Framåtvänd stol

Det som jag tycker är oroväckande på ämnet är inte bara hur många som vänder sina barn framåt för tidigt, utan hur många som är inte vet eller inte bryr sig om att barnet ska sitta korrekt i en framåtvänd stol.

Att en stol är godkänd från 100 cm betyder inte att den passar från 100 cm. ALLA stolar i princip godkänns från 100 cm för det är den klassningen som finns. En stol som passar vid 100 cm (iofs typ ingen) kommer inte passa vid 150 cm och vice versa.

Vi provade framåtvända stolar till vår 6-åring i somras när vi skulle skaffa babyskydd till kommande bebis för att se vilka kombinationer som gick in i bilen när det blir dags att vända storebror. (Finns ett tredje syskon också och det är svårare att få plats med framåtvänd). Han var då 118 cm lång och ca 21 kg tung.

Vi skannade marknaden på i princip alla framåtvända stolar som finns och lyckades hitta två stycken som han inte var för liten för (knävecken längre ut än kanten, midjebältet över benen och axelbältet närmare halsen än axeln). Även om han är en ganska liten sexåring vill man knappt tänka på hur många 3-4-åringar som sitter i alldeles för stora stolar…
 
Uppenbarligen finns det folk som missar det. När vi var i en babybutik nyligen för att kolla på babyskydd var det en pappa som fick hjälp före mig. Han såg ut som en fågelholk när försäljaren avrådde honom från framåtvänd till hans treåring.

Jag hade absolut tagit upp det. Men jag hade gjort det en gång och hållit mig till fakta. Tjata upprepade gånger tjänar nog inget till…

När det gäller internsele i framåtvända stolar så beror det faktiskt på. Absolut att det är säkrare med bilen trepunktsbälte än internselen, men det förutsätter att barnet är tillräckligt stort för trepunktsbälte. Pratat vi en tvååring så är nog internselen säkrare trots allt. Eller ja, lite mindre jätteosäkert är väl mer rätt benämning…

Det fetstila - det är det jag menar. Om pappan nu ändå köper en framåtvänd stol är det ju ett medvetet val. Det är svårt att på den svenska maknaden köpa en bilbarnstol utan att få höra rekommendationen eller läsa om den. Jag tror t.o.m det står i de allra flesta mer moderna bilarnas svenska instruktionsbok om framåtvänt åkande, och där läser man väl förhoppningsvis antingen innan eller efter köpet, hur bilbarnstolar ska installeras och airbag kopplas ur.

Och sist så tänker jag... har man inte haft något egenintresse i att googla "småbarn åka bil säkert" innan man köper en bilbarnstol för säg... 2500 kr, så är ju frågan om föräldrarna kommer ta åt sig mina synpunkter på ett konstruktivt sätt?
 
Det fetstila - det är det jag menar. Om pappan nu ändå köper en framåtvänd stol är det ju ett medvetet val. Det är svårt att på den svenska maknaden köpa en bilbarnstol utan att få höra rekommendationen eller läsa om den. Jag tror t.o.m det står i de allra flesta mer moderna bilarnas svenska instruktionsbok om framåtvänt åkande, och där läser man väl förhoppningsvis antingen innan eller efter köpet, hur bilbarnstolar ska installeras och airbag kopplas ur.

Och sist så tänker jag... har man inte haft något egenintresse i att googla "småbarn åka bil säkert" innan man köper en bilbarnstol för säg... 2500 kr, så är ju frågan om föräldrarna kommer ta åt sig mina synpunkter på ett konstruktivt sätt?
Jag är med i gruppen Bilbarnstolar på FB och varje vecka kommer det in någon ny (ofta flera stycken) och frågar om vilken framåtvänd bilbarnstol de ska ha till sitt, uppenbara för litet, barn. De blir alltid avrådda och i 80% av fallen så behåller de barnet bakåtvänt så jag vill påstå att kunskapen är låg hos de flesta föräldrar.

Och som någon redan var inne på. En framåtvänd stol som passar er mindre barn passar inte barnet när det är större utan då får man köpa en till.

Vi vände sonen när han var 5år och 2mån. Då 118cm lång men med längre överkropp. Han hade drygt 1cm kvar i sin Minikid men började få ont i höfterna (har troligtvis samma sjukdom som mig).

Dottern är väl va 115cm lång och 4år. Hon har längre ben och kommer kunna ha stolen längre än sonen, har inte heller visat symptom på min sjukdom.

Till sonen har vi nu en Britax Kidfix IIs som dottern kommer få ta över sen och då får han en större stol istället.

Vad många inte vet är att de stolar som går att ha både framåt och bakåt som regel inte rekommenderas framåt då de är för tunga och därmed klämmer barnet vid krock. Dessutom om de är utväxta bakåt så är det de framåt också.
 
Jag vill förtydliga att jag inte anser att det är fel att sägs ifrån eller ifrågasätta! Jag resonerar lite som @Amha att det ger bara onödiga konfliker.
 
Jag är med i gruppen Bilbarnstolar på FB och varje vecka kommer det in någon ny (ofta flera stycken) och frågar om vilken framåtvänd bilbarnstol de ska ha till sitt, uppenbara för litet, barn. De blir alltid avrådda och i 80% av fallen så behåller de barnet bakåtvänt så jag vill påstå att kunskapen är låg hos de flesta föräldrar.

Och som någon redan var inne på. En framåtvänd stol som passar er mindre barn passar inte barnet när det är större utan då får man köpa en till.

Vi vände sonen när han var 5år och 2mån. Då 118cm lång men med längre överkropp. Han hade drygt 1cm kvar i sin Minikid men började få ont i höfterna (har troligtvis samma sjukdom som mig).

Dottern är väl va 115cm lång och 4år. Hon har längre ben och kommer kunna ha stolen längre än sonen, har inte heller visat symptom på min sjukdom.

Till sonen har vi nu en Britax Kidfix IIs som dottern kommer få ta över sen och då får han en större stol istället.

Vad många inte vet är att de stolar som går att ha både framåt och bakåt som regel inte rekommenderas framåt då de är för tunga och därmed klämmer barnet vid krock. Dessutom om de är utväxta bakåt så är det de framåt också.
Men att be om råd ser jag som en helt annan kategori än att säga till/frågasätta föräldrar som redan köpt och använder en framåtvänd stol.
 
Det fetstila - det är det jag menar. Om pappan nu ändå köper en framåtvänd stol är det ju ett medvetet val. Det är svårt att på den svenska maknaden köpa en bilbarnstol utan att få höra rekommendationen eller läsa om den. Jag tror t.o.m det står i de allra flesta mer moderna bilarnas svenska instruktionsbok om framåtvänt åkande, och där läser man väl förhoppningsvis antingen innan eller efter köpet, hur bilbarnstolar ska installeras och airbag kopplas ur.

Och sist så tänker jag... har man inte haft något egenintresse i att googla "småbarn åka bil säkert" innan man köper en bilbarnstol för säg... 2500 kr, så är ju frågan om föräldrarna kommer ta åt sig mina synpunkter på ett konstruktivt sätt?

Fast det jag menade med det fetstilta var att pappan (av konversationen att döma) uppenbarligen inte hade någon aning om rekommendationerna. Det slutade med att han köpte en till bakåtvänd stol istället för en framåtvänd till sitt äldre barn.

Är med i samma facebookgrupp som @TeamLundVer och det är väldigt tydligt hur låg kunskapen är, även i Sverige.
 
Men att be om råd ser jag som en helt annan kategori än att säga till/frågasätta föräldrar som redan köpt och använder en framåtvänd stol.

Jag tycker det där är sant för det allra flesta sakerna inom föräldraskapet, att det finns ingen anledning att komma med oönskade råd. Men samtidigt finns det en kategori saker som (för mig) är undantagna. När det gäller saker som är potentiellt livsfarliga så är barnets säkerhet viktigare. En framåtvänd tvååring är en sån sak. Men sen är det ju stor skillnad på hur man säger saker också.

På samma sätt skulle jag säga något ifall en annan förälder hade täckt över sin barnvagn med en filt eller lämnat sitt barn i en bil en varm sommardag, även om föräldern uppenbarligen redan gjort det valet.
 
Vände vårt barn framåt lite tidigare än jag själv hade önskat, men tyvärr stod jag inte emot påtryckningar från både andra föräldern (som vände före mig, varsin bil) och mormor… dåligt av mig, jag vet.

Jag tror kunskapen om det här ÄR dålig, jag läste på mycket och bland annat det där med att det är ”bättre” att bryta benen än nacken var något jag försökte förklara, med varierad framgång.

Såg att barnets kompis på snart 5 år sitter i en framåtvänd stol (som jag är ganska säker på har varit bakåtvänd också) med stolens eget bälte, tyckte det såg både för litet och ganska osäkert ut men kände inte att jag ville ta diskussionen.

Min stol heter:

Britax Römer Kidfix III S Bältesstol (Cool Flow Blue)​

 
Såg att barnets kompis på snart 5 år sitter i en framåtvänd stol (som jag är ganska säker på har varit bakåtvänd också) med stolens eget bälte, tyckte det såg både för litet och ganska osäkert ut men kände inte att jag ville ta diskussionen.

Just såna här vändbara stolar har jag svårt att fatta varför de öht existerar. Är de urvuxna bakåt är de även urvuxna framåt liksom.
 
Nu har jag skickat en länk till en film med odiskutabelt budskap i frågan, angav att detta var anledningen till att vårt barn kommer åka bakåtvänt i flera år till trots åksjukan. Får se om de blir sura eller ej och om de omvärderar sitt beslut.

Tycker också att det är konstigt att det ens får säljas framåtvända bilbarnstolar riktade mot barn under 4 år i Sverige utan extremt tydlig information om att de inte är lämpliga att använda till barn under 4 år. Många köper ju idag bilbarnstolar på nätet och då kommer de ju inte ha någon kontakt med personal som kan förklara detta.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?)...
2
Svar
20
· Visningar
1 451
Hemmet Såg att det har kommit lite mörk choklad från chokladkaka på dynan på en antik stol. Har ni något bra tips om hur jag tar bort det? Har...
Svar
5
· Visningar
310
Senast: manda
·
Kläder & Bli fin Jag har något kryp som tuggar på mina yllekläder. Om det är mal eller pälsänger vet jag inte. Nu hade tydligen sambon drabbats också, en...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp