) En hingst får absolut inte gå ensam i en hage för då är det synd om den.
Är det inte lika synd om andra hästar som gå ensam?
Varför ska en hingst ta skada av att gå ensam men inte ett sto eller en vallack?
Jag får uppfattning om att det är hingstoerfarna som uttalar sig mest om hur farligt det är med hingstar. Det känns som att hingstar jämförs med vallacker, vilket jag tycker är fel.

Väldigt trist att du väljer att dumförklara så många erfarna hästmänniskor :(
2.INGEN i denna tråd har sagt att alla hingstar nån gång kommer att få en hormonflipp, bara att det mycket väl KAN hända, och att det är omöjligt att veta på förhand. Detta för att vi själva sett sådant hända. Hur får du ihop detta med 'hingstoerfarna'? Och tycker du det vore bättre att inte tala om den typen av händelser, utan låta folk upptäcka själva hur det kan gå när deras 'snälla snälla' hingst slår hagkompisen sönder o samman?

3. Likadant här, INGEN har väl sagt att det vore mer synd om en ensamgående hingst än ett sto/valack. Alla hästar mår bäst av sällskap, det vet väl alla?

Jag hanterar dagligen gårdens just nu 4 hingstar, och dom är också av den 'snälla' sorten (nåja, 3 av dom iallafall, den yngsta är lite av en lymmel ;)) - väluppfostrade gentlemän som vet att föra sig. Skulle ändå aldrig drömma om att tumma på säkerhetsreglerna kring dom, tex inga minderåriga i hagarna, boxarna eller vid grimskaftet, inte leda in två av dom samtidigt etc. Det sitter liksom i ryggmärgen.
Ska tilläggas att vi även har många ston här, därav att herrarna kan bli lite stökiga i vissa situationer.
Nu är betäckningssäsongen över, och snart lägrar sig lugnet lite mer för i år när hormonhalterna sjunker (plus att två av hingstarna ska skäras)
Ska bli skönt!

Kortsvar från mig ang hästar som går ensamma.

Jag tycker personligen att ingen häst borde gå själv, med undantag av de hästar som verkligen inte kan gå med andra för att de helt enkelt hatar andra hästar, men dessa hästar är så otroligt få så chansen att man äger en sådan häst är minimal.

Sedan kan hästarna bli tvugna att gå själv i perioder vilket är ok så länge man egentligen strävar efter att ha flock.

Hästar är sociala flockdjur och alla ska få chansen att gå tillsammans med andra om det går.
Att hästen kostar 100.000:- tycker jag itne är någon orsak till att ha den själv, även om jag föstår ägarnas rädsla så står jag inte för den.
Klart de inte vill att hästen ska skada sig men då kan man alltid slänga in en shettis i hagen, eller en B-ponny, eller C osv...

Rolle, är jag fortfarande välkommen att göra ett besök hos dig? (fick iofs inbjudan för något år sen så du kanske inte kommer ihåg det :P ) Hade varit otroligt intressant.

Jag har inte dumförklarat någon. Jag skrev att det är min uppfattning jag får generellt i denna tråd.

Det ÄR farligt att hålla på med hästar oavsett hingst, sto eller valack. Säkerheten ska inte tummas på bara för att det är ett sto man har.

Jag hade en valack som jag släppte i en stor beteshage med en till valack och några ston. Båda valackerna var gudasnälla och runt 15 år. Den dagen fick jag plocka ut en alldeles blodig häst från hagen. Det rann blod över hela kroppen på min häst. Hade det varit en hingst den andra valacken hade vi kunnat skylla på hormonerna, men vad ska vi skylla på nu då undrar jag?

Jag tycker det är fel att skylla på hormoner hela tiden när en hingst beter sig dåligt. Kanske är lite pigg att ta ut och in i hagen tex. Det finns faktiskt ston och valacker som kan bete sig hur gräsligt som helst. Men det verkar mer acceptabelt på något sätt och mindre farligt hos folk. Jag fattar inte varför man är så rädd för en hingst?

Nämner man att den där söta snälla hästen är en hingst så spärrar folk upp ögonen och backar ett steg.

Att inte låta hingsten gå med andra pga risk för skador är väl detsamma som att annas dyra tävlingsvalack går ensam pga risk för skador. Det är mer accepterat av folk att låta annas häst gå ensam för det förstår man ju att hon inte vill riskera skador.
Att hingsten får gå ensam upplever jag som att folk har svårare att acceptera och tycker då att han har ett bättre liv som valack.

Mina två går tillsammans och har gått tillsammans med valacker och andra hingstar de senaste 2 åren. Det har alltid funnits ston några meter bort (finns det nu med) och ja äldsta vaktar stona men han går inte till hänsynslöst anfall om någon av de andra kommer för nära. Och han var tom under en av valackerna i rang på förrförra stället.

Han väljer ut ett hörn som är "hans" där han står närmast stona. Sedan går han dit och står ibland och då får inte unghingstarna komma dit, kommer de dit så går han emot dom och lägger bak öronen och visar att de inte är välkomna.

Det har faktist bara varit problem med En hingst och det var en 3 årig hingst som inte fattade att ge sig. Max uppfostrade på ett bra sätt, det var bara det att 3 åringen inte gav sig någon gång. Den skulle komma och leka och kaxa sig konstant så stallägaren fick tillslut ta ut honom från flocken. Alla andra hingstar har det gått super med.

Jag kan spinna vidare på "galna valacker".
När jag bodde i norrland (kommer därifrån) så jobbade jag på ett stall med 30 stallplatser. Inackorderingsstall så man fick ta hand om både fina och hemska hästar. Vid två tillfällen kom det nya tjejer med sina valacker, båda var stora halvblodskorsningar. Flotta att se på, knäppa att hantera.

Den ena blev uppsagd efter en tid och flyttade till nytt stall där de som skulle leda ut hästen inte klarade av att leda den. Slutade med att den stegrat (det gjorde den jämt) och sparkat en tjej i huvudet...

Den andra stannade kvar rätt länge, den fick jag tid att uppfostra. Var som en virvelvind som drog omkring från stallet till hagen.
Den rusade över folk när man skulle leda den genom väl tilltagna dörröppningar, den stegrade, den drog osv...
Det var helt enkelt en farlig häst, som efter en månads hantering av mig kunde ledas snällt till och från hagen, av mig.... De andra fick det iofs lättare men han testade dom fortfarande.

Det stod ett sto i stallet som förvisso var snällt men som kunde få för sig att promenera iväg med en vart hon ville. Ägaren var tvungen att gå med en hötuss i handen för att komma in. Och jag hade all respekt för ägaren som var en mkt trevlig person.

I ett annat stall jag jobbat i var det ett fjordsto som var jobbigast. Hon hade dragit iväg med fullvuxna karlar till höladan bara för att hon skulle äta... Hon testade med mig, som var beredd och som hann komma före hennes bog och det var en mkt förvånad fjording som upptäckte sig ståendes 10 meter bort från vart hon planerat att gå, bara för att jag hann gå före henne. Efter det slutade hon göra så med mig, men fortsatte med andra.

Det är inte frågan om att hästar per automatik är galna eller knäppa, bara dåligt uppfostrade. Det gör inte ägarna till hemska människor, det gör ägarna till människor som har hästar som är en aningens för skarpa för deras kunskaper.

Överlag kan jag säga att de hästar jag stött på som varit jobbigast har varit ston och valacker, med undantag av en liten shettishingst som en vuxen elev kom till mig med.
Hon var den typen av människa som inte förstår att hon har en häst, utan tror att hon har en bäbis...
Hingsten var förvisso inte mycket mer än 1 meter över marken men det första den gjorde när transporten stannade på gårdsplan var att vråla rakt ut, och i den andan fortsatte det...
Hingsten hade fullt komando över sin ägare som tyckte han var söt. Han var väll kanske inte så farlig, men det var Enbart pga sin storlek. Hade han varit större hade han varit livsfarlig...
Eleven lärde sig inte så mkt för hon tyckte mest att det var synd om hingsten när jag satte upp regler som att "det är inte ok att stegra eller knuffa folk"...
Sådana människor kommer alltid få jobbiga hästar.

Min äldsta hingst har haft en 12-13 årig medryttare som kunde sköta allt själv. Hennes mamma var med och hade kontrollen över vad som hände men hon hämtade från hagen själv, hon borstade själv och hon kunde rida i ridhuset med ston inne samtidigt.
Max har alltid fått lovord, för även om han skulle få för sig att flirta med tjejerna så kan man alltid be om uppmärksamheten och bryta det på en gång. Han är mjuk, följsam och lyssnar på människan.
Jag kan dock påpeka att han inte alltid varit så lugn och harmonisk. När jag köpte honom var han iofs snäll men han var stressad och saknade ledare. Han hade div stressbeteenden för sig, när han kom in i sin box skulle han lukta i bädden, skrek, luktade lite till, skrek och slog med ett framben, luktade sig i skapet, blev förbanad och vrålade.
Jag hade aldrig köpt honom om han inte hade full respekt för människan.
Efter att jag förtjänat mig ledarskapet från honom har han förvandlats från en stressig herre som inte kunde gå med andra hästar till en harmonisk och trygg uppfostrare som sköter sin roll perfekt.
Givetvis vet jag att vad som helst kan hända, men jag utgår inte ifrån att det är en självklarhet att allt dåligt osm Kan hända, ska hända...

Senast ändrad:

Vet inte om du räknar mig som oerfaren?

hanterat hingstar av olka ålder, ras och kön i minst 20 år. Och ja, hingstar KAN bli farliga.
En av avelshingstarna dödade sin förre skötare genom att attackera honom när denne kom in i hagen.
Jag har sett en hingst vid handbetäckning (tack och lov) ge sig på stoets unge.
En hingst har jag sett lyfta en 500kg kviga rakt upp i luften.

Därmed inte sagt att alla hingstar är några monster, långt därifrån
Jag har även haft hand om avelshingst som man kunde promenera rakt genom stohagen med villiga ston i en sytråd.

Som jag skrev tidigare i tråden. Ras, ålder och temperament spelar också roll.

Men att inbilla sig att någon häst och speciellt hingstar är någon form av "gosedjur" Då ligger man illa till.

Hanterar du en hingst måste säkerhetstänket vara minst 10 gånger så högt som om det vore en vallack.

För mig är det en sådan självklarhet att man skall ha säkerhetstänk att jag låtit det vara osagt. Jag anser att man skall ha säkerhetstänk med Alla hästar, och beroende på hästen, dvs individen, så är säkerhetstänket mer eller mindre.
Vissa valacker kräver mer säkerhetstänk än en hingst, sist och slutligen så avgör uppfostran mest. inte kön.

Ja en valack som är ouppfostrad brukar generellt inte bli så farlig som en hingst som är ouppfostrad. vad jag vill påpeka är att en ouppfostrad valack kan kräva mer säkerhetstänk än en uppfostrad hingst.
Däremot krävs det säkerhetstänk i andra lägen med en hingst än en valack eller ett sto för den delen.

Nej, det ÄR inte uppfostran som är helt avgörande.

Återigen så är det individen.

En häst kan vara hur uppfostrad som helst, men slår hormoner till kan de förvandlas till monster ändå.

Klart de inte vill att hästen ska skada sig men då kan man alltid slänga in en shettis i hagen, eller en B-ponny, eller C osv...

Eg OT från denna tråd...men av dom värsta sparkskador jag sett på en häst var en stor halvblodsvalack som fick ett framknä söndersparkat av en shettis. Ägaren hade gjort samma bedömning som du, att en liten ponny är väl harmlös...men glömt att ta med i beräkningen att sparkar från så olikstora hästar tar på helt fel ställen :o

Angående ensamma hingstar så är det inte hingsten jag skulle vara mest rädd att få skadad, utan valacken. Man måste komma ihåg att hästars instinkter inte förändras bara för att vi tämjt dom.
I vilt tillstånd kan hingstar samsas bra i egna små flockar, och en äldre hingst ta hand om yngre. Dyker det däremot upp brunstiga ston skulle den äldre hingsten förmodligen varna dom yngre, "stick iväg med er, hon är min!" varpå dom skulle göra just det. I en liten hage finns inte tillräckligt utrymme för valacken/unghingsten att försvinna tillräckligt långt bort, varför risken finns i ett sådant läge att hingsten i ilska och frustration ger sig på sin 'rival' ' - enligt hans instinkter har ju denne betett sig just som en rival genom att inte lyda varningen och dunsta.
Det är inte hästarnas fel att dom beter sig som just hästar...men det är vår skyldighet att inte utsätta dom för riskfyllda situationer när vi håller dom i fångenskap.

Eg OT från denna tråd...men av dom värsta sparkskador jag sett på en häst var en stor halvblodsvalack som fick ett framknä söndersparkat av en shettis. Ägaren hade gjort samma bedömning som du, att en liten ponny är väl harmlös...men glömt att ta med i beräkningen att sparkar från så olikstora hästar tar på helt fel ställen :o

Angående ensamma hingstar så är det inte hingsten jag skulle vara mest rädd att få skadad, utan valacken. Man måste komma ihåg att hästars instinkter inte förändras bara för att vi tämjt dom.
I vilt tillstånd kan hingstar samsas bra i egna små flockar, och en äldre hingst ta hand om yngre. Dyker det däremot upp brunstiga ston skulle den äldre hingsten förmodligen varna dom yngre, "stick iväg med er, hon är min!" varpå dom skulle göra just det. I en liten hage finns inte tillräckligt utrymme för valacken/unghingsten att försvinna tillräckligt långt bort, varför risken finns i ett sådant läge att hingsten i ilska och frustration ger sig på sin 'rival' ' - enligt hans instinkter har ju denne betett sig just som en rival genom att inte lyda varningen och dunsta.
Det är inte hästarnas fel att dom beter sig som just hästar...men det är vår skyldighet att inte utsätta dom för riskfyllda situationer när vi håller dom i fångenskap.

:bow::bow::bow:

Vet inte om du räknar mig som oerfaren?

hanterat hingstar av olka ålder, ras och kön i minst 20 år. Och ja, hingstar KAN bli farliga.
En av avelshingstarna dödade sin förre skötare genom att attackera honom när denne kom in i hagen.
Jag har sett en hingst vid handbetäckning (tack och lov) ge sig på stoets unge.
En hingst har jag sett lyfta en 500kg kviga rakt upp i luften.

Därmed inte sagt att alla hingstar är några monster, långt därifrån
Jag har även haft hand om avelshingst som man kunde promenera rakt genom stohagen med villiga ston i en sytråd.

Som jag skrev tidigare i tråden. Ras, ålder och temperament spelar också roll.

Men att inbilla sig att någon häst och speciellt hingstar är någon form av "gosedjur" Då ligger man illa till.

Hanterar du en hingst måste säkerhetstänket vara minst 10 gånger så högt som om det vore en vallack.

Nu blir det så där igen...det var en hingst som gjorde allt det där och därför låter det på dig som att det är bara hingstar som är kapabla till sånt.
Jag har sett med egna ögon en valack som anföll sin ägare. Ingen vacker syn och det var nära att ägaren inte klarade sig.

Ingen häst är ett gosedjur oavsett kön.

Vad är det då för extra säkerhetstänk du menar att man ska ha vid just hingstar?

När jag skriver om hingstar som går med andra så utgår jag ifrån att den hage de ska gå i är nog stor för att hästarna ska kunna gå undan.
I mitt fall så är det nog stort för att sonen ska kunna gå undan när pappan ber om det. Jag skulle aldrig stänga in dom i en liten hage av just den anledning du skriver.

Var shettisen skodd?
Har man hingstar tillsammans så anser jag att de ska vara helt oskodda av den anledningen att skor gör så otroligt mkt mer skada än en oskodd hov.

:)

Senast ändrad:

Om du börjar från början och läser igen..

Jag har sett flertalet hingstar.
Olika ras och ålder.

Jag har sett FLERA incidenter.

Inte bara hanterat en eller träffat EN hingst.

Begriper du inte säkerhetstänket runt hingstar så har du inte fattat deras natur.

Hingstar och ston reagerar och triggas rent generellt av olika saker.
Hur du än vrider och vänder på det går det aldrig att komma ifrån.

Jag skrev inte heller att ALLA hingstar var monster.
Däremot kan en i vanliga fall lugn och väluppfostrad hingst bli ett monster av olika anledningar.
Hormoner och inte att förglömma det mycket vanliga fenomenet okunnigt handhavande.

Fast ska du vara krass så är det mycket ovanligt med flera mils omkrets på hagarna.
Vilket en könsmogen hingst kan kräva som minsta avstånd till en "konkurrent".

En ilksen hingst kan också jaga en kokurent ganska länge om den anser att det ska vara så.

Nej, det ÄR inte uppfostran som är helt avgörande.

Återigen så är det individen.

En häst kan vara hur uppfostrad som helst, men slår hormoner till kan de förvandlas till monster ändå.

Och jag hävdar att uppfostran Är avgörande eftersom individ, ras och personlighet är Grunden hos hästen och inget vi kan ändra på.
Det vi kan ändra på, och därmed forma hästen, är hur vi uppfostrar hästen. Därmed är Uppfostran och hantering avgörande.

Avgörande betyder det som gör skillnaden.
Personlighet, ras och individ är inte avgörande, det är grunden. Grunden kan inte vara avgörande, det är vad du redan har.
Som jag skrev tidigare, låt säga att vi har 2 st identiska kloner. Identiska när det kommer till ras, personlighet och "individ". (jag vet, det går egentligen inte).
Klon 1 och Klon 2.
Båda är hingstar.
Klon 1 hamnar hos en mkt hingstvan person som har harmoniska hingstar och vet hur man uppfostrar sådana.
Klon 2 hamnar hos en person som inte har stor hästvana.

Dessa två hingstar kommer inte bli likadana, även om de har exakt samma förutsättningar för att bli det.

Orsaken är miljöbetingad, det är uppfostran och hantering som avgör.

Jag förstår vad du menar, men du använder fel ord/uttryck.

Det du pratar om är grunden, och den är lika viktig för en hästs personlighet. Men grunden är inte avgörande, den är konstant.
Det är något vi inte kan ändra på, och alltså är den inte avgörande.
Förstår du hur jag menar?

Ja men då är vi återigen inne på "Kan". Vilken häst som helst Kan... Även valacker som är kastrerade tidigt.

Det går aldrig att förhindra till 110%

Är av uppfattningen att genetiken har inte lika stor betydelse som miljön d.v.s. står miljön för minst 51% säkert upp till 70 % ibland. Visst finns det de som är lite skruvade i skallen genetiskt, men det är inte ens en bråkdel av antalet som utvecklar sig till besvärliga individer. Det avgörande är hanteringen under uppväxten.
Skulle vara intressant och veta hur uppväxten har varit för de "monster" du tog som exempel.

Jag brukar vara försiktig med att hävda min erfarenhet uttryckt i tid, 20 års erfarenhet kan ju vara 1 års erfarenhet och 19 års upprepning av det första året;):angel:

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 381
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 466
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka