Kamerakval - D90 vs D300

Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Tack för tipsen! :)
Så om jag köper mig en D70 i stället, och sedan köper till ett 50-mm så kan jag få helt ok ridhusbilder? Så att jag inte fattar fel bara.


Ska bli skitkul med systemkamera, längtar redan :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

I vilket fall, om jag köper en begagnad, ska jag titta efter nåt särskilt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Isåfall är det helt klart bättre att köpa en D60 än en D70 då den har en betydligt bättre sensor, helt klart bättre återgivning av färger, bättre detaljåtergivning, bättre brusegenskaper etc. Nu är ju 50 1.4G AF-S officiell, så det är bättre att spara till en sån i framtiden. Det kommer dessutom garanterat att släppas nya AF-S varianter av fasta gluggar i framtiden också. Själv väntar jag på en ny 85 mm AF-S då det är en av mina basgluggar när jag jobbar.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Hm.. Kinesiska för mej :D

Kikade lite på D70, och kom att tänka på en sak. Det står "13000 exponeringar, god för 100.000" vad betyder detta? Antal bilder man tagit?
Vad händer efter 100.000 exponeringar, byta objektiv eller vad?

Och står det "Nikon D70 kamerahus" vad är kamerahus? :confused: Endast kamera utan något annat eller?
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

I vilket fall, om jag köper en begagnad, ska jag titta efter nåt särskilt?

Jag skulle avråda från att köpa en D70 begagnat av många anledningar.

1. Du vet inte hur många exponeringar slutaren har gått samt hur mycket skit som har fastnat och kan försvaga mekanismen genom åren.

2. Det är en väldigt gammal kamera och risken för att den är sliten är stor och om man är nybörjare är det inte alltid lätt att veta hur man skall titta efter fel och slitage även om man får sagt till sig vad man skall leta efter.

3. Risk att det förekommer många döda pixlar på sensorn som inte syns förrän man börjat vänja sig vid att se sådant.

4. Problem med AF kontakterna.

5. Risk för GLOD döden (Ett vanligt fel för D70 som fixades i och med D70s)

6. Mycket skit kan ha åkt in i kontakter, knappar och rattar vilket kan leda till problem inte långt efter inköp.

Mitt tips är att köpa en ny kamera istället, du får ett tryggare köp eftersom du får fulla garantier och händer något så har du lagen på din sida. D80 är en bra kamera som säljs ut billigt nu. Annars är både D40, D40X och D60 mycket bra köp. Dessutom finns t.ex. Tamron 17-50 2.8 för under 4000:- som är ett mycket bra objektiv och skarpt ända ut i hörnen redan vid full glugg. Personligen köper jag inte begagnade kamerahus, riskerna är för stora (Å andra sidan köper jag kameragrejer etc. genom min fotofirma).
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

D70 är INTE god för 100,000 exponeringar. Det är bluff och båg. Den är testad för 50,000. Det betyder att Nikon har testat den noggrannt för det antalet bilder du kan ta innan du måste byta slutare, men det är ingen garanti.

Köp en bok eller sök på nätet som förklarar lite om systemkameror, det kan vara en bra start.
Kom också ihåg att du automatiskt inte får bättre bilder med en systemkamera, de är designade för att du som användare skall "piffa upp" bilderna i efterhand i t.ex. photoshop eller något annat bildbehandlingsprogram. Bilderna du får direkt ur kameran ur en kompaktkamera är mer färdiga med mer mättade färger, mer skärpa etc.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Tack så hemskt mkt för alla tips! Jag håller med dig om att det verkar riskfyllt att köpa begagnat.,
Ska köpa en bok också. Nåt tips på en bra, lättfattad?

Gärna boktips om Photoshop mm. också.

Jag kikade på D80, sparar jag ett par månader till så har jag råd med en. Kanske är värt att vänta isf, eller den kanske försvinner från marknaden under den tiden?

Kan man använda 50/1,8 objektiv till en D80 också?

Jag förstår att jag inte får bättre bilder direkt ut kameran, men jag är beredd att lära o vill ha bättre förutsättningar att lära mig också :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Det du bör känna till är också att bildkvalitén ligger väldigt lite i kamerahuset, utan i objektivet. Bra glas ger bra bilder, svårare än så är det inte. Jag skulle hellre valt det enklaste kamerahuset med ett bra och dyrt objektiv än tvärtom.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Det känner jag igen. Det lutar åt att det blir en D60 och ett bättre objektiv sen.
Vad finns det för objektiv som funkar i ridhus, som passar till D60?

Om man köper ett objektiv som passar att fota i ridhus med, går det även bra att använda det t.ex utomhus sen eller måste man då ha flera objektiv?

Och det där med att D60 inte har autofokusmotor, hur "illa" är det egentligen? Om man då vill ha autofokus får man väl köpa ett objektiv som har det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Jag skulle aldrig i livet betala för D40, D60 eller vad dom nu heter som inte ens har autofokus. Jag tycker du ska satsa på D80 och ett 50/1.8 till att börja med. kolla pricerunner eller prisjakt för att hitta vart dom säljer D80 billigast.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Mhm.. NU blir jag förvirrad. Alla säger olika. Jag får ta och läsa ännu lite mer på priser o grejer. Återkommer :p

Lägger till en fråga.

Om jag till att börja med köper ett kamerahus, vad är det då jag måste köpa till förutom objektiv? Minne? Något annat?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Självklart får du låna min tråd!

Det är svårt att råda dig tycker jag. D80 + 50/1.8 är en bra och prisvärd kombination för att få möjlighet att ta ok ridhusbilder. Det är ett riktigt bra hus att växa i och ett i mitt tycke mkt prisvärt objektiv. Men då sitter du med ett fast 50 mm objektiv och det kanske inte passar till det du fotograferar i övrigt? Det går att använda utomhus också, men det har ju ingen zoom alls utan man får zooma med benen istället. ;) När jag lärde mig fota ordentligt med systemkamera så hade jag hjälp av att objektivet var just fast för det blir en parameter mindre att hålla reda på när man testar sig fram, så det kan vara positivt att skippa zoomen i början också.

Ett alternativ är att köpa ett zoomobjektiv istället, men för att inte helt spräcka din budget så blir det nog inte det mest ljusstarka objektivet, dvs det hävdar sig inte lika bra i mörka ridhus, men är å andra sidan mer allround. En avvägningsfråga alltså.

Vet inte om det det här inlägget är till så mkt hjälp iofs, men lite funderingar kring det hela iaf! Jag vet hur svårt det är att välja - speciellt när man inte har full koll själv!

Just det, ett boktips som jag tror är vettigt för nybörjare med systemkamera är Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter av Scott Kelby.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Ett alternativ är att köpa ett zoomobjektiv istället, men för att inte helt spräcka din budget så blir det nog inte det mest ljusstarka objektivet, dvs det hävdar sig inte lika bra i mörka ridhus, men är å andra sidan mer allround. En avvägningsfråga alltså.

Vilket objektiv passar in på denna beskrivning?

Zooma med benen går ju (hehe, blev en ordvits :p ) men kan vara skönt att kunna zooma "som vanligt" också.

Är ute efter framför allt OKEJ ridhusbilder, en proffsfotograf hade nog kallat det skitbilder men för min del, som bara fotar åt mig själv, räcker det med lite lagom bra bilder. Fotar ju inte i ridhus varje dag heller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Jag skulle aldrig i livet betala för D40, D60 eller vad dom nu heter som inte ens har autofokus. Jag tycker du ska satsa på D80 och ett 50/1.8 till att börja med. kolla pricerunner eller prisjakt för att hitta vart dom säljer D80 billigast.

De har autofokus, men kräver att objektivet har motorn.

Jag håller med om att D80 är ett bättre val än D40, D40X och D60, men sitter man med en trång budget skulle jag hellre köpa ett billigt hus och ett bra objektiv med motor i, t.ex. Tamron 17-50.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Skillnaden på 50mm 1.8 och ett zoomobjektiv är att 50mm är fast, en fast brännvidd du inte kan zooma med, du måste alltså själv flytta runt dig för att ändra bilden. En zoom kan du zooma och få många olika utsnitt från samma position.

Augusti: den boken är matnyttig, men ger ingen förklaring till varför något är som det är, vilket ingen av Kelbys böcker gör. De är med andra ord mer för tricks än för hur det verkligen fungerar. Hans böcker fungerar bättre i kombination med andra böcker som förklarar på djupet.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Äh, t.ex. Tamron 17-50 eller 28-75 (Som är ännu billigare och båda är lika bra optiskt, som i detta fallet är i klass med Canon 24-70 2.8 L och Nikkor/Canon 17-55 2.8 vilket är grymt bra för pengarna) ger tillräckligt bra ljusstyrka. Ingen vill gå ner till 1.8 ens i ridhus, DOF blir för kort. Jag har kompisar som aldrig går under 3.2 i ridhus just pga DOF. Så man klarar sig med 2.8 och kräma på med iso. Dessutom, ju färre pixlar på en yta, desto bättre brusegenskaper blir det. D40 t.ex. är väldigt bra på detta.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Hm, men om man tar följande kombination då:

D60 + ett objektiv med motor, och som funkar ok i ridhus men även utomhus..
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Jo jag vet, jag menade bara på att det ofrånkomligt blir dyrare isf. 4000 är mer pengar än 1300 helt enkelt.

Om man ska hålla sig i samma prisklass så blir det väl kitobjektiven och de har inga höjdarvärden direkt.

TS: jag tror att endast 50 mm blir för stramt för dig. Kanske Tamrons 28-75 som Irenes tipsar om kan vara något i kombination med D60?

(EDIT: TS är ju jag, men jag menar Fozzie!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

**raderat**

Hittade mitt svar i en annan tråd nu när jag sökte.. :p
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 297
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 685
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp