Det jag vill föra fram är att det inte alltid är så lätt att inse att 1. Partnern är i kris och 2. Partnern vill ha stöd på ett visst sätt (exempelvis fysisk närvaro). Ett sådant resonemang kan i sin tur resultera i att den man har närmast blir förtvivlad, vilket är fruktansvärt. Jag funderade kring ifall den förklaringsmodellen kan fungera för att analysera vad som hänt, självklart med reservation för att jag inte alls vet om det är så i TS sambos fall. Att liknande sker är inte nödvändigtvis en dealbreaker för mig.
Sen gällande mig - i de situationer som beskrivs har jag nog känt ganska klassiska psykologiska mekanismer utspela sig. Först har jag nog hamnat i försvar och känt mig orättfärdigt kritiserad. Sen har jag nog insett att de har en poäng och att det absolut går att förstå varför de känt sig som de känt sig och det kommer ju med lite skam och sorg osv. Sista steget är väl lite självmedkänsla och en vettig balans i att jobba på sina svaga sidor och samtidigt leva med att man är som man är

. I samtliga fall hade det nog dock varit lättare för mig att agera annorlunda/bättre om jag hade vetat mer om vad de önskade av mig