Frakturering och senskada på/vid bogled

cahs

Trådstartare
Nu har vi äntligen lyckats lokalisera var skadan sitter och hur pass omfattande den är. Lasse har på något vis skadat bogleden, på röntgen ser det mest ut som en kass skiss av en bogled, det övre benet har förändringar och likaså det undre. Hur pass mycket av själva leden som är påverkad går inte direkt säga men det finns inte mycket till likheter mellan den friska bogleden och den skadade vänstra. Han har även skador på senan som sitter i området. Han har tappat de flesta av musklerna i vänster bog, muskelatrofi.

Prognosen är oviss, veterinären sa i princip att tiden får avgöra och att de mest konstiga skadorna har läkt. Lasse är helt otrolig på att stå på vila och det är mitt minsta bekymmer (att han bara är 1½år och hingst märks inte alls), han är klok. Så vi har väldigt bra förutsättningar för att låta tiden läka alla skador.

Det jag klurar på är vad man kan göra för att påskynda läkningen, öka upp chanserna för en frisk häst och förebygga att han får men av detta (atros, oelastiska senor osv). Behandlande veterinär ska rådfråga experter om rehabilitering, sjukgymnastik osv. men det skadar inte att även höra här. Vad har ni för idéer?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 933
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej Är det någon som har erfarenhet av PRP-behandling av senskada? Min häst har fått en skada på ytliga böjsenan vänster fram. Ska nu...
Svar
2
· Visningar
3 012
Senast: Toxid
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 560
Senast: Reville
·
Hästvård :cry:Skulle behöva lite synpunkten och peppning efter gårdagens veterinärbesök. :cry: För drygt tre veckor sen var jag in med min kille...
2
Svar
25
· Visningar
5 827
Senast: Neinor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp