Framåtvänd stol

Vi har en britax two way. Står bara upp till 25 kg, hittar ingen maxlängd. Men upplever det trångt för benen och huvudet rätt så högt upp i stolen.

Maxlängd på barnet är ju också lite felvisande som exakt mått eftersom det kan vara väldigt olika om man har långa ben eller lång överkropp,

Stolen är för kort när toppen på barnets öron går över kanten på ryggstödet, eller huvudstödet om det har kärna i hårdplats (alltså mjuka kuddar räknas inte). Det finns stolar på marknaden för barn upp till ca 135 cm.
 
Vi har stolar Britax, tror dom heter swingfix (eller dualfix) dom går i alla fall att ha som både framåt och bakåtvända.
Sammy åker fortfarande bakåt (blir ju 4 i april) han är inte mer än strax över 100cm så han har gått om plats. Han hade en period han ville testa åka framåt och började krångla med bältet för att vända sej om och då fick han prova en liten sväng men det va otäckt så nu sitter han still och rör inget, för framåt vill han absolut inte sitta om man frågar :rofl:
Lillfisen på 2år åker såklart bakåt länge till.

Jag kanske missförstod din beskrivning, men OM man har en vändbar stol framåtvänd så ska man inte använda stolens internbälte utan bilens vanliga trepunktsbälte. (mer som info för andra förstod att ni fortsatt ha honom bakåt).
 
Maxlängd på barnet är ju också lite felvisande som exakt mått eftersom det kan vara väldigt olika om man har långa ben eller lång överkropp,

Stolen är för kort när toppen på barnets öron går över kanten på ryggstödet, eller huvudstödet om det har kärna i hårdplats (alltså mjuka kuddar räknas inte). Det finns stolar på marknaden för barn upp till ca 135 cm.
Det är nära för öronen, men också trångt för benen!
 
Fast att sitta med böjda ben eller i skräddarställning är inte på något sätt trafikosäkert. Sen finns det ju såklart en gräns där det blir orimligt trångt, men det beror ju mycket på vilket bil man har också. Kanske per plats på passargerarsätet?
Inte trafikosäkert men han klagar på att det är obehagligt. Vi har en v70, kan inte ta fram passagerarsätet mer för då får vi inte plats att sitta och kan defenitivt inte ha honom bakom föraren. Så det blir ju lite problematiskt!
 
Inte trafikosäkert men han klagar på att det är obehagligt. Vi har en v70, kan inte ta fram passagerarsätet mer för då får vi inte plats att sitta och kan defenitivt inte ha honom bakom föraren. Så det blir ju lite problematiskt!

Jag menade ifall sonens stol kunde vara i passagerarsätet?

Det är lustigt att v70 har ryktet om sig att vara en "rymlig familjebil", den är ju så trång inuti!
Vår förra bil var en Skoda Octavia, den är ju ändå klassen mindre än v70 men ändå betydligt rymligare inuti. Vi hade en bakåtvänd Besafestol bakom förarsätet och inte var inga problem för min man som är 188 cm lång.
 
Jag menade ifall sonens stol kunde vara i passagerarsätet?

Det är lustigt att v70 har ryktet om sig att vara en "rymlig familjebil", den är ju så trång inuti!
Vår förra bil var en Skoda Octavia, den är ju ändå klassen mindre än v70 men ändå betydligt rymligare inuti. Vi hade en bakåtvänd Besafestol bakom förarsätet och inte var inga problem för min man som är 188 cm lång.
Svindyrt att koppla ur airbag tyvärr! Ja inte är de rymliga direkt...
 
Vi bytte när barnet var knappt 4 år och klagat ett tag på att det var trångt. Åker sällan bil men när vi väl gör det kör vi långt. Över 60 mil på en dag. Inte bekvämt att sitta skräddarställning i 60 mil och inte trafiksäkert men barn som distraherar.
 
Det är lustigt att v70 har ryktet om sig att vara en "rymlig familjebil", den är ju så trång inuti!
Vår förra bil var en Skoda Octavia, den är ju ändå klassen mindre än v70 men ändå betydligt rymligare inuti. Vi hade en bakåtvänd Besafestol bakom förarsätet och inte var inga problem för min man som är 188 cm lång.
Ja det fattar inte jag. Vi har en V70. Vi blev tvungna att sälja vår Besafe-stol när barn #2 kom för det gick inte att sitta i passagerarsätet framför Besafen. Vi har sen haft Axkid Minikid och Britax Maxway (små stolar) och då får vi plats men det är fortfarande trångt.

Vi har tyvärr inte möjlighet att ha något barn fram för då måste vi koppla ur airbagen (har ej nyckelavstängning) och då skulle vi aldrig kunna ha en vuxen i framsätet sen på ett säkert sätt.
 
Framåtvända verkar lite kinkigare med passform, så åka till butik och prova i rätt bil är nog nästan ett måste. Knäna ska ju räcka fram till kanten och bältet ledas rätt över höfter och axel.

Viktor blir 4 om 2 veckor och kommer sitta bakåt jättejättelänge till. Som tur är han knappt 95cm över havet 😅
 
Framåtvända verkar lite kinkigare med passform, så åka till butik och prova i rätt bil är nog nästan ett måste. Knäna ska ju räcka fram till kanten och bältet ledas rätt över höfter och axel.

Viktor blir 4 om 2 veckor och kommer sitta bakåt jättejättelänge till. Som tur är han knappt 95cm över havet 😅
Sammy är också rätt kort, strax över metern bara så han har fortfarande gott om plats i sin stol också.
 
Gammal tråd men känns onödigt att starta en helt ny tråd för två korta frågor på ämnet.

Om ni hade bekanta (som ni träffar ofta) som satte sin 2-årig framåtvänd hade ni påpekat det olämpliga i detta eller hållt tyst? Jag är verkligen inte den som vill lägga mig i hur andra gör men det är ju verkligen helt vansinnigt farligt.

Om ja, hur hade ni sagt/gjort? Jag överväger att bara skicka en länk till en faktavideo på ämnet och fråga om det har sett det. De måste ha fått något påpekade om detta med tanke på hur öppna de är med just detta men det verkar inte förändra något. De vet att rekommendationen är bakåtvänd till 4 år.
 
Gammal tråd men känns onödigt att starta en helt ny tråd för två korta frågor på ämnet.

Om ni hade bekanta (som ni träffar ofta) som satte sin 2-årig framåtvänd hade ni påpekat det olämpliga i detta eller hållt tyst? Jag är verkligen inte den som vill lägga mig i hur andra gör men det är ju verkligen helt vansinnigt farligt.

Om ja, hur hade ni sagt/gjort? Jag överväger att bara skicka en länk till en faktavideo på ämnet och fråga om det har sett det. De måste ha fått något påpekade om detta med tanke på hur öppna de är med just detta men det verkar inte förändra något. De vet att rekommendationen är bakåtvänd till 4 år.

Till att börja med så är inte rekommendationen att sitta bakåtvänd till fyra år. Rekommendationen är att vända framåt vid tidigast fyra år. Det är en väsentlig skillnad. Sen fattar jag att fram till fyra kan vara tillräckligt svårt när det gäller folk som vänt sitt barn vid två.

Men svårt! Jag tror att ”kalla fakta” har störst chans att nå fram. Dvs olycksstatistik, krockvideos osv. Om argumentet kommer att utomlands åker ”alla” tvååringar framåt så finns det sådan statistik på hur barn klarar krockar också.

Bilstolstillverkaren Axkid har många bra artiklar om säkerhet på sin hemsida, om många aspekter på den hela. (PLUS att de har sitt utbud av bilstolar indelat i kategorierna nyfödd, 0-7 år och 7+ år. Där framåtvänt enbart finns i sista kategorin. Tänk om fler gjorde så!)
 
Gammal tråd men känns onödigt att starta en helt ny tråd för två korta frågor på ämnet.

Om ni hade bekanta (som ni träffar ofta) som satte sin 2-årig framåtvänd hade ni påpekat det olämpliga i detta eller hållt tyst? Jag är verkligen inte den som vill lägga mig i hur andra gör men det är ju verkligen helt vansinnigt farligt.

Om ja, hur hade ni sagt/gjort? Jag överväger att bara skicka en länk till en faktavideo på ämnet och fråga om det har sett det. De måste ha fått något påpekade om detta med tanke på hur öppna de är med just detta men det verkar inte förändra något. De vet att rekommendationen är bakåtvänd till 4 år.
Eftersom mitt barn är 4,5år och fortfarande åker baklänges så brukar jag bara fråga typ ”Har ni redan vänt? Hur kommer det sig? ”. De flesta verkar inte ens vara medvetna om rekommendationen så då är det ju bara att upplysa.
 
Till att börja med så är inte rekommendationen att sitta bakåtvänd till fyra år. Rekommendationen är att vända framåt vid tidigast fyra år. Det är en väsentlig skillnad. Sen fattar jag att fram till fyra kan vara tillräckligt svårt när det gäller folk som vänt sitt barn vid två.

Men svårt! Jag tror att ”kalla fakta” har störst chans att nå fram. Dvs olycksstatistik, krockvideos osv. Om argumentet kommer att utomlands åker ”alla” tvååringar framåt så finns det sådan statistik på hur barn klarar krockar också.

Bilstolstillverkaren Axkid har många bra artiklar om säkerhet på sin hemsida, om många aspekter på den hela. (PLUS att de har sitt utbud av bilstolar indelat i kategorierna nyfödd, 0-7 år och 7+ år. Där framåtvänt enbart finns i sista kategorin. Tänk om fler gjorde så!)

Ja minst 4 år är det såklart.

Jag ska ta mod till mig och skicka några länkar. Eftersom vi själva letar efter en till bilbarnstol så kan jag säga att jag hittat dem när jag letat efter det.

Att ämnet ens kommit upp beror på att de frågade mig om vår dotter som är två år fortfarande sitter bakvänt när jag nämnde att hon lätt blir åksjuk. Jag blev så ställd av frågan och att de då sa att deras barn i samma ålder sitter framåtvänd att jag då inte visste vad jag skulle säga. För mig är det så oerhört självklart att så små barn åker bakvänt att jag inte tänkt tanken på att behöva argumentera för det.
 
Gammal tråd men känns onödigt att starta en helt ny tråd för två korta frågor på ämnet.

Om ni hade bekanta (som ni träffar ofta) som satte sin 2-årig framåtvänd hade ni påpekat det olämpliga i detta eller hållt tyst? Jag är verkligen inte den som vill lägga mig i hur andra gör men det är ju verkligen helt vansinnigt farligt.

Om ja, hur hade ni sagt/gjort? Jag överväger att bara skicka en länk till en faktavideo på ämnet och fråga om det har sett det. De måste ha fått något påpekade om detta med tanke på hur öppna de är med just detta men det verkar inte förändra något. De vet att rekommendationen är bakåtvänd till 4 år.

Jag håller faktiskt tyst, för jag tänker att de är så allmänt känt i Sverige att barn inte ska vändas för tidigt, att föräldrarna antagligen har gjort ett medvetet val att vända barnet. Finns det verkligen folk som missar rekommendationen?

Om folk däremot har barn i framåtvända stolar med internselen som bälte brukar jag säga ifrån, för det är inte allt för tydligt alla gånger att internselen inte bör användas framåtvänd. Det ser ju säkrare ut men är ju verkligen inte det...
 
Gammal tråd men känns onödigt att starta en helt ny tråd för två korta frågor på ämnet.

Om ni hade bekanta (som ni träffar ofta) som satte sin 2-årig framåtvänd hade ni påpekat det olämpliga i detta eller hållt tyst? Jag är verkligen inte den som vill lägga mig i hur andra gör men det är ju verkligen helt vansinnigt farligt.

Om ja, hur hade ni sagt/gjort? Jag överväger att bara skicka en länk till en faktavideo på ämnet och fråga om det har sett det. De måste ha fått något påpekade om detta med tanke på hur öppna de är med just detta men det verkar inte förändra något. De vet att rekommendationen är bakåtvänd till 4 år.
Jag hade nog frågat hur det kommer sig att de vänder barnet så tidigt och om de är medvetna om riskerna men sen hade jag nog försökt släppa det faktiskt. Hoppas jag i alla fall. Det är inte mitt barn, jag har inget att säga till om så risken är att det bara blir en onödig konflikt.
 
Ja minst 4 år är det såklart.

Jag ska ta mod till mig och skicka några länkar. Eftersom vi själva letar efter en till bilbarnstol så kan jag säga att jag hittat dem när jag letat efter det.

Att ämnet ens kommit upp beror på att de frågade mig om vår dotter som är två år fortfarande sitter bakvänt när jag nämnde att hon lätt blir åksjuk. Jag blev så ställd av frågan och att de då sa att deras barn i samma ålder sitter framåtvänd att jag då inte visste vad jag skulle säga. För mig är det så oerhört självklart att så små barn åker bakvänt att jag inte tänkt tanken på att behöva argumentera för det.

Finns forskning om detta med åksjukan också :)

Det är lite som att vi flera gånger fått frågan varför vi låter vår son sitta bakåtvänd med böjda ben eftersom han då (tydligen) skulle bryta benen vid en krock. Alltså om det händer skulle jag nog mer bli glad över att han bröt benen. För om han suttit framåtvänd i samma krock hade han nog sannolikt brutit nacken…


https://axkid.com/sv/safety/vi-konfronterar-myten-mitt-barn-blir-aksjuk-i-en-bakatvand-bilbarnstol/

https://www.besafe.com/sv/missuppfattningar-bakatvant-akande/
 
Jag håller faktiskt tyst, för jag tänker att de är så allmänt känt i Sverige att barn inte ska vändas för tidigt, att föräldrarna antagligen har gjort ett medvetet val att vända barnet. Finns det verkligen folk som missar rekommendationen?

Om folk däremot har barn i framåtvända stolar med internselen som bälte brukar jag säga ifrån, för det är inte allt för tydligt alla gånger att internselen inte bör användas framåtvänd. Det ser ju säkrare ut men är ju verkligen inte det...

Uppenbarligen finns det folk som missar det. När vi var i en babybutik nyligen för att kolla på babyskydd var det en pappa som fick hjälp före mig. Han såg ut som en fågelholk när försäljaren avrådde honom från framåtvänd till hans treåring.

Jag hade absolut tagit upp det. Men jag hade gjort det en gång och hållit mig till fakta. Tjata upprepade gånger tjänar nog inget till…

När det gäller internsele i framåtvända stolar så beror det faktiskt på. Absolut att det är säkrare med bilen trepunktsbälte än internselen, men det förutsätter att barnet är tillräckligt stort för trepunktsbälte. Pratat vi en tvååring så är nog internselen säkrare trots allt. Eller ja, lite mindre jätteosäkert är väl mer rätt benämning…
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?)...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Hemmet Såg att det har kommit lite mörk choklad från chokladkaka på dynan på en antik stol. Har ni något bra tips om hur jag tar bort det? Har...
Svar
5
· Visningar
310
Senast: manda
·
Kläder & Bli fin Jag har något kryp som tuggar på mina yllekläder. Om det är mal eller pälsänger vet jag inte. Nu hade tydligen sambon drabbats också, en...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp