Förväntningar på uppfödare

Bukefalos 30 år!

LaMagia

Trådstartare
Jag stöter ibland på folk som berättar om att deras hund har diverse problem, men att uppfödaren inte stöttar. Det finns en stor besvikelse över detta (naturligtvis) och jag tänkte ta denna fråga vidare här. Vad förväntar du dig av uppfödaren vid problem? Vad gör en bra uppfödare i sådana situationer?

Jag är själv uppfödare och vet ju hur jag brukar hantera valpköpare när deras hund råkar ut för något och hittills så har jag aldrig råkat ut för någon valpköpare som uttryckt besvikelse över mig. Det vore intressant att se vilka förväntningar som finns här på hur uppfödaren ska hantera problem som valpköpare råkar ut för med sina hundar.

En bra uppfödare är för mig någon som återkopplar vid frågor och tar sig tid för ett samtal vid behov. Hen har bara hunden 8 veckor och uppfyller sina åtaganden genom att vara noggrann med köpare, informera om kullen/hunden/förväntningar. När jag köpte min hund som förstagångsköpare av valp sa uppfödaren att jag får ringa varje dag om jag vill och behöver, men det förväntar jag mig absolut inte. Inte heller att hen är ansvarig för att lösa ev beteendeproblem eller liknande som uppstår. Hjälpa till att omplacera vid behov eller kanske ta tillbaka hunden om hen har möjlighet.

Hunduppfödning är sällan en heltidssyssla så jag tänker inte att min uppfödare har jour vad gäller att bistå mig på alla sätt jag vill eller kompensera för saker som uppstår. Jag har köpt hunden och därmed tagit en risk, det är mycket mitt ansvar vilka problem som dyker upp och hur vi löser dem. Så jag förväntar mig väl att en bra uppfödare erbjuder sitt stöd och välkomnar frågor och kontakt från min sida. Men om min hund har problem med hundmöten tex tycker jag inte uppfödaren ska komma och träna den gratis, som ett exempel. Däremot gärna råda mig vilken sorts hjälp jag bör söka.

Är det en kennel som funnits ett tag och har kanske 100 valpar i livet får ju hen inte göra annat än åka mellan gårdarna om man är skyldig att handgripligen ställa upp. Orimligt.

Jag stöter ibland på folk som berättar om att deras hund har diverse problem, men att uppfödaren inte stöttar. Det finns en stor besvikelse över detta (naturligtvis) och jag tänkte ta denna fråga vidare här. Vad förväntar du dig av uppfödaren vid problem? Vad gör en bra uppfödare i sådana situationer?

Jag är själv uppfödare och vet ju hur jag brukar hantera valpköpare när deras hund råkar ut för något och hittills så har jag aldrig råkat ut för någon valpköpare som uttryckt besvikelse över mig. Det vore intressant att se vilka förväntningar som finns här på hur uppfödaren ska hantera problem som valpköpare råkar ut för med sina hundar.
Att uppfödaren lyssnar, stöttar och kommer med råd om hen har några att ge och jag önskar det. Inte mer än så egentligen 😊

Jag vill ha en uppfödare som om svarar på dom funderingar man har, ger stöd när det behövs och att dom uppskattar att höra hur det går för deras uppfödningar, oavsett om det är roliga eller tråkiga nyheter.

Rent praktiskt så vill jag att uppfödaren är beredd att hjälpa till med omplacering om det blir nödvändigt. Då menar jag inte att dom ska ta tillbaka hunden, men gärna använda sitt nätverk för att se om det finns ett passande hem och isåfall förmedla kontakt.

Bonuspoäng om dom har koll på tränare ifall man skulle få mer svårlösta problem, men det är inget jag förväntar mig.

Vi har vid två tillfällen tagit tillbaka valpar, en var såld på ”öppet köp” för ev allergi, men det var en så bra köpare att vi chansade. Det var särbon som ev inte klarade hunden. Så valpen kom tillbaka efter två månader, var så trevlig att han bodde kvar här 💖 Efter ett år hör köparen av sig och frågar väldigt försiktigt om vi kan tänka oss att sälja honom till henne igen, nu var det slut med särbon. Så det fick hon, och det har blivit jättebra 🥰
Den andra närmade sig året och funkade inte med hemmets andra hund längre, så den hjälpte vi till att omplacera. Har också gått väldigt bra 💖
I övrigt finns vi till hands för frågor som kan uppstå, klipphjälp eller annat. En Messengergrupp för varje valpkull är bra, där kan de nyblivna valpägarna fråga och diskutera.
Vi räknar med att det är en del frågor, och eftersom vi har så pass få kullar håller vi gärna kontakten, om köparen vill det 😊

Alltså jag har noll kontakt med mina hundars uppfödare.
Vi hördes av lite första året/åren men sen rann det ut i sanden.
Har visserligen inga problem med mina hundar men nä jag förväntar mig inte att uppfödaren ska hjälpa till med eventuella problem som uppstår.
Möjligtvis att jag skulle höra av mig om hund fick någon sjukdom eller var ett mentalt vrak men annars är hunden min och jag vill ha allt ansvar över min hund.

Jag har aldrig haft speciellt mycket kontakt med hundarnas uppfödare.
Har fött upp hästar och resonerat som så att köpt är köpt. Råd och hjälp är inget konstigt - de gånger det behövs. Men ägandeskapet och ansvaret är överlåtet.

Har heller aldrig varit med om att uppfödaren kontaktat mig.

Jag har aldrig haft speciellt mycket kontakt med hundarnas uppfödare.
Har fött upp hästar och resonerat som så att köpt är köpt. Råd och hjälp är inget konstigt - de gånger det behövs. Men ägandeskapet och ansvaret är överlåtet.

Har heller aldrig varit med om att uppfödaren kontaktat mig.
Håller med dig för mig är det väldigt främmande att man tex kontaktar uppfödaren om man ska omplacera sin vuxna hund 🙈

Jag hämtade min första hund för bara några veckor sedan och min och uppfödarens kontakt har fortsatt ungefär på samma sätt som innan vi hämtade valpen. Innan köpet var det hon som uppdaterade med bilder på kullen och svarade på alla frågor som uppstod hos mig. Nu är det jag som skickar bilder till henne istället.

Valpen var hård i magen tredje dagen efter flytt och det var skönt att kunna fråga uppfödaren om tips. Även om fästingmedel med mera. Allt är så nytt nu i början ju.

Jag tänker mig att kontakten kommer ebba ut efterhand men vi ser varandras uppdateringar på sociala medier och kommer väl fortsätta gilla och kommentera det hundrelaterade säkert. Det känns lagom för mig!

Förväntar mig att de ska finnas som stöd/ge råd vid behov. Förväntar mig även att de ska vara intresserade av sina valpar även efter att man sålt dem - är man inte det så verkar man ju inte intresserad av sin avel och utvärdering av denna.

Tycker även att man ska hjälpa till vid omplacering (i den mån man kan dvs använda sina kontakter eller ta hem).

Tja, jag rapporterar BPH och jag rapporterar patella-resultat.
Vad skulle du kräva av en ren sällskapshund? Som är krypt och inte kan ställas ut?

Det handlar väl inte om att kräva utan att uppfödaren borde vara intresserad?

Jag tänker att uppfödaren borde vara mer intresserad av det du inte rapporterar in. Det uppfödaren inte kan läsa på avelsdata eller liknande.

Sjukdomar, hur hunden är med vi andra hundar, separationsångest, rumsrenhet, matproblem/allergier, pälskvalitet med mera med mera är ju bara exempel på sånt som en uppfödare av sällskapshundar BORDE vada intresserad av för att kunna utvärdera sin avel på ett vettigt sätt. Och också saker som andra potientiella valpköpare borde vara intresserad av och uppfödaren är enda källan.

Menar inte att uppfödaren ska skicka ut något frågeformulär eller kontakta varenda valpköpare regelbundet. Men att det inte skulle finnas någon anledning för en uppfödare av sällskapshundar att ha kontakt med sina valpköpare känns ju väldigt märkligt.

Sen absolut för den enskilde valpköparen kan det ju kvitta om msn inte har något generellt intresse för rasen eller inte vill köpa en hund av den rasen igen 😊

Jag vill också gärna att min uppfödare finns där för eventuella frågor och stöd, allra helst om det är rasspecifika sådana och genom valp och unghundstiden. Gärna också med vägledning och uppmuntran inför eventuella hälsotester och mentalbeskrivningar och/eller pälsvård om det behövs.
Sedan tycker jag ingalunda att man behöver dela ideliga uppdateringar och messa personligt fram och tillbaka, men lite koll och utbyte särskilt första tiden är liksom trevligt.
Jag skickade alltid eventuella resultat på tester och liknande till Chikas uppfödare, men hon var inte särskilt engagerad för att vara ärlig. 😅 Hon uppskattade dock till exempel hälsotesterna.
Kimchis uppfödare taggar jag fortfarande vid födelsedagar eller om vi varit ut på något särskilt spännande och hon ger alltid en liten reaktion och/eller ett hjärta och jag skulle utan att blinka köpa nästa katt av henne. Jag tror hon skulle ställa upp efter bästa förmåga om jag behövde hjälp med kattrelaterat.

Varför det? De har ju förmodligen ett stort kontaknät inom rasen och vet kanske till och med om någon som hört av sig till dem och specifikt letat en vuxen omplacering.
Såhär. Min ras pudel är oerhört lätt att omplacera och dom omplaceringar som finns erbjuds alltid mängder med bra hem. Det känns inte som man behöver hjälp av en uppfödare.
Det är heller ingen ras som kriminella eller allmänt dräggiga personer söker efter :)

Såhär. Min ras pudel är oerhört lätt att omplacera och dom omplaceringar som finns erbjuds alltid mängder med bra hem. Det känns inte som man behöver hjälp av en uppfödare.
Det är heller ingen ras som kriminella eller allmänt dräggiga personer söker efter :)
Fast mja, jag tror säkert det finns mängder av dräggigt folk som gärna köper en hyfsat billig pudel att avla på dessa dagar. ;)

Men oavsett gäller det ju i så fall specifikt dig och din ras, inte generellt.

Fast mja, jag tror säkert det finns mängder av dräggigt folk som gärna köper en hyfsat billig pudel att avla på dessa dagar. ;)

Men oavsett gäller det ju i så fall specifikt dig och din ras, inte generellt.

Majoriteten hundägare håller inte på med avel överhuvudtaget varken renrasig eller doodle så det är lätt att omplacera även pudel.
Det är en överdriven oro skulle jag säga.

Det handlar väl inte om att kräva utan att uppfödaren borde vara intresserad?

Jag tänker att uppfödaren borde vara mer intresserad av det du inte rapporterar in. Det uppfödaren inte kan läsa på avelsdata eller liknande.

Sjukdomar, hur hunden är med vi andra hundar, separationsångest, rumsrenhet, matproblem/allergier, pälskvalitet med mera med mera är ju bara exempel på sånt som en uppfödare av sällskapshundar BORDE vada intresserad av för att kunna utvärdera sin avel på ett vettigt sätt. Och också saker som andra potientiella valpköpare borde vara intresserad av och uppfödaren är enda källan.

Menar inte att uppfödaren ska skicka ut något frågeformulär eller kontakta varenda valpköpare regelbundet. Men att det inte skulle finnas någon anledning för en uppfödare av sällskapshundar att ha kontakt med sina valpköpare känns ju väldigt märkligt.

Sen absolut för den enskilde valpköparen kan det ju kvitta om msn inte har något generellt intresse för rasen eller inte vill köpa en hund av den rasen igen 😊
Mycket av det dår går ju att utläsa från BPH?
Plus att det i min värld är självklart att rapportera sånt som kan vara av avelsintresse
Så nej, Så länge hunden funkar normalt och är frisk ser jag ingen anledning till kontakt.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Köpa valp, tips & råd
  • Tax, eller?
  • Ni som har/haft finsk lapphund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat