Framtidsfullmakt. Vad ska man tänka på?

Bukefalos 30 år!

Silvertjej

Trådstartare
Tänkte ordna med en framtidsfullmakt och undrar om någon här har tips om vad man måste tänka på? Att man ska kolla att banken accepterar den vet jag.

Så hur gör jag rent praktiskt? Skriver ner vad jag vill uppnå och går till en familjejurist?

Svenska bankföreningen har en broschyr och en standardmall för framtidsfullmakt för just bankaffärer.
Vi håller på att knåpa ihop fulllmakter just nu. Fick en gratis halvtimme med en jurist via vår bank. Då gick vi igenom vad man behöver tänka på. Var betydligt mer än vi hade koll på så jag skulle rekommendera att börja med din bank. Och sen börja googla (skulle inte lita på chatGPT 🙄).

Kolla med din bank/dina banker så de godtar fullmakten när den är skriven.
Farmor skrev sin hos en jurist och det borde räcka. men Nordea ville ändå inte godta den för bankaffärer. Det borde ha gjorts gjorts med just deras upplägg/blankett eller liknande.
En annan bank godtog den däremot.

Kolla med din bank/dina banker så de godtar fullmakten när den är skriven.
Farmor skrev sin hos en jurist och det borde räcka. men Nordea ville ändå inte godta den för bankaffärer. Det borde ha gjorts gjorts med just deras upplägg/blankett eller liknande.
En annan bank godtog den däremot.
Tack för svar, och ni andra också som svarat!! Tycker det här är lurigt, att bankerna bara kan vägra. Det borde väl gå att skriva en juridiskt tvingande framtidsfullmakt??

Hursomhelst. Ska börja med att tänka igenom vad jag vill uppnå. Sälja hus och rodda alla bankaffärer kanske räcker långt.

Tycker ändå det här med att bankerna kan vägra känns olustigt, tänk om jag flyttar huslånet från bank A till bank B om 10 år och glömmer uppdatera framtidsfullmakten så den täcker bank B? Samma med sparande. Får man bättre ränta är det ju inget konstigt att man byter bank.

Tack för svar, och ni andra också som svarat!! Tycker det här är lurigt, att bankerna bara kan vägra. Det borde väl gå att skriva en juridiskt tvingande framtidsfullmakt??

Hursomhelst. Ska börja med att tänka igenom vad jag vill uppnå. Sälja hus och rodda alla bankaffärer kanske räcker långt.

Tycker ändå det här med att bankerna kan vägra känns olustigt, tänk om jag flyttar huslånet från bank A till bank B om 10 år och glömmer uppdatera framtidsfullmakten så den täcker bank B? Samma med sparande. Får man bättre ränta är det ju inget konstigt att man byter bank.
Håller med. Vi hade inte förväntat oss att de skulle knöla med något skrivet av familjens jurist...

Fundera på vad du vill att fullmakten ska gälla.
Sköta löpande ekonomin genom internet eller affärer typ försäljning av lägenhet eller hus?
Det senare ska numera gå med anhörigbehörighet. Men är säkrare med fullmakt. Spec om man inte har nära släkt (eller om den/de inte är lämpliga av ngn anledning)
Bankföreningen har en egen blankett som bankerna ”ska” godta. Vilket alla tydligen ändå inte gör.
Vill man att någon annan ska kunna sköta ekonomin betala räkningar etc via internet är en möjlighet att ha en fullmakt i banken som man ordnar när man fortfarande är tillräckligt bra för att kunna skriva på. Innebär att den andra får full insyn i banken, kan betala räkningar, flytta mellan konton etc. Verkar tyvärr bara fungera för de större bankerna. Nischbanker (ICA, Länsförsäkringar) har ett system där den som har fullmakt får ringa till banken så de kan betala räkningar etc. Hur man ska veta ATT det finns räkningar att betala har de ingen lösning för.
Tänk på att banker m fl ofta vill ha framtillsfullmakt i pappersoriginal. Därför är det klokt att ha lika många exemplar som de banker etc man vill att den ska gälla för.

Tänkte ordna med en framtidsfullmakt och undrar om någon här har tips om vad man måste tänka på? Att man ska kolla att banken accepterar den vet jag.

Så hur gör jag rent praktiskt? Skriver ner vad jag vill uppnå och går till en familjejurist?
Min mamma har precis gått igenom detta och det var inte enkelt. Det var besök till banken och sedan till en jurist för att få till något som är juridiskt bindande. Bankföreningens blankett räckte inte till.

Fundera på vad du vill att fullmakten ska gälla.
Sköta löpande ekonomin genom internet eller affärer typ försäljning av lägenhet eller hus?
Det senare ska numera gå med anhörigbehörighet. Men är säkrare med fullmakt. Spec om man inte har nära släkt (eller om den/de inte är lämpliga av ngn anledning)
Bankföreningen har en egen blankett som bankerna ”ska” godta. Vilket alla tydligen ändå inte gör.
Vill man att någon annan ska kunna sköta ekonomin betala räkningar etc via internet är en möjlighet att ha en fullmakt i banken som man ordnar när man fortfarande är tillräckligt bra för att kunna skriva på. Innebär att den andra får full insyn i banken, kan betala räkningar, flytta mellan konton etc. Verkar tyvärr bara fungera för de större bankerna. Nischbanker (ICA, Länsförsäkringar) har ett system där den som har fullmakt får ringa till banken så de kan betala räkningar etc. Hur man ska veta ATT det finns räkningar att betala har de ingen lösning för.
Tänk på att banker m fl ofta vill ha framtillsfullmakt i pappersoriginal. Därför är det klokt att ha lika många exemplar som de banker etc man vill att den ska gälla för.
Tack!! Sköta all ekonomi, löpande, sparande i ISK som jag har just nu i alla fall, ändra /hantera bostadslån. Sälja husen. Sälja all lös egendom typ bilar, släp, båtar.

Tänk situationen att jag blir dement och bor på ett demensboende. Då ska dom kunna sälja allt.

Tack!! Sköta all ekonomi, löpande, sparande i ISK som jag har just nu i alla fall, ändra /hantera bostadslån. Sälja husen. Sälja all lös egendom typ bilar, släp, båtar.

Tänk situationen att jag blir dement och bor på ett demensboende. Då ska dom kunna sälja allt.
Funderar själv på hur jag ska få till det. Erfarenheten från mina föräldrar fick upp ögonen. Pappa hade ingen framtidsfullmakt men i sista sekund gick vi iväg till SEB och ordnade en fullmakt. Jag har nu full tillgång till hans internetbank. Jag hade lyckats övertyga honom om att lägga över så mkt så möjligt på autogiro. Med banken är det inga problem men en del som fakturerar är omöjliga att ha att göra med nu när han inte kan signera själv längre.
Mamma har fått ta över vissa fakturor och har då ordnat autogiro på det som går. Nu när hon börjar få svårt att klara det är det inte möjligt att få fungerande fullmakt i hennes bank (Länsförsäkringar). Att hon själv ska klara att lära sig en ny internetbank är uteslutet.
Jag har både SEB och Ica-banken. Den senare har ingen vettig lösning heller.
Om man börjar ”tappa det” långsamt finns det förhoppningsvis en möjlighet att ordna saker i tid. Men man vill ju också att någon ska sköta ens ekonomi om det händer ngt plötsligt. Det känns inte lika rätt att ngn ska ha full insyn i ens ekonomi när man är i sina sinnes fulla bruk. Man får hoppas att en framtidsfullmakt kan göra ngn nytta.
Börja med att prata med din bank. Byt om den saknar vettig lösning.
Min erfarenhet är att Skatteverket också är en bra kontakt. De kan t ex utfärda personbevis där föräldrar och barn framgår. Bra om man vill nyttja anhörigbehörighet.

Ställ inte för höga krav på dina anhöriga. Byta lån ser jag som överkurs. Det är nog mycket meck ändå. Mina föräldrar har en del knepiga lösningar och alla placeringar är kanske inte optimala längre (vi slängde ut den personliga bankmannen) men vi syskon är överens om att det får vara så. Nya justeringar som behövs gör vi på enklast möjliga sätt.

Ställ inte för höga krav på dina anhöriga. Byta lån ser jag som överkurs. Det är nog mycket meck ändå. Mina föräldrar har en del knepiga lösningar och alla placeringar är kanske inte optimala längre (vi slängde ut den personliga bankmannen) men vi syskon är överens om att det får vara så. Nya justeringar som behövs gör vi på enklast möjliga sätt.
Nej alltså att jag byter lånet menar jag förstås 😅 men att den nya bolånegivaren då inte skulle godta framtidsfullmakten så att man måste skriva en ny då specifikt för det nya lånet. Min mamma blev dement och bodde på hem, nu gick allt bra men i en sådan situation vill man kanske minska amorteringen eller sälja huset.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar