Fraktur överarm - någon kunnig?

I och med att de sa att du skulle höra av dig om det inte går, så tycker jag att du ska göra det. Det "värsta" som kan hända är att de säger att det är helt normalt och att du får stå ut, men då vet du det säkert i alla fall. De flesta akutmottagningar har ju liksom telefon, så det går att ringa dit också, för jag kan väl tycka att det är vettigare att ringa den akutmottagningen du besökte för en sån här grej, än 1177 som antagligen inte kommer kunna säga något alls.

Lider med dig och hoppas det blir bättre snabbt. :heart
Jag skulle föreslå att @Alexandra_W , om hon önskar kontakt med rimlig vårdgivare, bör ringa till ortopedmottagningen på orten. De flesta akutmottagningar ägnar sig inte åt telefonrådgivning, rent organisatoriskt.
Och @Asko , husläkare är också fel yrkesperson.
 
Jag har "bara" brutit bäckenet och fått en spricka i ryggen. Fick morfin men hade aldrig så ont att jag grät av smärta. Vet att jag svettades för att det gjorde ont vid ett eller två tillfällen. Så av det du beskriver, både smärta och oro för hur det ser ut, att du inte klarar använda slingan pga smärta så skulle jag ringa 1177 och förklara hur fruktansvärt ont det faktiskt gör och be snällt om att få prata med/träffa en ortoped.

Lider med dig! :heart
 
Fan vad tråkigt! Jag bröt nyckelbenet illa i en ridolycka i slutat av januari (låg inne i några dagar på akuten med hjärnblödning/hjärnskakning också). En vecka senare small nyckelbenet till och då gjorde det tokont, skakade och grät hela tiden. Den hade flyttat sig men fortsatt inom acceptabelt läge sa de på akuten. Då fick jag oxy (depå samt snabbverkande omlott) och då sades det att de inte opererar om frakturen inte bryter genom huden och då petade den bara ut. Det är inte lätt att fixera så högt upp men jag fick en stadigare mitella än den vanliga remmen som man kunde sätta fast armen närmast kroppen bättre. Kan tänka mig att din fraktur är meckig iom att den är så långt ut mot änden av benet. Ta oxy, ge det lite tid. Blir det inte bättre så åk in igen.

Eller som jag recenserade Oxy "det gör fortfarande ont men jag bryr mig inte längre" :laugh:
 
Som du hade med ditt hade jag ju med min handledsfraktur. Där upptäckte de ju det själv efter ett par dagar men skillnaden var verkligen enorm. Här går det ju dock inte gipsa så jag har svårt att jämföra.

Fått tag i oxycontinet nu och det tar bort vilovärken men lika illa att röra sig. Men kanske behövs fler doser tänker jag. (Har dock bara för tre dagar men de får väl skriva ut mer tänker jag om det behövs)
Det är ju inte så konstigt att det gör ont att röra sig, när frakturen bara hänger där och inte går att gipsa.
 
Jag skulle föreslå att @Alexandra_W , om hon önskar kontakt med rimlig vårdgivare, bör ringa till ortopedmottagningen på orten. De flesta akutmottagningar ägnar sig inte åt telefonrådgivning, rent organisatoriskt.
Och @Asko , husläkare är också fel yrkesperson.
Klart vettigt och det var inte för telefonrådgivning jag tänkte, utan baserat på att läkaren sagt att hon skulle höra av sig om det inte funkar, det är i alla fall något jag tolkar som att man ska höra av sig dit där man fick vård. Gissar att det är svårt för ortopeden att säga något utan journal och plåtar oavsett, så då lär ju ändå ordinarie vårdenhet behöva kontaktas för att kunna skicka journal till rätt ställe?

Men jag litar mer på din kunskap i detta än min. :) Om man funderar på att åka in tycker jag dock det är vettigt att ringa först om man är osäker.
 
Klart vettigt och det var inte för telefonrådgivning jag tänkte, utan baserat på att läkaren sagt att hon skulle höra av sig om det inte funkar, det är i alla fall något jag tolkar som att man ska höra av sig dit där man fick vård. Gissar att det är svårt för ortopeden att säga något utan journal och plåtar oavsett, så då lär ju ändå ordinarie vårdenhet behöva kontaktas för att kunna skicka journal till rätt ställe?

Men jag litar mer på din kunskap i detta än min. :) Om man funderar på att åka in tycker jag dock det är vettigt att ringa först om man är osäker.
Plåtar är numera inte så konkreta plåtar.
Utan röntgenbilderna hamnar vanligen i ett datasystem. Det datasystemet har vanligen ortopederna tillgång till (och alla andra sorters läkare också).
Med reservation för att en del regioner är rätt underutvecklade när det gäller IT-lösningar...
Och med reservation för olika lokala organisationsmodeller är det sällan akutmottagningen man ska höra av sig till när det inte fungerar - oftast tjänstgör läkare med olika specialitet på en akutmottagning så det är troligt i TS fall att det faktiskt var en ortoped som bedömde henne på akuten, och att journalen finns i ortopedklinikens journal och inte gömmer sig i en separat "akutenjournal".
Om man tycker att man behöver komma i kontakt med en ortoped (i det här fallet) är det vanligen bättre att via sjukhusets växel be att få prata med någon på ortopedmottagningen. Där är de ofta bra på att förmedla kontakten. Ibland blir rådet att uppsöka akutmottagningen (eftersom en del ortopedmottagningar inte har möjligheten till snabba återbesök där utan nyttjar akuten till detta), ibland blir en ortoped tillfrågad och tittar på röntgenbilderna och kanske ger råd om dosering på smärtlindring.
Som regel behöver alltså inte journaler från en akutmottagning skickas någonstans utan kan öppnas på andra datorer kopplade till samma IT-system.
Så långt jag förstått är det fortfarande en del regioner där primärvården inte har samma journalsystem som sjukhusen men sjukhusen har som regel ett och samma system inom hela sjukhuset.
Men som sagt, det verkar finnas några regioner som är väldigt efter när det gäller IT.
 
Plåtar är numera inte så konkreta plåtar.
Utan röntgenbilderna hamnar vanligen i ett datasystem. Det datasystemet har vanligen ortopederna tillgång till (och alla andra sorters läkare också).
Med reservation för att en del regioner är rätt underutvecklade när det gäller IT-lösningar...
Och med reservation för olika lokala organisationsmodeller är det sällan akutmottagningen man ska höra av sig till när det inte fungerar - oftast tjänstgör läkare med olika specialitet på en akutmottagning så det är troligt i TS fall att det faktiskt var en ortoped som bedömde henne på akuten, och att journalen finns i ortopedklinikens journal och inte gömmer sig i en separat "akutenjournal".
Om man tycker att man behöver komma i kontakt med en ortoped (i det här fallet) är det vanligen bättre att via sjukhusets växel be att få prata med någon på ortopedmottagningen. Där är de ofta bra på att förmedla kontakten. Ibland blir rådet att uppsöka akutmottagningen (eftersom en del ortopedmottagningar inte har möjligheten till snabba återbesök där utan nyttjar akuten till detta), ibland blir en ortoped tillfrågad och tittar på röntgenbilderna och kanske ger råd om dosering på smärtlindring.
Som regel behöver alltså inte journaler från en akutmottagning skickas någonstans utan kan öppnas på andra datorer kopplade till samma IT-system.
Så långt jag förstått är det fortfarande en del regioner där primärvården inte har samma journalsystem som sjukhusen men sjukhusen har som regel ett och samma system inom hela sjukhuset.
Men som sagt, det verkar finnas några regioner som är väldigt efter när det gäller IT.
Kanonbra förklaring, tack!
 
Mitt sjukintyg från akuten igår är utskrivet från "akutmottagning ortopedi". Läkaren är underläkare/st-läkare.

Ortopeden har bara telefontid på fm så får ringa imorgon. För det här går inte. Effekten av oxycontin att vilosmärtan försvinner håller bara i sig ett par h. Sen sprutar tårarna av smärta och jag skriker så fort jag rör mig/ändrar ställning minsta lilla :/
 
Mitt sjukintyg från akuten igår är utskrivet från "akutmottagning ortopedi". Läkaren är underläkare/st-läkare.

Ortopeden har bara telefontid på fm så får ringa imorgon. För det här går inte. Effekten av oxycontin att vilosmärtan försvinner håller bara i sig ett par h. Sen sprutar tårarna av smärta och jag skriker så fort jag rör mig/ändrar ställning minsta lilla :/

:(

När V fick restad medicin på recept från akuten så ringde jag till akuten och fick finfin hjälp där. Smärtstillande kanske ”vem som helst” kan bidra med så länge?
 
Mitt sjukintyg från akuten igår är utskrivet från "akutmottagning ortopedi". Läkaren är underläkare/st-läkare.

Ortopeden har bara telefontid på fm så får ringa imorgon. För det här går inte. Effekten av oxycontin att vilosmärtan försvinner håller bara i sig ett par h. Sen sprutar tårarna av smärta och jag skriker så fort jag rör mig/ändrar ställning minsta lilla :/

Kan du inte åka in till akuten igen?
Det fick jag göra när ortopeden gipsade ihop min fot snett. Det gjorde så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.
 
Lite OT men just oxy upplever jag som världens sämsta smärtstillande. Jag blir varken hög eller det minsta smärtstillad. Panodil fungerar många ggr bättre på mig.
 
Eller som jag recenserade Oxy "det gör fortfarande ont men jag bryr mig inte längre" :laugh:

Kan skriva under på det :D har ju brutit underarmen, överarmen och haft spricka i bäckenet och alltid fått Oxy. Första man tar är typ "äh visst tog den udden av smärtan men vafan gör ju fortfarande ont" efter andra eller tredje är det men "Aj fan vad ont det gör men vem bryr sig." och så fortsätter man spela tvspel trots att det gör ont att röra runt gubben med spakarna :angel:
 
Senast ändrad:
Lite OT - det värsta tycker jag nog ändå var när armen började svälla av och den då på nätterna ryckte till så förbaskat minst tre gånger per natt. Jävlar vad ont det kunde göra. Var så både när jag bröt över och underarmen, läkaren sa att det förmodligen är så att musklerna slappnar av och så blir det någon form av spasm. Båda gångerna fick jag till slut lägga en lagom tyngd över armen för att den skulle hålla sig stilla så jag slapp spasmerna. :o
 
Lite OT - det värsta tycker jag nog ändå var när armen började svälla av och den då på nätterna ryckte till så förbaskat minst tre gånger per natt. Jävlar vad ont det kunde göra. Var så både när jag bröt över och underarmen, läkaren sa att det förmodligen är så att musklerna slappnar av och så blir det någon form av spasm. Båda gångerna fick jag till slut lägga en lagom tyngd över armen för att den skulle hålla sig stilla så jag slapp spasmerna. :o
Hua. Det där har ingen förvarnat om ens :s
 
Lite OT men just oxy upplever jag som världens sämsta smärtstillande. Jag blir varken hög eller det minsta smärtstillad. Panodil fungerar många ggr bättre på mig.

Jag brukar svara fint på opiater. Försökte lirka på mig en kofta. Skrek rakt ut och tårarna sprutade. Så känns mer som smärtan inte stillas så mycket på oxy pga att den är så hög :/
 
Jag brukar svara fint på opiater. Försökte lirka på mig en kofta. Skrek rakt ut och tårarna sprutade. Så känns mer som smärtan inte stillas så mycket på oxy pga att den är så hög :/
Så där har det varit för mig i minst en vecka efteråt, det tar lite tid för smärtan att börja avta tyvärr.
Uppfinningsrikedom vad gäller kläder är viktigt!
Jag satte på koftor så här: På med koftan på friska armen (utan att använda onda armen, man får krångla lite) Sedan lägger man upp koftans axlar på axlarna så gott det går. Efter det kan man dra upp blixtlåset så långt det går, så onda armen hänger utanför genom blixtlåset liksom. Går ju att dra ganska högt, nästan upp till armhålan.
Om man vill kan man knöla in den ärmen man ändå inte ska använda så den ligger ut och in i koftan, då ser det inte så konstigt ut med en ärm som hänger och dinglar.
 
Angående kläder: jag kunde endast ha stooora linnen utan ärmar och ingen BH på knappt en månad eftersom min arm inte gick att lyfta utan smärta. Det kommer göra ont, först i ben och sedan i muskler. Dra på dig kläder utanpå mitellan tillsvidare.

Ett tips är att som jag hade två olika sorters Oxy utksrivet paralellt med panodil. Depot morgon och kväll samt snabbverkande vid behov, så har du en jämnare smärtlindring kanske? Kan vara värt att höra om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 971
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp