Frågor om FÅNG

Kastrullhaxan

Trådstartare
Såhär ligger det till.

Vi har en liten shettis av okänd härstamning. Hon har varit hos mina svärföräldrar i 7år och enligt uppgift skulle hon vara ca 1- 1.5 år när de fick henne. Hon har alltid gått lös (eftersom hon rymningsdrottningen i stallet) och ALDRIG NÅGONSIN visa tendenser till fång.
Emellanåt bär hon runt barnbarnen något varv i hagen eller tar en liten tur med vagnen i skogen. Hon gör dock inget hårdare arbete och är för det mesta bara en liten sällskapsdam.
Så i sommras började hovarna växa något förfärligt på henne och vi har själv verkat av det värsta (jag är tappskoutbildad så lite kan jag) Efter ett par veckor var hon likadan igen och när hovis ändå var ute till den stora hästen fick han verka av henne med (innan jag fick tag i en hovslagare höll jag på att bli galen!) och då talar han om at hon har fångränder i hovarna. (Det är jag inte utbildad att se så jag är oerhört tacksam att han sa det). Han raspade också hennes tänder (som var fruktansvärda) och det visar sig då att hon är MINST 12 år (ja 13 nu efter nyår) gammal (hon skulle vara ca 8-9 år).
Hon äter ca 3 kg hö om dagen, kanske uppåt 4 eftersom de får frukost tillsammans i hagen. Är det kallt får hästarna mer hö ändå men 3 kg är minimum. Och för det mesta finns det alltid lite hö kvar hos henne, inga mängder, men hon är ingen dammsugare efter varje strå. Vi har även bytt foder till henne då den stor inte kunde äta havre så nu äter hon grund (hon får lite i krubben när den stora får).
Båda hästarna har uträknade foderstater.

Nu har jag två problemmed henne, hon går konstigt, stelt och sätter frambenen mkt framför sig när hon går (fånglampan lyser varnande framför mig) men hon lyfter inte på svansen när hon kissar också.
Det senare problemet har hon haft i många år och det resulterar i att hela svansen och bakbenen blir fulla med kladd som stelnar. Jag har varit där med svamp och sax och tagit bort det värsta och hon gick faktiskt mkt bättre efter det så jag ska låna hem en klippmaskin och raka hela hästen.

Hur orolig behöver jag vara för att det är fång hon har fått? Hon visar inga andra symptom är knögglig gång och är långsam.

Inga varma hovar, och hon är i övrigt pigg som gnäggar och försöker gå i halkan så gott hon kan. Igår hade hon faktiskt travat ut till hagen. Hon är också väl inhägnad nu med elektisk tråd ända ner till gräset så honinte kommer ut. Hon har ingen feber och inga tecken på magont eller så. Det är framförallt framhovarna som hon sätter framför sig men man har kunnat ana en liten stelhet i v bak.

Snälla ge mig ett gott råd.

//Lillan
 
Sv: Frågor om FÅNG

Låter som om hon har fång ja! Även bakhovarna kan drabbas och då gör det klart ont när hon ställer upp sig för att kissa! Känner du någon puls vid hovarna? Ge henne inte mer kraftfoder om hon inte arbetar klarar hon sig bra på bara hö, ge henne några morötter i krubban om hon blir sotis på den andra hästen! Vad gjorde hovis med henne? Vanlig verkning eller fångverkades hon? Hade det varit min häst hade jag tagit ut en veterinär då jag får känslan av att hon nog har gått med detta ett bra tag om man ser ringar på hennes hovar! Hoppas att allt löser sig och att hon blir bra!
 
Sv: Frågor om FÅNG

Har tidigare erfarenhet av fång, vi var tvugna att ta bort vår islandshäst för han blev drabbad av fång.

För det första: Ta ut en veterinär omedelbart som kan kolla på hästen. Om hon inte har fång så verkar det vara något annat fel på hästen.

Känn pulsen, om den är hög så är det ännu ett tecken på fång.

Hästen kan drabbas av fång vid snabba foderbyten och vid dålig kvalitet av fodret. Om man ska byta foder så ska man inte byta på en dag, utan vänj hästenvid det nya fodret så inga reaktioner utbrytes.

Skicka in fodret på analys - proteinmängden kan variera mycket från hö till hö, och vid kraftiga proteinökningar/"underbrister" så kan hästen få fång.

Jag får upp Spatt i bakhuvudet när jag läser din text.. Spatt är en ledsjukdom och hästen har svårt att lyfta ben och balansera på ett rätt sätt..

hursomhelst så tycker jag verkligen att du ska låta hästen undersökas av en veterinär, som kan undersöka hästen och ge dig lite hjälp med foderstaten, var inte rädd föratt be om hjälp!
 
Sv: Frågor om FÅNG

Ta hästen till klinik så att hovarna kan röntgas för att kunna se ev. rotation.

Får hovslagare verkligen raspa tänder på hästar numera?
 
Sv: Frågor om FÅNG

Hej!

Tack för alla svar och råd jag fått.

Hon visar inga som helst andra tecken på fång utom den mystiska gången hon har fått, hon har ingen puls eller värme i hovarna.

Jag håller med om att det måste pågått en längre tid eftersom det uppstått ränder i hovarna, men hon har som jag sa tidigare inte visat några som helst tecken på fång innan. Vi har tom varit förvånade över att hon klarat sig utan fång med tanke på allt hon kunnat äta när hon gått lös.
Vi hade henne utlånad förra vintern och fick tillbaka henne i sommras, då hade vi hästarna en bra bit ut i skogen och hon gick som hon ville (eftersom agregatet vi hade först och främst användes till hingstens hage) och hon har gått lös och betat. 1 augusti flyttade mina svärföräldrar och hästarna till ett nytt stall med en liten hage som inte blivit avbetad på länge.
Jag vet att det inte är så smart att släppa en shettis så eftersom fång är överhängande på ponny men eftersom hon aldrig visat tecken på fång så...

Hur hon verkades ska jag inte gå närmare på men jag ska be hovis att han kollar henne extra nästa gång han verkar henne (så att hon inte råkar ut för hovbensrotation). Han sa dock att hovarna blivit långa på henne och därför kunde han inte ta riktigt hela tån eftersom blodkärlen följt med ut (om han tog mer skulle hon få ont alltså) så han skulle ta mer på henne vid nästa tillfälle.

Huruvida hovisar får raspa tänder vet jag inte, men han gör det iaf och han har gjort det ordentligt då hon börjat äta igen som hon ska och han raspade även den stora med gott resultat.

Jag har försökt läsa mig till fler tecken på fång. Kan ni ge mig exempel på tecken som jag ska leta efter?
Hon är i övrigt hur pigg som helst och travar rent (när det finns möjlighet att trava, hon får ju styltor nu i snön) Hon är oskodd och har alltid varit det utan bekymmer.
Jag ska säga till svärfar att ta bort kraften på henne och skaffa morötter istället.

Fodret vi har är analyserat och är jättefint. Nu har vi ganska nyligen fått hem ny skörd (och ny analys som jag ska be dem skicka över) Hästarna sen sommaren ätit uträknad foderstat och i den vevan fick jag reda på att hon hade dessa ränder i hovarna.

Om jag räknar ut foderstat med energi/proteinkvot som den ska vara (ca6) Är risken för fång fortfarande överhängande för henne då? Jag kan väl inte ge henne för lite protein?

Hon kommer inte att få gå på bete i sommar, utan gå hemma i våran avgnagda lilla hage. Den stora får jag väl ta i grimma och grimskaft och låta beta utanför hagen.

Tack än en gång för all hjälp!

Kram Lillan
 
Sv: Frågor om FÅNG

Ponnyn kan visst ha fång/hovbensrotation även fast den som du skriver "bara har en mystisk gång". Jag förstår faktiskt inte varför ni inte tar ut en veterinär eller ännu hellre kör hästen till klinik där den kan röntgas.
 
Sv: Frågor om FÅNG

Mitt råd ä'r absolut att åka in till klinik för att röntga hovarna! Då får man veta den exakta grad av hovbenssänkning om hon nu fått det. Och de plåtarna är till STOR hjälp i fortsatt arbete med hovarna. Min häst visade väldigt diffusa symptom på fång denna höst. Ingen, inte ens veterinär visste vad han fått. Men så åkte vi till Strömsholm och det visade sig att han hade hovbenssänkning. Nu är de röntgenplåtarna väldigt stort hjälpmedel när vår ordinarie hovslagare samt han på Strömsholm strävar mot en frisk hov med rätt placerat hovben.
 
Sv: Frågor om FÅNG

break_a_leg skrev:
Ponnyn kan visst ha fång/hovbensrotation även fast den som du skriver "bara har en mystisk gång". Jag förstår faktiskt inte varför ni inte tar ut en veterinär eller ännu hellre kör hästen till klinik där den kan röntgas.


Vänta vänta stopp stopp!

Jag skrev detta inlägget igår. Ponnyn är INTE min utan mina svärföräldrars och jag har egentligen ingenting med den att göra.

Hon har kissat sig på svansen och på benen och får därför stora knölar med gammalt urin och gegga, de har jag nu klippt bort så gott jag kan och ponnyn blev bättre. Hon är inte helt bra men BÄTTRE!

Jag hoppas verkligen inte att du menade att hoppa på mej med det du skrev för jag är verkligen orolig för henne och därför valde jag att skriva här och be om råd. Tror du verkligen vi tänker stå och titta på i all oändlighet när hon lider?

//Lillan
 
Sv: Frågor om FÅNG

_Runaway_ skrev:
Mitt råd ä'r absolut att åka in till klinik för att röntga hovarna! Då får man veta den exakta grad av hovbenssänkning om hon nu fått det. Och de plåtarna är till STOR hjälp i fortsatt arbete med hovarna. Min häst visade väldigt diffusa symptom på fång denna höst. Ingen, inte ens veterinär visste vad han fått. Men så åkte vi till Strömsholm och det visade sig att han hade hovbenssänkning. Nu är de röntgenplåtarna väldigt stort hjälpmedel när vår ordinarie hovslagare samt han på Strömsholm strävar mot en frisk hov med rätt placerat hovben.


Jag håller med och jag ska prata med min svärfar inom det snaraste om detta. Jag har aldrig sett en häst med fång (bara på bild i böcker där de står på en väldigt speciellt sätt och det gör inte hon). Jag är verkligen orolig för henne och ingen vill juatt ens häst ska lida. Dessutom är denna lilla shettis mina svärföräldsrars ögonsten.
Vi ska även låna en klippmaskin och klipa bort det hår som bli kladdigt när hon kissar eftersom det säkerligen också stör henne.

MVH Lillan
 
Sv: Frågor om FÅNG

Lillan_tuff skrev:
Jag hoppas verkligen inte att du menade att hoppa på mej med det du skrev för jag är verkligen orolig för henne och därför valde jag att skriva här och be om råd. Tror du verkligen vi tänker stå och titta på i all oändlighet när hon lider?

//Lillan

Nej, det hoppas jag verkligen inte eftersom fång är en av de mest smärtsamma sjukdomarna en häst kan få (tror jag, jag är ju ingen häst själv)
 
Sv: Frågor om FÅNG

Självklart ska jag prata med mina svärföräldrar om detta men i slutänden är det de som avgör hur de gör med henne eftersom det är deras ponny. De vet dock om att hon har fått fångränder i hovarna.

Skulle vi blir tvungna att ta bort henne så sitter vi plötsligt i en ganska knepig sits då vi bara har två hästar...

//Lillan
 
Sv: Frågor om FÅNG

Prata emd dina svärföräldrar om att ta ut en veterinär. Det är allra enklast och om veterinären inte anser att det är nödvändigt att åka ut och röntga hovarna så kanske man ska tänka om.

Man kan inte åka fram och tillbaka med en häst, som blivit vetrinärundersökt och fått friskintyg av en veterinär, och röntga hovarna.
Visst - om veterinären inte har en aning om vad som kan ha drabbat din lilla ponny så kanske man ska röntga om det blir sämre.

Fång.. Vi var tvugna att ta bort vår 15 åriga islandshästkille för han fick fång. Inga mediciner hjälpte och han blev sämre och sämre tills han inte kunde stå längre.
Jag lovar - Ingen vill vara med om det. Det var det hemskaste som hänt i hela mitt liv och tillkalla en veterinär om du misstänker fång med en gån.

Här är från en artikel om FÅNG, hur det bildas, kännetecken behandling osv. Värt att läsa.

Fång - hästens blånagel

Vad är fång?
Fång motsvarar att vi får en blånagel. Det är en form av kärlskada runt hovbenet. Ett läkage av vätska ifrån blodet som går ut i vävnaden runt hovbenet och orsakar en större eller mindre svullad. Blir det en stor svullnad så kan hovväggen släppa ifrån underlaget, ungefär som en blånagel.
Alla svullnader i området gör mycket ont vilket beror på att svullanden inte har någonstans att ta vägen eftersom hoven är stum.
Uppstår en liten svullnad behöver det inte hända så mycket. Då kan det bli bra på ett par, tre dagar. I svåra fall släpper hovväggen helt och hovbenet sjunker ner inne i hoven. Då får man ett mycket besvärligt läge.
Kronisk fång
Hästar med kronisk fång har alla hovbenssänkning eller hovbensrotation inne i hoven. Det kan man se på utsidan då hoven har en konkav form. Det kan finnas vågor, såkallade fångringar. Det blir en ny ring vid varje anfall. De hästar med mycket kronisk fång kan man diskutera om de ska avlivas för att de lider förmycket.

Hur märker man att hästen har fått fång?
Fång drabbar nästan bara framfötterna. Hästen får svårt att gå. När den står still försöker den ställa under sig med bakbenen för att ta mer vikt med dem. Den tar kortare steg med fram. Känner man på framhovarna är de varma och har en ökad puls. Det kan kännas på blodkärlen som ligger snett bakåt på ut- och insida över kotleden. De kärlen blir utspända och pulsen dunkar i dem. Hästen har ingen feber.
Om hästen visar dessa symptom så tillkalla veterinär direkt. Flytta hästen från betet om den går på bete. I väntan på veterinären kan man kyla fötterna.

Behandling
När veterinären kommer brukar denne behandla hästen med antiinflammatoriska medel. Förutom veterinär ska även hovslagare tillkallas efter ett fånganfall.
Viktigt för fånghästar är att hovarna verkas på ett bra sätt. De ska ej verkas för långa i tårna. Långa tår försvårar fången. Berätta för din hovslagare om du har en fånghäst, även om hästen inte har fång just då.

Orsaker till fång
Vanligaste orsaken är att hästen ätit förmycket protein. Andra orsaker kan vara förlossningsfång som oftast orsakas av någon kvarbliven efterbörd. Det finns även överbelastningsfång då hästen överbelastat väldigt på en hov.
Kan man hålla hästen slank och i god kondition är det lättare att undvika fånganfall.

Vilka hästar drabbas?
Framförallt ponnyer men kan även drabba halvblod. Hänger i allmänhet ihop med övervikt, tjocka hästar som äter mycket. Raser som i naturligt tillstånd lever på mycket magra beten, de är mycket hungriga, det är inbyggt hos dem.
Vad man ska tänka på är att alla hästar inte är lika. Ta hänsyn till dess naturliga miljö. Ha till exempel inte shetlandsponnyer på för kraftiga, näringsrika beten. Att ha sådana ponnyer på skogsbeten där de får leta efter maten lite är mycket lämpligt. Ett annat förslag på vad man exempelvis kan göra om man i ett stall har några hagar man växlar beten emellan, kan man först låta de stora hästarna gå i en hage, när man byter hage för att de betat ner den kan man låta ponnyer som kommer från kargare områden få gå där. Då blir det lagom bete för dem.

Ta hänsyn till hästens natur
Att låta glupska små ponnyer med anlag för fång stå på spån, gå i sandpaddock och sedan få jättelite hösilage som är mycket näringsrikt är inte snällt mot hästen. Dess naturliga beteende är ju att äta och äta mycket. Det strider dessutom mot andan i djurskyddslagen där man ska försöka låta hästen ha ett naturligt beteende - i detta fall att äta - ! Dessa hästar ska ha mager och rätt så mycket mat av god hygienisk kvalitet.
Har man en fånghäst kan det räcka med en knäckebrödsbit för att utlösa ett fånganfall. Knäckebröd är också säd (havre). Det är många som inte tänker på det.
Anders Norén,veterinär på Strömsholms Djursjukhus,


LYCKA TILL!
 
Sv: Frågor om FÅNG

tjihoo skrev:
Orsaker till fång
Vanligaste orsaken är att hästen ätit förmycket protein.

Den teorin har man väl gått ifrån för länge sen? Vad jag hört mycket här på Buke är det någon form av glukaner (rätta ordet :D ) i gräs som orsakar det.
 
Sv: Frågor om FÅNG

_Runaway_ skrev:
Den teorin har man väl gått ifrån för länge sen? Vad jag hört mycket här på Buke är det någon form av glukaner (rätta ordet :D ) i gräs som orsakar det.

Länken är tagen från Aftonbladet, och texten är somsagt skriven av en veterinär från strömholm och jag tror att han vet vad han pratar om.
Förresten fick vi ta bort vår valack för någon gav honom felaktigt foder med för mkt protein ( vill ej gå närmare in på hur/ vad/ vem) så ja, hästar kan få fång vid stora proteinmängds skillnader.
 
Sv: Frågor om FÅNG

Fast det är faktiskt fel i detta fallet. Protein orsakar inte fång. Alla vet. kan inte veta inte allt om allt. De vanligaste orsakerna till fång är att tarmens flora av snälla bakterier störs av stärkelse från spannmål eller av vissa kolhydrater –fruktaner- i tidigt gräs. Det är viktigt att se till att en fånghäst får tillräckligt med protein så det kan läka optimalt.

Vad gäller shettisen som trådskaparen frågar om tycker jag inte det är alldeles uppenbart att det är fång den lider av. Den kan hända huvudproblemet sitter i bakkärran. Jag tycker man ska kosta på en resa till en hästklinik. HH
 
Sv: Frågor om FÅNG

Tack för alla svar igen! Shettisen är bättre nu men inte helt återställd dock. Jag väntar fortfarande på klippmaskinen och till dess är det mkt försiktigt användande av sax som gäller.
Jag börjar själv alltmer tro att problemet kommer från kisseriet och kladdet som fryser till emellan bakbenen på henne som är det stora problemet. Därmed säger jag INTE att hennes fångproblem är löst.

MVH Lillan
 
Sv: Frågor om FÅNG

Alltså, låt oss reda ut två saker här... När vi pratar om FÅNG så ska vi vara klara över om det är AKUT FÅNG(alltså inflammation i hästens kropp, den kan få akut smärta i hovarna) eller om det är KRONISK FÅNG vi talar om. Vid det AKUTA stadiet så blir lamellranden känslig och hovväggen kan lossna från sin infästning, och det uppstår en brytpunkt, eller en utflytning som man senare kan känna igen på ringen som växer ut med hoven, en "fångring". Det KRONISKA stadiet är en hov som fått dessa utflytningar vid det akuta stadiet och fått en deformerad hovform. Den har inte längre akut-ont, men den felaktiga hovformen gör att det kan göra ont när hästen går, och den har problem att röra sig pga klumpiga fötter.

Mitt bästa råd är att höra av sig till någon barfotaverkare som verkar enligt AANHCP:S metod. Det bästa är att få tag på Ove Lind om det är ett svårt fall av kronisk fång, han kan få ordning på de flesta hovar. Om man har en häst med den perfekta barfota-hovformen(enligt aanhcp:s vildhästmodell) så uppstår aldrig stadiet av kronisk fång, eftersom hästens hovar inte flyter ut trots att lammelranden blir svag och känslig. Den perfekta hovformen gör att hovarna inte har någon ytspänning, det finns ingen brytpunkt som tillåter hovvägen att flyta ut även om infästningen lossnar.
Det akuta stadiet av fång, finns det däremot ingen hovlsagare eller barfotaverkare som kan göra något åt, eftersom det handlar om vad hästen stoppar i magen. Men om den har bra verkade hovar, så kommer den bara uppleva obehag och ömhet i någon dag, sedan när den akuta fasen är över, så springer hästen glatt igen, med friska hovar.
 
Sv: Frågor om FÅNG

Och mitt förslag är att man vänder sig till en klinik där man har både veterinär, röntgen och oftast kunniga hovslagare.
 
Sv: Frågor om FÅNG

break_a_leg skrev:
Och mitt förslag är att man vänder sig till en klinik där man har både veterinär, röntgen och oftast kunniga hovslagare.

Definitivt mitt förslag också efter att ha varit på Helsingbors djursjukhus idag!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 123
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 993
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp