Som någon med stundtals liknande empatiproblem i brist på rätt ord så håller jag med om det här. Det behöver inte alls handla om bristande förståelse eller kommunikation. Man kanske kan resonera sig fram till att agera på ett visst sätt, men just att vilja göra det kommer nog ur en känsla som inte alltid finns där och som man inte alltid bara kan trolla fram efter en tillräckligt pedagogisk förklaring.
När jag har haft de där liknande känslorna av irritation så har det inte spelat någon roll just känslomässigt att det är en person jag vill väl, som jag älskar och så vidare, det har inte heller spelat någon roll att jag vet exakt vad personen behöver (eftersom den talat om det) eller hur den mår. Det kommer kanske ändå ingen direkt vilja att göra det som efterfrågas. Sedan har jag ofta valt att göra de sakerna av andra skäl, för att jag vet att om jag inte gör detta kommer det skada vår relation eller jag kommer brista utifrån mina egna värderingar och så vidare. Men då gör jag det fortfarande trots att jag egentligen inte känner för det, inte för att jag plötsligt vill eftersom jag förstått något avgörande som jag inte insåg innan.
Det är det här som kanske kan vara svårt att förstå om den där känslan av att vilja finnas där eller hjälpa kommer mer naturligt, att kommunikation och förståelse löser inte magiskt alla problem. Jag håller inte med de som säger att det här beror på att man inte bryr sig om personen, det kan man göra. Problemet kan vara att man bara inte känner detta tillräckligt starkt känslomässigt där och då, andra känslor tar över. Och om viljan att vara där eller hjälpa inte infinner sig rent känslomässigt måste man ha andra drivkrafter för att agera på det sättet. Sådana motiv kan man ju kanske resonera sig fram till, jag har resonerat mig fram till sådana motiv ibland. Men just känslor tror jag är väldigt svåra att resonera fram.
Därför tror jag också att ts inte ska hoppas alltför mycket på att själva känslorna eller viljan hos partnern ska ändras av diskussioner och förklaringar hit och dit. Om det handlar om just bristande förståelse kanske det kan fungera, men det är inte alls säkert att det är det som är själva problemet.