Bukefalos 28 år!

Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Min 11a backar för handflata riktad mot bringan. Lägger på röst sen. Skrämma bakåt verkar ju dumt.

*kl

Hästar vänjer sig vid saker om man låter bli att "skydda" de för läskiga saker.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Ridningen är inte viktigast för alla ;)
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Håller med. Varför skrämma hästen bakåt med fladdrande påsar, eller pina den med ryck i huvudet, när man lugnt och väldigt enkelt kan lära den backa på ett ögonblick som Axel skriver.
Det är människorna som ska lära sig lugna en rädd häst när situationen uppstår. Det ger en säker häst och en trygg och kunnig människa.

/V
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

halvt kl

Meningen med påsarna är ju iofs inte att man ska skrämma hästen bakåt, utan snarare visa den att det inte är farligt med grejjor i ansiktet och/eller (beroende på vilken "skola" man följer) att man ska få röra vid hästen överallt och med vad som helst.

Föremålsträning, eller vad man nu ska kalla det, och att backa är två olika saker. Däremot ser inte jag heller riktigt poängen med att vifta rep för att hästen ska backa undan i 190 eller att gnugga saker i fejjan på hästen. Att bara helt enkelt borsta ansiktet på den är vettigare tycker jag...

Mitt snart femmånadersföl är helt lugn med att jag tar på honom precis överallt med handen, det duger gott för mig med vilken häst som helst. Att gå undan för tryck hör ju till den absolut grundläggande träningen, det behövs inga repgrimmor och ledrep till det om man inte vill. Mina hästar backar när jag knäpper med fingrarna och pekar att de ska backa undan. (Jag gör så när jag vill att hundarna går undan och det hängde visst med till hästarna också av bara farten)
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

:rofl::rofl:
Har aldrig fattat det där med att behöva vänja in dem vid allting... herregud, vill man inte rida på sin häst? Slösa en massa timmar på att vifta med saker, leda omkring dem, och glo. :cool: Jag jobbar på dagarna, min lilla tid i sadeln är jätteviktig för mig!

Sedan jag började studera PNH har "tid i sadeln" blivit mindre viktigt, nu är relationen mellan mig och hästen viktigast. Hur kan vi utveckla den tillsmmans, hur långt kan vi ta oss utan att jag sabbar den? Hur villig och altetisk kan mig häst bli om han är helt med på allt jag ber om?
Det finns så fantastiskt mycket roligt att jobba med utanför sadeln, och jag är evigt tacksam för att jag fått lära mig detta :bow:

(och det handlar alltså inte om att "vänja hästen vid allting" men att förklara allt skulle krävas en bok eller två..)
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Tja - jag tycker vi utvecklar vår relation jättefint från sadeln, genom vanlig enkel vardagshantering, och allt spännade som vi upplever tillsammans när vi är ute i världen. :bump:

Man söker efter olika saker på olika sätt.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Självklart, jag menade inte att det skulle låta som att ridning skulle vara dåligt på något sätt. Jag menade bara att förut var det även för mig viktigast att få rida så mycket som möjligt, men nu har vi lärt oss en massa roliga övningar man kan göra från marken, så då har det liksom blivit lika roligt att jobba avsuttet som uppsuttet :idea:

På dig lät det som att det var helt overkligt att man skulle kunna göra något kul och givande för båda även avsuttet, därav min kommentar.
 
Sv: Frågor om NH (går efter boken "Islandshästar och horsemanship)

Hej! Jag har börjat träna NH med mitt sto, och går efter boken "Islandshästar och horsemanship". Första steget är att röra hästen överallt med händer/rep/plastpåse och andra redskap. Första frågan: var ska hästen vara när man gör detta? I boxen eller på stallgången lös? Ute?
Jag föredrar att vara på en plats där hästen kan reagera naturligt, dvs med flykt. Dock inte nödvändigtvis så pass att den kan fly flera hundra meter, utan att den helt enkelt kan gå undan utan att känna sig trängd. Om möjligt föredrar jag att ha hästen lös på ett inhägnat område. Kanske en ridbana eller ett ridhus tex. Om man måste ha hästen bunden är det bra att ha en lina som är lite längre än ett vanligt grimskaft så att man kan släppa på den om hästen tar ett stort steg bort - dvs att hästen ite känner sig trängd eller kvarhållen. Välj en plats där ni kan vara för det mesta när ni gör övningarna, tex ridbanan.

Andra frågan: innan man går vidare ska hästen tillåta att du rör den överallt, och den ska vara avslappnad, men ändå "med". Min häst tillåter mig röra henne med olika saker överallt och är avslappnad och "med", men t.ex då jag rör henne med en plastpåse (dit har vi kommit hittills) är hon avslappnad, men jag ser att hon är vaksam och hela tiden sneglar på vad jag gör. Hon accepterar det, men är inte helt ok med det. Men eftersom hon inte protesterar, ska jag gå vidare eller ska jag upprepa övningen tills hon typ inte bryr sig om vad jag gör?
Att hästen tittar på det du gör är bara ett tecken på att den är uppmärksam på dig. Det betyder inte att den inte är avslappnad. Jag tycker inte att du ska bry dig om detta om hästen verkar avslappnad. Jag tycker du kan gå vidare, men om du vill kan du gå tillbaka till den övningen då och då i alla fall.

Tredje frågan: plastpåsen igen, när jag skulle röra hennes ansikte med den, var hon inte helt ok med det. Fortfarande avslappnad och inga kraftiga protester, men hon vände bara lugnt bort huvudet och verkade tycka att det var lite otrevligt. Ska jag då följa efter henne? Ta i grimskaftet och vända tillbaka huvudet mot mig?
Hästen måste inte tycka att det är trevligt med en påse i ansiktet. Det är naturligt att vända bort huvudet. Följ efter och ta bort påsen direkt när hon håller huvudet stilla igen. Så att det blir tydligt för henne att obehaget slutar när hon är stilla.

Nästa steg är att flytta och leda henne. Jag vet att en repgrimma + ledrep skulle vara bra att ha och det underlättar, men går det att utföra övningarna med vanlig grimma och ett lite längre grimskaft?
Det spelar ingen roll vilken utrustning man har. Du behöver inte ha någon alls om du inte vill.

Vad är nästa steg/vad kan man göra till näst efter dessa steg? I boken är det join up som följande kapitel handlar om, men det tas inte upp som ett "nästa steg", utan mera bara som en förklaring till vad det är + att jag inte har kunskap eller möjlighet till att göra det.
Join-up a la Monty är något jag inte kan fördra och absolut inte rekomenderar någon att hålla på med. Jag anser att det endast trycker ner hästen och försätter den i en utsatt situation. Löslongering överlag är svårt därför att det är viktigt att kunna känna skillnad på vilka signaler man ger till hästen. Att övningen inte handlar om att driva hästen på flykt. Det är absolut a och o. Jag tycker att man ska jobba med följa- och flyttaövningar först och bygga länge på sin relation och sin kommunikation innan man provar på att löslongera. Och då ska man börja med att skicka iväg och bjuda in till att börja med innan man låter hästen gå på volt.

Så join-up tycker jag att du ska gå avstå från helt. Löslongering är långt mer avancerat än att driva hästen i cirkel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 175
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp