Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Men är det "normalt" beteende. Sker det i "vilda" ungkarlsflockar också? Jag har inte sett eller läst något om det.

Att hästar som växer upp tillsammans med valacker och andra hingstar borde fungera bättre är vad jag hopps på. Här går flocken utan ston i närheten just för att det ska vara lugnt så att hingstägarna ska kunna ge hingsten chans att växa upp för att se hur de utvecklas.

Ja det är normalt beteende, beroende på omständigheterna. Och omständigheterna har ju oftast med ston att göra, vare sig det går ston i själva flocken (som ute i naturen) eller i hagar intill, eller finns i stallet. Ston som den äldre hingsten kan betrakta som "sina". Det är andras intresse för stona, eller misstänkta intresse (och det kan vara att envist beta för nära staketet till en stohage) eller icke så undergivna beteende, som kan trigga. Men nästan alltid tror jag att ston är inblandade i alla fall enligt min erf, så har du ett par mil till närmaste sto (typ:D) så är ju chansen att det går bra större, eller under en längre tid i alla fall.

Då har du bara hingstlekarna att tänka på som är mer våldsamma, som sagt, än valackers. OCh mer hårdhänta ju äldre de blir. Alla valacker mår inte bra av det helt enkelt, de är inte roade.

Sen ska man komma ihåg att alla hingstar är olika, en del leker aldrig lika våldsamt som andra, en del är mer för att hävda revir än andra, de har ju olika rang de också.

Hästar bedriver ju ständigt en slags bevakning av varandra och roller ändras med omständigheterna, ålder, osv. Unga hingstar som hålls i schack av en äldre eller en ranghög äldre valack som de inte törs ge sej på, har störst chans att kunna få gå i flock med andra. Superranghöga valacker är guld värda om man har unga hingstar som man vill ha med andra.
Min erf är att om de går med en sån redan från att de är små så lär de sej väldigt grundläggande hyfs och vågar inte sticka upp lika lätt och tro att de är nåt;) (som hingstar gärna kan göra annars om de får chansen, vilket är skälet till att man måste vara tydlig i hanteringen, aldrig tillåta överträdelser av reglerna - tex att aldrig hingsta sej vid hantering eller ridning)

Sen en annan sak ang vad du skrev om hingstarna i hubertusjakt? Att de är väluppfostrade vid ridning och kan sköta sånt, ser jag som en självklarhet. Men det säger ingenting om hur hingsten är när den kommer lös bland andra och det handlar om konkurrens om ston i närheten tex. Det är helt olika saker. En väldigt väluppfostrad hingst kan bli som en furie i hagen om den triggas.
Å andra sidan kan andra vara riktiga fegisar när det kommer till bråk, och helst undviker det som tjuren Ferdinand.....men däremot skrika och humma och dansa runt vid ridning - om ryttaren tillåter det.

Senast ändrad av en moderator:

Misstänker att det är individuellt hur mycket hormoner som produceras också.

Vilket då kan spela roll.

Ang Hubertusjakten så kan vissa hingstar vara snälla mot människor och när de rids/körs osv för då har de en uppgift i arbetet. De blir mer lättkontrolerade under ryttare.
Oavsett kön så föredrar jag att skritta hästar uppsuttet om jag misstänker att det finns risk för att de ska fara runt efter ex konvalecens eller liknande.

Sen en annan sak ang vad du skrev om hingstarna i hubertusjakt? Att de är väluppfostrade vid ridning och kan sköta sånt, ser jag som en självklarhet. Men det säger ingenting om hur hingsten är när den kommer lös bland andra och det handlar om konkurrens om ston i närheten tex. Det är helt olika saker. En väldigt väluppfostrad hingst kan bli som en furie i hagen om den triggas.
Å andra sidan kan andra vara riktiga fegisar när det kommer till bråk, och helst undviker det som tjuren Ferdinand.....men däremot skrika och humma och dansa runt vid ridning - om ryttaren tillåter det.

Du skrev det bättre:D

Sen en annan sak ang vad du skrev om hingstarna i hubertusjakt? Att de är väluppfostrade vid ridning och kan sköta sånt, ser jag som en självklarhet. Men det säger ingenting om hur hingsten är när den kommer lös bland andra och det handlar om konkurrens om ston i närheten tex. Det är helt olika saker.

Jo, men vad jag ville ha sagt är att det går alldeles utmärkt att ha hingstar tillsammans med ston om man har ledarskapet. Anledningen är att så många anser att det inte går att ha hingstar när man är ute och tävlar eller i andra sammanhang när det är ston närvarande. Så det är inte självklart för alla, särskilt inte för de som inte är vana att hantera hingstar.
Givetvis är det annorlunda när hingsten själv bestämmer i flocken med andra hästar. Jag har ju ett par hingstar i hagen och jag ser deras reaktion när vi har ston på besök. Vi håller dem på avstånd när de leds runt gården och hagen är 200 m från hingsthagen med dubbla trästaket med el, så ja jag vet.;):D

Rolle
IpL

Misstänker att det är individuellt hur mycket hormoner som produceras också.

Jo, men även om jag tror att miljön är den faktorn som har störst inverkan på resultatet så tror jag att det styrs genetiskt hur hormonerna produceras och påverkar individen. Jag undrade bara om det är någon som har liknande erfarenhet?

Roll
IpL

Det ÄR skillnad på hingstar och ston.
Din är bara ett år. Vänta tills han är fem och hormonerna komme rigång ordentligt.
Visst kan hingsten fortfrande vara trevlig och väluppfostrad, men att jämföra en ettåring med en hormonstinn femåring är som natt och dag.

Min hingst är 5 år och mer väluppfostrad och mer välhanterad än vad han var som 1åring. :)

*kl*

Jag har två hingstar tillsammans som är 4 och 5 år gamla. De leker ganska vilt emellanåt, men det är aldrig några problem. De äter ur samma hö-hög i hagen, sover brevid varandra, kliar varandra.... Hingstar är inga monster som många människor i hästvärlden verkar tro!

KL
Om det är okej att ha en hingst (under rätt förutsättningar) i avel, men inte utanför aveln (även här med rätt förutsättningar), hur förklarar ni då att hingstar som aldrig går på naturlig betäckning går att hantera? De får inte heller utlopp för sina drifter i samma utsträckning som en hingst som går i flock med sina ston. Även handbetäckning räcker nog inte till för att en hingst ska "stilla sitt begär". Dessutom är avelssäsongen rätt kort, vad gör hingsten resten av året, om inte blir monster som de flesta verkar tro?

Bara för att en hingst är en hingst behöver det inte ställa till med problem, problem görs av oss människor iom att vi ska hålla hästarna på ett speciellt ställe och göra sånt vi tycker vi ska göra. Har man sin hingst aktiverad, ger den ett fungerande socialt umgänge och utevistelse så tror jag att den blir mycket mer lätthanterlig än en valack eller ett sto som inte har monstret inbyggt.

Alla hästar har rätt till enhästvänlig miljö, och jag tror det avgör mycket hur hästen blir att hantera, oavsett kön...

Det är ingen som säger att dom är monster. Men man ska veta vad man har att göra med när man har en hingst. Jag själv tycker väldigt mycket om hingstar, men efter att min 4-åriga hingst försökte ta livet av sin kompis som han va uppväxt med, så kastrerade jag. Och jag fick en liten annan syn på vad en hingst är kapabel till.

Skulle gärna ha hingst igen, men vill inte ha det stöket som blir runt en hingst. Jag har ändå egen gård och kan därför styra vilka andra hästar som ska finnas här.

MVH Russin8

Men samtidigt, ALLA hästar, oavsett kön, är kapabla till att döda. Det är sån naturen är uppbyggd, vare sig man ser till hästar eller om det är andra djurslag. Vissa individer går att ha tillsammans med andra, med andra individer går det inte. Det är tabu att hålla hingst i Sverige - om den inte går i avel då. Men varför?
Och visst är det många som utmålar hingstar som monster, det går inte att bortse ifrån.

Sen kan jag förstå att inte alla gårdsägare tar emot hingstar. Det måste kunna lösas med hagar osv, plus att kunskapen att hantera hingst måste finnas där.
Hemma har vi 3 valacker och 2 hingstar. Vi hade dessutom ston tidigare och då fick man ju pussla lite mer med hagarna, men det var inga större problem.

När man kastrerar ett djur (oavsett djurslag) så tar man bort hormoner i kroppen som behövs för att kroppen ska fungera som den ska. Det är ingen tillfällighet att valacker, kastrerade katter osv har lättare för att bli feta. Deras ämnes omsättningen fungerar inte som den ska p.ga borttagandet av könshormon.

Håller med i det mesta, men det är ju framför allt hingstar som kampar "på liv och död" helt naturligt. Ston är inte riktigt samma sak, gå till deras naturliga och vilda tillstånd.
Det finns en aspekt till man bör beakta, de hästar som står hört i blod (halvblodsstammar, fullblod, travare etc) kräver oftast mer av sina ägare om de ska hållas som hingstar. Enligt egna erfarenheter - inte " fakta" ;)

Han är lugnare hormonmässigt nu än vad han var som 2,5 åring när han började visa sina riktiga hingst sidor. Min 3 åriga son hanterar och rider honom. Givetvis med uppsikt, men jag skulle aldrig lämna honom ensam med valackerna heller.

Men samtidigt, ALLA hästar, oavsett kön, är kapabla till att döda. Det är sån naturen är uppbyggd, vare sig man ser till hästar eller om det är andra djurslag. Vissa individer går att ha tillsammans med andra, med andra individer går det inte. Det är tabu att hålla hingst i Sverige - om den inte går i avel då. Men varför?
Och visst är det många som utmålar hingstar som monster, det går inte att bortse ifrån.

1. Var läser du att hingstar utmålas som monster:confused:

2. Du har uppenbarligen aldrig sett en hingst bli riktigt förbannad på en annan hingst eller en valack, för då hade du aldrig skrivit första stycket, nämligen.
Då hade du förstått skillnaden.

Han är lugnare hormonmässigt nu än vad han var som 2,5 åring när han började visa sina riktiga hingst sidor. Min 3 åriga son hanterar och rider honom. Givetvis med uppsikt, men jag skulle aldrig lämna honom ensam med valackerna heller.

Stona då? Eller har du inte såna i närheten?

Lämnar du en treåring att hantera en häst öht?

Sen att du öht berättar det tyder på att det är DU som ser hingstar som monster, annars förstår jag inte vad du är ute efter? Det är väl självklart att en hingst ska vara väluppfostrad och lätthanterad? Eller?
Men sätt ett brunstigt sto i boxen intill och en valack på andra sidan ett tag så får vi se hur hingstig din lilla kille är;) Därmed inte sagt att han skulle bli farlig för dej eller sonen. Möjligen kanske valacken skulle ha en annan syn än du på hans farlighet:cool:

Vad vile du öht säga med ditt exempel?

Som jag skrev tidigare så är det en stor del av Sveriges hästfolk som anser hingstar vara farliga. Det kan komma fram människor till mig och min häst ibland och när de får veta att han är hingst, så backar dem.

Jag har aldrig någonsin skrivit eller påstått att hingstar inte kan bli riktigt förbannad på en annan hingst. Det jag menar är att det är en del av naturen. Vissa hingstar funkar ihop med andra, andra hingstar gör det inte. Det är naturens gång. Som tidigare skrivits i tråden så är det givetvis dessutom skillnad på raser, hur pass "hetlevrade" hingstarna är, det jag menar är att bara för att en hingst är en hingst så är den automatiskt livsfarlig. Isåfall är ju alla hästar livsfarliga med tanke på att det är 500-1000kg ren styrka.

Som jag skrev, min 3åring hanterar inte några av våra hästar på egen hand. Vare sig det är någon av våra valacker eller hingstar.
För mig är det en självklarhet med en väluppfostrad hingst (häst öht) som vet sin plats, det är det däremot inte för alla hingstägare (eller ens hästägare) i detta land.
I Sverige är det tabu att äga och hålla hingst. Här kastrerar man per automatik. Jag förstår inte anledningen.

Mitt "exempel" var riktat till en annan forumdeltagare, som skriver att hingsten blir betydligt värre som 5 åring. Det jag menade var att en hingst som har fått veta sin plats i rangskalan tidigt, blir betydligt mer lätthanterlig när denne är äldre. Jag ville också poängtera att jag inte har några problem med min hingst, trots att han är 5 år och "hormonstinn" som han "ska" vara nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 377
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka