fota hästar

Sv: ridhusbilder med systemkamera

Väntade på att du skulle dyka upp! :)
Ja det är det verkligen! *bortskämd*
Tänk om man hade kunnat fota ordentligt också :angel:

Tillägg: Bild 2 & 6 i inlägg 56 och bilderna i inlägg 58 är tagen med en Finepix F11 (säger man så?)
Resterande bilder är fotade med en Finepix S5000

hehe, inställningar vete sjutton. Orginal? :o :p

Till Sofie: Vilka inställningar använde du? :)

Bara så du vet så har du hittat en ganska gammal tråd, två år, så Sofie kanske inte svarar :)

Kram, Maya

Oj, haha då får jag väll hoppas att hon ser det endå ^^

Vi får hoppas. :)
Det vore kul om det här tråden blev aktiv igen, alltid kul med tips och råd.
Kram, Maya

Första bilden: tid 1/60, bländare f/4, ISO 1600, brännvidd 90mm, progr. bländarprioritet (Av), bildb.progr. Adobe Photoshop CS2, kamera Canon

All data finns lagrad i bilden (Exif) och kan läsas av gratisprogram att ladda ned eller i Adobe bridge. Vissa kända mästerfotografer låter också informationen vara kvar i bilden så vem som helst kan se, det är ganska kul att kolla på faktiskt.

Man behöver faktiskt inte något extraprogram för att kunna se informationen upptäckte jag. Sparar man ned bilden och sedan högerklickar och väljer "properties" och sedan "summary (advanced)" så får man enkelt fram den.

EFtersom det är mig tralala fotar så kan jag lägga in några från i år. Tror hon har nytt objektiv igen? Eller om det är det senaste som beskrivs i tråden kanske :p

Övriga siffror får ni fråga henne om ;)

Samma ridhus som i början på tråden men LJUST och vårig förmiddagsväder :) Inget ljus alls på.

KopiaavDSC_0044.jpg

KopiaavDSC_0092.jpg

KopiaavDSC_0185.jpg

KopiaavDSC_0223.jpg

KopiaavDSC_0587.jpg

Vet inte riktigt vad ni vill se så jag försökte ta lite olika.

Var och fotade i ridhuset i går. Dagsljus ute men med snöfall, det är inte speciellt starkt ljus i ridhuset. Blev besviken att jag var tvungen att ha ISOn på 1600 för det blir så himla gryniga bilder.

En Nikon D60 med ett fast 50 mm objektiv 1.4.

Ställde slutartiden på 1/250 sek och lät kameran välja bländartal som oftast hamndade på 1.4.

Förslag på vilka inställningar jag skulle använt på ett lägre ISO-tal i stället mottages tacksamt . Vill gärna bli av med bruset i bilderna.

Länk till bilderna
URL: http://www.pixbox.se/alb1219496

Bruset får du bort med bättre hus. Ett ridhus där jag kan ligga på 1600 klassar jag som ett ridhus med mycket bra belysning.

Jaha, då är det kört ;). Ett bättre hus just nu finns det inga pengar till.

Hur mycket måste man gå upp i pris för att få bättre brushantering i huset? Några förslag på hus ifall man skulle vinna på triss eller så :). Vill hålla mig till Nikon.

D300 och D90 har samma sensor och borde finnas att hitta begagnat.

D90 på Blocket för drygt 5000 kr (inkl. objektiv), D300 billigaste jag såg nu var 6000 kr.

Vet inte om tråden ligger rätt. Om inte får gärna moderatorn flytta den.

Ni som kan det här med fotografera hästar/djur i rörelse samt porträtt, vilka inställningar använder ni?

Jag fotar med en canon eos 550d med original objektivet samt ett ultrasonic 28-200mm.

Ja får inte till bilderna i rörelse jämnt. Hur gör ni för att lyckas?

Tacksam för svar :)

Sv: fota hästar

Det finns en del knep att få skarpa bilder trots rörelse. Det bästa är väl att göra det som på engelska kallas 'panning', panorering. Krävs lite träning dock!

Ha en något långsammare slutare och se till att du inte har något mellan dig och objektet. När det du vill fota syns i sökaren, följ efter den med kameran och knäpp bilden. Resultatet blir förhoppningsvis ett skarpt objekt med rörelseoskärpa i bakgrunden. Det är en fördel att vara parallell med objektet för att få det framträda mer.

Ett knep man kan använda (om det inte är en ögonblicksbild du är ute efter) är att på förhand låsa fokus på kameran när objektet står still på det ställe du vill att det ska passera förbi dig på. Görs oftast genom att trycka ner avtryckaren till hälften. Låt sedan objektet röra sig förbi på samma ställe när du knäpper av - i och med att fokus är ställt på förhand kan det förenkla proceduren något.

Hoppas du blev något klokare :) Resultatet kan se ut såhär med 'panning':

foggy_183.jpg

Sv: fota hästar

Det beror lite på hur jag vill att motivet ska se ut. Vill jag att det sa synas att motivet rör sig så använder jag inställningen för slutarprioritet (s på nikon, tv på canon). Hur lång slutartid jag vill ha beror på hur snabbt motivet rör sig, tex på bilar kan man använda en ganska kort slutartid (ex 100) medan man får använda en lite längre tid på tex hästar (50-60).

När du panorerar följer du med motivet i rörelsen och enklast tycker jag är att använda seriebildtagningen och knäppa fler foton och radera dom som blev mindre bra sen.

Fotar jag istället ex hoppande hästar vill jag att kameran ska frysa motivet snabbt och då ha en kort slutartid. Då använder jag mig av inställningen för slutarprioritet, (a eller av) då ställer kameran in kortast möjliga slutartid beroende på vilken bländare du väljer.

Här är en panorering där jag använde mig av lång slutartid för att få den suddiga effekten:
4817.jpg

En annan panorering där jag har använt mig av en kortare slutartid för att få hela bilen skarp:
3721.jpg

Lycka till! :banana:

Tråkigt att tråden inte är så populär ska puffa lite ;P

Här kommer mina ridhus bilder tagna med en Nikon D3100

298471_1897470695629_1807495404_1311301_1260342441_n.jpg

385044_2123471425506_1807495404_1421756_2142437649_n.jpg

378614_2123471945519_1807495404_1421758_1606302069_n.jpg

En annan ridhus

315919_1914396558765_1807495404_1324386_881763199_n.jpg

313288_1914395478738_1807495404_1324381_1144603798_n.jpg

298095_1914413319184_1807495404_1324411_235857606_n.jpg

Fotografering häst

Har en liten fråga. Ska nu antagligen köpa som första systemkamera en Nikon D3000 med objektivet sigma 70-300 eller tamron 70-300.

Har sökt och letat efter tips vad andra använder för objektiv när dom fotar och det populäraste har varit dom här två. :)

Om du har en Nikon, och fotograferar hästar (helst hoppning mm i rörelse iaf)
Vad använder du för objektiv? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·
IT & mobiler Jag sökte och hittade två gamla trådar, men jag tyckte att jag trots allt kunde göra en ny. Har varit systemkamera-ägare i lite drygt... 2
Svar
20
· Visningar
2 921
Senast: Breaktown
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
3 003
Senast: Domenico
·
M
IT & mobiler Jahaja, jag ska som så många andra köpa systemkamera utan att vara så speciellt kunnig... ;) Funderar då på några olika kameror (de...
Svar
15
· Visningar
1 715
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31