Kamerakval - D90 vs D300

Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Ja gkanske ska köpa en D60, med kitobjektivet, o använda det tills jag sparat ihop till ett bättre. Hittade en sida som har väldigt billigt o som jag har köpt från förut (de är bra).

Om jag sen köper t.ex ett Tamron 28-75 kan man väl använda autofokus? Om det har motor alltså?
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Det kan vara en bra idé tycker jag. Då kommer du igång med en systemkamera och det kostar inte skjortan direkt heller. När du sedan har fotat ett tag så har du mer klart för dig vilka brännvidder som är intressanta för dig och kan köpa ett bättre objektiv då. Det billigaste kitobjektivet kostar inte många kronor om du köper det tillsammans med huset så det kan vara värt det tycker jag för att ha något att komma igång med även om det inte är det bästa.

Jag håller med Irenes att det oftast är vettigare att lägga pengarna på bra objektiv än på dyrare kamerahus (jag valde ju själv D90 framför D300), men i ditt fall kan man inte kapa de pengarna som behövs för att få en bra normalzoom på att köpa ett billigare hus. Det skiljer drygt en tusenlapp mellan D80 och D60 och ytterligare en tusenlapp mellan D60 och D40 så även om du köper en D40 + ett bättre objektiv för runt 4000 så är du uppe i 7500-8000 kr och det är ju lite över vad du hade tänkt dig.

Ja, båda tamronobjektiven som har tagits upp i tråden har inbyggd fokusmotor så de funkar bra på D60. Det verkar komma fler och fler objektiv, både Nikons egna och tredjepartsobjektiv som tamron och sigma, som har inbyggd fokusmotor så det är inget stort hinder att D60 inte har egen fokusmotor.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Ofta brukar Canon användare överdriva fokusmotor"problemet". Som du säger, alla nya objektiv kommer med fokusmotor, det är bara äldre optik som saknar. No big deal.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Jag har beställt ett litet D60 kit nu, med objektiv till (18 nåt).
Tänker mig köpa ett Tamron eller liknande sen i höst eller efter jul nån gång :) Ska bli kul att prova.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Nu har jag fått min D90 och jag är helt kär! :love:
Man kan pressa upp den till iso 800 utan problem. Med min gamla kamera hade man lika gärna kunnat fota genom en snöstorm med det iso:t, men den nya kameran bara tar det och levererar superkvalitet! Jag är sååå nöjd!
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

KL

Jag har fått min D60, trots ganska dåligt 18-55 objektiv så gillar jag den jättemkt :) Fick en del bra bilder på hunden bla. Funka ok ute i solljus. Lääängtar efter ett bra objektiv sen ska vi bli "proffs" :D

MEN, en sak är dum! Jag fick inte med någon användarhandbok, bara ett litet papper med basic hur man sätter ihop delar och hur man tar en bild.
Inget annat? Där stod bara, läs i användarhandboken sidan.. blabla, men vart är den boken då? :confused:

Nåja ska ringa Nikon o fråga i morgon., Får se vad de säger.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Vad jag vet så är d60 och d40 exakt likadana förutom några pixlar och så var det nått mer som jag inte kommer ihåg. Jag skulle aldrig slänga ut de extra pengarna på en d60. Tycker du d80n är för dyr så kör på en d40, helt klart!:)
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

D40 och D60 har bara EN gemensam nämnare, det är att de saknar fokusmotor i huset. Resten skiljer. D60 har en helt annan sensor, en helt annan processor, helt annat innanmäte. Okej då, båda körs på SD kort.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Jaså, då har jag totalt missat det:D :angel:
Jag ser dock fortfarande ingen anledning till att lägga ut de extra tusenlapparna på en d60, jag ser ingen skillnad alls på bildkvaliten, möjligtvis att d60 har mindre brus vid högro iso värden, + att båda kamera husen är lika småa båda två.:angel:

Jag hade hellre lagt detta tusenlappar på bättre optik.

Men jag hoppas TS blir nöjd men köpet, det blir h*n säkert! :)
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

*kl* nu har min D90 kommit.... nu väntar jag in morgondagens dagsljus så jag får testa lite mera! Första testet: positivt men det känns annorlunda, lite "plastigare" motför kameran jag hade innan......
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Är hittils mkt nöjd med min kamera! :banana: Fast objektivet är kasst ja :D Funkar fint i solljus men inte annars.

Vilket objektiv tycker ni att jag ska satsa på, Tamron 17-50 eller 28-75? Vad är det för skildnad?
Jag tar ju mest på hästar och vill kunna ta både ute och i ridhus. Behöver inte bli otroliga bilder inomhus men man ska gärna se tydligt att det är en häst liksom ;)

Tänkte nåt allround, runt 3000 kr?
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

28-75 är roligare om du fotar i ridhus..... fast ännu bättre är ju ett 50mm/1.8 då kanske :)

Jag är inte nöjd med min D90, den fick flytta till min bror... som för tidig och jävligt dyrt julklapp :rofl:
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Själva prestandan är bra men kamerahuset är plastigt och jag stör mig på det.... Sen behöver jag inte alla programval direkt så... tja brorsan fick kameran och jag ska köpa en annan :)
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Plastigt? Vad jag vet så är d90 precis lika som d80, och d80 är i min mening inte det minsta plastig.:D Men alla tycker väl olika :P

Vad ska du köpa förnågon då? :)
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

jämfört med min D7D är den väldigt plastig :P antar det är en vanesak, min gamla kamera är ju som en stridsvagn :)

Canon 5D mk II köar jag på. Efter att ha synat objektivutbuden senaste veckorna är det Canons utbud som verkar passa mig bäst så då får det bli Canon, annars hade jag nog kört på Nikon D700... fast objektivutbudet är inte lika lockande där nu då jag ska upp i ff.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Kom ihåg att du "förlorar brännvidd" på FX. Du förlorar skärpa framförallt i kanterna och du får ingen sweetspot när det gäller objektiven. Om du plåtar tele så måste du skaffa längre tele för att kompensera för cropfaktorn.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

jag föredrar vidvinkel, normalzoom och fasta gluggar... varför jag nu snöat in mig på 5D är för att Canon har gluggar som lockar mig... 35/1.4, 50/1.2 osv... ja 135/2 också.... jag tycker dock inte Canon har någon kamera i icke fullformat som intresserar mig.... jag gillar inte 50 mm på crop-camera... såna fall måste jag ha 35mm gissar jag och vet inte hur konkurrerande märken är på dessa gluggar?

Som sagt min 5D lär inte komma förrän nästa år så jag kan ändra mig 10 ggr till om jag vill.... haha

Nikon D700 har jag haft i åtanke, men då tycker jag testerna visat att den inte är så bra.... om man jämför med gamla 5D och Sony A900.

Nikon D300 om jag sänker kraven, men då är det så att gluggutbudet irriterar mig och jag har ju redan testat tamrons billigare varianter och nej jag pallar inte.... okej Tamron 90 kan jag stå ut med som macro, manuellt (hade dock ärna haft macro som funkat till porträtt autofokus också).

Tamron 70-200/2.8 inget för mig, seg autofokus.... då återstår Nikon 70-200/2.8... fördelen med Canon är att jag gillar deras 70-200/4, har Nikon något motsvarande? Orkar inte leta bland deras gamla 80-200, verkar svårt få tag på trevligt ex?

vill ha en porträtt/snapshot-lins som motsvarar ca 50mm fullformat, alltså 35mm på crop antar jag.... då verkar Canons trevligast.
kör jag 5Dmk2 el D700 funkar ju tex 50mm....

Hur är Nikons 135/2? som porträtt.... bättre med 85 på crop?

Jag är på jakt efter ultimata snap/innelinsen i fast format så att säga... samt ultimata porträttlinsen utomhus, jag vill ha grym bokeh som det bara går att få.

När jag nu analyserat mig själv (jag vet jag är en svammel och ändra-mig-100-ggr-tjej) så är det det jag gillar mest, att fota nära inpå.... mot vidvinkliga hållet... människor, familjen... sen gillar jag ju fota samma ute fast då på lite avstånd. Dåligt beskrivet kanske.... :rofl:

Jag blir skogstokig på mig själv :devil:

Jag har nu i väntan och i väntan på final decision beställt en kompagt Canon, Powershot G10 :rofl: slutar med att jag inte köper nytt system förrän till sommaren kanske hahaha....

Bolla med mig!

Som sagt fulllformat då skulle jag köpt ett 35 och 50 mm till att börja med för att satsa på 135mm till sommaren och macro.
Om jag inte går på fullformat är det väl Sony A700 eller Nikon D300, men A700 har förbannat mkt program och begagnatmarknaden gällande objektiv är som att be om magsår. Nikon däremot har inget intressant 70-200 liknande canons 70-200/4.... eller Minoltas "beercan" .....jag är ute efter kompakt telezoom såna fall.
Och jag vill kunna fota inomhus utan blixt men 50mm blir för mkt tele... så 35mm ljusstarkt....?

(äh du hör ju hur jag låter..... h j ä l p )
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 297
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 689
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp