Fraktur överarm - någon kunnig?

Så där har det varit för mig i minst en vecka efteråt, det tar lite tid för smärtan att börja avta tyvärr.
Uppfinningsrikedom vad gäller kläder är viktigt!
Jag satte på koftor så här: På med koftan på friska armen (utan att använda onda armen, man får krångla lite) Sedan lägger man upp koftans axlar på axlarna så gott det går. Efter det kan man dra upp blixtlåset så långt det går, så onda armen hänger utanför genom blixtlåset liksom. Går ju att dra ganska högt, nästan upp till armhålan.
Om man vill kan man knöla in den ärmen man ändå inte ska använda så den ligger ut och in i koftan, då ser det inte så konstigt ut med en ärm som hänger och dinglar.

Jag har övergått till pyjamasjacka nu ;) . Den gick lättare lirka in över den onda armen. Är. Enklast om slingan kan ligga utanpå då den går bakom ryggen och över axeln och tillbaka. Dvs måste komma åt trasiga armen.
Får inte riktigt kofta etc över så bra utan arm i då trasiga armen är i 90 grader fram över bröstet. Behöver kanske köpa ett gäng lämpliga koftor i för stor storlek och kunna ha ytterst helt enkelt. Om jag måste ta mig ut igen då
 
Angående kläder: jag kunde endast ha stooora linnen utan ärmar och ingen BH på knappt en månad eftersom min arm inte gick att lyfta utan smärta. Det kommer göra ont, först i ben och sedan i muskler. Dra på dig kläder utanpå mitellan tillsvidare.

Ett tips är att som jag hade två olika sorters Oxy utksrivet paralellt med panodil. Depot morgon och kväll samt snabbverkande vid behov, så har du en jämnare smärtlindring kanske? Kan vara värt att höra om.

Jo jag har insett jag måste ringa någon typ Ortopeden imorgon så jag får mer smärtis. Annars tar det slut på lördag.
 
Jag har övergått till pyjamasjacka nu ;) . Den gick lättare lirka in över den onda armen. Är. Enklast om slingan kan ligga utanpå då den går bakom ryggen och över axeln och tillbaka. Dvs måste komma åt trasiga armen.
Får inte riktigt kofta etc över så bra utan arm i då trasiga armen är i 90 grader fram över bröstet. Behöver kanske köpa ett gäng lämpliga koftor i för stor storlek och kunna ha ytterst helt enkelt. Om jag måste ta mig ut igen då
Själv har jag alla kläder så där halvmesyr med onda armen dinglande utanför tills jag kan klä mig vettigt igen :D Gick runt så i vintras mitt i snöstormen, armen helt naken i sin mitella utanför tjocka jackan. Förstår inte varför folk tittade konstigt på mig :angel: För övrigt var kylan ganska skön för armen, brukade gå ut kortare promenader för att kyla igenom armen.
 
Jo jag har insett jag måste ringa någon typ Ortopeden imorgon så jag får mer smärtis. Annars tar det slut på lördag.

Låter som en sund idé. KAVA gav mig ingenting vid utskrivning eftersom de mest undersökt hjärnan men när jag drog upp frakturen veckan efter och kom till ortopedakuten var de förvånade över att jag fått rådet att "köpa alvedon om du får lite ont" från KAVA eftersom det är smärtsamma frakturer så långt upp.
 
Själv har jag alla kläder så där halvmesyr med onda armen dinglande utanför tills jag kan klä mig vettigt igen :D Gick runt så i vintras mitt i snöstormen, armen helt naken i sin mitella utanför tjocka jackan. Förstår inte varför folk tittade konstigt på mig :angel: För övrigt var kylan ganska skön för armen, brukade gå ut kortare promenader för att kyla igenom armen.

Fast dinglade din arm? Tror inte jag riktigt hänger med.
 
Mitt sjukintyg från akuten igår är utskrivet från "akutmottagning ortopedi". Läkaren är underläkare/st-läkare.

Ortopeden har bara telefontid på fm så får ringa imorgon. För det här går inte. Effekten av oxycontin att vilosmärtan försvinner håller bara i sig ett par h. Sen sprutar tårarna av smärta och jag skriker så fort jag rör mig/ändrar ställning minsta lilla :/
Men sådan smärta hade jag rätt eller fel åkt in igen. Eller iaf ringt 1177 och frågat om det finns något mer att prova.. .
Edit: ortoped är nog bra också. Men står du ut till dess?

Stackars dig!
 
Men sådan smärta hade jag rätt eller fel åkt in igen. Eller iaf ringt 1177 och frågat om det finns något mer att prova.. .
Edit: ortoped är nog bra också. Men står du ut till dess?

Stackars dig!

Jag kan ju ta mer av smärtisen jag har säger fass. Och akuten tror jag inte kan göra ngt och har fullt upp ändå. Så känns smartast ringa Ortopeden och höra om de kan skriva ut mer knark. De borde ju även reagera om något låter helt tokigt tänker jag.

Så tror jag står ut till imorgon fm. De har telefontid och stängt. Som det är nu mer än till imorgon klarar jag inte dock, antagligen klen men det här är fan värre än bryta ryggen
 
Ah nu är jag med. Blev begripligare - tänkte att brutna armen dinglande borde ju vara svimningsframkallande smärta 🙈
Rekommenderar inte att dingla med armen! :p Jag testade sist, var trött på den där 90 graders vinkeln och tänkte ååååh vad skönt det vore att bara låta den hänga bara en liiiiten stund. Det var inte skönt!
 
Jag kan ju ta mer av smärtisen jag har säger fass. Och akuten tror jag inte kan göra ngt och har fullt upp ändå. Så känns smartast ringa Ortopeden och höra om de kan skriva ut mer knark. De borde ju även reagera om något låter helt tokigt tänker jag.

Så tror jag står ut till imorgon fm. De har telefontid och stängt. Som det är nu mer än till imorgon klarar jag inte dock, antagligen klen men det här är fan värre än bryta ryggen
Möjligt att de inte kan göra mer, kanske är lite hoppfullt att tro att de ev. har en ortoped på jour eller något.
Men försök stå ut till i morgon då om du tror det är bäst så håller jag tummarna för att du kommer fram direkt.
 
Jobbar som undersköterska och just överarmsfrakturer brukar ju vara väldigt smärtsamma.
Oxycontin är ju långtidsverkande, så du borde väl fått det insatt på tider och inte ta vb? Det är ju bra att ha en bra grunddos för att undvika de värsta smärttopparna.
Om jag var du så skulle jag ta det morgon och kväll och ta alvedon två tabletter (om det är 500mg) tre gånger om dagen.
 
knapplån

Bara en liten *host* från en som jobbar inom vården och vet hur extremt VIKTIGT det är att aldrig förkorta medicinnamn. Oxy. Snälla sluta säg så. Det finns flera preparat som börjar med Oxy-.
Använd preparatets hela namn innan ni börjar uttala namnet på pillren med en -is ändelse också.
 
Jobbar som undersköterska och just överarmsfrakturer brukar ju vara väldigt smärtsamma.
Oxycontin är ju långtidsverkande, så du borde väl fått det insatt på tider och inte ta vb? Det är ju bra att ha en bra grunddos för att undvika de värsta smärttopparna.
Om jag var du så skulle jag ta det morgon och kväll och ta alvedon två tabletter (om det är 500mg) tre gånger om dagen.

Har inte fått långtidsverkande som jag fattar. Fått oxynorm 5 mg. Ordination "1 kapsel vid behov. Max 4 tabletter dagligen"

Effekten (att vilosmärtan försvinner om jag bara hittar rätt läge för armen och att det generellt känns mer urhärdligt" håller i sig ca 1,5 - 2 h. Sen är det som innan
 
knapplån

Bara en liten *host* från en som jobbar inom vården och vet hur extremt VIKTIGT det är att aldrig förkorta medicinnamn. Oxy. Snälla sluta säg så. Det finns flera preparat som börjar med Oxy-.
Använd preparatets hela namn innan ni börjar uttala namnet på pillren med en -is ändelse också.
Ja förlåt mig, jag menade Oxynorm, Oxycontin, Oxycondone eller oxikodon. Men det kändes så pass självklart i en tråd som handlade om att behandla smärta att jag inte tänkte att hela namnet skulle behöva skrivas ut.

Egentligen så är det väl bara 2 preparat som det rent tekniskt skulle kunna förväxlas med, men ingen av dessa har väl samma användningsområde?
 
Ja förlåt mig, jag menade Oxynorm, Oxycontin, Oxycondone eller oxikodon. Men det kändes så pass självklart i en tråd som handlade om att behandla smärta att jag inte tänkte att hela namnet skulle behöva skrivas ut.

Egentligen så är det väl bara 2 preparat som det rent tekniskt skulle kunna förväxlas med, men ingen av dessa har väl samma användningsområde?
Såvitt jag vet är alla de du nämner inte direkt utbytbara mot varandra heller, eftersom en av dem är en långtidsverkande depåtablett och de andra är mer snabbverkande. Och den lilla detaljen kan vara rätt viktig att hålla reda på också....
 
Såvitt jag vet är alla de du nämner inte direkt utbytbara mot varandra heller, eftersom en av dem är en långtidsverkande depåtablett och de andra är mer snabbverkande. Och den lilla detaljen kan vara rätt viktig att hålla reda på också....
För min del så är det sak samma eftersom jag som sagt får noll effekt av vilken jag än tar av dem, vilket var poängen i mitt inlägg.
 
Har inte fått långtidsverkande som jag fattar. Fått oxynorm 5 mg. Ordination "1 kapsel vid behov. Max 4 tabletter dagligen"

Effekten (att vilosmärtan försvinner om jag bara hittar rätt läge för armen och att det generellt känns mer urhärdligt" håller i sig ca 1,5 - 2 h. Sen är det som innan
Då förstår jag. Läste att du skrivit Oxycontin tidigare i tråden
 
Lite OT - det värsta tycker jag nog ändå var när armen började svälla av och den då på nätterna ryckte till så förbaskat minst tre gånger per natt. Jävlar vad ont det kunde göra. Var så både när jag bröt över och underarmen, läkaren sa att det förmodligen är så att musklerna slappnar av och så blir det någon form av spasm. Båda gångerna fick jag till slut lägga en lagom tyngd över armen för att den skulle hålla sig stilla så jag slapp spasmerna. :o

Det här minns jag så väl! Gah!
Fast för mig var det värre när jag bröt fingrarna (Var halvgipsad då det var flera brutna) och hade sängen längsmed ena väggen - antalet gånger jag smällde handen rätt in i stenväggen! :arghh: Vaken blir man i alla fall. :D

Vid det laget har TS förhoppningsvis en vettig mitella dock. Den jag hade (och fortfarande har i låda ifall jag vill gå på steampunklajv) gick himla fint att sova i och spänna åt efter behov.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 784
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 959
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 518
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp