Frågor om olja!

I

Idka

Jag får väl erkänna på än gång att jag är väldig dålig på det här med foderstater... :o

Men jag undrar lite över olja:
Hur mycket på ett ungefär ger man?
Varierar det mellan olika oljor?
Vilken olja är bäst att använda?
Hur förvarar man det?
Hållbarhet?
Kan man kombinera det med lucern?
Vikigt att tänka på vid utfodring med olja?
 
Jag har inte svar på dina frågor men kan väl berätta om hur jag använder olja.

Har gett mitt fullblod olja för att hon skulle öka i vikt och för att jag inbillar mig att det smörjer lite i tarmarna.
Gav 1-2 dl om dagen, började med lite och trappade sedan upp till "full" dos. Jag brukar använda vanlig matolja, kan jag använda den till mig själv så kan hästen äta den anser jag. Har alltid blandat oljan i maten, oftast med betforn, men ibland så har det blivit bara havre och olja och det funkar bra det med. Kan inte tänka mig att det ska vara något problem att blanda olja och lucern.

Din viktigaste frågs borde vara varför?, varför ska du ge olja?

Hållbarhet på olja står på varje flaska/dunk och där står också hur det ska förvaras. Jag har köpt olja på överskottsbolaget 20:- för 2 liter och jag brukar köpa på mig 5-6 stycken åt gången. Har för mig att det är rätt lång hållbarhet på olja.

/Hippo
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 255
Senast: Bapelsin
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 941
Senast: LiviaFilippa
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 166
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp