Frågor ang. Hackamore!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tokfia_z
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 404
T

tokfia_z

Skulle någon kunna förklara på ett bra sätt hur,exakt ett hackamore ska sitta?
Kanske visa lite bilder också?
Hur "hårt" ska det sitta?
hur högt upp ska det sitta?
Är det några speciella tyglar som är bäst eller kan man använda dom vanliga?

Kan alla hästar gå med hackmore,jag menar, förstår dom tygeltagen på samma sätt som med bett i munnen? Är unghästar känsligare för hackamore än en äldre,mer "bett van" häst?

:o oj vad mycket jag inte visste...:angel:

Sv: Frågor ang. Hackamore!

kan ju svara bara för att svara haha.
har itne den blekaste aning eg. har iof tömkört på hack på skolans fjordning men tänkte aldrig på hur det satt

jag har hört att (iaf ponnyhackamore) skänklarnas nedersta del (där mna sätter tyglarna) ska sitta ungefär där hästens mungipor är.. :P
har ridit med det ett par ggr, men vet inte säkert. Jag uppfattade det som att min ponny trivdes mkt bättre med det och vågade verkligen hoppa med ryggen, men att han i dressyren blev lite låg i formen och tyngre i handen.. :P
ska försöka hitta en bra bild

Har inte några ridbilder på datorn (tagna med vanlig kamera, har ingen dig. kamera eller scanner :cool: ).

Ett hack kräver inga speciella tyglar, jag sätter hacket på ungefär samma ställe som ett bett (skulle verkligen haft en bild här för att visa).
Alla hästar som är ridna på ett sådant vis att de går för skänklarnas och sitsens inverkan går att rida på hack, är man en ryttare som använder kombinationen sparka och slita kanske man får problem, jag vet inte.
Snabbt förklarat
Man driver framåt med sätet, stannar hästen med mage och halvhalt, rider sidförande med halvhalter och säte-skänklar och svänger med skänklar-säte-bål-ändring på tygellängd (läng ytter, ta åt dig innetygel).
Vissa gillar inte hack för att man inte kan göra ledande tygeltag, det gör aldrig jag endåså så det är struntesamma.
Jag gillar inte bett, håller just nu på att försöka få ihop ett bettlöst träns som är en blandning mellan sidepull och grimma (är svårt, men det ska gå :) )

Men hur funkar då detta på en häst som inte är helt utbildad?
Hästen jag funderar på att rida med hackamor är under utbildning, men vi har märkt att hon inte fungerar så bra med bett, hon blir hård i munnen och hänger sig på tygeln. Eller så slänger hon upp huvudet. Hon går även och smågapar, och blir bara irriterad om vi har på nosgrimman. Hon har inga problem med tänder eller annat i munnen, vad vi eller vet. har märkt/sett.
Jag jobbade henne lite ifrån marken idag, men vågade inte sitta upp, då jag för det första var själv på gården. Sen visste jag inte hur det skulles itta,´men passade in det ganska bra efter vad ni har sagt här. Sen är hon ju som sagt inte fullt utbildad,så jag visste inte hur hon skulle reagera. Men hon gick bra att böja , rygga , göra halt. Hon slog sig inte fri eller slängde upp huvudet en enda gång.

puttar på lite,nån måste väll ha en bild att visa:confused:

tokfia_z skrev:
Skulle någon kunna förklara på ett bra sätt hur,exakt ett hackamore ska sitta?
Jag kopierar in det jag skrivit i en annan tråd:
Såhär gör jag när jag reglerar ett hack:
Kolla var ganaschen slutar. Reglera sidostyckena så att hackets överskänklar inte kan gå i kindbenet. Känn längsmed hästens nosreygg, uppifrån och ner. Först är nosryggen, sen smalnar den av, och sen går den ut i en spets. Den spetsen är brosk, och där får hacket absolut inte vara! Sätt hacket så att även om nosdelen faller ner så ska den inte kunna ligga på brosket.
Kedjan spänner jag så att om jag drar i båda tyglarna samtidigt, får jag en 45 graders vinkel till munnen. Reglerar sen beroende på hästen.

Har man en häst med ett jättekort huvud (typ en ponny) så är det bättre att överskänklarna ligger över kindbenet, än att nosdelen ligger på brosket.

tokfia_z skrev:
Kanske visa lite bilder också?
Har markerat ganachen och ungefär där brosket slutar.
6716c337.jpg

tokfia_z skrev:
Är det några speciella tyglar som är bäst eller kan man använda dom vanliga?
Använd tyglar du trivs med, helt enkelt.

tokfia_z skrev:
Kan alla hästar gå med hackmore,jag menar, förstår dom tygeltagen på samma sätt som med bett i munnen?
Nej. Ett hackamore är ungefär att jämställa med ett stångbett. Du kan inte ta ledande tygeltag, och hästen måste kunna böja och till viss del svänga för sätet.
På en unghäst eller outbildad häst skulle jag föredragit sidepull eller kapson.

Tack för bilderna! Tydligen hade jag det lite väl högt upp,men det var visst bättre än för långt ner och så resonerade jag med.
Hästen lyssnar bra på skänkel och börjar gå lite efter vikter ,vågar vi pröva oss på att rida med hackamore på henne? Hon behöver inga ledande tygeltag,vi jobbar mer med vikt och skänkel, enligt tränares beordran. Ibland går hon för långt ner, vi tror att det är för att undvika bettet. Vi vill gärna ha en rundare form, men vill inte förstöra hennes arbetsglädje och tänkte då pröva med bettlöst. Funkar hackamore bra för hennes mun men inte att ridas med, får vi pröva sidepull el. liknande.

Tack för alla svar!:bow:

hur menar du "för långt ner"?
Risken med hack är ju att formen blir FÖR rund, dvs nosen kommer in väldigt djupt. Ett sidepull är ju upplyftande, precis som tränsbettet.

att hon går soppas djupt att hon skulle kunna gå över en hjälptygel om vi haft nån. visst att tränaren jobbar efter en låg form,men det har hon redan från början. som tur är går hon ju bra med tränaren på ryggen, men hon vill ändå undan bettet, hur mjuk tränaren ändå är i handen. Fast hon går som sagt bättre med tränaren.:love:

det låter alltså mer som att vi skulle ha ett sidepull att rida på.
vad ligger ett sådant på, i pris?

Ja, jag tror att det skulle vara klokare. Ett billigt sidepull med lädernos kan man hitta för 250 kronor. Ett med repnos går på minst 500. De med repnos är skarpare eftersom anläggningsytan är mindre.

Hur högt upp det sitter är en smaksak.Högt upp blir det mindre starkt,långt ner blir det skarpt.Nu pratar jag om ponnyhack. Vi brukar ha det ganska högt upp o så pass hårt så det inte hänger men så det blir lite mellanrum.Vi anv det på vår unghäst som precis är inriden o det funkar utmärkt,rider precis som vanligt fast med väldigt mjuk hand.När de blir mer vana blir de mer uppmärksamma på dina hjälper o tillslut stannar de bara man kniper runt tygeln.Lycka till.

Ok, då hoppas jag att vår unghäst ska gå bra på hack/sidepull hon med! Tack för hjälpen!:bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 222
Senast: Bri
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 807
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 689
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka