Bukefalos 28 år!

Från kurs till tävling

Lejonelle

Trådstartare
Hur tänker ni att processen ser ut från första stegen i en sport till att komma till tävling? Lite oavsett sport. Från det att man fått grunderna med sig i kursen till att faktiskt komma till första start...
 
Det är inte lätt! Jag och en god vän har haft några kurser i tävlingslydnad (eller förberedande för tävlingslydnad) och vad gör man med de som slutat kursen? Att släppa in 8 eller fler blåbär i träningsgruppen har inte riktigt funkat, att släppa dem åt sitt eget öde har inte riktigt heller funkat. I år kör vi en variant där de får bilda en egen träningsgrupp med en av oss instruktörer. Instruktören har med sin egen hund och alla förväntas ta ansvar för sin egen träning men vi finns där som ögon och öron. När vi sedan känner att de har koll på läget så ska de få gå ihop med den stora träningsgruppen.

Sett från det andra perspektivet (elevens) så gäller det att hitta någon träningsgrupp. Det är jättesvårt att få till något bra helt själv, speciellt om man är ny på det här med lydnad. I träningsgruppen brukar man också få tillfälle att träna på gruppmomenten (platsliggning och senare även sittandet) och dessa moment måste sitta som berget innan man beger sig ut på tävling. Lite då och då så är det nog också bra om man kan ta någon lektion eller gå en helgkurs. Det är nyttigt med andra ögon!
 
Oj det beror ju jättemycket på.
Dels ska man som ägare lära sig sporten, dels ska hunden/båda kunna momenten. Det påbörjar man ju på kurs om man går sådan, och fortsätter sedan hemma. Sen ska momenten läggas ihop, man ska träna uthållighet, hela banor eller vad det nu kan vara. Sen ska hunden vara bekväm med och kunna uppföra sig i tävlingsmiljö.

Så mycket beror ju på förkunskaper och hur man är som person. Vissa vill ha allt 100% och i princip vara säkra på uppflytt vid debuten, andra kan lära sig lite efterhand. Jag tycker hunden ska veta vad den ska göra och inte förstöra för andra, sen är det upp till var och en.
 
Hur tänker ni att processen ser ut från första stegen i en sport till att komma till tävling? Lite oavsett sport. Från det att man fått grunderna med sig i kursen till att faktiskt komma till första start...

Träningstävling och tävlingsträning.
Jag tror att många väntar och väntar och tränar och tränar inför debuten, men det de egentligen behöver träna på är att tävla. Steget från träning till tävling blir så onödigt stort annars, och då blir det lätt mycket nerver som sabbar alltihopa.

Det räcker att åka till grannklubbens månadstävling en eftermiddag för att ta första steget. Här försöker klubbarna samordna lite, så att en kursavslutning till exempel kan vara en klubbkvällstävling på en annan klubb. Då är de så nervösa att de nästan går av på mitten, men kommer ändå ut på andra sidan med en känsla av att det inte alls var så farligt och vet vad de behöver träna mer på i fortsättningen :)

När jag är instruktör vill jag ha engagemang på träningarna, men efteråt har jag inga problem att släppa de som inte har någon ambition att fortsätta. Vissa vill gå sin kurs och sen vill de ligga på soffan eller gå promenader i skogen med hunden. De som tycker att det är roligt och viktigt att träna kommer att fortsätta träna, och det finns alltid träningskompisar inom räckhåll. Min klubb har olika grupper på facebook för olika grenar, så det är enkelt att slussa in dem där. Där är det enkelt att stämma träff och ha diskussioner och be om tips och råd.

(Min främsta sport är agility, förresten. Jag tillämpar dock samma princip på rallylydnaden med andra hunden.)
 
Gulp... nu har jag anmält storpojken till träningstävling (rally nybörjarklass). 36 dagar kvar... Nu gäller det att läsa på momentbeskrivningarna och göra en plan för att sätta alla momenten eftersom jag slarvat jättemycket med det och mest låtsastränat sista tiden.
 
Vallningen är väl kanske lite speciell, men det är ytterst få som går från första kursen till att starta på tävling på mindre än ett år. Undantaget de som skickar hunden på träning hos en erfaren handler då, samt de som är extremt talangfulla och tränar all sin vakna tid ;)
 
Gulp... nu har jag anmält storpojken till träningstävling (rally nybörjarklass). 36 dagar kvar...

.. och nu är det två dagar kvar. Träningen har gått på sparlåga pga sjukdom men jag har ändå bestämt att jag ska komma till start för att få debuten överstökad. Man ska ju ändå göra något med hunden den dagen, och sporten är rally så jag riskerar inte att förstöra för någon annan.

Har gjort tävlingsgodis som nu står och torkar i ugnen och imorgon ska jag åka till tävlingsplatsen så att vi har varit där en gång och vet hur man åker och hur lång tid det tar.

Sen är det bara att hålla humöret uppe och komma ihåg att hunden inte kan prestera bättre än de förutsättningar jag ger honom. Under veckorna som har gått har jag jobbat med momenten i lite olika miljöer men inte satt ihop till banor. Jag tror att jag mycket väl kan bli diskad för att jag rör hunden för vem kan låta bli :love: men i så fall gör det inget. Sämre saker kan man åka ut för.

Hur som helst blir det en lärorik upplevelse för både honom och mig.
 
@Lejonelle, lova att berätta hur det går sedan :D Jag har själv spanat in tävlingen som förhoppningsvis blir min och Aysus rallydebut, men det är först i början av februari så än finns tid kvar att träna på. Ska nu i helgen ägna mig åt att göra någon slags träningsschema eller plan för hur träningen ska se ut, för utan någon som helst struktur på det hela kommer det såklart inte gå bra :p Ska även ta ett ordentligt träningspass, så tävlingslikt jag kan, och försöka notera vad som fungerar och vad som inte fungerar för att kunna träna rätt efter det. Det jag vet att hon kan är i princip samtliga moment och hon börjar bli duktig på att göra mycket i sträck utan belöning mellan. Störningen tränar vi på när vi är på utställningsträningar, har insett att den träningen kommer vara till stor fördel när vi ska ut på rallytävling.
 
Jakten sticker väl också ut lite här... Det är ganska få som går någon kurs över huvudtaget innan provstart ;)
Förberedelserna är väl dock lite samma, fast i stället för att träna på en plan så är man ute och jagar, jagar, jagar. Många startar ju inte sina hundar på prov heller, för de flesta räcker det att hunden fungerar bra för dom själva, i skogen.
 
Det jag vet att hon kan är i princip samtliga moment och hon börjar bli duktig på att göra mycket i sträck utan belöning mellan. Störningen tränar vi på när vi är på utställningsträningar, har insett att den träningen kommer vara till stor fördel när vi ska ut på rallytävling.

Då är ni nog betydligt bättre förberedda än vi redan nu. Som sagt vi är inte alls färdiga men vi åker dit ändå och får det överstökat.
 
Då är ni nog betydligt bättre förberedda än vi redan nu. Som sagt vi är inte alls färdiga men vi åker dit ändå och får det överstökat.

Jag har ju fördelen av att ha tävlat en del med wahidah, samt att jag inte blir ett dugg nervös inför tävling. Första gången vi tävlade trodde jag att vi var väl förberedda, men ja, det var vi nog inte och inte hade jag tränat rätt heller ;) Tack vare det kan jag åtminstone ha en plan för hur det ska gå med Aysu som känns mer realistisk och genomtänkt, men ja, det är ju inte säkert att vi ens tar oss runt banan ändå ;)
 
Nu är det gjort i alla fall och jag är jättenöjd med I och inte fullt lika nöjd med mig själv. Vi gick samma bana två gånger, med 58 p första gången (-20 för förarfel :eek: ) och 78 p andra gången (-10 för förarfel :banghead: ) och även om vi hamnade utanför prispallen fick vi domarens pris för en bra upphämtning.

Mest nöjd är jag med att vi hade trevligt hela tiden och att I uppförde sig jättefint och inte alls som en slyngel. Det tog ett tag för honom att varva ned men efter andra rundan kunde vi ha gått en tredje runda med riktigt bra fokus skulle jag tro.

Jag lärde mig att jag egentligen kan momenten och att jag inte alls får så mycket avdrag som man kunde tro när vi tappar kontakten, och att det bara är att köra på. Jag behöver jobba på att bygga upp en bra belöningsförväntan. Med en bättre linförighet och rutin slipper vi onödiga avdrag i många moment. Eftersom den svårigheten uppstår med alla störningar på en tävlingsplats är det det vi behöver träna på, så på't igen helt enkelt :)
 
@Lejonelle, underbart! Och det var ju dessutom riktigt bra poäng för debuten! (även om det är dumt att stirra sig blind på poängen är det ju kul med fina siffror också ;)). Bra att du varit och känt på det hela nu, och som du säger, bara att ge sig på det igen. Har du någon till tävling inplanerad nu? :)
 
Har du någon till tävling inplanerad nu? :)

Jag har kollat lite tävlingsdatum men vet inte mina jobbtider efter jul så jag får vänta lite. Men jag tänker att jag ska starta en inoff i januari och en i februari, och sen försöka starta på officiell tävling. Det finns en i närområdet i april men det vore roligt om det fanns någon tidigare. Målet är helt klart att bli uppflyttad med I före sommaren. Behöver också planera in debuten för J som blir ett år i februari, och hitta inoff tävlingar på nära håll för henne att starta i.

Hur tänker du själv?
 
Hur tänker du själv?

Jag har inte hunnit tänka så mycket än, men vet att jag kommer planera lure coursingen. Därför passar det bra att köra rallylydnad när det inte är LC-säsong. Men å andra sidan kommer det bara bli att vi åker på en lc-tävling per månad under sommaren, med undantag för om vi sticker utomlands då det kanske blir 2 per månad. Borde alltså finnas gott om helger till övriga tävlingar, rent tidsmässigt, men det gäller ju att ha råd också och lc är dyyyrt...

Fördelen är ju att jag bor i Sthlm och det kryllar av klubbar här. Flera som är riktigt nära mig verkar ha kommit igång med rallytävlingar nu, så jag hoppas att vi någon gång under året ska ha fixat RLD N åtminstone. Men ja, någon riktig planering blir det inte förrän vi debuterat där i februari :)
 
Nu har vi gjort vår andra inoff och jag är oerhört nöjd med I som fick 82 p i första rundan och 87 p i andra. I båda rundorna fick vi onödiga 5 p avdrag pga att jag inte visade halten ordentligt efter sitt-ligg-gå runt :banghead:. På skoj gick vi också en runda i "internationell klass" vilket var en blandad klass med svenska danska och norska skyltar. Klassen var öppen för ekipage från alla nivåer så flera skyltar var från fortsättnings- och avancerad klass med övningar vi aldrig gjort förut, så vi fick jobba i pausen.. tur att man har en lättlärd hund :love: I den klassen fick vi 61 p vilket jag är fruktansvärt nöjd med med tanke på att 10 p avdrag orsakades av att jag inte läste skylten ordentligt i ett moment...

Hur går det för dig @Red_Chili? Blir det start i februari?
 
Hur går det för dig @Red_Chili? Blir det start i februari?

Tyvärr! :( Tvingades skicka ett mail för någon dag sedan för att stryka oss. Hjälper morsan att flytta nu, intensivt på jobbet och mörkt nästan dygnet runt gör att jag inte orkar träna Aysu något. Lägger den lilla energi jag har på att träna henne fysiskt istället, det behövs inför sommarens EM i lure coursing. Ska satsa på att debutera i april/maj istället, det borde gå.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 975
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 650
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Hundträning Jag är sugen på att prova canicross så nu har jag köpt hem utrustningen! Hunden om är lite jobbig på promenader och drar en del där...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 575
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp