Bukefalos 28 år!

Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag har börjat träna NH med mitt sto, och går efter boken "Islandshästar och horsemanship". Första steget är att röra hästen överallt med händer/rep/plastpåse och andra redskap. Första frågan: var ska hästen vara när man gör detta? I boxen eller på stallgången lös? Ute? Andra frågan: innan man går vidare ska hästen tillåta att du rör den överallt, och den ska vara avslappnad, men ändå "med". Min häst tillåter mig röra henne med olika saker överallt och är avslappnad och "med", men t.ex då jag rör henne med en plastpåse (dit har vi kommit hittills) är hon avslappnad, men jag ser att hon är vaksam och hela tiden sneglar på vad jag gör. Hon accepterar det, men är inte helt ok med det. Men eftersom hon inte protesterar, ska jag gå vidare eller ska jag upprepa övningen tills hon typ inte bryr sig om vad jag gör? Tredje frågan: plastpåsen igen, när jag skulle röra hennes ansikte med den, var hon inte helt ok med det. Fortfarande avslappnad och inga kraftiga protester, men hon vände bara lugnt bort huvudet och verkade tycka att det var lite otrevligt. Ska jag då följa efter henne? Ta i grimskaftet och vända tillbaka huvudet mot mig?

Nästa steg är att flytta och leda henne. Jag vet att en repgrimma + ledrep skulle vara bra att ha och det underlättar, men går det att utföra övningarna med vanlig grimma och ett lite längre grimskaft?
Vad är nästa steg/vad kan man göra till näst efter dessa steg? I boken är det join up som följande kapitel handlar om, men det tas inte upp som ett "nästa steg", utan mera bara som en förklaring till vad det är + att jag inte har kunskap eller möjlighet till att göra det.

Tusen tack för svar! :)
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Islandshästar kan vara väldigt svåra att läsa, om hästen vänder undan huvudet eller drar sig undan så ska du backa tillbaka till att röra henne på ställen där hon tycker det är ok. Att hon drar sig undan betyder att du gått för fort fram. Vissa islänningar kan "stänga ner" helt om de känner sig stressade, så se upp för det.

Personligen tycker jag att man gör sådant här på ridbanan, antingen med hästen lös eller i grimma. I boxen ska hästen få vara i fred och i stallgången kanske det känns för trångt och hästen kanske inte känner att den kan/får gå undan.
Helt lös på ridbanan, då vet man vad hästen egentligen tycker.

Tyvärr kan jag inte säga så mycket mer än att du verkligen inte ska ge dig på joinup, OM man ska hålla på med sånt ska man vara väldigt duktig och erfaren.

Mitt bästa tips är att du hittar en bra tränare som kan hjälpa dig att lära dig att läsa dig häst, att se vilka "problemområden" hon kan tänkas ha samt hjälpa dig att lära dig vilka strategier som passar just din häst i olika lägen.


Har du några problem med hästen, eller vill du bara "göra något annat" ibland?
Det här med friendly game som du gör med pinnen och plastpåsen, den kan man ju variera i det oändliga. Ta tex med en presenning ut på ridbanan, i början är det kanske en utmaning att bara gå nära den, då kan du släpa den efter dig och se om du kan locka hästen att bli nyfiken och följa efter. Sen kan man be hästen att stå på den, att man får lyfta upp den och lägga den på hästen. Man kan hänga upp den så den fladdrar i vinden och gå under den.
Man kan träna på att stå på alla möjliga saker, stenar, stubbar, SJ-pallar(förstärkta) osv.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Plastpåse t o m i ansiktet:mad:

Gör ni så med era barn oxå?

Finns det NÅGON som helst nytta med det? Knappast.

Det är ren trakassering.

Tror ni att R-G. Bengtsson, Stig H osv. någonsin skulle komma på tanken?
Nej!

Berör hästen, borsta, men respektera om den tycker att det är obehagligt.

Träna på sådant som den kommer att utsättas för IRL inte en massa BS.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Okej, tack för ditt svar, bra saker att veta! :) Jo nej, join-up vill/vågar jag inte ens försöka mig på, vet att det kan gå bakåt om man inte vet hur man gör. Har inga problem med hästen, gör det för omväxlings skull och så är det annars också bra att hantera hästen med NH. :)

Det där med ''Friendly game'', hur belönar man i NH? Godis? Eftergift? Bara klappar och pussar? :)

Har försökt få tränare eller ens gå på clinics, är tyvärr dock svårt här var jag bor ute på vischan...:/ har eget stall med bara en till häst, så det är inte heller bara sådär att åka iväg nånstans. :crazy:
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Jag står inte och viftar med plastpåsen i hästens ansikte eller täcker dess huvud med den. Man gör detta först när man får för hästens del röra den överallt med händer och grimskaft/rep. Inga plötsliga rörelser, man bara stryker lätt med påsen som om den skulle vara min hand. Påsen är ihopknycklad i handen, inte över hela hästens ansikte. Man tvingar inte hästen till det, utan gradvis vänjer den vid det och gör det om den tillåter det. Enligt boken ska det få hästen att acceptera och lita på dig och vara mindre skygg.

Dock håller jag med om att det ligger något i det du säger. Om hästen accepterar att bli rörd och att man borstar borde det väl räcka...?
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Tom jag som är väldigt(!) för miljöträning och att lära hästar vara coola med mycket saker tycker inte att man ska börja med sånt där själv.
Jag vill inte sätta etikett på det jag gör iom att jag inte kör enligt några andras principer så. Jag faller inte under NH eller annan etiketter heller. Men så här ser jag det:

Just som skuggi säger är Islandshästar ibland lite svåra att läsa av. Och just saker som kan trigga rädsla i hästarna kan bli så fel om man inte läser av dem rätt. Jag tycker inte plastpåse är någon nybörjarövning. Det är något man om man vill göra sånt tar senare. Islandshästar kan ofta känna mycket mer än de visar utåt, både psykiskt och fysiskt. Man får läsa små, små signaler som de visar.

Försök istället hitta övningar som anspelar på lek och vilja att sammarbeta och utföra saker aktivt än övningar som handlar om tolerans och acceptans. Att aktivt utföra någonting blir mindre fel om man nu gör fel än om man vill lära hästar att hantera sina rädslor/triggers/etc genom att bara vara. Om man inte läser dem rätt kan de som sagt stänga ner och inuti vara väldigt upprörda medan de utåt bara accepterar.
Att då just ta ngt som prasslar och dessutom i ansiktet kan bli väldigt fel.
När man arbetar med miljöträning måste hästen få chans att gå undan. Det är flyktdjur och måste få chansen att fly för att verkligen genuint bli lugna med saker.
Så vad det än är din häst är rädd för eller lite otrygg med måste den kunna röra sig framåt då du börjar vänja in den.

Något jag ofta börjar med är att kolla av att hästen håller den distans jag vill till mig. Jag bestämmer mig hur stor zon jag vill ha fri runt mig. Och bestämmer mig för hur långt fram eller bak jag vill att hästen ska gå när jag leder. Allt för att kunna hantera eventuella problem på bästa sätt. Om hästen är sådan som inte gått att leda pga att den drar omkull folk eller om den slänger sig mot folk om den blir rädd(och då ofta) eller liknande så måste jag ha lite spelrum. Sen kollar jag av att den är med mig. Att vi går synkat. Om jag går så följer den mig om jag svänger eller stannar. Om jag springer så springer den etc.
Sen lär jag den också att flytta olika kroppsdelar om jag pekar på dem. Allt detta gör jag först i grimma och ledrep/längre grimskaft.
Sen kan man göra det löst så småning om.

Om du inte har problem och bara vill göra annat än rida och inte har tränare skulle jag rekommendera trickträning. Det brukar hästarna tycka är skoj. Och på köpet kan man som människa lära sig mer om hur de fungerar. Du kan leka med olika trick, nyttja skogen också om ni har sådan.

Jättesynd att du inte har tillgång till tränare! Kolla filmer är mitt tips!
Det blir ju aldrig samma som att du får hjälp där och då i just den situationen med din häst. Men det blir iaf bättre än böcker. :)
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

*delvis kl*

Filmer är jättebra inspiration för roliga övningar, finns hela youtube fullt. Och här finns säkert ett antal trådar där folk länkat till filmer de gillar, kan vara ett bra ställe att börja leta.

Om man vill hålla på med toleransövningar som tex en prasslig påse i handen så kan man med fördel ha den i handen, visa hästen den och låta den nosa, sedan backar man undan för att inbjuda till att bli nyfiken och undersöka. Om hästen hänger på så kan man ofta börja smeka runt mulen med påsen, backa iväg och inbjuda till mer nyfikenhet innan hästen uppfattar det som obehagligt.

Självklart är det inte något man får användning för dagligen, men en häst som lärt sig att prassliga påsar är HELT ofarliga, de blir oftast inte heller så rädda om en höpåse eller ensilageplast kommer flygande. Det kan göra skillnaden mellan avramling eller ej.

Godis är lite personligt om man gillar, och det beror också på hästen. Bäst är nog att skippa godis om man är ovan, gör det istället till en lek att hitta den bästa belöningen för din häst. Vissa kanske uppskattar mest att få vara, andra kanske gillar kli, andra föredrar beröm med rösten. Många islänningar upplever jag är lite reserverade, där kanske det räcker som belöning att man vänder sig bort och tar bort "trycket".
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Självklart är det inte något man får användning för dagligen, men en häst som lärt sig att prassliga påsar är HELT ofarliga, de blir oftast inte heller så rädda om en höpåse eller ensilageplast kommer flygande. Det kan göra skillnaden mellan avramling eller ej.
Ja hela vitsen med övningen är till för att man tror att man kan vänja hästen vid allt- för att.....

Är plastpåsen på ett främmande ställe ute i skogen eller i ridhuset så är det nytt.. igen. Hästen- vanedjuret. Ta stenen som den tittar på varje gång. När den får en snömössa är det nytt. när det har smält bort är det nytt igen.....

Fodra hästen i svarta sopsäckar i hagen så får den vänja sig själv. Ta det i den takt som den själv känner- inte tvinga på den.

Om man istället skapar ett förtroende är inga saker omöjliga som hästen kastar sig för. Det gäller ju att visa hästen att man är att lita på. Är man osäker så känner ju hästen det direkt.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Vitsen med övningen är flerhövdad, en del är att visa för hästen att även om vi stöter på "farliga" saker, så kan den lita på att det inte är någon fara om jag är med och är lugn.

Sen vet jag inte hur skvättiga dina hästar är, men häromdagen när jag lät unghästen släpa däck så körde vi på en höpåse som någon hade lämnat vid ett hörn. Den fastnade i däcken och prasslade med en bra bit, hästen brydde sig inte det minsta. Och vi har då inte övat på att råka fastna i höpåsar förut :grin:
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Du ser. Man behöver o ska inte träna på allt. hästar är individer o det som den ena reagerar på struntar nästa i.

Hästar är inte korkade. De ser ju att det är människan som tvingar på den saker. det kan oxå göra att du mister i förtroende- i synnerhet med kloka ston.

plastpåse i ansiktet. ja hur ofta händer det?
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Jag tror inte, jag vet att en av dom gör så vid träning ibland.:D;)

Ja men i såna fall fyller det en funktion för en speciell individ.

att man tränar på att sätta på en mössa på en öronskygg individ är en sak- inte allmänt förfarande.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Nu pratade vi inte mössor utan plastpåsar, de används bl a för att lära in så att den unga hästen inte blir rädd för sådant som sprätter och låter. Travhästar bl a får ju mycket stänkt på sig som även kommer i huvudhöjd, så ja en bekant hade sin unghäst i träning och jodå plastpåse fick den lära sig.:D

Så kan man ju tycka att det är trakasserier, men allt hänger ju på hur det introduceras och används.

En annan känd person som rider eller har ridit mycket, lär ut olika sätt att träna hästen på för att tåla mer. Här pratar vi inte påsar utan plast säckar och stora presenningar över hästen, personligen kan jag inte se någon trakasseri över att lära hästen något. Ser man det på så vis så gör vi nog inget annat än att trakassera den hela tiden.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Frågan är väl varför man anser det vara nödvändigt.

i Skuggis fall var det som i de allra flesta fallen. hästen ska immuniceras för att ryttaren inte vill riskera att ramla av.

Jag anser att mer mental träning o balansövningar för MÄNNISKAN är mer befogat. Jag är trött på rädda tanter som envisas med att de ska ha en egen häst som ska anpassa sig. Köp rätt häst eller rid på ridskola. Nej man ska helst ha en unghäst som absolut inte får beté sig som en sdn.

Var tog - Ner ....kommer man alltid, vägen. Man är livrädd för att ramla av, därav .....

Travhästar kan man sätta på en flughuva för att undvika stänk.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Ja då får du täcka hela huvudet, men de tränas först och främst att inte behöva så mycket utrustning och det är bra tycker jag. När vi ändå är inne på rädda tanter, så är utrustningen anpassad efter det också. Snören och olika konstiga bett hit och dit, skydd upp till tänderna. Nästan så hästkraken inte kan röra sig pga alla pryttlar som ska hängas på först.

Jag ser inget konstigt alls i att mentalträna en häst för att så långt det är möjligt slippa hamna i konstiga situationer, själv lägger jag stark fokus på uppsittning eftersom jag har skador som gör att hästen måste stå stilla tills jag har suttit upp för sen kvittar det när jag väl är på plats.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Jag var på clinic med 3 årig kaxig kille. Tränaren skulle visa hur man viftar med en påse framför hästen för att få den att backa.
Otur att han tog en blå ikeapåse = matdags.
Visst hästen blev intresserad av påsen men kanske inte så som tränaren tänkt sig.:D
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Tacka vet jag gamla hederliga tränare o böcker skrivna av hästmänniskor.:bow:

om man är försiktig med att lära hästen att backa sedan den garanterat har lärt sig att alltid gå framåt- är att peta den på kronranden o säga backa. Då får man en häst som inte skräms bakåt o dessutom ryggar i en välvd form där den TRÄDER bakåt. Kvalité utan att vara dum mot hästen.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

kl

Bara en tanke - det är bra att hästen träffar på olika saker och lär sig att de inte är farliga. Men "träning" kan också göra att man presenterar en massa saker för hästen som den lär sig att vara rädd för.

NH, desensitering, eller vad man nu vill kalla det, bör man inte ge sig på själv utan att veta en jäkla massa om hästens naturliga beteende, flockdynamik, språk osv. Är man det minsta osäker bör man ta hjälp av en tränare eller annan kunnig person och inte bara en bok. Det kanske inte går illa på riktigt varje gång, men man kan skapa sig så onödigt mycket extrajobb om det blir fel.

Som jag ser det är det viktigaste av allt att veta VARFÖR man gör de olika övningarna som finns med i böcker, NH-program, filmer osv. och sedan att avgöra om det är något man behöver och vill använda sig av eller inte. Att hålla på och snurra och backa hästen "bara för att det står så" är totalt meningslöst.

Till TS: Om du ska vara i boxen, på stallgången eller någon annanstans vet bara du och din häst. Att vara i boxen kan vara både bra och dåligt t.ex. Boxen ska vara hästens hem och trygghet, vad händer om den känner sig trägd av övningarna i boxen? Om den säger ifrån och du hamnar mellan häst och vägg? Om hästen börjar tycka det är obehagligt att vara i boxen? Samma sak med stallgången, det kan gå jättebra att vara där och du kan också få en häst som plötsligt inte står stilla på gången. Är du ute kan hästen slita sig om det går illa och dra iväg utan att du har möjlighet att fånga in den (worst case scenarios här nu...)

Gör bara övningarna i boken om du verkligen förstår varför du gör dem och om du känner att det är något som du och din häst kan bygga vidare på sen. Om hästen tycker det är obehagligt med en plastpåse i ansiktet så låt bli. Lär den hellre att sänka huvudet så att det är lätt att komma åt med träns, borstar, frisera man osv. Vanlig grimma och grimskaft fungerar utmärkt. (man behöver ingen carrotstick heller ;)).
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Jag var på clinic med 3 årig kaxig kille. Tränaren skulle visa hur man viftar med en påse framför hästen för att få den att backa.
Otur att han tog en blå ikeapåse = matdags.
Visst hästen blev intresserad av påsen men kanske inte så som tränaren tänkt sig.:D

:rofl::rofl:



Har aldrig fattat det där med att behöva vänja in dem vid allting... herregud, vill man inte rida på sin häst? Slösa en massa timmar på att vifta med saker, leda omkring dem, och glo. :cool: Jag jobbar på dagarna, min lilla tid i sadeln är jätteviktig för mig!

Ta det lugnt, beröm, de ordentligt med bra mat, ta med dem ut i världen på skogsturer och långritter, träna så att de får utlopp för energin, och ha dem ute i hage med likasinnade poolare. Det är förvånansvärt hur många hästar om magiskt blir lätthanterliga och positiva av sådan behandling. :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 184
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp