Förvara ”vilande” utrustning

Bukefalos 30 år!

För mig kändes det bra att de kunnat få "ärva", men det är ju helt upp till var och en. Efter drygt 40 år med häst är det för mycket om jag skulle börjat på ny kula, tycker det räcker att tidigare haft 145 i stl och sedan många år ha en på 155.

Ja nu hade det ju inte funkat ändå för mig, då hästen efter honom blev en jätte som hade 165 i täcken och xfull knappt räckte till ibland, och allt jag hade sen tidigare var 145 och full, men man är så olika som människor, såhär i efterhand hade jag ju säkert bara kunnat magasinera grejerna eller "glömma" dem i mina föräldrars förråd tills det var dags att ta fram dem igen. Men just där och då kändes det rätt att sälja bort allt.

Ja nu hade det ju inte funkat ändå för mig, då hästen efter honom blev en jätte som hade 165 i täcken och xfull knappt räckte till ibland, och allt jag hade sen tidigare var 145 och full, men man är så olika som människor, såhär i efterhand hade jag ju säkert bara kunnat magasinera grejerna eller "glömma" dem i mina föräldrars förråd tills det var dags att ta fram dem igen. Men just där och då kändes det rätt att sälja bort allt.
Min första som dog hade 135, de flesta senare 145 och nu en gosse som drar 155, men förutom honom så har huvudlag och bett faktiskt passat.

Åh 💔❤️

Jag tycker det mesta av hästgrejerna klarat förvaring bra om det var rent och torrt vid undanstoppning och förvaras torrt och plusgrader.

Jag har aldrig sålt en häst, så jag har bara varit med om att de försvunnit genom att de dött.
Ibland har jag inte kunnat gå in I sadelkammaren på veckor, ibland har själva prylrensningen tagit månader.

Jag behåller ett träns eller grimma från varje häst. Det enda som återanvänds har varit ett träns som dottern till stoet nu använder, det känns ändå fint. Tränset är typ tjugo år gammalt, blev inte använt på 7-8 år, putsades vartannat år eller något, men togs fram och putsades lite och används för fullt igen. Fräscht och fint.

Om du inte är redo nu att ta itu med det nu skulle jag tvätta och sen stoppa undan. Täcken går att ha i vacuumpåsar, då tar de inte lika mycket utrymme.

💔❤️ beklagar er förlust

Jag har landat i att det nog inte blir en ny häst och har massor av smågrejer kvar samt dyra märkesträns som visat sig vara enormt svårsålda om man inte vill ge bort dom.. Har helt enkelt inte orkat sälja grejer köpta för flera tusen för någon hundralapp.. borde kanske styra upp det ändå. Tycker det är stendött på fb och orkar verkligen inte stå på loppis, det har inte varit värt det säger erfarenheten. Och det är så jobbigt att skicka 😅 skjuter på det ett år till 😎

Nu gick inte min häst bort, jag beklagar er sorg 💔

Men jag var tvungen att sälja.
Jag skickade med de mesta och saknar gansla många saker tyvärr… täckena var för jag ville hästen skulle ha bra täcken när hon väl hade de. Men borstar och det var lite onödigt kan jag tycka nu.
Hen som köpte grävde bland mina saker och jag drogs med i stunden där jag mådde så dåligt (ville inte sälja) så jag skickade med nästan allt.

De få saker jag har kvar har jag i mitt förråd.
Lädersaker har jag i min lägenhet. Men de är inget stort som sadel.
Hade nog gjort som några fler skrivit. Sparat och avvaktat hur de blir/känns med eventuell en till häst ♥️

Jag har kvar nästan allt, mitt lägenhetsförråd består bara av hästprylar :o jag rensade bort slitna prylar, hade tex några täcken som inte längre höll tätt i regn. Men har svårt att göra mig av med prylarna, trots att det snart har gått ett år, drömmen om häst finns kvar. Jag tog bort hästen pga dåliga tänder, så hade haft lång tid på mig att bearbeta det innan det hände

Jag har landat i att det nog inte blir en ny häst och har massor av smågrejer kvar samt dyra märkesträns som visat sig vara enormt svårsålda om man inte vill ge bort dom.. Har helt enkelt inte orkat sälja grejer köpta för flera tusen för någon hundralapp.. borde kanske styra upp det ändå. Tycker det är stendött på fb och orkar verkligen inte stå på loppis, det har inte varit värt det säger erfarenheten. Och det är så jobbigt att skicka 😅 skjuter på det ett år till 😎
Jag sålde av endel fina grejer billigt och tänkte att hänger de kvar här så får jag 0kr för dem 😅😅

Jag sålde på "Sveriges största hästloppis". Sjukt värt det jmf med traggla med annonser och skit

Beklagar sorgen!

Vänta en stund innan du fattar beslut om grejer.

Jag fick ta bort min häst efter 11år, hade hållit på med massor med grenar så hade mycket saker! Jag körde 90% till en secondhandbutik. Behålde några favoriter och några sentimentala saker.

Köpte sen en ny häst i typ samma storlek. Visst hade jag behållit mer om jag vetat det.
När jag sedan sålde honom sålde jag 98% av sakerna. Sålde pga höggravid och visste att det inte skulle bli en ny häst på många år.

I söndags hände varje hästägares mardröm oss. Vår älskade häst skadade sig så illa i hagen att han inte kunde räddas 💔

Fruktansvärt och chockerande, tårarna vill aldrig ta slut. Och allra minst vill man tänka på en framtid där denna fantastiska vän, tröstare, peppare och glädjespridare inte finns mer. Men, jag äger inte stallet själv. Vet inte hur jag vill tänka kring vårt liv som hästägare eller inte. Vill ju bara ha DEN hästen, men kan inte förlika mig med att ALDRIG ha häst igen heller…

Så, själva frågan lyder:
Vad har ni gjort med alla grejer??
Hur förvarar man läder (sadeln speciellt) om man inte vill göra sig av med den men samtidigt vet att den kan bli hängande lääänge? Tål läder att bara vara?

Om ni varit i vår sits och faktiskt tagit till er en ny häst: Berätta gärna om ni saknat något ni valde att skänka, eller om ni märkte att det fanns saker ni sparat i ”onödan”

(Jag var i stallet första gången idag och kände mig helt handfallen när jag började titta på allt vi samlat på oss. Det är ingen panik, men heller inte mitt stall så jag vill inte bara låta det vara orört för länge) Det skulle inte bli såhär:cry:
Beklagar ❤️
Jag väntar just nu på att ta bort min fina tjej.. har börjat sälja av det som det ligger något värde i och som inte är ett ”måste” till ev framtida häst.
Har genom åren inte köpt något till fullpris utan fyndat när det varit rea på hemsidor eller köpt i nyskick begagnat, så jag förlorar inte lika mycket på att sälja av en del nu.

Det jag hittills sålt är equiband, Rambo vintertäcke, klippmaskin, skrittäcken, hackamore m komplett träns. Har mängder av schabrak men där förlorar jag mer på att sälja än behålla. Samma med tränsen och massa annat smått som benskydd, barbackapad, tömkörningsgjord osv.

Står också och funderar på var jag ska förvara allt sen när jag inte har boxplatsen kvar efter augusti..

Beklagar ❤️
Jag väntar just nu på att ta bort min fina tjej.. har börjat sälja av det som det ligger något värde i och som inte är ett ”måste” till ev framtida häst.
Har genom åren inte köpt något till fullpris utan fyndat när det varit rea på hemsidor eller köpt i nyskick begagnat, så jag förlorar inte lika mycket på att sälja av en del nu.

Det jag hittills sålt är equiband, Rambo vintertäcke, klippmaskin, skrittäcken, hackamore m komplett träns. Har mängder av schabrak men där förlorar jag mer på att sälja än behålla. Samma med tränsen och massa annat smått som benskydd, barbackapad, tömkörningsgjord osv.

Står också och funderar på var jag ska förvara allt sen när jag inte har boxplatsen kvar efter augusti..
Beklagar sitsen du är i❤️

Nu har jag också börjat sortera. I den processen har jag fått slänga en del som inte är i skick att skänka/sälja. En del har jag ställt som gåva till stallkompisarna. Flugspray, hästgodis osv. Öppnade men helt fräscha och fungerande förbruknings-grejer.

Det känns skönt att få lite bättre översikt över det som finns kvar nu när det här andra har försvunnit. Det börjar infinna sig lite ro i själen när det blir mer ordning rent fysiskt känns det som.

Tack alla för tips och råd! Det har verkligen varit till hjälp när man står i ett för övrigt helt hjälplöst tillstånd 🙏❤️

Beklagar :heart
Jag fick tid på mig, min häst skadade sig och var inte ridbanan. Sålde och gjorde av med en del sadel, träns, kandar en del täcken och schabrak. Har förvarats i förrådet ca 10grader på vintern.
I år ska hennes son ridas in så han kommer få ärva en del

Beklagar :heart
Jag fick tid på mig, min häst skadade sig och var inte ridbanan. Sålde och gjorde av med en del sadel, träns, kandar en del täcken och schabrak. Har förvarats i förrådet ca 10grader på vintern.
I år ska hennes son ridas in så han kommer få ärva en del
Så fint när sakerna kan gå i arv på det sättet❤️ Lycka till med inridningen!

Jag har massor av utrustning som ligger.

Läder ligger i plastbackar med lock i stallet, tidigare i förråd hemma.
Mycket är från 80-90tal så det håller en evighet.
Har smörjt lädergrejorna kanske en eller två gånger genom åren. Men det har inte hänt något med det, allt är fortfarande jättefint och fullt användbart.

Beklagar din förlust 💔

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar