Lära hunden att dra?

Jag är etolog, ja.
Jag förstår som sagt mycket väl hur inlärningen fungerar, däri ligger inte problemet. Jag har inte sagt att det är fel på hunden. Jag har sagt att jag inte tycker att det är kul att träna hund. Hur kan det fortfarande inte ha gått in? Alltså ärligt?

Jag har redan för 3 sidor sedan kommit fram till att vi inte ska träna drag, så jag förstår inte riktigt varför vi fortfarande diskuterar det?


Denna är nog en blandning av pudel, papillon och jack russel. Så hyfsat smarta raser skulle jag säga. Men så svårt för att fokusera. ADHD deluxe brukar jag skoja om att hon har. Blir distraherad av minsta lilla grejj. Dessutom väldigt hög energinivå så att hon ibland ser ut att vibrera in i nästa dimension. Så jag jobbar på att hon ska ta det lugnt, göra saker som inte får upp energin osv. Men det tycker hon inte är kul. Att göra saker lugnt och metodiskt är döden enligt henne. Kräver sjukt mycket. Tar jag upp henne lite i energi så tycker hon det är roligare, men då kan jag glömma det metodiska, det blir liksom för mycket flams av det hela. Hon är intelligent, helt klart. Men saknar fokus.

Andra hunden är mycket lättare, för hon är cool av naturen, och så får jag stissa upp henne för att få upp motivationen istället. Hon kommer ihåg det vi gör på ett helt annat sätt. Det mesta går fortare med henne. Men eftersom hon inte tycker att träningen är kul i sig så tränar jag henne inte så ofta. Hon är helt ok med att titta på när jag tränar hennes syster. Sen har hon vissa fysiska svårigheter som artros i armbågarna så av förklarliga skäl kräver jag inte så mycket fysiskt av henne.



Jag förstår inte riktigt vad du vill säga här? Vad är problemet egentligen? Säger du att det är fel på mig för att jag inte gillar att träna på det sättet som hundar behöver bli tränade?
Men drag handlar ju om energi rätt mycket och mindre om metodik. Spring med hunden naturligt, påheja hög energinivå och rätta bara när den stannar när ni springer, påheja och beröm varje gång den drar lite så att den just sätter hög energinivå=bra och drag=bra. Har din hund dålig kondis är det kanske inte konstigt att hon inte ligger i, hon är dessutom liten så då kan det kännas som att hon är ointresserad helt. Min hund är en husky, de är ju avlade för drag, men han ligger inte i drag så länge eftersom kondisen inte är så bra.

De är även välkända för att vara svårtränade och väldigt ovilliga till alla former av lydnadsträning. Det välkända klippet med Lobo på en agitlitytävling har nog alla i och utom hundvärlden sätt och alla är impade att ägaren ens fått sin hund att delta, medan folk utom hundvärlden skrattar åt hunden för att han skiljer sig från de andra är de som har husky mest impade över att hunden ens gör det, att han inte har pyst ut till publiken istället.

Jag anser inte att huskysar är dumma, tvärtom lättlärda och smarta, men bara när de själv vill, och själv vill är det svåra. Det brukar inte korrelera med det jag vill.... Det är väl något liknande med din hund, hon är inte intresserad, och när du blir frustrerad på hennes ointresse så föder det mer ointresse gissar jag.
 
Alltid varit så för mig. Kanske bara har tröga hundar? Tränade in apport, jätteduktig hund efter massor träning. Tröttnade och tränade inte på 1 månad och då hade hon glömt bort det sen. Förstod verkligen absolut ingenting av vad jag ville. Aldrig varit med om något liknande alls med hästar. Hundar verkar vara så mycket mer beroende att allt sker på exakt samma sätt, på exakt samma sätt och om man inte gör det ofta så glöms det bort. Medans en häst skulle kunna varit inriden för 10 år sedan, sedan gått som fölsto och inte blivit riden men ändå komma ihåg precis allt den lärde sig som unghäst om man hoppar upp igen. Och det oavsett vart man är liksom. Mina hundar klarar inte ens en månad. Och byter man plats, till exempel lägger apporten nån annanstans eller ställer sig själv två meter från där man stått innan så är förvirringen total. Det är anledningen till att jag tycker att det är så otroligt tråkigt att träna hund. Alla steg måste tränas in med millimeterprecision. Och man måste träna varje dag. Annars försvinner det.


Jag har hejjat på så att jag blev blå idag. Ju mer jag hejjar på desto långsammare går det. Visst skulle jag kunna ta med klicker och säga "Klara, färdiga gå" och klicka när hon börjar dra. Men då är vi igen på att det kommer ta en himla massa träning innan jag får något flyt i draget. Och alltså, jag är inte så intresserad av att lägga hur mycket tid som helst på att få hunden att förstå att den ska dra. Framförallt som jag vet sedan tidigare när vi gör såhär "svåra" saker så räcker det med att jag tappar sugen några veckor så är vi på ruta noll igen. Det orkar jag inte med.

Cykel vågar jag inte riktigt. Hon kan ju ibland nita för att lukta på något. Kan bli rejält dåligt.

Det beror väldigt på hundtyp, skulle jag säga. Min gammeltant är inte tävlad sedan 2019, men henne skulle jag kunna gå och hämta i hundrummet om 5 minuter och köra ett helt igp3 program utan några större missar. Hon kan sina grejer. Den snart 4-åriga högtempererade popcorn-schäfern kräver däremot underhåll....hela tiden. Kräver också betydligt fler förberedelser och repetitioner för att saker ska fastna då hjärnan snurrar så jäkla fort. Men när hon väl gör något, då blir det otroligt flashigt.

Ska vi relatera till drag så är det också väldigt olika på olika hundar. Med gammeltant tog det längre tid då hon inte har samma motor och slog av om det tog emot. Popcornet drog från dag ett och tar det emot drar man bara mer.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta? Vaddå grundat ordentligt? Med hästar säger man ett vältajmat BRA och sen kan hästen det man ber om. Ingen grund nödvändig. BRA och sedan kan hästen det man ber om för alltid. Ett träningspass räcker.

Med hundarna kan jag ha arbetat 6 ggr där jag har upprepat saken vi tränar på ~15 ggr varje gång. Sedan paus i 1-2 månader eftersom jag är periodare och tröttnar och sedan kan de det inte trots att de alltså har gjort det massor gånger, om än under en kort tidsperiod. Jag förstår inte hur "grundat dåligt" skulle ha någon betydelse, för med hästar behövs det liksom inte alls. Vad är dålig grund liksom? Har de väl förstått en gång så tycker jag att det ska sitta i. Vilket det beviserligen inte gör. Behöver jag då grunda bättre? Men vad innebär det? vad är att grunda?

Nog behöver man grunda även hästar. Har sällan sett någon häst som under inridning förstått kommandon efter endast ett försök. Eller föl för den delen. Att grunda betyder just att få hunden att förstå kommandot och förstå att det alltid gäller. Många tror att hunden förstår bara för att den utfört kommandot. Det är ofta långt ifrån hela sanningen.
 
När jag tränar häst så sitter det efter en träning. Någon enstaka har behövt möjligen 1 pass till.


Diskussionen kom sig av att flera här kände inte alls igen att hunden skulle "glömma bort" saker. Vilket vi nu har kommit fram till att jo, det gör de ju om man inte har satt en "grund" = tränat asmånga gånger. Det tycker jag att du ska i bakhuvudet här. Det är inte så att jag har ställt orimliga krav, utan jag har konstaterat att det är såhär hundar fungerar och det passar inte mig i träning riktigt. Och det är just därför jag inte tycker om att träna hund. Arten som sådan kan helt enkelt inte leva upp till vad jag vill ha när jag tränar. Därav tränar jag inte hund på det sättet som många andra här tycker om att göra. Det är helt ok att vi tycker att olika saker är roliga. För mig behöver jag ha framsteg fort om det ska vara roligt. Nästa träningspass vill jag bygga på det man gjorde passet innan, inte backa och repetera. Och framförallt inte backa längre bak än vad man var från början, som det blev idag till exempel. Men med hästar funkar det. Lämnar man dem några dagar så kan de tillomed ha hoppat några steg framåt helt utan träning. Med hund är det tvärtom. Jag köper givetvis en ras som inte kräver hur mycket som helst mentalt så att den passar mig så bra som möjligt. Inget konstigt i det.

Att sätta en grund för ett moment kan ta 1 träningspass och det kan ta 10. Att grunda är inte liktydigt med 100 träningspass.
Men har du läst tråden?

Isf vet du att jag inte tränar hund just av denna anledning. Så sluta komma med uppläxande kommentarer. Jag är fullt medveten om att hundar inte klarar av detta. Det är därför jag hellre tränar hästar.

Jag har fött upp ett helt gäng hästar och min träning har fungerat alldeles utmärkt på dem. Så jag vet inte varför jag skulle behöva köpa färdigtränade djur överlag?

Jag har ju inget intresse i att träna hund. Hade jag haft det så hade jag givetvis gjort det, inget konstigt i det. Jag har mina hundar som familjemedlemmar, inte som träningskompisar. Det är liksom helt olika syften med de olika djurarterna.

Det verkar svårt att förstå detta. Att jag helt enkelt inte vill. Att jag helt enkelt inte tycker att det är roligt. Det är ju jättebra att det finns andra som tycker det, absolut. Jag förringar inte erat intresse överhuvudtaget. Jag har det bara inte.

Fast nej, det här är era egna tolkningar. Som jag har skrivit om och om igen snart. Jag har inga som helst problem att lära in långa beteenderepertoarer. Fort går det också. Men det där ni kallar grunda när man gör om det och gör om det sisodär 100 gånger. Det är tråkigt. Så jag skippar det och kör min shaping istället.
Att grunda är inte att repetera. Att grunda är att få hunden att förstå vilket beteende vi vill se utföras och hur. Hundförare som är riktigt duktiga fixar det rätt omgående. Sedan kanske de kör en påminnelse en tid senare för att befästa (dvs kommandot gäller alltid).

Repetioner är för oss vanliga dödliga eftersom vi inte är lika duktiga på att få hunden att förstå.

Ska man ta ditt exempel med apportering ska man vara medveten om att det är många beteenden i det momentet. Grundar man alla korrekt har du snabbt ett helt moment som hunden utför överallt och inte glömmer, men så duktiga är få av oss. Själv fick jag till ut och in med fart på 1 tillfälle. Gripa på 1 tillfälle. Sitta stadigt vid kast, 1 tillfälle. Hålla - sitter inte efter 2 år. För jag är skitdålig på att få hunden att förstå att jag vill ha just det beteendet.

Och inte att förglömma, hunden har naturligt gripande och ett jäkla temperament som ger fart.
 
Men drag handlar ju om energi rätt mycket och mindre om metodik. Spring med hunden naturligt, påheja hög energinivå och rätta bara när den stannar när ni springer, påheja och beröm varje gång den drar lite så att den just sätter hög energinivå=bra och drag=bra. Har din hund dålig kondis är det kanske inte konstigt att hon inte ligger i, hon är dessutom liten så då kan det kännas som att hon är ointresserad helt. Min hund är en husky, de är ju avlade för drag, men han ligger inte i drag så länge eftersom kondisen inte är så bra.

De är även välkända för att vara svårtränade och väldigt ovilliga till alla former av lydnadsträning. Det välkända klippet med Lobo på en agitlitytävling har nog alla i och utom hundvärlden sätt och alla är impade att ägaren ens fått sin hund att delta, medan folk utom hundvärlden skrattar åt hunden för att han skiljer sig från de andra är de som har husky mest impade över att hunden ens gör det, att han inte har pyst ut till publiken istället.

Jag anser inte att huskysar är dumma, tvärtom lättlärda och smarta, men bara när de själv vill, och själv vill är det svåra. Det brukar inte korrelera med det jag vill.... Det är väl något liknande med din hund, hon är inte intresserad, och när du blir frustrerad på hennes ointresse så föder det mer ointresse gissar jag.
Ja det hade varit jätteenkelt om hon faktiskt hade dragit någon gång. Jag kan inte berömma ett beteende som inte existerar. Och jag kommer inte fortsätta försöka. Tycker hon inte att det är kul så är det inte mer med det.


Nog behöver man grunda även hästar. Har sällan sett någon häst som under inridning förstått kommandon efter endast ett försök. Eller föl för den delen. Att grunda betyder just att få hunden att förstå kommandot och förstå att det alltid gäller. Många tror att hunden förstår bara för att den utfört kommandot. Det är ofta långt ifrån hela sanningen.
Tråkigt för dig att du inte har upplevt det antar jag. Jag har sett det både hos föl, unghästar och vuxna hästar.
Att sätta en grund för ett moment kan ta 1 träningspass och det kan ta 10. Att grunda är inte liktydigt med 100 träningspass.



Att grunda är inte att repetera. Att grunda är att få hunden att förstå vilket beteende vi vill se utföras och hur. Hundförare som är riktigt duktiga fixar det rätt omgående. Sedan kanske de kör en påminnelse en tid senare för att befästa (dvs kommandot gäller alltid).

Repetioner är för oss vanliga dödliga eftersom vi inte är lika duktiga på att få hunden att förstå.

Ska man ta ditt exempel med apportering ska man vara medveten om att det är många beteenden i det momentet. Grundar man alla korrekt har du snabbt ett helt moment som hunden utför överallt och inte glömmer, men så duktiga är få av oss. Själv fick jag till ut och in med fart på 1 tillfälle. Gripa på 1 tillfälle. Sitta stadigt vid kast, 1 tillfälle. Hålla - sitter inte efter 2 år. För jag är skitdålig på att få hunden att förstå att jag vill ha just det beteendet.

Och inte att förglömma, hunden har naturligt gripande och ett jäkla temperament som ger fart.
Ja hon förstod uppenbarligen vad jag ville eftersom hon utförde exakt det jag ville på kommando 60-90 gånger. Utan att ge mig andra beteenden.

Givetvis har jag tränat varje moment för sig. Jag vet inte ens hur man skulle få till apportering utan att gå tillväga på det sättet.
 
Nu vill du inte fortsätta och fine så. Men om du skulle vilja så tror jag på att bara springa med hunden utan krav och heja på så fort hon tänder till, men annars bara springa utan krav. Det enda som inte är ok är att stanna eller dra åt sidan så kravet ska bara vara att springa liksom. Tror det hade löst sig själv.
Hon kan ha fått prestationsånget när hon känt för stora krav och din frustration.

Men förstås, du vill inte så du behöver inte, men kanske någon annan med liknande hund kan ha nytta av tipset.
 
Nu vill du inte fortsätta och fine så. Men om du skulle vilja så tror jag på att bara springa med hunden utan krav och heja på så fort hon tänder till, men annars bara springa utan krav. Det enda som inte är ok är att stanna eller dra åt sidan så kravet ska bara vara att springa liksom. Tror det hade löst sig själv.
Hon kan ha fått prestationsånget när hon känt för stora krav och din frustration.

Men förstås, du vill inte så du behöver inte, men kanske någon annan med liknande hund kan ha nytta av tipset.
Jag har sprungit mycket med henne förr. Hon placerar sig vid sidan. Så just för oss så tror jag tyvärr inte det fungerar.

Frustrationen kom först efter 25 min. Hade det varit den så tänker jag att det hade gått bättre i början. Det gjorde det dessvärre inte.
 
Vissa hundar vill inte, om ni nått den punkt att ni lyckats träna bort drag i koppel så kanske det svårare att träna än om ni försökt tidigare. En reflektion är dock att hunden inte är pur ung och att det kanske nåt som tar emot rent fysiskt så den inte vill dra.

Jag respekterar att du inte ser hundträning som givande men det är en helt annan sak att träna häst och träna hund och såklart mycket skillnad från individ till individ. Jag vet personer/tränare som kan träna in saker vips på (nästan) vilken hund som helst för att de har rutin, timing och kan läsa hund. Själv började jag träna hund ordentligt för sisådär sex år sen och det jag tyckte jag repeterade i det oändliga då var ju faktiskt mest mitt fel. Jag hade en helt fantastisk och tålmodig hund som var otroligt förlåtande i träningen som efter ett helt hundliv fick mig öppna ögonen för hundträning och hundsport på riktigt. Dock så blir man ju bättre ju längre man håller på och ju mer man tränar, jag tyckte att jag var en vettig hundmänniska innan och hobbytränade hund men jag har ju en helt annan verktygslåda idag och ju bättre jag blivit på att använda den desto snabbare har hunden fattat. Sen är det som sagt ras och individ som spelar in mycket också.

I hästeriet har vi dessutom en massa fysisk inverkan, det är naturligt att flytta sig undan tryck tex eller att kunna visa hästen med ledande tygeltag. Vi har ju tex aldrig ett halvt dussin hästar lösa på träning med förväntan på att de ska fokusera på sin respektive ägare 😆. Hästarna är ju generellt mer inramade i sin träning tillsammans med oss medans hundar måste tränas att vara fria och klara störning utöver själva träningen och utan fysisk inverkan som stöd.

Det fine att du inte tycker att hundträning är roligt men det är sannolikt inte hundarnas fel att de inte lär sig. Troligen skulle ju inte världens bästa hundtränare som bara suttit och ridit tur kunna fixa träningen av dina araber lika lätt och snabbt som du för man blir ju bättre med rutin, kunskap och erfarenhet. Nästa gång andan faller på att träna hund så rekommenderar jag starkt en tränare eller en kurs så kanske du kan få verktyg som gör hundträning roligare både för dig och hunden 🙂.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
25 759
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
2 989
Senast: giovanna
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 010
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 451
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp