Bukefalos 28 år!

framåt-nedåt - sämre steg

P

puckis

Vet inte om jag bara inbillar mig men nu har jag haft min häst i ett år. När jag köpte honom hade han ett jättefint steg bak med kunde inte gå i form alls. Jag har ridit enligt AR sedan dess och nött framåt-nedåt fram till nu då han blivit starkare och det är dags att förflytta mer bakåt. Problemet är att jag tycker att hans steg har försämrats avsevärt och att han inte naturligt trampar under sig så som han gjorde förr samt att hela "bakkärran" är rätt stel. Vad kan detta bero på? Har jag ridit för längre framåt-nedåt? Kommer det ändras?
Vad har ni för erfarenheter då det gäller bakslag för era hästar under deras utbildning?
 
Rid mer framåt, så mycket hästen klarar utan att börja ge motstånd mot handen.
 
Det låter som om du har ridit framåt - nedåt ordentligt på bogarna så hästen har blivit stel och spänd och låst i bogarna.

Det är en konst att kunna rida framåt neråt någorlunda korrekt och i jämvikt.
Vad säger din massör??
 
Själv "rider" jag inte framåt-nedåt, utan jag ser med jämna mellanrum till att kolla att den sökningen fungerar. Jag försöker rida min häst växlingar mellan mer eller mindre samlat, endast korta stunder i en lång låg form.
För mig är framåt-nedåt ett kvitto på att det funkar som det ska, inte själva sättet att rida.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 190
Senast: valley
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 802
Senast: Boj
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 776
Senast: GreenSourz
·
Ridning Rejäl bäsicsfråga som egentligen borde vara lätt som en plätt, men men :p ; Tips för att lära bort eller undvika att hästen får för lång...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
14 284
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp