Frågor om transportgrimskaft...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Farouk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 400
F

Farouk

Vilket är att föredra?

Ett som är HELT i nylon (bild) eller ett som är elastiskt (bild)

Vill göra höra ALLA kommentarer & synpunkter ;)
Är lite nervig nu när vi börjat åka lite smått med Mattan igen, så man vill ha & göra det bästa, även om det kanske är en "småsak" :o

Vilken hake ska man fästa i bommen/öglan på väggen i transporten? :o
Den högra eller vänstra, pådenna bilden?

Vad är lagom längd på grimskaftet?

Sv: Frågor om transportgrimskaft...

Jag kan säga vad jag använder...

Helt i nylon och jag har den högra änden fäster jag i bommen, så om hästen skulle få panik, så utlöses säkerhetsgrejen *glömt vad det heter*

Har så kort grimskaft som det går och hästen är fastspännd i två grimskaft, en i varje sida på grimman...

jag har helt i nylon och fastspänt i den högra delen i bommen..den andra säkerhetsöglan löser ju ut om hästen får panik.

Panikhaken? Jag fattar inte riktigt det där, är det nån skillnad vilken sida man sätter den på, jag menar, den löses väl ut vilket som?? Undrar varje gång åt vilket håll jag ska sätta det... :crazy:

Senast ändrad:

Borde kanske bli lättare för den att lösa ut, om den sitter i grimman?
Panikhaken alltså.

jo det är det.. eller det är väll bara att prova själv..sätt fast i bommen o dra allt vad du orkar ;)

Jag hade valt det elastiska. Det är inte stumt så om hästen kastar sig så blir det mindre panik. Man slipper trasiga grimmor, hästar och människor.

Jag har hästen lös i transporten. Jag har hört av en som jobbat i räddningstjänsten att det är det bästa. Jag förstår inte varför hästen ska bindas i transporten. Jag har ett långt grimskaft som jag leder in hästen med och som jag lätt kan ta tag i när hästen kommer ut. I nödfall kan jag rycka lite i det om inte hästen går ut på kommando.

Jag har det helt i nylon, aldrig provat det elastiska.
Fäster alltid panikhaken i grimman.

Har ett helt i nylon.
Fäster den högra haken i väggen.
Panikhaken löser lättare ut om den sitter i grimman ;)
skulle inte ha en häst lös i transporten om hästen skulle lägga sig ner eller få huvudet under bommen :S

Ingen mer som testat det elastiska?

Är lite nyfiken på dom :)

Hejsan

Jag har ett sådant i nylon, jag har i likhet med dem andra panikhaken fäst i grimman.
Liten rekommendation bara: lämna inte grimskaftet i transporten när det inte används, jag gjorde det misstaget och det gick inte att använda sedan p g a rost, kan ha varit dålig kvalité iofs.
Ha det bra
/Peep

Jag fäster alltid panik-delen i bommen. Om hästen får panik men inte rycker så mycket så att den löser ut, så är det mycket säkrare att själv lossa den om den sitter i bommen. Fysikens lagar säger ju dessutom att den kommer att lösa ut precis lika lätt vare sig den sitter i grimman eller i bommen.

Jag använder ett i nylon, mest för att det sitter i transporten jag lånar... Har panikhaken i grimman. Vill helst ha grimskaftet sittandes på väggen men eftersom min häst åker utan mellanvägg så får det sitta i bommen (sittandes i mitten)eftersom det bara finns en ring på vä sida och ingen på hö och ingen "därframme".
Har det lagom långt så han kan titta sig runt, eftersom han gärna gör det. Vill inte ha för kort så att han känner sig låst . Han får "hålla balansen själv"..så att säga..

I den andra transporten jag lånar ibland finns det ringar på sidorna där bommen sitter men de hänger på väggen, lånar jag den transporten har jag två grimskaft i grimman, men fortfarande tillräckligt långa att han inte blir låst.

En liten undran bara..

Är det ngn annan här som har hört att det inte går att lita på att panikhaken inte utlöses när den ska?
har nämligen hört rykten om det..

En häst som står lös i transporten kan fastna över bommen och under bommen om det vill sig illa och det är ju inte så trevligt.

minus ett inte där.. går lie fort ibland

Jag har aldrig varit med om att en panikhake har gått upp av sig själv då någon (häst eller människa) har ryckt i den. Däremot är ju panikhaken lätt att lossa om en paniksituation skulle uppstå, vilket man ju inte kan säga om t ex en vanlig karbinhake.

Liknande trådar

Hemmet Jag vill se era altaner. Vi har tre ... Fanns en med plasttak på när vi tog över - outhärdlig att vistas på sommartid då det blev...
Svar
10
· Visningar
1 741
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej. Hämtade hem vår c-ponny 4 år idag enl förra ägarna hade hon bara lastats ett par gånger och åkt kortare sträckor.. Vi lastar på...
Svar
4
· Visningar
1 092
K
Hästhantering Vi har en liten tvist i mitt stall om hur man ska fästa grimskaft med panikhake(transportgrimskaft) i stallgången. Jag hävdar att man... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 186
Senast: Muninn
·
L
Träning Håller på med en undersökning, och vill därav kolla med er här på buke. Hur fäster ni era transportgrimskaft? Vilken ände fäster ni i... 2
Svar
28
· Visningar
3 883
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025