frågor angående lösdrift:)

Frida02

Trådstartare
hej! jag har några frågor till er som har era hästar på lösdrift.
1. går det att ha små hästar blandade med stora hästar? med tanke på maten.
2. kan man ha hösilaget uppdelat i olika hönät runt om i hagen och i ligghallen?
3. eller ska man lägga in olika mycket några gånger om dan?
4. ska man mocka varje dag i ligghallen?
5. hur tjock bädd ska man ha och är det bäst med halm eller strö?

tacksam för svar och skriv helst svaren i nummerordning :):D
 
1. går det att ha små hästar blandade med stora hästar? med tanke på maten.

Vet inte exakt vad du menar med små och stora hästar. Men det kan vara lite krångligt om du har hästar med väldigt olika näringsbehov tillsammans - exempelvis en knubbig fånghäst respektive en äldre häst som är svår att hålla i hull. Då får man ta in hästen/hästarna som behöver extra och fodra separat. De blir också svårare att hitta ett grovfoder som passar alla då.


2. kan man ha hösilaget uppdelat i olika hönät runt om i hagen och i ligghallen?

Vi hade hösilagebal med hönät över. Ungefär två gånger i veckan körde bonden ut en ny. Du kan såklart dela ut höet på vilket sätt du vill.


3. eller ska man lägga in olika mycket några gånger om dan?

Beror ju på hur du vill göra. Vi hade fri tillgång på grovfoder, vilket funkade perfekt för oss med hästar som inte blev feta. Det var skönt att veta att de alltid hade hö.


4. ska man mocka varje dag i ligghallen?


Ta bort det översta bajset är ju bra att göra dagligen, eller varannan dag, och fylla på med halm. Men hela hallen tömdes en gång per år hos oss - med traktor efter att hästarna skickats ut på sommarbetet.


5. hur tjock bädd ska man ha och är det bäst med halm eller strö?

Beror ju på vilken typ av hästar du har. Jag tycker halm är bra eftersom hästarna kan äta av det. Men det passar inte alla.
 
1. går det att ha små hästar blandade med stora hästar? med tanke på maten.

Vet inte exakt vad du menar med små och stora hästar. Men det kan vara lite krångligt om du har hästar med väldigt olika näringsbehov tillsammans - exempelvis en knubbig fånghäst respektive en äldre häst som är svår att hålla i hull. Då får man ta in hästen/hästarna som behöver extra och fodra separat. De blir också svårare att hitta ett grovfoder som passar alla då.


2. kan man ha hösilaget uppdelat i olika hönät runt om i hagen och i ligghallen?

Vi hade hösilagebal med hönät över. Ungefär två gånger i veckan körde bonden ut en ny. Du kan såklart dela ut höet på vilket sätt du vill.


3. eller ska man lägga in olika mycket några gånger om dan?

Beror ju på hur du vill göra. Vi hade fri tillgång på grovfoder, vilket funkade perfekt för oss med hästar som inte blev feta. Det var skönt att veta att de alltid hade hö.


4. ska man mocka varje dag i ligghallen?


Ta bort det översta bajset är ju bra att göra dagligen, eller varannan dag, och fylla på med halm. Men hela hallen tömdes en gång per år hos oss - med traktor efter att hästarna skickats ut på sommarbetet.


5. hur tjock bädd ska man ha och är det bäst med halm eller strö?

Beror ju på vilken typ av hästar du har. Jag tycker halm är bra eftersom hästarna kan äta av det. Men det passar inte alla.

tack så mycket! :)
 
1. går det att ha små hästar blandade med stora hästar? med tanke på maten.
Vi har islandshästarna i en hage (med en ligghall) och halvbloden i en hage (med en egen ligghall). När vi hade dem ihop tyckte vi att islänningarna tryckte i sig för mycket mat så det funkar bäst så här. Islänningarna får maten i nät, halvbloden i stora lådor utan nät. Det vi har sett är att halvbloden äter en stund, pausar, äter lite till. Islänningarna äter konstant tills maten är slut, så då funkar det inte att ha dem tillsammans.

2. kan man ha hösilaget uppdelat i olika hönät runt om i hagen och i ligghallen?
Vi fodrar bara i ligghallen om det är väldigt dåligt väder, det blir onödigt mycket mockning annars.

3. eller ska man lägga in olika mycket några gånger om dan?
Vi fodrar morgon + kväll. Jag personligen tycker det är lätt att maten blir ohygienisk om man lägger in väldigt mycket mat och sen får hästarna äta flera dagar tills det är slut. Så har det varit för oss.

4. ska man mocka varje dag i ligghallen?
Beror på vilket underlag man har. Vi mockar ut alla skitar varje dag, kisset tar vi ut när det behövs (1 gång i månaden ca) och tar då ut allt blött och lägger in ny halm. Vi bygger inte bädd, jag tycker inte det funkar med mina hästar som gräver i bädden.

5. hur tjock bädd ska man ha och är det bäst med halm eller strö?
Vi har som sagt ingen klassisk bädd utan jag sköter ligghallen ungefär som en veckobädd i box, fast det blir ju inte lika blött eftersom vi inte har gjuten platta underst. Jag föredrar halm som strö eftersom hästarna då kan gå in och äta halm om de vill det.
 
Jag har två D och två B tillsammans. Den som behöver mer power i sin mat får mer kraftfoder och äter mer grovfoder utan att jag behöver reglera det.

Mina står på djupströbädd av halm och vi mockar inte dagligen utan ser till att det alltid är rejält med fräsch halm i hela ligghallen. Året om.

Har så mycket gräs kvar i hagen att de mest äter det och sedan lägger vi ut hö två gånger om dagen.

Skulle det bli ordentligt kallt (nedåt 20 minus) ställer vi ut en rundbal så frågar fri tillgång.
 
Vi har shettis och storhäst ihop. Shettisen kommer inte åt hästarnas hö som fodras i foderhäck, hon har egen creep feeding dit hon får gå och äta.
 
hej! jag har några frågor till er som har era hästar på lösdrift.
1. går det att ha små hästar blandade med stora hästar? med tanke på maten.
2. kan man ha hösilaget uppdelat i olika hönät runt om i hagen och i ligghallen?
3. eller ska man lägga in olika mycket några gånger om dan?
4. ska man mocka varje dag i ligghallen?
5. hur tjock bädd ska man ha och är det bäst med halm eller strö?

tacksam för svar och skriv helst svaren i nummerordning :):D

1. Har ingen erfarenhet där.
2/3. Håller med om att fodra i ligghallen mest leder till mycket mockning. Vi har placerat ut vattnet och höt en bit ifrån hallen just för att spara på hallen. Fodra på olika ställen hade jag gärna gjort, då måste de röra mer på sig.
4. Jag mockar aldrig utan vi har bädd. Strör rikligt med halm varannan dag, har 3 hästar och hallen är 46kvm. Hade det varit mindre yta eller en häst till hade jag nog strött varje dag men det är inte skitigt i dagsläget.
5. Halm tycker jag funkar bra och hästarna ligger ofta och vältrar sig där inne så de verkar hålla med.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
936
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 091
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp