Frågor angående grundvaccinationen, avmaskning

M

Moorice

Hej,

Har en del frågor:

* undrar vad som menas med en grundvaccination? efter vad jag har förstått ska häsen efter grundvaccinationen vaccineras mot hästinfluensa varje år och att man kan vaccinera mot stelkramp frivilligt? Och om man är för sen med vaccinationen måste hästen få en grundvaccination igen lr?

* hur ofta ska en häst avmaskas och när på året? mot vilka maskar? Och hur ofta ska man byta avmasknings medel?

tacksam för svar =D
 
Sv: Frågor angående grundvaccinationen, avmaskning

Stelkramp skulle jag aldrig säga är "frivilligt". Det är en dödlig sjukdom som är lätt (och billig) att undvika med vaccinering. I övrigt är du rätt ute.

När det gäller avmaskning finns det MASSOR med trådar. De viktigaste avmaskningarna (om man inte tar träckprov och har koll) är 3 dar före betessläpp, sen med medlets intervall hela grässäsongen, och så ivermectin på hösten om man sett styngflugans larver. Försök hålla dig till en substans ett år i taget.
 
Sv: Frågor angående grundvaccinationen, avmaskning

tack för svaren, men vad menas med grundvaccination?
 
Sv: Frågor angående grundvaccinationen, avmaskning

Grundvaccinationen för influensa består av 3 sprutor. 2:a sprutan efter 4 veckor och 3:e sprutan efter fem månader. Sen revaccinerar man inom 12 månader från det att hästen fick sin första spruta.

Vad menas då med grundvaccination, jo det är att man i successivt ökad dos retar immunförsvaret så att det bygger upp ett motstånd mot vissa influensastammar.

Och ja, missar du revaccineringen är det bara att börja om från början...
Och prioritera INTE bort stelkrampsvaccinet förresten! Hellre då att du avstår från influensavaccinet om det är en ekonomisk fråga...

Var det svar på frågan? :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor angående grundvaccinationen, avmaskning

För att vara korrekt så består grundvaccinationen för hästinfluensa ur tävlingssynpunkt av två sprutor med 21-92 dagar emellan (3 vecker - 3 månader), därefter skall hästen vaccineras varje år inom tolv månader från föregående gång. Det är tillåtet att vaccinera oftare om man vill.

Ur medicinsk synpunkt för att få bästa skyddet så bör man följa vaccintillverkarens rekommendationer och en del rekommenderar en tredja spruta 6 månader efter den andra, men det är som sagt inget krav för att få tävla.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Idag skulle jag avmaska min 1åriga shetlandsponny. Jag fick att jag skulle avrunda uppåt till 200kg och tänkte maska med det. MEN...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen...
Svar
18
· Visningar
1 788
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Nästa vecka landar ett flyg från Island på Norrköping flygplats där min nya stjärna är ombord. Då hästinfluensa inte finns på...
Svar
3
· Visningar
807
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 474
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp