Frågor om FÅNG

Kastrullhaxan

Trådstartare
Såhär ligger det till.

Vi har en liten shettis av okänd härstamning. Hon har varit hos mina svärföräldrar i 7år och enligt uppgift skulle hon vara ca 1- 1.5 år när de fick henne. Hon har alltid gått lös (eftersom hon rymningsdrottningen i stallet) och ALDRIG NÅGONSIN visa tendenser till fång.
Emellanåt bär hon runt barnbarnen något varv i hagen eller tar en liten tur med vagnen i skogen. Hon gör dock inget hårdare arbete och är för det mesta bara en liten sällskapsdam.
Så i sommras började hovarna växa något förfärligt på henne och vi har själv verkat av det värsta (jag är tappskoutbildad så lite kan jag) Efter ett par veckor var hon likadan igen och när hovis ändå var ute till den stora hästen fick han verka av henne med (innan jag fick tag i en hovslagare höll jag på att bli galen!) och då talar han om at hon har fångränder i hovarna. (Det är jag inte utbildad att se så jag är oerhört tacksam att han sa det). Han raspade också hennes tänder (som var fruktansvärda) och det visar sig då att hon är MINST 12 år (ja 13 nu efter nyår) gammal (hon skulle vara ca 8-9 år).
Hon äter ca 3 kg hö om dagen, kanske uppåt 4 eftersom de får frukost tillsammans i hagen. Är det kallt får hästarna mer hö ändå men 3 kg är minimum. Och för det mesta finns det alltid lite hö kvar hos henne, inga mängder, men hon är ingen dammsugare efter varje strå. Vi har även bytt foder till henne då den stor inte kunde äta havre så nu äter hon grund (hon får lite i krubben när den stora får).
Båda hästarna har uträknade foderstater.

Nu har jag två problemmed henne, hon går konstigt, stelt och sätter frambenen mkt framför sig när hon går (fånglampan lyser varnande framför mig) men hon lyfter inte på svansen när hon kissar också.