Frågor om underhåll

M

Manetmannen

Det här med underhåll för barn till boföräldern, hur fungerar det egentligen? Situationen är som sådan att min man skall börja betala underhåll för sitt ena barn då denne bor hos sin mamma, det andra barnet bor växelvis. Tidigare har barnen varit haft delvis familjehemsplacering inom familjen på grund av diverse omständigheter. Nu är denna familjehemsplacering uppsagd, men innan detta fick jag och min man själva betala för detta. Kostnaden låg på 2600 kr/månad + att barnbidraget betalades till mamman för ena barnet under en period, totalt 3700 kr.

Mamman påstår nu att det kommer att bli samma summa som förut, men om jag inte kommer ihåg fel så räknas underhållet efter barnets levnadskostnader och sedan minus barnbidraget? Stämmer det? Efter en preliminär uträkning är barnets behov minus barnbidraget drygt 1500 kr, och om då mamman redan får barnbidraget så ska väl inte vi behöva betala ytterligare 1100 till mamman? Att vi sedan får dela barnbidrag nummer två är jag helt med på, men det blir ändå inte samma summa.



Något som jag också har funderat över är det här med barn 1 som bor hos sin mamma, som inte har körkort ännu. D.v.s att jag är den som får köra barnet när de ska till och från mamman och hit. Har otaliga bensinkostnader för att köra barnet till och från, borde inte detta tas upp i beräkningen? Barnet bor inte här, men är här allt oftare även om barnet inte sover här.

Hur gör vi i denna situation?
 
Sv: Frågor om underhåll

en kompis till oss har precis separerat o ska nu betala underhållsbidrag han har en son på 1½år,
han pratade lite summor o sånt när han var här sist och som jag förstod det så var det inte någon uträkning på vad barnet faktiskt kostade utan en "fast" summa det var någonstans över 2000kr/månad som han skulle betala (barnbidraget ingick inte i denna summan) tycker det var en orimligt stor summa han skulle betala med tanke på att han har pojken ca 8 dagar/månad själv och att ett barn i den åldern inte kostar så mkt varje månad, (de har ingen barnomsorg)
 
Sv: Frågor om underhåll

Vem har barnet de andra dagarna dygnet runt om de inte har barnomsorg?
Det är väl ändå dyrare att ha barnet hemma än betala dagis? Dagis är väl det mest subventionerade som finns?

Jag förstår verkligen inte detta resonemang. Två personer skaffar barn. Ett barn kostar väl nån miljon att föda upp. I min värld så funderar man och räknar ett tag innan man beslutar sig. Ojsan sen står vi där och ingen har råd? Vi räklnade fel eller inte alls!( Men snabbt som skaffar vi en till med nästa människa det fladdrar i magen inför... )Sen separerar de och då är 2000 dyrt?! För att skyffla över 7 dagar i månaden och säkerligen räkna med att den som får de 2000 ska pynta försäkring kläder glasögon specialmat vabbdagar frissan etc?!

Det är inte menat till dig men jag är så trött på detta pengatjaffs. Barnen far nämligen av det eftersom de uppfattar det från tre års ålder och det suger energi att bråka om slantarna. Om jag köpte loss 7 dagar av nån anledning så skulle jag inte ta för givet att den andre föräldern skulle subventionera mitt föräldraskap. Tack gode gud så har jag barn med någon som ser detta på mitt sätt. men annars skulle vi ju inte ha barn ihop!!

Man ska betala vad det kostar och inte efter en fjantig schablon tycker jag.
Vi köper ju inte häst tillsammans med någon och om denne inte har tid så slipper den betala, tvärtom är ju mer logiskt.
 
Sv: Frågor om underhåll

Eller kan man göra som syrrans ex...bara luta er tillbaka och betala inget. Då kommer försäkringskassan betala mamman 1273:- och sedan kräva pappan på dessa pengar. Alltså kan pappan sitta där och betala enbart 1273:-/mån för sitt barn och behöver alls inte betala ett öre mer. Smidigt sätt att betala nästan ingenting för sitt barn :(

*ovanstående var inte skrivet som uppmaning om hur ni ska agera...ni ska inte göra så, jag bara beskriver hur det kan gå till helt lagligt* Fy för snett system.

Både boföräldern och umgängesföräldern ska bidra lika mycket till sitt barn. Hos KO kan du se vad barn kostar i olika åldrar så kanske du får ett hum.
 
Sv: Frågor om underhåll

Så gör väl ändå de allra flesta? Jag känner bara en familj som gör annorlunda (där den icke-boende-förälder-pappan betalar mer än 1273:-) av alla jag känner som jag vet hur det gör.
 
Sv: Frågor om underhåll

Systemet är inte klokt. 1273? Kompensation för den tjänst man inte tar för den tar tid från föräldraskapet? Vab ersättning? Barnomsorg? Månadspeng? Barnkalas? Mat? Ett rum ? El? Hygien? Frissan? Fritid? Och 73 saker till.

Nu har det varit löjeväckande fel 1273 så länge att vi borde köra 12730 i 20 år. Som kul grej.

Frågan är ju VARFÖR man har barn med någon som tycker den summan är okej.

När jag och exet var på rådgivning och de sa summan såg han chockad ut. Jag trodde det var för att han tyckte systemet var sjukt.( Han köpte sig fri från sina stora barn med för 12500 i månaden.) Men det visade sig att han trott det var ersättningen netto per dag för de dagar man lämpade över. Rimligt faktiskt.
 
Sv: Frågor om underhåll

Javisst gör de för de tror att det ska vara så. Sedan så har den förälder som bor med barnet lägre inkomst eftersom den har mindre tid att jobba. Samtidigt som den betalar mest för barnet.
Jättebra, eller inte.

Jag förstår på riktigt inte detta.

Jag och en nära vän skulle ju kunna teoritiskt sätt kunna köpa en vråldyr häst.
Vi kunde planera hur den skulle skötas och dela upp träning och tävling. Ta en försäkring för många tusen i månaden. Projeketet håller så länge vi jobbar på sida vid sida. Det vore rätt självklart för mig om jag kände att jag kan inte ta min del för jag måste jobba på jobbet mera att jag kompenserar kompanjonen för merjobbet eftersom jag har intresse av projektet. När det gäller föräldraskap hoppar folk av och den som står med jobbet får även ta den ekonomiska bördan.
 
Sv: Frågor om underhåll

Jasså, gör de allra flesta så ? Inte vad jag vet om i alla fall. De jag känner som gör så har fäder som inte bryr sig ett skit om sina barn, de som bryr sig, betalar gladeligen vad det kostar och hjälper till så gott det går.
 
Sv: Frågor om underhåll

han pratade lite summor o sånt när han var här sist och som jag förstod det så var det inte någon uträkning på vad barnet faktiskt kostade utan en "fast" summa det var någonstans över 2000kr/månad som han skulle betala (barnbidraget ingick inte i denna summan) tycker det var en orimligt stor summa han skulle betala med tanke på att han har pojken ca 8 dagar/månad själv och att ett barn i den åldern inte kostar så mkt varje månad, (de har ingen barnomsorg)
Fast det är ju inte bara barnets kostnader just nu som ska betalas, utan även sådant som behövs senare. Större utgifter man kanske behöver spara till.

Och så ska ju barnets del i bostaden betalas. Tex behöver ju mamman en större bostad eftersom barnet ska få plats. Utan barnet hade hon kunnat bo mindre och billigare, tex.

Det är mycket mer än just barnets specificerade överlevnadskostnader just nu som ska betalas.
 
Sv: Frågor om underhåll

Är strax under 100-lappen per dag dyrt för att täcka allt (verkligen allt!) för ett barn i 1½ års-åldern :confused:

Jag tycker det låter väldigt billigt jag...
 
Sv: Frågor om underhåll

Frågan är ju VARFÖR man har barn med någon som tycker den summan är okej.

Eh för att personen man valde att ha barn med var annorlunda medans man bodde i hop med denne. Folk förändras när det handlar om separation. Hur vääljer man sina fäder egentligen. MAn kan ju aldrig på förhand veta att en person ska förändras eller hur ?
 
Sv: Frågor om underhåll

Jasså, gör de allra flesta så ? Inte vad jag vet om i alla fall. De jag känner som gör så har fäder som inte bryr sig ett skit om sina barn, de som bryr sig, betalar gladeligen vad det kostar och hjälper till så gott det går.

Då har vi nog rätt olika bekantskapskrets, du och jag. Det vore intressant att se statistik på detta.
 
Sv: Frågor om underhåll

Fast 1273:- från FK är underhållsstöd, det är inte alls detsamma som underhållsbidrag.

Det finns en del av lagen som innebär att en förälder ska betala underhåll i förhållande till sin intjäningsförmåga och levnadsstandard. Barnet har rätt till samma levnadsstandard som den förälder som materiellt sett har det bäst. Detta innebär i praktiken att ju bättre föräldrarna eller en av föräldrarna tjänar - desto mer ska utgå i underhållsbidrag. Man kan alltså inte bara utgå från barnets faktiska kostnader när man fastställer underhållsbidrag.
 
Sv: Frågor om underhåll

Jo separationer förändrar människor. Men att det ska gå så långt som att inte vilja göra rätt för sig eller indirekt missunna sina barn är för mig en lång väg.
Sedan så vet jag att det är vanligt men det blir inte mer begripligt för det.
Det är synd att systemet möjliggör att skyffla under ansvaret för försörjning på den andre föräldern eller samhället men jag vet faktiskt inte hur det annars skulle sett ut. Då kanske massa ovilliga personer hade hand om barnen mer för att slippa betala. Jag vet verkligen inte.
 
Sv: Frågor om underhåll

Eller kan man göra som syrrans ex...bara luta er tillbaka och betala inget. Då kommer försäkringskassan betala mamman 1273:- och sedan kräva pappan på dessa pengar. Alltså kan pappan sitta där och betala enbart 1273:-/mån för sitt barn och behöver alls inte betala ett öre mer. Smidigt sätt att betala nästan ingenting för sitt barn :(

*ovanstående var inte skrivet som uppmaning om hur ni ska agera...ni ska inte göra så, jag bara beskriver hur det kan gå till helt lagligt* Fy för snett system.

Både boföräldern och umgängesföräldern ska bidra lika mycket till sitt barn. Hos KO kan du se vad barn kostar i olika åldrar så kanske du får ett hum.

Precis sådär har en kompis till mig det, hon är helt ensam med barnet eftersom "pappan" drog. och de var ändå över 40 år.... Nu är hon välutbildad med bra jobb men ändå, hon får 1273 från f-kassan och eftersom "pappan" inte har pengar och skulder så får samhället stå för kostnaden. Vilket ju är jättebra att det funkar så i sverige, men summan är ju löjligt låg. En kvinnofråga att driva detta, att denna summa skulle höjas eftersom det oftast är kvinnan som får ta hand om barnet när männen sticker.
 
Sv: Frågor om underhåll

Jag googlade lite och hittade detta: http://hd.se/familjeliv/2008/09/29/maanga-barn-faar-foer-lite/

Här kan man läsa om ett exempel där mamman, som är boendeförälder, har en månadslön på 18' och pappan dito på 35'. I det fallet räknar man ut att pappan ska betala drygt 300:- mer per månad. Det är ju jättelite med hänsyn taget till inkomstskillnaden!

Det kan inte vara särskilt vanligt med så stora löneskillnader (åtm inte här på landsbygden), tar jag mig själv som exempel så tjänar jag mer än pappan (som barnen inte bor hos).

Jag tycker att underhållstödet är för lågt, men man ska inte glömma att även de föräldrar som har barnen bara på helgen också har ökade kostnader. Alla fasta kostnader utom barnomsorg är i princip de samma.
 

Liknande trådar

Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
37 737
Senast: Nethril
·
Övr. Barn Det här blir långt och krångligt, hoppas någon har tid/ork/lust att läsa och komma med kloka svar :) Min man har tre barn sedan ett...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 508
Senast: Tora
·
Övr. Barn Sambon har en son som nu är 16 år. Hans mamma betalar underhåll för honom, sådant där bidrag som kommer genom Försäkringskassan. Vi...
Svar
7
· Visningar
13 924
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp